Ibis Ripmo, godspeed

magnil

Medlem
Om det är det ursprungliga lilla tejp/gummibiten ni menar som skydd så mailade jag Ibis och tror det tog mindre än en vecka tills den låg i brevlådan.
 

Per84

Ny medlem
Beställde en Ibis Ripmo i början av sep.
Veckan efter släppte de 2020 modeller.
Beställde NX versionen.
Ska byta bromsar och drivlina.

Vad jag kan se är det ”bättre” bromsar på 2020. Annars ingen skilland.
Vet nån här om det är något jag missat?

Är dämparna ”bättre” uppgraderade på nåt sätt 2020, fast de har samma namn?

Önskar lite feedback. Kan alltid avbeställa och beställa 2020.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ze hjul har kommit, flyttade över schwalbe MM och NN, fram respektive bak, till hjulen från 938orna.
Gick inte att poppa på med vanlig pump, gått bra på de andra tubless fälgar jag haft.
Som tur var hade cykelkraft på götgatan bontragers pump. Noll problem med den, körde inte ens halva trycket i behållaren innan jag försökte poppa upp däcken.

Att de är lite meckiga med vanlig pump kan ha att göra att ekernipplarna sticker upp i fälgdiket, så det blir lätt pys med vanlig pump.

Tyrewizen klart skön när man vill veta om det är tätt eller inte, helt i klartext, sekund till sekund.

Återkommer efter provtur, beror lite på väder och jobb.
 

glitch

Aktiv medlem
Schwalbe är de enda däcken jag får ta till kompressor på för att sätta. Spesh, Maxxis, Wolfpack har alla gått med gammal sks rennkompressor som är mer för högt tryck än volym.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Jag var i spanien över helgen, med firman. Fick in en dag med guide i "bergen" på mallis.
Jag arrangerade det för firmans del och fick med mig 8 kollegor till i varierande nivå.
Fick en slash 8, alu, 29, i xl, att döma av papegojfärgen kan det ha varit årets modell.
En yari fram.

Jag kan bara säga, vilket kap ripmo xt, var för 43. Deal of the century, minst sagt.
Skillanden var enorm.

Den kändes "tung", centrerad massa, kan en kolfiberram göra så mycket? Märkbar skillnad.
Yarin fram var inget att ha i hög fart, usch. Den packade ihop totalt, men nu pratar vi runt 40 km/h på stökig "bergsgrusväg" med grus i småsnöbolls klass. Kändes träig i trailen, men fungerade ok.
Hela hojjen känns "avdomnad" trubbig i känslan, ripmon är vaken, glad, peppig. Svårt att sätta ord på. Men gör det hela så mycket roligare att cykla på.

Det lustiga är att skillnaderna mot min original mojo, från 2007 är mycket mindre. Annan geo, men samma "kvalitetskänsla".

Den där avdomnade, träiga känslan, den förstår jag inte riktigt var den kommer från, är det alu vs cf? Dämperiet? Länkaget? Lite av allt?
 

Makten

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Jag var i spanien över helgen, med firman. Fick in en dag med guide i "bergen" på mallis.
Jag arrangerade det för firmans del och fick med mig 8 kollegor till i varierande nivå.
Fick en slash 8, alu, 29, i xl, att döma av papegojfärgen kan det ha varit årets modell.
En yari fram.

Jag kan bara säga, vilket kap ripmo xt, var för 43. Deal of the century, minst sagt.
Skillanden var enorm.

Den kändes "tung", centrerad massa, kan en kolfiberram göra så mycket? Märkbar skillnad.
Yarin fram var inget att ha i hög fart, usch. Den packade ihop totalt, men nu pratar vi runt 40 km/h på stökig "bergsgrusväg" med grus i småsnöbolls klass. Kändes träig i trailen, men fungerade ok.
Hela hojjen känns "avdomnad" trubbig i känslan, ripmon är vaken, glad, peppig. Svårt att sätta ord på. Men gör det hela så mycket roligare att cykla på.

Det lustiga är att skillnaderna mot min original mojo, från 2007 är mycket mindre. Annan geo, men samma "kvalitetskänsla".

Den där avdomnade, träiga känslan, den förstår jag inte riktigt var den kommer från, är det alu vs cf? Dämperiet? Länkaget? Lite av allt?
För långsam rebound. Ställde du in den efter dina behov, eller körde du bara på nån random inställning som den kom?
 

Stervelo

Aktiv medlem
Makten sa:
Stervelo sa:
Jag var i spanien över helgen, med firman. Fick in en dag med guide i "bergen" på mallis.
Jag arrangerade det för firmans del och fick med mig 8 kollegor till i varierande nivå.
Fick en slash 8, alu, 29, i xl, att döma av papegojfärgen kan det ha varit årets modell.
En yari fram.

Jag kan bara säga, vilket kap ripmo xt, var för 43. Deal of the century, minst sagt.
Skillanden var enorm.

Den kändes "tung", centrerad massa, kan en kolfiberram göra så mycket? Märkbar skillnad.
Yarin fram var inget att ha i hög fart, usch. Den packade ihop totalt, men nu pratar vi runt 40 km/h på stökig "bergsgrusväg" med grus i småsnöbolls klass. Kändes träig i trailen, men fungerade ok.
Hela hojjen känns "avdomnad" trubbig i känslan, ripmon är vaken, glad, peppig. Svårt att sätta ord på. Men gör det hela så mycket roligare att cykla på.

Det lustiga är att skillnaderna mot min original mojo, från 2007 är mycket mindre. Annan geo, men samma "kvalitetskänsla".

Den där avdomnade, träiga känslan, den förstår jag inte riktigt var den kommer från, är det alu vs cf? Dämperiet? Länkaget? Lite av allt?
För långsam rebound. Ställde du in den efter dina behov, eller körde du bara på nån random inställning som den kom?
Den var inställd av guiden, enligt kroppsvikt och terräng. Han hade fått saggen helt spot on. Jag skruvade inget.
 

bjorkkis

Medlem
tobiasmart sa:
Premiärturen avklarad. Mumma!
Bättre på alla sätt, man överraskande mest skillnad uppför. Hade en dpx2 tidigare. Med den kändes det som att jag fastnade på rötter och stenar. Storian bara glider.

Snyggt!
Slänga gärna upp någon mer bild på hela cykeln så man kan ha lite att dregla över ???
 

Crossmax

Aktiv medlem
tobiasmart sa:
Premiärturen avklarad. Mumma!
Bättre på alla sätt, man överraskande mest skillnad uppför. Hade en dpx2 tidigare. Med den kändes det som att jag fastnade på rötter och stenar. Storian bara glider.
Snyggt! Hur funkar progressiviteten? Blev det många b0ttningar?
 
glitch sa:
Ja det verkar rimligt!
Vart osäker om den skulle sitta uppe eller nere, men uppe får den ju inte riktigt plats i alla fall.
Det stämmer att det är där nere och lite längre upp i tråden finns det ett foto på en instruktion från Ibis som är ganska bra. Jag fick även med en skyddsfilm som var lite pillig att få dit. Där är tipset att lossa det nedre länkaget för att få mer plats att klistra.
 

bjorkkis

Medlem
Raggamuffin sa:
bjorkkis sa:
Råkade ha sönder min FOX 36 Performance, kommer behöva köpa en ny. Kollat lite på Lyrik, den har 42mm offset, kommer det att påverkar något?
Nobelpris på att känna skillnad på 2 mm offset skulle jag tro :)

Hur död är den?
Är det så lär jag definitivt inte märka någon skillnad, vet man varför Rockshox har valt att gå på 42mm istället för 44mm?

Tillräckligt död för att jag ska få en ny =)
Gaffeln tog en tung smäll mot en spetsig sten...
 

Johge

Medlem
Kanske en korkad fråga men vad säger hemförsäkringen om man ringer och anmäler en sån skada? Klantar man sig med bilen och kör sönder en fälg så är det ju bara att betala självrisken..
 

bjorkkis

Medlem
Johge sa:
Kanske en korkad fråga men vad säger hemförsäkringen om man ringer och anmäler en sån skada? Klantar man sig med bilen och kör sönder en fälg så är det ju bara att betala självrisken..
Jag har IF största hemförsäkring och den täcker stöld och skada på cykel, gäller dock inte om du har tävlat när skadan uppkom :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer