Ibis Ripmo, godspeed

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Köper man för liten storlek kan känslan bli att man har styret i magen sittandes. Tyckte min xl med 35mm stam kändes liten i början (jämför med HD4 i L jag hade innan). Känslan sittandes är verkligen liten på Ripmon trots relativt lång reach pga sta. Nu är ju stående visserligen viktigast kanske men glöm inte att mest tid spenderas sittandes (i alla fall för mig) och det är kanske inte så kul om man behöver en väldigt lång stam för att känna sig bekväm.
/hälsningar från 183cm på en XL som dock gärna testat en L som referens

Intressant! För mig är det tvärtom. Jag känner att min stig-HT är lite för kort när jag står, men perfekt när jag sitter. När man står brukar kroppen flyttar sig lite framåt. Men kanske står du bara när du kör utför? På min stig-HT men 470 mm reach står jag 80% av tiden. På min helstel 100% av tiden och därför har jag valt riktigt lång 500 mm reach, som känns perfekt till stå-cykling på platten, uppför och nedför.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Sure men går ju att justera 3-4cm rätt enkelt.
Absolut, samtidigt är allt en kompromiss. Sadeln längst bak i railsen= sämre egenskaper uppför, drar inte riktigt nytta av brant STA (vilken är lagom brant i neutral eller något framskjuten position enligt mig. Detta gäller ihop med kort stam, skjuta bak sadeln kan funka bättre ihop med lång stam vilka båda känns som ett läge som passar en lite kortare cykel). Längre stam har ju dock också sina nackdelar, särskilt utför.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Intressant! För mig är det tvärtom. Jag känner att min stig-HT är lite för kort när jag står, men perfekt när jag sitter. När man står brukar kroppen flyttar sig lite framåt. Men kanske står du bara när du kör utför? På min stig-HT men 470 mm reach står jag 80% av tiden. På min helstel 100% av tiden och därför har jag valt riktigt lång 500 mm reach, som känns perfekt till stå-cykling på platten, uppför och nedför.
Där ser man. Rätt olikt att köra helstelt och köra Ripmo dock :). Om du provar en Ripmo gissar jag att du skulle hålla med mig.
Jag står väl framför allt nedför men såklart även när man köttar på lite både upp och på platten. Min kondition och benstyrka tillåter mig dock absolut inte att stå 80-100% av tiden.
Smidigt med 100% stående cykling btw då slipper du ju sadel och sadelstolpe mm som både kostar pengar och vikt :cool: .

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Där ser man. Rätt olikt att köra helstelt och köra Ripmo dock :). Om du provar en Ripmo gissar jag att du skulle hålla med mig.
Jag står väl framför allt nedför men såklart även när man köttar på lite både upp och på platten. Min kondition och benstyrka tillåter mig dock absolut inte att stå 80-100% av tiden.
Smidigt med 100% stående cykling btw då slipper du ju sadel och sadelstolpe mm som både kostar pengar och vikt :cool: .

Skulle gärna prova en Ripmo! Jag hade en FS som nuförtiden skulle heta downcountry. Den var riktigt kort med 445 reach och brant med 68 grad gaffelvinkel. Sittandes helt ok för att sadelrörsvinkel inte var så brant, men lite kort ståendes.

På min helstel har jag stople och sadel för korta asfalt och grusbitar, men det är inte roligt med 35/22 utväxling. Valde dock en riktigt lätt kort stople (såklart ingen dropper) och en smal, lätt sadel.

MatsS

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har en HT cube reaction, en ganska snabb xc racer. Den har storlek 18" och om jag jämför stack 590 och reach 418 så motsvarar den en Small i Ripmo. Kan man jämföra så mellan två cyklar? Är 170 lång

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har en HT cube reaction, en ganska snabb xc racer. Den har storlek 18" och om jag jämför stack 590 och reach 418 så motsvarar den en Small i Ripmo. Kan man jämföra så mellan två cyklar? Är 170 lång

När man sitter på en HT blir reach längre och stack lägre med häften av sag. HTA och STA blir ungefär 2 grad brantare. På en FS ändrar geometrin, förutom vevlagerhöjden, sig nästan inte när du sitter på den.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Premiär för Bockstensturen, 75km. Klart jobbigt, med desto skönare att komma i mål. Oklart om det var någon mer än jag och brorsan som körde Ripmo 😅.

Bilagor

• AC05A4E9-6F49-4B0E-8723-B6857970AE84.jpeg
    AC05A4E9-6F49-4B0E-8723-B6857970AE84.jpeg
    1.4 MB · Besök: 130

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vad kör ni för däck?
Min ripmo kom med maxxis shorty fram och dhr bak. Trevligt när man ska utför men inte lika kul när man ska trampa till och från skogen. Funderar på att sätta DHRen fram och typ rekon/forekaster bak. Åsikter?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Från Maxxis så kör jag:
Assegei, Aggressor, DHF, Shorty, Rekon, Dissector, Minion SS.

De flesta i några olika versioner.

Beroende på vad vanlig hemmastig är för dig så låter väl DHR/Rekon inte så dumt. I alla fall till höstleran gör livet surt för bakdäcket.

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tror bara det är urtaget för clevisen som är ändrat till V2 på baktriangeln. Säkerligen för att vinkeln är annorlunda på dämparen eftersom främre infästningen är flyttad nedåt. Det var den enda skillnaden jag kunde se när jag höll dom mot varandra. Så min spåkula säger att V2 framtriangel och V1 baktriangel funkar, men inte tvärtom.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
7-års ramgaranti innebär väl då att en kraschad v1:a ersätt med en v2:a.

Mja, inte om du kraschar själv. Då är det crashreplacement som gäller och då får man förhoppningsvis samma pris fast en V2. Nackdelen då är ju att man antagligen behöver köpa både fram och bak och kanske allt där i mellan.

Är det ett garantiärende för ramen spricker av sig själv så bör man få en v2.

Det är väl precis som hos alla andra.

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vet inte om det är old news. Märkte en mindre kul grej efter jag gick omkull (harmlöst). Det ska tydligen sitta en speciell lagerbana på Ripmon då gaffeln touchar underröret med den vanliga som kommer till styrlagret om den vrids "ett varv".

IMG_20211011_122049.jpg
IMG_20211014_140702.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Börjar bli mer och mer sugen på att försöka montera mitt geoshift headset jag fick med till min V1a. Är lite halvnervös över att demontera de gamla lagerkopparna samt pressa in de nya då jag inte gärna vill sabba något.

Har ni som monterat angleshift headset i era V1 några tips som kan vara bra att ha med sig? Hur knackade ni ur de gamla kopparna? Går det använda sig av skruvhålen till emblemet fram för att centrera nya skålarna?
Frysa nya kopparna en stund, hjälper det?

Tacksam för Hjälp och tips! 😊

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
knacka ur med drivdorn, se till att ramen ligger emot något stumt. Banka lite i taget och jobba dig runt tills skålarna ploppar ur.

När du ska montera nya frys dem innan och var noga med att få dem i linje.

Alternativt betala några hundringar till en cykelaffär och slipp nojja:)

Ibis Ripmo, godspeed
knacka ur med drivdorn, se till att ramen ligger emot något stumt. Banka lite i taget och jobba dig runt tills skålarna ploppar ur.

När du ska montera nya frys dem innan och var noga med att få dem i linje.

Alternativt betala några hundringar till en cykelaffär och slipp nojja:)

Tack för det svaret!

Närmsta cykelaffär som besitter den kompetensen befinner sig en bit bort och det är någon skräckblandad förtjusning i att göra saker själv 😅.

Är monteringshålen till emblemet en bra riktlinje till att få skålarna i linje?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tack för det svaret!

Närmsta cykelaffär som besitter den kompetensen befinner sig en bit bort och det är någon skräckblandad förtjusning i att göra saker själv 😅.

Är monteringshålen till emblemet en bra riktlinje till att få skålarna i linje?
Man kan tex tejpa fast en liten tråd i vilket gör det lättare att linjera markeringen med centrum på ramen.

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har valt att spänna ett snöre från sadelstolpen mot styrröret för att lättare kunna sikta när jag installerat slackset. Man kan sätta en tejpbit och markera med spritpenna sedan så har man en tydlig markering. Har inget på min Ripmo men installerat på andra cyklar.

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag körde på ögonmått, gummiklubba och ramen mot en stubbe när jag monterade på en annan cykel (inte en stubbe ute i skogen alltså, vedkubbe då ;) ). Är svårt att få det så fel att man känner det tror jag! o inte märkte jag något konstigt! Men blir det snett i början så börjar man ju om =)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Att dra ett snöre från slitsen på sadelröret om det finns och kolla om skruvhålen för badgen sitter centrerat är bra. sätt lite maskeringstejp och dra upp och ned linjen hela vägen på tejpen så du har något att sikta på som du kan lägga lagrets markering inpå.

var försiktig med drivdornet bara så du knackar på lagerskålen och inte skrapar insidan av styrhuvudet. Ta det lugnt bara så kommer det funka kalas.

Ibis Ripmo, godspeed
Tusen tack för svaren hörni!

Det där med att ramen ska ligga stumt när man knackar ut skålarna, menar du typ att luta den lite snyggt mot arbetsbänken med något mjukt emellan?

Låter helt klart bättre i såna fall än att ha den hängandes i sadelstolpen i mekstället som jag tänkt först.

Hakkapeliitta

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu låter det helt klart med genomförbart!

Installationen lär ske med någon form av hemmameckad press tänker jag. Lär gå att lösa med en gängstång och brickor i större storlek.
Det funkar, gör det bara sakta så du ser att det blir rakt. Jag knackade lite försiktigt på motsatt sida om den började dra lite åt något håll med en plastklubba, en millimeter i taget. Gick hur bra som helst. Jag knackade ut i mekstället också. Gjorde det bara lite försiktigt, kändes säkrare med 50 halvhårda knack än att drämma i tre gånger. Men nu har du nog redan gjort det? :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer