Ibis Ripmo, godspeed

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Korrekt sag är väl det som ger rätt uppförande? Dvs är fjädern fortfarande för mjuk pumpa lite till. Eller vrid på mer kompression men det kanske inte går.

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Exakt. SAG är bara en rekommenderad utgångspunkt, det är inget facit, Pumpa i mer om du bottnar för ofta, eller reducera luftvolumen mer.

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Tror du hade behövt en spacer men är ju smal sak om du bara har den med dig.
Ja, jag skulle tro det. Får för mig att du har labbat en del själv med storlek på spacer vs olika tryck när det blir lite stökigt. Vad är din erfarenhet där och vad skulle du rekommendera för färg att börja med? Jag vill gärna behålla vad nu "small bump compliance" kan heta på svenska och kan tänka mig en progressiv setup.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Raggamuffin sa:
Tror du hade behövt en spacer men är ju smal sak om du bara har den med dig.
Ja, jag skulle tro det. Får för mig att du har labbat en del själv med storlek på spacer vs olika tryck när det blir lite stökigt. Vad är din erfarenhet där och vad skulle du rekommendera för färg att börja med? Jag vill gärna behålla vad nu "small bump compliance" kan heta på svenska och kan tänka mig en progressiv setup.

Du "får" bara gå ett steg upp från original, vilket är det steget jag gjort. Borde gå att hitta här men ljusgrå 0.6 tror jag, jag åker 290 psi. Har väl alltid bottnat när jag kollar i liftkön men aldrig hårt så att säga.
jobbar hyggligt högt i slaget imho.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Ska köra Ripmon i park (Järvsö) för första gången och har lite funderingar kring bakdämparen. Jag har en DPX2, väger ca 90 kg och kör ett tryck som ger korrekt sag. Dock ser jag att jag i princip har bottnat bak när jag har kört stig med några få tekniska partier och utan några hopp. Fram har jag massor kvar.

Jag ser några alternativ. Testa att köra några åk med nuvarande setup, köra högre tryck från början med mindre sag eller skicka i spacer redan nu. Några erfarenheter kring detta?
Om du har massor kvar fram behöver du se över din balans mellan gaffel och dämpare.

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag väger 90kg, kör 265psi och 0,8 spacern i, vilket är 2 steg upp från original. Detta ger ca 15mm SAG. Rebound är ställd på 2 klick från stängd. Ju högre lufttryck i dämparn desto långsammare retur kan du köra med.

Mer lufttryck än så ger cykeln en ganska oskön nervös känsla, tycker jag.
Jag bottnar emellanåt, men det kommer jag inte ifrån på denna ramen ihop med dpx2:an.

Lycka till!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:
Jag väger 90kg, kör 265psi och 0,8 spacern i, vilket är 2 steg upp från original. Detta ger ca 15mm SAG. Rebound är ställd på 2 klick från stängd. Ju högre lufttryck i dämparn desto långsammare retur kan du köra med.

Mer lufttryck än så ger cykeln en ganska oskön nervös känsla, tycker jag.
Jag bottnar emellanåt, men det kommer jag inte ifrån på denna ramen ihop med dpx2:an.

Lycka till!

Fox rekommenderar inte att använda 0.8 om jag läser rätt, men fungerar alltså bra?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Då ripmon är regressiv i senare halvan av slaget hade jag inte varit så försiktig, utan tryckt in ordentligt med spacers direkt.

Förväntingen när man ser Jofa har skrivit i den här tråden, också är det inte ens nåt halvt oförskämt. #besviken :)

Chralle

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det funkar bra. Chuck rekommenderade dock inte att trycka i en större från den jag har nu. Men just nu är det vad som krävs för att kunna köra dugligt SAG så..

Kan eventuellt tuna om dämparen för att öka HSC men har inte orkat ta tag i det

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Chralle sa:
Det funkar bra. Chuck rekommenderade dock inte att trycka i en större från den jag har nu. Men just nu är det vad som krävs för att kunna köra dugligt SAG så..

Kan eventuellt tuna om dämparen för att öka HSC men har inte orkat ta tag i det

Ah, gött. Blir att prova det på vallåsen i helgen.

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Ska köra Ripmon i park (Järvsö) för första gången och har lite funderingar kring bakdämparen. Jag har en DPX2, väger ca 90 kg och kör ett tryck som ger korrekt sag. Dock ser jag att jag i princip har bottnat bak när jag har kört stig med några få tekniska partier och utan några hopp. Fram har jag massor kvar.

Jag ser några alternativ. Testa att köra några åk med nuvarande setup, köra högre tryck från början med mindre sag eller skicka i spacer redan nu. Några erfarenheter kring detta?
Om du befinner dig i Järvsö nu i helgen så kan jag ta med några spacers... har 0,6 och 1,02 om du vill prova.. 0,8 kör jag med själv och väger nästan lika mycket som dig.
Dra ett sms om du vill ”låna”
0739242892
John

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Johge sa:
Smoothbore sa:

Om du befinner dig i Järvsö nu i helgen så kan jag ta med några spacers... har 0,6 och 1,02 om du vill prova.. 0,8 kör jag med själv och väger nästan lika mycket som dig.
Dra ett sms om du vill ”låna”
0739242892
John
Fantastiskt erbjudande men vi ska upp nästa helg. :)

Ni som har köpt, har ni tips på butiker i Stockholm som kan ha set i lager? Hos CK står det att produkten har utgått och enligt Cykloteket kan det ev finnas som en reservdel i verkstaden om man har tur. De andra nätbutikerna brukar riskera att ta en dryg vecka. Kanske finns i Järvsö?

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tror jag har liggandes du kan få låna och testa med en helg. Jag köpte setet men använde bara 0.6an.
Så 0.8an borde ligga i kassen nånstans.
Pma.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fuuuuuck, hojjen har dragit eker när den stått still. WTF? Ja ja, cykelkraft bytte en eker bak för ett tag sen, inte blivit mycket cyklat i sommar, men nu skulle jag ut, och eker av i nippeln bak.

Men, nu blev så jag så arg att plånboken blev rejält lättare av ett nytt set hjul från Duskland, sen ska jag bränna de där jävla mjukostfälgarna. Hmm, vid vilken temp brinner aluminium?

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Fuuuuuck, hojjen har dragit eker när den stått still. WTF? Ja ja, cykelkraft bytte en eker bak för ett tag sen, inte blivit mycket cyklat i sommar, men nu skulle jag ut, och eker av i nippeln bak.

Men, nu blev så jag så arg att plånboken blev rejält lättare av ett nytt set hjul från Duskland, sen ska jag bränna de där jävla mjukostfälgarna. Hmm, vid vilken temp brinner aluminium?
Aluminium smältar vid 660 grad Celcius, men brinner inte. Aluminium till och med används för att förhindra större bränder, så tyvärr ...

Men tyska hjul är bra!

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Jag har över 20 dagar bikepark på mina 938 och inga problem hittills. Vad hade hänt med första ekern?

Var blev det istället? :)
I ilskan så klickade jag hem zipp moto3, lite för smala, lite för tunga, lite för få poe, men rejält bra fälg, hoppas jag.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Jag har över 20 dagar bikepark på mina 938 och inga problem hittills. Vad hade hänt med första ekern?

Första ekern rök på platt stökig stig i hellas. Bara hellascyklad. Rejält mjuka, mina gamla 26 tum mavic xm 821 var som adamantium i jämförelse. Samma däckmodell, samma tryck, men fetare, 2.5 mot 2.4

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Raggamuffin sa:

I ilskan så klickade jag hem zipp moto3, lite för smala, lite för tunga, lite för få poe, men rejält bra fälg, hoppas jag.
Kul, rapportera hur du upplever dem när du kört några vändor.

Per84

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Läste i ett forum på internet att den blåa ramen skulle vara tyngre än den svarta.
Detta pågrund av lacken.

Någon här som vet nåt om det?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Per84 sa:
Raggamuffin sa:
Lack brukar väl ligga på 100-150 gram så är väl rimligt att den är lite tyngre.
Min är nog nere på runt 90 nu :)
Jag förstår, du menar att den är nere på 90 för att lacken har släppt?

Har den svarta lacken bättre hållbarhet?

Släppt är väl inte ett rättvist betyg kanske. Men har lämnat en hel del efter mig på sten och klipphällar, de har i sin tur gett igen med stenskott.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jahapp, r2 sade nu att det är 4 veckors leveranstid på 3zero moto hjulen.
Det var grön status när jag beställde. Jag har försökt att avbeställa, hoppas det går bra.
Hmm, newmen alu hos tcm eller köpa riktställ och fixa själv?
Någon som vilken ekerlängd det är drivsida bak?

Erik O

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Jahapp, r2 sade nu att det är 4 veckors leveranstid på 3zero moto hjulen.
Det var grön status när jag beställde. Jag har försökt att avbeställa, hoppas det går bra.
Hmm, newmen alu hos tcm eller köpa riktställ och fixa själv?
Någon som vilken ekerlängd det är drivsida bak?
Jag fattar inte riktig. Tänkte du köpa nya fälgar bara för att en eker gick av?

Erik O

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag ska förresten till att byta bromsar på min. Är det bara att dra ur och trycka igenom nya slangen eller krävs det mer krångel än så?

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Erik O sa:
Jag ska förresten till att byta bromsar på min. Är det bara att dra ur och trycka igenom nya slangen eller krävs det mer krångel än så?
bytte för ett tag sen.. skitenkelt!

Hur brutalt cyklar ni som tycker att fälgarna är mjukost??? Jag har inte fått en enda buckla i nån av fälgarna.. har iofs Nukeproofs ARDinserts i

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Erik O sa:
Generellt för intern är det bra att fästa änden på den nya i den gamla och använda den gamla för att dra igenom den nya. Med reservation för att jag inte har koll på Ibis variant specifikt.

jekyll

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Med reservation på hur det ser ut på Ripmo så är det gudomligt att jobba med intern dragning på Ibis.
Skruva loss Cableports:en (snygg svengelska) och det äv väldigt enkelt att fiska fram hölje och vajer från ramen.

Erik O

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kanon, det låter hoppfullt det här. Annars lät ju Rattnalles tips rätt bra för att slippa elände.

Jag cyklar inte särskilt brutalt men fick några bucklor bak när jag körde i stenig fjällterräng och kanske med lite för lågt tryck. Sen köpte jag huck norris och de hjälper väl lite men kanske inte så mkt. ARD håller väl emot rätt bra eller.

Jiv

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Säg att man skulle vara intresserad av en Ripmo AF - vilken storlek ska man ha om man är 183 cm och har ett apindex på +7-8 cm?

Kör på en Kona Process 153 29" i L i dagsläget, och den får i alla fall inte kännas större än den.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jiv sa:
Säg att man skulle vara intresserad av en Ripmo AF - vilken storlek ska man ha om man är 183 cm och har ett apindex på +7-8 cm?

Kör på en Kona Process 153 29" i L i dagsläget, och den får i alla fall inte kännas större än den.

De har väl samma reach i storlek L?

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Johge sa:
Erik O sa:

Hur brutalt cyklar ni som tycker att fälgarna är mjukost??? Jag har inte fått en enda buckla i nån av fälgarna.. har iofs Nukeproofs ARDinserts i
Fälgarna är mjukost, inget att diskutera. Sen håller mjukostfälgar ändå ganska ok, och går att rikta tillbaka ganska bra så länge bucklan inte är allt för stor.

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Erik O sa:
På Ripmo och Ripley V4 är det så enkelt, det går interna kanaler hela vägen i ramen. Jag funderar själv på att applicera lite fett på utsidan av höljena nästa gång jag byter, då de har en tendens att kärva fast inuti ramen när skit kommer in i öppningarna för de trånga kanalerna...

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Erik O sa:
På Ripmo och Ripley V4 är det så enkelt, det går interna kanaler hela vägen i ramen. Jag funderar själv på att applicera lite fett på utsidan av höljena nästa gång jag byter, då de har en tendens att kärva fast inuti ramen när skit kommer in i öppningarna för de trånga kanalerna...
Men å andra sidan lär det ju klibba fast en massa skit på fettet istället i alla fall vid öppningarna. Dumt att de inte har några gummipluppar som skyddar in/utgångarna.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Crossmax sa:
Erik O sa:
Men å andra sidan lär det ju klibba fast en massa skit på fettet istället i alla fall vid öppningarna. Dumt att de inte har några gummipluppar som skyddar in/utgångarna.
En klutt silikon är ju rätt lätt att bli av med igen om man nu skulle vilja täta runt hålet.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Johge sa:
Erik O sa:

Fälgarna är mjukost, inget att diskutera. Sen håller mjukostfälgar ändå ganska ok, och går att rikta tillbaka ganska bra så länge bucklan inte är allt för stor.
Går fint att bända tillbaka, men jag tror jag flatspotat den en gnutta, hur det nu går till i hellas, det är nog därför ekrar börjat gå.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Whopsie popsie, hittade de i lager hos annan düsk shop, så beställde där.
R2 var snabba med att kreditera tillbaka pengarna.

Får de nog nästa vecka, pangar på, kör ett par turer, ger ett omdömme här. Case closed.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer