Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Det funkar, gör det bara sakta så du ser att det blir rakt. Jag knackade lite försiktigt på motsatt sida om den började dra lite åt något håll med en plastklubba, en millimeter i taget. Gick hur bra som helst. Jag knackade ut i mekstället också. Gjorde det bara lite försiktigt, kändes säkrare med 50 halvhårda knack än att drämma i tre gånger. Men nu har du nog redan gjort det? :)
Grymt, då får den hänga i stället under hela operationen.

Jag väntar på min lagerpress som förhoppningsvis dyker upp innan helgen sen är det dags! :)

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Blir vansinnig av blotta tanken på förnekad garanti med hänvisning till att deras urusla nödlösning som var en eftertanke saknas
Lyckades aldrig få skiten att fästa på min Ripley ens. Kör med en remsa eltejp på tvären mellan länkarna och det verkar funka bra. Det kan fortfarande hamna stenar där, men de trillar bort på nolltid verkar det som.

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag klippte till en bit slang och satte mellan länken och sadelröret. Det verkar hålla skiten borta.
DSC_8812.JPG

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag kör en bit gummiduk som jag buntbandat fast. Fastnar en hel del sten och skit även i övre delen av länkaget så kör samma där. Men det är ju galet att inte garantin täcker det.

Ibis Ripmo, godspeed
Hej. Skulle behöva ha tips på hur man bäst löser problemet med att smuts kommer in i kanalen för växelvajern i bakriangeln på en V2:a. Är det någon som har gjort någon bra lösning?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
En liten bit genomskinlig silicon har varit min tanke (dock inte genomfört än).
Innan du byter ut höljet så spruta med vatteslang genom baktriangeln och blås ut med tryckluft är mitt tips. Har bytt hölje två gånger och drar man bara lungt och försiktigt fram och tillbaka några gånger så lossnar det ganska lätt. Problem att det fastnar uppstår (tror jag) särskilt om man försöker att dra ut hela med en gång antingen framåt eller bakåt.

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt satt som berget efter 6mån... tog nog 1h att få ut skiten. Rörde sig inget alls faktiskt. Sprutade in WD40 i hopp om att det skulle krypa in lite och smörja skiten där inne. Slutade med att jag fick använda rätt mycket våld för att få ut det. Kändes inte helt bra men det gick bra ändå utan några missöden. Numera blåser jag ur med tryckluft efter varje geggtur så KANSKE jag håller det någorlunda rent där.
Men en silikondutt eller annat klet kanske inte är så dumt för att hålla skiten ute?

magnil

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
På min V1 drog jag så att ytterhöljet på höljet lossnade och satt kvar i kanalen. Fick byta baktriangel.

Tips om det fastnar som jag läste (efteråt) på tyskt forum var att dra ur några av kardelerna (heter det så? de små metallvajrarna som sitter i höljet) så blir höljet mindre. Man skulle också dra åt motsatt håll mot vad jag gjort. TROR det var framåt de kommit fram till var bäst.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag har fått ut höljet men det är inte så längesen jag tog ut det och gjorde rent kanalen. Tänkte om det var någon som hade gjort någon smart lösning för att täta så att det inte kommer in så mycket skräp?

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Klipp av gamla höljet mellan fram/bak-triangel (gärna med snittet ganska nära där den går in i baktriangeln), och slå sedan loss friktionen genom att slå till på den avklipta ändan med typ en hammare. Dra därefter ut höljet bakåt.

magnil

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Klipp av gamla höljet mellan fram/bak-triangel (gärna med snittet ganska nära där den går in i baktriangeln), och slå sedan loss friktionen genom att slå till på den avklipta ändan med typ en hammare. Dra därefter ut höljet bakåt.
Så gjorde jag på min V1. Gick inte bra.

Idiotiskt konstruktion som Zinkpasta skriver och konstigt att de inte ändrat på V2 då de fått byta en del baktrianglar på V1.

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag tycker Ibis egna riktlinjer för tryck är alldeles för låga. Iaf för mina DVO. Bottningsfest deluxe. Som alltid är det bästa att utgå från sag och sen prova sig fram med inställningar från mitten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer