Ibis Ripmo, godspeed

roefv

Medlem
glitch sa:
roefv sa:
glitch sa:
roefv sa:
Klavikel sa:
Woah.. Det var rätt stor skillnad ja..

Undrar om det var nåt pre-production på bilder och testade hojar då...
Alternativt om det är något som är storleks beroende..

Men designen blev ju till det bättre iaf! 👌🏻🙂
Det var en preproduktionsgrej, dom kom fram till att den inte behövdes!
Nej, kollar man mtbr så har alla de första som fått sina produktionsramar förstärkningen. Så det är inte begränsat till pre production / media hojar.
Saxat från Ibis (RIPMO AF SPECIFIC FAQS):

"I see pictures of the Ripmo AF with a gusset between the down tube and seat tube. Why doesn't my bike have one?

Our engineers determined that gusset wasn't needed, so we stopped welding them on after the first batch of frames (the ones that were used for photography"
"First batch" är inte samma sak som preprod. First batch är första serietillverkade serien. Bland dessa finns media / fotohojar och mediahojar. Så det har sålts ett gäng med svetsförstärkningen till konsument men sedan reviderade man processen.
Det har du helt rätt i, bara jag som var lite för snabb på tangenterna... Hur som så är ju cyklarna snyggare utan 😁

glitch

Aktiv medlem
roefv sa:
glitch sa:
roefv sa:
glitch sa:
roefv sa:
Klavikel sa:
Woah.. Det var rätt stor skillnad ja..

Undrar om det var nåt pre-production på bilder och testade hojar då...
Alternativt om det är något som är storleks beroende..

Men designen blev ju till det bättre iaf! 👌🏻🙂
Det var en preproduktionsgrej, dom kom fram till att den inte behövdes!
Nej, kollar man mtbr så har alla de första som fått sina produktionsramar förstärkningen. Så det är inte begränsat till pre production / media hojar.
Saxat från Ibis (RIPMO AF SPECIFIC FAQS):

"I see pictures of the Ripmo AF with a gusset between the down tube and seat tube. Why doesn't my bike have one?

Our engineers determined that gusset wasn't needed, so we stopped welding them on after the first batch of frames (the ones that were used for photography"
"First batch" är inte samma sak som preprod. First batch är första serietillverkade serien. Bland dessa finns media / fotohojar och mediahojar. Så det har sålts ett gäng med svetsförstärkningen till konsument men sedan reviderade man processen.
Det har du helt rätt i, bara jag som var lite för snabb på tangenterna... Hur som så är ju cyklarna snyggare utan 😁
Det däremot är vi helt överens om😀 den där bullen tyckte jag gav en cheapo känsla, utan den känns ramen bra mycket mer premium.

Nypåmtb

Medlem
Ok mitt Ripmo ramset kom trots allt från cykelkraft förra veckan! Blev en svart i XL. Sjukt fin kvalitet på ramen.
Hd4:an är såld så nu ska det byggas!

Har eller har beställt en del sen tidigare:
- Hjul kommer att bli Newmen sla 30 med DT 350 nav.
- Drivlinan blir Shimano Xt 11-del med 30drev fram och en XX1 kassett 10-42.
- styre blir Ibis 780 mm i kolfiber
- styrstam börjar med att testa någon 45 mm som jag har liggandes
- Brand-x 170 dropper
- När det gäller bromsar har jag ett par Guide R men gillar eg. bättre Shimano

När det gäller gaffel så tror jag jag bestämt mig för en Lyrik ultimate. Vet dock inte om jag ska våga testa 170mm eller nöja mig med standard 160. Har 175 vevar och har gärna en aning högre BB samt flackare gaffelvinkel (van vid 65 från hd4:an).

Någon som testat 170 gaffel?

Ett annat alternativ är ju att direkt köra angle set från Works. Eftersom jag inte fick med något styrlager så är det ju inte någon extra kostnad. Gillade 65 HA på Hd4:an.
Svåra val! Hjälp mig gärna 😁.

Mafv

Medlem
Har beställt en Ripmo AF, NX, Storlek L

Jag är 180cm lång överkropp, kortare ben, och har valt 40mm stam, 170mm dropper, 170mm vevar.

Vad tror ni om det som start?

/M

Johge

Medlem
Mafv sa:
Crossmax sa:
Låter rimligt, kanske att en 50mm-stam hade varit att föredra.
Bättre med lite längre stam då jag har längre överkropp/armar eller?

/M
Jag har liknande kroppsförhållanden som dig och är 180cm lång. Fick min Ripmo levererad med 50mm stam.. körde ett bra tag,köpte en 35mm stam för att testa det men fick en känsla av att jag ”hängde” med huvudet lite för mycket över styret så bytte nyss tillbaka till 50mm. Har dessutom monterat på ett angleset som kortat ner reachen en aning så 35mm stammen hade upplevts som ännu kortare

Mafv

Medlem
Johge sa:
Mafv sa:
Crossmax sa:

/M
Jag har liknande kroppsförhållanden som dig och är 180cm lång. Fick min Ripmo levererad med 50mm stam.. körde ett bra tag,köpte en 35mm stam för att testa det men fick en känsla av att jag ”hängde” med huvudet lite för mycket över styret så bytte nyss tillbaka till 50mm. Har dessutom monterat på ett angleset som kortat ner reachen en aning så 35mm stammen hade upplevts som ännu kortare
Hej, tack för bra feedback, då kör jag på 50mm.

/M

glitch

Aktiv medlem
Mafv; jag tror 40 funkar fint.
Jag körde 50 på min Ripmo, gillade det bättre än 40, men på AF.en funkar 40 fint.
Är typ lika lång som dig, 181 enligt passet😀

@nypåmtb, jag körde 170 air shaft ett tag men tycker den var bättre med 160 överlag så jag bytte tillbaka. Och då menar jag som stigcykel, inte som park / utförshoj.

Mafv

Medlem
glitch sa:
Mafv; jag tror 40 funkar fint.
Jag körde 50 på min Ripmo, gillade det bättre än 40, men på AF.en funkar 40 fint.
Är typ lika lång som dig, 181 enligt passet😀

@nypåmtb, jag körde 170 air shaft ett tag men tycker den var bättre med 160 överlag så jag bytte tillbaka. Och då menar jag som stigcykel, inte som park / utförshoj.
OK :) då låter jag min beställning med 40mm ligga kvar så får jag labba sen, om nödvändigt, tänkte också att det skulle bli bättre med 40mm på AF.

Tack för all input!

/M

Johge

Medlem
Jag har nyligen bytt ut dpx2an mot en -19 X2a. Tänkte höra med er som kör på X2an om ni kör på Ibis egna rekommendationer av LSR HSR LSC HSC?

Nypåmtb

Medlem
Raggamuffin sa:
Kör 160mm med angleset och 175 vevar, tycker inte det låga bb:et är ett bekymmer utan trivs med det lågt.
Blev ett Works Angle set. Har haft på en tidigare hoj och har då fungerat riktigt bra.

Det fina med Works Components variant är att man kan få en väldigt specifik förändring av HA. Jag ville ha lite mindre än -1 grad (för inte tappa för mkt som stighoj). För att åstadkomma detta så beställer man ett -1 angle set men anger en kortare head tube lenght än vad som är "rätt". Med min spec kommer jag nu få ca -0,6 grader. Dvs en en HA på ca 65,3 grader.

Nerdigt? Definitivt! :)

glitch

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Raggamuffin sa:
Kör 160mm med angleset och 175 vevar, tycker inte det låga bb:et är ett bekymmer utan trivs med det lågt.
Blev ett Works Angle set. Har haft på en tidigare hoj och har då fungerat riktigt bra.

Det fina med Works Components variant är att man kan få en väldigt specifik förändring av HA. Jag ville ha lite mindre än -1 grad (för inte tappa för mkt som stighoj). För att åstadkomma detta så beställer man ett -1 angle set men anger en kortare head tube lenght än vad som är "rätt". Med min spec kommer jag nu få ca -0,6 grader. Dvs en en HA på ca 65,3 grader.

Frågan är om det ger så mycket med så lite skillnad? Tycker inte 1 grad skillnad på AF var dramatiskt.

Nypåmtb

Medlem
glitch sa:
Nypåmtb sa:
Raggamuffin sa:

Frågan är om det ger så mycket med så lite skillnad? Tycker inte 1 grad skillnad på AF var dramatiskt.
Nej, säkert inte särskilt märkbart.
Men eftersom jag inte fick med något styrlager i mitt ramkit så har jag ändå ingen referens till standard 66 grader :)
Och styrlager behövs ju.

Chralle

Medlem
Anledningen till att jag frågar är för att jag själv kör med ett angle set OCH hittade just en spricka i min ram på undersidan av toptuben som vetter ner mot dämparen. Ångesten!!

Skall kontakta Ibis så fort jag är vid cykeln igen och kan ta ramnummer etc. Hoppas också att jag kan ha att göra med Ibis direkt på ett smidigt sätt nu när ck sitter i konkurs.

Tomcaten

Aktiv medlem
cane creek erkände motvilligt den ökade risken för rambrott, det gjorde att jag inte våga gå längre än 1 grad.
Självklart måste det påverka hållfastheten i ramen och är inget som tillverkaren tar höjd för när ramen ritas upp.
Man bör välja en annan ram från början om man misstänker sig själv kunna bli lite missnöjd på gaffelvinkeln längs resans väg med ramen.

Det borde även sabba ram-garantin om inte tillverkarna kommit på den quiz-frågan när de får in en reklamation(used angleset? yes/no)

Chralle

Medlem
Vad har Cane creek med frågan att göra? Använder ett works angle set.
Och ja, visst borde det påverka belastningen på ramen. Detta är dock en väldigt vanlig hoj där många använder sig av angle sets så borde gå att hitta info om detta..

Chralle

Medlem
Jojo, men det är fullt rimligt att belastningen blir högre. Men huruvida garantin ändå gäller får ramtillverkaren stå för tänker jag.
Annars måste ju inte Ibis veta kanske..

Per84

Ny medlem
Johge sa:
Mafv sa:
Crossmax sa:

/M
Har själv köpt en Ripmo C, i storlek L.
Tänkte sätta på en 35mm stam jag nu blev jag tveksam.
Vad menar du med att du hänger med huvudet mer över styret?
Tänkte att det borde bli tvärtom?

Jag är 179 cm lång.

En glädjens dag idag!
Plockade ut den blåa rackarn med en factory X2 där bak. Beställd från CK så var riktigt nervös att jag skulle gå DPX2, men någon ska ha tur också 😂

Johge

Medlem
Per84 sa:
Johge sa:
Mafv sa:
Crossmax sa:

/M
Har själv köpt en Ripmo C, i storlek L.
Tänkte sätta på en 35mm stam jag nu blev jag tveksam.
Vad menar du med att du hänger med huvudet mer över styret?
Tänkte att det borde bli tvärtom?

Jag är 179 cm lång.
Jag upplevde det som att det enda som förflyttades bakåt iom bytet till kortare stam var mina armar.. vilket då skapade känslan av att huvudet och övre överkroppen kom närmare styret som i mitt fall upplevdes negativt. Du kanske kommer tycka nåt helt annat än mig så prova vetja. Det går ju alltid att byta tillbaka

glitch

Aktiv medlem
Riomo AF large med -1 grad angleset och en Fox 36a på 170 mm till höger, original till vänster. Standard DVO gaffeln har ju högre AC än Fox 36an jag kör med.
Blir rätt mulliga siffror onekligen.
Screenshot_20200121-075118_Samsung Internet.jpg

Nypåmtb

Medlem
Behöver man någon spacer utanpå vevlagren om man kör XT vevlager och XT boost 11-delad hollowtech 2 vev? Eller räcker det med ISCG fästet som bygger någon mm på drivsidan?

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu jag jar lyckats få ner min Ripmo XL till sub-14kg (13.97kg) - med hjälp av Newmen XA.25 kapade jag nästan ett kilo. Får se vad de håller för bara.. (kör dock med inserts).

alex.asu

Medlem
Vad är det du inte får ihop?
Jag har förvisso inte funderat mer än att knacka in original geon här så upplys gärna om vad som inte går ihop:

@Nypåmtb; ISCG-fästet mäter 2.5 mm så du kan köra det istället för drivsidespacern.
Det borde bli samma vinkelförändring på sadelröret som på gaffeln, så något stämmer uppenbarligen inte.
Jag orkar inte räkna på det ordentligt, men 5 mm mer AC borde bli ca 0.2 grader flackare gaffel, lite beroende på övrig geometri.

glitch

Aktiv medlem
Det borde bli samma vinkelförändring på sadelröret som på gaffeln, så något stämmer uppenbarligen inte.
Jag orkar inte räkna på det ordentligt, men 5 mm mer AC borde bli ca 0.2 grader flackare gaffel, lite beroende på övrig geometri.
Det är inte bara högre AC, också -1 grad angleset inräknad. Så det är flera ändrade parametrar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer