Ibis Ripmo, godspeed

theBrand

Aktiv medlem
glitch sa:
theBrand sa:
glitch sa:
hanSSon11 sa:
NickPick sa:
En ripmo är liksom en budgethoj ej värd att betala för...?
Motivera gärna vad som inte är bra med den!

Sitter i valet mellan den och Tallboy men tycker Santa Cruz är lite väl dyra.
Det är rätt olika cyklar. Har en Ripmo, har precis sålt en Tallboy och väntar på ny Tallboy. Hade aldrig valt mellan dem två :)
Det ska bli intressant att höra vad du tycker när den har kommit.
Jag såg en recension på Youtube av Tallboy där slutklämmen var att han rekommenderade en Ripmo istället då han tyckte att den klättrade minst lika bra, vägde mindre och hade lite mer marginal när det går utför :)

Jag tror dock att nya tallboy är en ganska bra medelväg mellan en Ripmo och en Ripley :)

(Sen beror det såklart på hur man specar cykeln, man kan ju bygga en lätt och sprättig Ripmo precis som man kan bygga en tung och krallig Tallboy)
Den där youtube snubben måste smittats med jätteallvarlig fanboyism. Nog för att Ripmo klättrar bra för att vara så pass bra utför men den har inte en suck mot min gamla TB3 och jag tror ny är rätt flink trots bättre utförsegenskaper. Finns ju ett par på mtbr som har Ripmo och TB4 så det finns nog ett existensberättigande för båda.
Hehe, jo han är nog lite Ibis fanboy :)

 

Crossmax

Aktiv medlem
Johge sa:
9000kr enligt CK. Det flög upp en sten och attackerade underröret vilket resulterade i en extremt liten lackskada och troligtvis skada i kolfibern... plastskyddet tog upp största smällen.
Då hade jag vänt mig till Ibis direkt. De ska väl kosta runt 400 dollar har jag fått för mig? Förstår att försäkringsbolaget täcker detta, men ändå...
 

Maakus

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Johge sa:
9000kr enligt CK. Det flög upp en sten och attackerade underröret vilket resulterade i en extremt liten lackskada och troligtvis skada i kolfibern... plastskyddet tog upp största smällen.
Då hade jag vänt mig till Ibis direkt. De ska väl kosta runt 400 dollar har jag fått för mig? Förstår att försäkringsbolaget täcker detta, men ändå...
Samma med min rockyram, ca $400 men med moms, tull och frakt blev det 7000.
 

Johge

Medlem
Crossmax sa:
Johge sa:
9000kr enligt CK. Det flög upp en sten och attackerade underröret vilket resulterade i en extremt liten lackskada och troligtvis skada i kolfibern... plastskyddet tog upp största smällen.
Då hade jag vänt mig till Ibis direkt. De ska väl kosta runt 400 dollar har jag fått för mig? Förstår att försäkringsbolaget täcker detta, men ändå...
så billigt kan det väl inte vara för en framtriangel i kol? CK lägger säkert på en slant plus frakt å sånt...
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
@johge
Om det landade på 7000 med tull och frakt för Maakus, 9000 är väl inte helt orimligt. CK behöver nog också få ramen skickat till Sverige...

Vem bedömde din ram trasig förresten?
 

Johge

Medlem
happymtb.fr sa:
@johge
Om det landade på 7000 med tull och frakt för Maakus, 9000 är väl inte helt orimligt. CK behöver nog också få ramen skickat till Sverige...

Vem bedömde din ram trasig förresten?
Ja det låter ju faktiskt rimligt.
En i personalen på CK i Bromma gjorde bedömningen.
 

Johge

Medlem
SalkinL sa:
Johge sa:
Det blev två små upgrades i samband med rambytet..X2an och en nästintill osynlig grej som gör den lite mer lik en Ripmo AF😄
Avlägg rapport om hur slacksetet känns på Ripmon. Har haft det på andra cyklar och varit nöjd.
Färdigcyklat för i år tyvärr men ger en rapport efter 2020 års premiär.


Raggamuffin sa:
Vad valde du för vinkel?
det blev 1.0gr kanske borde kört på 1.5 men börjar så här.
 

alidhojd

Medlem
jag har också köpt en x2 som ligger här framför mig, synd att det inte är så mycket cykling kvar men någon liten tur ska nog hinnas med!
 

jonteald

Medlem
Hejsan,
Finns det någon som bor i mölndal/Göteborg som har en Ripmo i storlek L?
Skall köpa en ripley och det finns ingen som har en jag kan sitta på, är precis på gränsen mellan storlekarna.
När nu ripley och ripmo är i princip identiska i sittställning så tänkte jag att det kan vara värt.

Någon som är villig att visa sin cykel i 10 min?
 

glitch

Aktiv medlem
20191222_105402.jpg


Nu provkörd i vinterkladdet. Kittad med exakt samma komponenter som kolramen var så när på 40 mm stam istället för 50 (ramen har +5 mm reach så totala skillnaden är 5mm), samt 165 vevar istället för 175.

Extra vikten begränsar sig alltså till endast ramen. Slutsats? Märker inte av extrakilot och den slackare styrvinkeln yttrar sig i att framhjulet är lite mer "lättstyrt" eller vad man ska säga då hjulet hamnar längre fram. Skillnaden påminner om när jag körde med 52 mm offset gaffel på kolramen.
Märkbart, men man inget som är signifikant.
De förbättrade utförsegenskaperna kan jag inte uttala mig om, de få utförslöporna var så leriga att det liksom bromsade ned sig av sig självt av all lera.

Så sammanfattningsvis, använder du den primärt som en trampa runt stigcykel och har cash, köp kol.
Vill du ha en lite bättre utförscykel som funkar som stighoj, köp alu och lägg slantarna på ett par fina stighjul.

För att ge en känsla för komponenterna:
1600g aluhjul + emliminator grid bak o mm soft fram.
Nx eagle växlar
Cura 4 broms
Topaz bak, fox 36 med smashpot coil fram

Hade topaz på kolramen också och gaffeln kom från den.

De som gnäller på klätteregenskaperna och att den känns tung kör ofta originalhjul och assegai exo+, tror fan det är trögtrampat.
 

glitch

Aktiv medlem
Den invändiga dragningen på kolramen är så klart super awesome jämfört med aluramen. Men lägger man lite energi på dra om allt med ljuddämpning runt höljena blir aluramen också tyst.
Dock är det rätt stökigt med flaskställ då det sitter där allt skit kommer ut.

Som jag fattat det ska Zee cage laddas ganska rätt från sidan? Mitt blackburn ställ är förvisso side load men man måste komma snett ovanifrån så det är rätt stökigt att få ned flaskan.
 

Berk

Aktiv medlem
Ja, en Zee cage laddas ganska rätt från sidan. Har dan på två cyklar med lite utrymme i familjen och den funkar ganska bra.
 

theBrand

Aktiv medlem
glitch sa:
De som gnäller på klätteregenskaperna och att den känns tung kör ofta originalhjul och assegai exo+, tror fan det är trögtrampat.
This î

Jag föredrar kolfiber av olika skäl, men att tro att några hekto ramvikt hit och dit är avgörande för hur en cykel upplevs är ju verkligen att lura sig själv.

Vad kör du för alu-hjul som är så lätta?
 
Senast ändrad:

Nypåmtb

Medlem
Glitch: vad är det som gör att du ändå rekommenderar kol till stigkörning trots att du inte upplever den lilla extra ramvikten som märkbar?
Känns länkaget annorlunda på något sätt?
 

glitch

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Glitch: vad är det som gör att du ändå rekommenderar kol till stigkörning trots att du inte upplever den lilla extra ramvikten som märkbar?
Känns länkaget annorlunda på något sätt?
Nja det gör jag ju inte, inte bara, notera tillägget "och har cash" 😀
65.9 styrvinkel är håååååårfint nice:are på platt stig. Har man sen inga ekonomiska begränsningar så är det ju gött med kol om inte annat för vajerdragningen.

Men tänker man sig verkligen använda den som allround maskin för utförsäventyr också så är aluramen i mitt tycke att föredra. Sen kan man ju alltid trycka in ett angle set på kolramen.

Kan inte säga något om skillnad i dämpningen / länkaget utifrån stigcykling i lermisär utan det är nog först vid rätt hög fart utför det eventuellt uppenbarar sig.
 

SalkinL

Aktiv medlem
Det där med kabeldragning, är inte förtjust i Ripmons. För tajta rör inne i ramen, kryper in skit där och så fastnar vajerhöljet. Anar att med tiden så kommer lera och sand nöta sönder öppningarna. Hade varit bättre med större rör och potentiellt oljud och någon liten alupryl att låsa höljet i änden med. Eller ännu hellre, EXTERN dragning. Om det ska vara diskret, så kan man väl som Canyon gjort sätta en plastkåpa över.

Är lite sugen på att testa slackset på min Ripmo, kanske i kombo med en EXT Storia V3 Lok.... ska bara sälja en njure. Någon som behöver en kanske?
 

Du Rietz

Medlem
Smoothbore sa:
Tycker fortfarande det är lite trångt i cockpit och då sadeln är maxad bakåt återstår det väl endast längre styrstam. Några tips från er som har testat?

Jag vet faktiskt inte vilken styrstam den levererades med och nu är alla Ibis bortplockade från CKs hemsida så jag kan inte kolla där. Vilken längd borde det sitta på en XL NX build från i år?
Jag skulle kunna förstå sittställningen med längd, innerbensmått och vingspann tillsammans med storleken på hojen, som du ju gett än så länge... :)
 

Nypåmtb

Medlem
Blev troligen ett ramset på ck-utförsäljningen (har ju inte kommit än så man vet ju aldrig 😅).
Funderar lite kring dropperlängd och längd på styrstam. Köpte en xl ram och är 183 cm (med lång överkropp).
Tror ni det kommer gå med 180mm dropper?
Vad skulle ni säga om längd på stam? Kör nu en Large HD4 med 50 stam som jag upplever lite för liten sittande (2cm till godo med 180mm dropper).
 

cobrarax

Ny medlem
Har 185mm dropper på medium, sadeln långt bak och god frigång mot bakdäck med dämpare i bottenläge. Med xl skulle jag välja 200mm dropper. Det är ju inga nackdelar att få bort sadeln ibland.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Är 190cm och kör XL med originalstam, som jag tror är 40mm. Eller om det är 50..

Dropper kör jag Brand-X 170mm och har den nån centimeter upp. Denna bygger dock en hel del, så har beställt en OneUp 210mm för att testa (i värsta fall kan man shimsa om den tror jag) om jag kan få ner sadeln ytterligare lite.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
186 Kort överkropp kör L.
Man fick välja stam när jag beställde och har 50mm.
Brand X 170 mm med 11,5 cm nerskjutbar del av stolpen som sticker upp, vilket är max.
 

Nypåmtb

Medlem
zinkpasta sa:
Är 190cm och kör XL med originalstam, som jag tror är 40mm. Eller om det är 50..

Dropper kör jag Brand-X 170mm och har den nån centimeter upp. Denna bygger dock en hel del, så har beställt en OneUp 210mm för att testa (i värsta fall kan man shimsa om den tror jag) om jag kan få ner sadeln ytterligare lite.
Ok, klart gött att få sadeln helt ut vägen, men vill inte beställa för lång heller. Sen är det ju rätt mkt krafter på en 210mm dropper.
Får bli minsta möjliga styrstam för mina 183 cm. Har inte hittat kortare än rental 31 mm. Någon som vet?
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Innan du tar kortaste styrstam osv. den här typen av geometri kräver tryck på framhjulet. Med för kort stam är risken istället att du får för mycket vikt bakåt.
Jag hade byggt upp ramen med en 40-50 stam och testat först.
Körde själv L förut, 181 och lite kortare armlängd och upplevde att 50 stam blev bättre än 40.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
glitch sa:
Innan du tar kortaste styrstam osv. den här typen av geometri kräver tryck på framhjulet. Med för kort stam är risken istället att du får för mycket vikt bakåt.
Jag hade byggt upp ramen med en 40-50 stam och testat först.
Körde själv L förut, 181 och lite kortare armlängd och upplevde att 50 stam blev bättre än 40.
Instämmer. Prova.
 
Raggamuffin sa:
Letat efter nåt bra plupp att sätta i rören men inte hittat något. Det är rätt störigt faktiskt med grusen.
Jag har använt slapper tape på min hoj för att plugga diverse öppningar. Funkar bra, sitter ju helt galet bra.

Trek har ju byggt en stenkross på nya FEX, testade att tejpa igen den, och det sitter bra. Kanske testar en snyggare lösning till sommaren...
 

Bilagor

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Raggamuffin sa:
186 Kort överkropp kör L.
Man fick välja stam när jag beställde och har 50mm.
Brand X 170 mm med 11,5 cm nerskjutbar del av stolpen som sticker upp, vilket är max.
Ok, kanske jag beställt en för stor...
L känns inte liten för dig?
Nerför i alperna så hade jag kunnat tänka mig en längre cykel. Men hemma är den bra, men jag har korta armar och överkropp. Jag är helt klart på gränsen så man behöver nog ha klart för sig om man väljer som jag. Jag tror absolut att XL kan vara rätt för dig.
Nu har jag angle-set på min vilket kortar ner den lite, den biten hade jag gärna fått tillbaka.



Dropper, jag tycker att efter 150mm drop så börjar det plana ut rätt bra. Har sänkt ytterligare i parken ibland men det ger inget direkt.
 

glitch

Aktiv medlem
Noterade att de verkar ha gjort om designen på aluramen, de första hade ju en förstärkning med en rätt ful svets som var öppen. På min alu saknas fördtärkningen helt vilket ger ett mycket cleanare utseende.
20191229_172208.jpg


Att jämföra med
BOBT-19_AS_0556.jpg
 
Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem
Woah.. Det var rätt stor skillnad ja..

Undrar om det var nåt pre-production på bilder och testade hojar då...
Alternativt om det är något som är storleks beroende..

Men designen blev ju till det bättre iaf! 👌🏻🙂
 

roefv

Ny medlem
Klavikel sa:
Woah.. Det var rätt stor skillnad ja..

Undrar om det var nåt pre-production på bilder och testade hojar då...
Alternativt om det är något som är storleks beroende..

Men designen blev ju till det bättre iaf! 👌🏻🙂
Det var en preproduktionsgrej, dom kom fram till att den inte behövdes!
 

glitch

Aktiv medlem
roefv sa:
Klavikel sa:
Woah.. Det var rätt stor skillnad ja..

Undrar om det var nåt pre-production på bilder och testade hojar då...
Alternativt om det är något som är storleks beroende..

Men designen blev ju till det bättre iaf! 👌🏻🙂
Det var en preproduktionsgrej, dom kom fram till att den inte behövdes!
Nej, kollar man mtbr så har alla de första som fått sina produktionsramar förstärkningen. Så det är inte begränsat till pre production / media hojar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer