Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Om jag ska köpa en ny gaffel, lutar ev åt FOX 36 ändå, vart köper man den billigast? Tyskland känns ju säkrast iom att brexit väntar runt hörnet.
Den här tråden kräver en bild :) Om du ska köpa en likadan och din omöjligt går att reparera vill jag gärna se den.

Eller är det en uppgradering?

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Gaffeln är på verkstaden, jag kommer få pengar av försäkringsbolaget så tänkte ev att man kunde köpa en Factory när man ändå ska köpa nytt :)

Omöjligt vet jag inte men verkstaden tog beslut om att det var lika bra att byta hela.

Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Gaffeln är på verkstaden, jag kommer få pengar av försäkringsbolaget så tänkte ev att man kunde köpa en Factory när man ändå ska köpa nytt :)

Omöjligt vet jag inte men verkstaden tog beslut om att det var lika bra att byta hela.
Ah, då missförstod jag din kommentar om försäkringen. Jag tolkade det som att du inte skulle få ut något för att du hade tävlat men ändå ville vaska gaffeln.

Ibis Ripmo, godspeed
Tycker fortfarande det är lite trångt i cockpit och då sadeln är maxad bakåt återstår det väl endast längre styrstam. Några tips från er som har testat?

Jag vet faktiskt inte vilken styrstam den levererades med och nu är alla Ibis bortplockade från CKs hemsida så jag kan inte kolla där. Vilken längd borde det sitta på en XL NX build från i år?

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Tycker fortfarande det är lite trångt i cockpit och då sadeln är maxad bakåt återstår det väl endast längre styrstam. Några tips från er som har testat?

Jag vet faktiskt inte vilken styrstam den levererades med och nu är alla Ibis bortplockade från CKs hemsida så jag kan inte kolla där. Vilken längd borde det sitta på en XL NX build från i år?
Hur länge har du kört på den? Tyckte också det var trångt i början men man vänjer sig :)

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:

Man fick iallafall välja på 3olika längder förra året!

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Smoothbore sa:

Hur länge har du kört på den? Tyckte också det var trångt i början men man vänjer sig :)
Ca 30h på två månader. Kruxet är att jag pendlar med en HT som jag vänjer mig mer vid.

Ibis Ripmo, godspeed
fredrik168 sa:
Smoothbore sa:

Man fick iallafall välja på 3olika längder förra året!
I år fick man inte göra några justeringar så det vore intressant att höra någon som kör med lite längre och hur det påverkar åkningen. Annars tänkte jag helt enkelt testa.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Min bromsslang rör sig fram och tillbaka i framtriangeln när den fjädrar. Runt 10mm, det har filat upp det bakre hålet och ett spår inåt bakom slangen. Bågen behöver vara lite längre än när den maxar uppåt mot länkaget för den inte ska röra sig.

Någon annan som har problem med detta som de vet om? Hur löser man det bäst tro? Ett strips runt tror jag inte kommer hålla emot så det räcker. Kanske får bli en klick med limpistolen så slipper man fylla rören med skit med.

rekrevs

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
För att få vajerhölje och bromsslang att sitta tajt och inte röra sig på min Transition så körde jag vakuumslang med buntband runt som vajerstopp, funkar bra.

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

roefv

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
lundatok sa:
Tråkigt! Hoppas att de tar sig igenom detta. Som kund tar man ju ingen risk som jag ser det, ingen betalning innan leverans.
Cykelkraft är lång från perfekt men ofta ett hyfsat bra alternativ till tyska webbshoppar och inte minst en hovleverantör av IBIS :).
Fast vad händer om man fått sin IBIS och dom konkar och man får garantiärenden...? Löser IBIS det själva då?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
roefv sa:
Nypåmtb sa:
lundatok sa:
Tråkigt! Hoppas att de tar sig igenom detta. Som kund tar man ju ingen risk som jag ser det, ingen betalning innan leverans.
Cykelkraft är lång från perfekt men ofta ett hyfsat bra alternativ till tyska webbshoppar och inte minst en hovleverantör av IBIS :).
Fast vad händer om man fått sin IBIS och dom konkar och man får garantiärenden...? Löser IBIS det själva då?
Ja, IBIS är kanon att ha att göra med.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Johge sa:
http://www.dottorbike.it/officina-e...-ibis-ripmo-dottorbike-it-rozzano-milano.html

Vet inte om det här lagts upp tidigare i tråden?

Funderar på att dra iväg ett Mail till dom och få ett prisförslag
För oss som inte pratar italienska, vad är det?
Ohlins dämpar tuning till en Ripmo. Dom skriver att en Ripmo har reaktivt dämpning och en kund vilde har en mindre reaktivt och mjukare dämpning. Dom har bytt shim-stack för att har mindre low-speed compression dämpning.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Senast ändrad:

hanSSon11

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
hanSSon11 sa:
lundatok sa:
Typiskt när jag nästan bestämt mig för en Ripmo AF, nu vågar jag nog inte.... Var kan jag handla den annars?

Varför vågar du inte? Du betalar när du har fått den.

Jo de är ju sant men tänk om nått strular. Äh jag är väl bara nojig 😊
Satans lång lev. tid i alla fall

hanSSon11

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
hanSSon11 sa:
lundatok sa:
Typiskt när jag nästan bestämt mig för en Ripmo AF, nu vågar jag nog inte.... Var kan jag handla den annars?
https://www.ontracksverige.se/

Edit: Nu är väl CK huvuddistributör i Sverige så är väl inte omöjligt det drabbar i fler led just nu.
Jaha kan man köpa av dom.
CK hade ju bra pris men de kanske dessa kan matcha...

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
hanSSon11 sa:
bjorkkis sa:
hanSSon11 sa:
lundatok sa:

Varför vågar du inte? Du betalar när du har fått den.

Jo de är ju sant men tänk om nått strular. Äh jag är väl bara nojig 😊
Satans lång lev. tid i alla fall
Om det strular så avbokar du bara :)

hanSSon11

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
hanSSon11 sa:
NickPick sa:
En ripmo är liksom en budgethoj ej värd att betala för...?
Motivera gärna vad som inte är bra med den!

Sitter i valet mellan den och Tallboy men tycker Santa Cruz är lite väl dyra.
Det är rätt olika cyklar. Har en Ripmo, har precis sålt en Tallboy och väntar på ny Tallboy. Hade aldrig valt mellan dem två :)
Jo visst är det helt olika cyklar. Har hela tiden varit inne på en Tallboy men snålar ur och tycker det blir för dyrt =)

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
hanSSon11 sa:
NickPick sa:

Det är rätt olika cyklar. Har en Ripmo, har precis sålt en Tallboy och väntar på ny Tallboy. Hade aldrig valt mellan dem två :)
Det ska bli intressant att höra vad du tycker när den har kommit.
Jag såg en recension på Youtube av Tallboy där slutklämmen var att han rekommenderade en Ripmo istället då han tyckte att den klättrade minst lika bra, vägde mindre och hade lite mer marginal när det går utför :)

Jag tror dock att nya tallboy är en ganska bra medelväg mellan en Ripmo och en Ripley :)

(Sen beror det såklart på hur man specar cykeln, man kan ju bygga en lätt och sprättig Ripmo precis som man kan bygga en tung och krallig Tallboy)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
glitch sa:
hanSSon11 sa:
NickPick sa:

Det ska bli intressant att höra vad du tycker när den har kommit.
Jag såg en recension på Youtube av Tallboy där slutklämmen var att han rekommenderade en Ripmo istället då han tyckte att den klättrade minst lika bra, vägde mindre och hade lite mer marginal när det går utför :)

Jag tror dock att nya tallboy är en ganska bra medelväg mellan en Ripmo och en Ripley :)

(Sen beror det såklart på hur man specar cykeln, man kan ju bygga en lätt och sprättig Ripmo precis som man kan bygga en tung och krallig Tallboy)
Den där youtube snubben måste smittats med jätteallvarlig fanboyism. Nog för att Ripmo klättrar bra för att vara så pass bra utför men den har inte en suck mot min gamla TB3 och jag tror nya är rätt flink trots bättre utförsegenskaper. Finns ju ett par på mtbr som har Ripmo och TB4 så det finns nog ett existensberättigande för båda.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer