Ibis Ripmo, godspeed

kentbrockman

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Först tack till @zinkpasta för ett utförligt bra svar. Min AF skall få ny kassett – XG1295. Nytt vevparti XO1 (när jag lyckas komma över ett beggat) samt nya bromsar (Guide-T är ju sådär). Tänkte testa SLX 4-kolv. Har fått för mig att det är bra broms för pengarna. Kikar också på en OneUp 210 men de är svåra att få tag på :). Men först ska jag vinna på tipset förstås. Det är steg 1.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Först tack till @zinkpasta för ett utförligt bra svar. Min AF skall få ny kassett – XG1295. Nytt vevparti XO1 (när jag lyckas komma över ett beggat) samt nya bromsar (Guide-T är ju sådär). Tänkte testa SLX 4-kolv. Har fått för mig att det är bra broms för pengarna. Kikar också på en OneUp 210 men de är svåra att få tag på :). Men först ska jag vinna på tipset förstås. Det är steg 1.
Kan tipsa om Brand-x 200mm. Jag har 170mm versionen och har haft bättre lycka med den än One-up 180.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Min Brand-x har fungerat bättre än min Bikeyoke 🤷‍♂️, kör också 170mm men det där beror på ens egna ben. I övrigt har jag bytt allt precis som vanligt.

Förutom styre då, det byttes till cf redan vid beställning.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har:
- bytt drivlina xt, 11-delad (nx funkade iofs ok, men när den var slut så var jag glad att byta. Sparar en del vikt också, ffa kassetten.)
- bytt till ovanklinga (smaksak)
- Köpt två hjulset, Newmen XA25mm för snällstig samt Newmen A30 Evolution för hårdare körning. Dels för att jag bucklat originalfälgarna, och dels för att jag föredrar 30mm framför 35mm i.d. Newmen-fälgar rekommenderas starkt .. Jag hade dock gärna haft 32håls istf 28, ffa på A30-hjulen.
- Satt i en Vorsprung Luftkappe. Oklart om det behövdes, men jag gillar Steve Vorsprungs grejer allmänt så varför inte. Har egentligen inte så mycket att klaga på gaffeln, men är ändå sugen att testa att sätta i en GRIP2:a.
- Bytt bromsar (Sram Level T som jag fick med är rent skräp), först till Cura 2-kolvs och sen till Cura 4-kolvs. Riktigt nöjd, enda minuset är att det är få justeringsmöjligheter.
- Bytt dropper till OneUp 210mm (för att jag är lång).
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..
- Testkört massa däck. Just nu är nog favoriten Dissector 2.4WT bak (Aggressor också ok), Magic Mary fram för köttigare åka (dock gamla versionen av Magic Mary, nya är för tung). DHF också trevligt fram. För lätt-stig kör jag just nu Forekaster 2.35 bak (på 25mm fälg) och har testkört Bontrager XR4 på 35mm (orginalfälg) fram, men detta tycker jag blev alldeles för mycket luftkudde samt för rund profil. Möjligtvis bättre på 25 eller 30mm-fälg, ska testas framöver.

Har gjort en hel del ändringar inser jag, men tycker det är en grymt bra hoj både för vanlig trampstig och köttig utförs (om jag körde mer sånt än vanlig stig så skulle jag ev byta ut DPX2:an mot nåẗ annat).

Edit: Ser att du skrev Ripmo Af nu. Mina ändringar gäller från kol-Ripmo V1.. men en del av det jag skrev kan säkert vara relevant ändå. :-)
Spännande reflektion angående angle set. Jag köpte lös ram och har bara kört med angle set. Har dock kört back to back med en ripmo i samma storlek utan angle set. Tycker dock att det är svårt att isolera just den skillnaden när så mkt annat diffar (särskilt cockpiten). Men kanske ska testa utan vid något tillfälle..

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Spännande reflektion angående angle set. Jag köpte lös ram och har bara kört med angle set. Har dock kört back to back med en ripmo i samma storlek utan angle set. Tycker dock att det är svårt att isolera just den skillnaden när så mkt annat diffar (särskilt cockpiten). Men kanske ska testa utan vid något tillfälle..
Mjo.. Som jag skrev i ett senare inlägg så kan det vara så att det ffa är den lägre fronten jag reagerar på, så om jag lyckas leta upp ett styre med mer rise så skulle jag ju kunna byta det först och hamna i ungefär samma position som tidigare antar jag.. Eller gaffla upp till 170mm, men det kostar nog lite mer. :-)

Just det, på listan av ändringar kan ju även läggas till att jag kör med Ibis kolfiberstyre i ca 760mm-bredd (jag är smalaxlad för min längd), har testat 750-800mm. Nu har jag iofs hört på annat håll att det kan sprängas när som helst..

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mjo.. Som jag skrev i ett senare inlägg så kan det vara så att det ffa är den lägre fronten jag reagerar på, så om jag lyckas leta upp ett styre med mer rise så skulle jag ju kunna byta det först och hamna i ungefär samma position som tidigare antar jag.. Eller gaffla upp till 170mm, men det kostar nog lite mer. :-)
Jo, det är klart att höjden på styret gör mkt för känslan. Att testa att gaffla upp är ju dock billigare än ett nytt styre :), ett 170 mm airshaft kostar väl bara max 500 spänn.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Bästa "uppgraderingen" tycker jag var två olika hjulpar, lättare med lättare stigdäck för hemmaåka, och sen ett par "utförshjul" redo med grövre däck.
Sen kan man trycka i lite mer luft i dämparen på hemmastigaren för att få den lite peppigare.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jo, det är klart att höjden på styret gör mkt för känslan. Att testa att gaffla upp är ju dock billigare än ett nytt styre :), ett 170 mm airshaft kostar väl bara max 500 spänn.
Ah, jag jämförde kostnaden för "leta upp styre som troligtvis ligger nånstans i förrådet" med "köpa ny premiumgaffel" :-) ..Men ett airshaft skulle ju ev vara värt att testa, även om jag aldrig direkt känt behov av mer slaglängd, varken i Göteborg, Vallåsen eller Finale. Well, förutom när jag hoppat rakt in i saker och förstört framhjul (x2), men oklart om 10mm mer hade gjort så stor skillnad då. ;-)

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Bästa "uppgraderingen" tycker jag var två olika hjulpar, lättare med lättare stigdäck för hemmaåka, och sen ett par "utförshjul" redo med grövre däck.
Sen kan man trycka i lite mer luft i dämparen på hemmastigaren för att få den lite peppigare.
Håller helt klart med. Well, förutom bromsarna då, men det var nog bara gen1 NX som hade Sram Level T som default, av någon extremt märklig anledning. Jag hoppas verkligen ingen fortfarande kör omkring med dem på sin Ripmo. (Som nödbakbroms på dirthoj duger de dock.)

jonte987

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

Nu har jag en annan cykel men frågan är om man ska nöja sig med allround hjul på rimliga 29-30mm och tålig konstruktion eller om man ska ha rena XC hjul....2 par allround hjul ger lite flexibilitet menar jag - när man sumpat utförshjulen eller nåt.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag en annan cykel men frågan är om man ska nöja sig med allround hjul på rimliga 29-30mm och tålig konstruktion eller om man ska ha rena XC hjul....2 par allround hjul ger lite flexibilitet menar jag - när man sumpat utförshjulen eller nåt.

Jag körde 350+xa25 som stighjul. Inte XC lätta men lätta och relativt vikten stryktåliga. Sen hade jag originalhjulen som utförshjul. Personligen ville jag ha så lätt som möjligt men som ändå skulle hålla, för att verkligen få en skillnad mellan hjulen så det inte blir två gånger mellanmjölk :)

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Såhär i efterhand har jag funderat på om jag skulle ha köpt ett par kolfiberhjul med 30mm ID istf två par aluminium (25 samt 30).. Det finns ju för- och nackdelar med båda valen dock, t. ex. kan jag ju nu ha båda hjulparen klädda med passande däck för ändamålet .. men samtidgt får jag köra lite lugnare/smidigare än jag egentligen är kapabel till med 25mm-hjulen för att de ska hålla.

jonte987

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag körde 350+xa25 som stighjul. Inte XC lätta men lätta och relativt vikten stryktåliga. Sen hade jag originalhjulen som utförshjul. Personligen ville jag ha så lätt som möjligt men som ändå skulle hålla, för att verkligen få en skillnad mellan hjulen så det inte blir två gånger mellanmjölk :)

Ja, precis. Det är väl mer 25mm jag tänker på än en klen konstruktion. Jag har inga konstiga böjelser för breda däck eller lågt tryck. Jag får väl antasta Muffin eller någon för att få titta på ett par moderna 25mm hjul och hur profilen blir. (Utgår bara ifrån att han sitter på ett urval).

Annars är det mest för däcken jag är inne på ett par extra hjul. De jag har nu väger väl dessutom runt 2100 så finns en del att tjäna även på 30mm tror jag.
(Jag blir för tjock av push bike och måste börja trampa lite)

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
När vi ändå pratar Ripmo-uppgraderingar:

Om ni hade 2-2500 papp till bromsar = SLX 4-pot, Magura MT5 eller Deore 4-pot?

Annat inom budget som är bättre?

Många gillar ju Shigura (Shimanohandtag med Magura-ok). Annars tror jag alla 3 är en bra uppgradering. Gjorde en själv en 1000krs uppgradering och köpte bara SLX 4-kolvsoken och kör med gamla XT-handtag som jag hade - Asnöjd! Men jag har ingen Ibis så det kanske är lite Off-Topic :P

Annars är Formula Cura 4 ett alternativ ungefär i den prisklassen vad jag sett (om det går att få tag i).

jonte987

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Om man är känslig så skiljer de väl 0.2mm i tjocklek?
Sen har shimano fler ideer som kompabilitet med pad bredden och metall om man vill använda det

För bästa resultat så kanske man väljer Ice tech RT86 eller bättre

jonte987

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har också kört "fel" skivor utan att bekymra mig eller märka nåt.
Generallt så hävdar jag att skicket på grejorna är viktigare än vad det är för grejor. Dvs å mögat.

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Beror ju lite på vad man har för adaptrar (om några) till oken. Jag kör 200mm Centerline-skivor till mina SLX just för att jag hade bara adapters för 20mm och 40mm. Shimano kör ju med 203mm skivor. Lätt att fixa såklart med lite distansbrickor.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Såhär i efterhand har jag funderat på om jag skulle ha köpt ett par kolfiberhjul med 30mm ID istf två par aluminium (25 samt 30).. Det finns ju för- och nackdelar med båda valen dock, t. ex. kan jag ju nu ha båda hjulparen klädda med passande däck för ändamålet .. men samtidgt får jag köra lite lugnare/smidigare än jag egentligen är kapabel till med 25mm-hjulen för att de ska hålla.
Mmm det är jag också sugen på, något som låter väldigt skönt med kolfiber dessutom är ju att de i princip verkar vara underhållsfria så man slipper spänna och justera. Newmen Advance SL XA30 ser sjukt fina ut, men det är för mkt pengar...

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ska jag köpa en V2 som ersättare till min V1? Rationella argument undanbedes. Känslostyrda killargument är välkomna.

Om inte, vad ska jag ha för cykel istället?

Senast ändrad:

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja, eller nåt med Pinion.
Hittar ingen växellådscykel jag gillar.

Det är svindyrt med ett angle set. Lika bra att köpa en helt ny cykel :LOL:
Har redan det, men låt oss glömma det för stunden 🙄

Du ska köpa en Evil Offering V2 istället.
Var inte övertygad av den. Behöver en Cascade länk och slackset för att bli helt rätt. Slut på lager dessutom.

Har kollat på massa andra alternativ men det är alltid något jag ogillar. Är jag för kinkig? Troligtvis!

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Gillar helt klart HP, det tilltalar mig men det verkar som dom tappar mycket pop. Kanske att det behöver mogna lite. Går igång lite på Kavenz geo och design men vad jag läst så vill den helst stanna på marken. Vill man lära sig att hoppa(rätt och med lite stil) så blir ju det lite kontraproduktivt.
Vill inte ha för mycket cykel heller, Ripmon håller sig i mellanmjölkskategorin och det är nog där jag vill hålla mig. Mao ungefär lika geo och slag är vettigt.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hur är Ripmo (tänker AF) att trampa på enklare hemmastig utan en massa höjdmeter, kanske tom lite grusväg? Är det en trevlig upplevelse eller vill man ha något lättare än 15kg och med mindre slaglängd då? Funderar på att ha en sådan som enda cykeln i garaget...

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hur är Ripmo (tänker AF) att trampa på enklare hemmastig utan en massa höjdmeter, kanske tom lite grusväg? Är det en trevlig upplevelse eller vill man ha något lättare än 15kg och med mindre slaglängd då? Funderar på att ha en sådan som enda cykeln i garaget...

Med ett par hyfsat lätta stighjul och dito däck är Ripmo AF klart funkis för stökstigstrampa. På grusväg dock inte lika rolig men helt okej för transport.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Med ett par hyfsat lätta stighjul och dito däck är Ripmo AF klart funkis för stökstigstrampa. På grusväg dock inte lika rolig men helt okej för transport.
Ok, kör idag en Fuel Ex men är sugen på något annat & DW länken lockar. Cyklar inte grus om jag får välja men ibland blir det ju det för att komma till rätt ställe liksom. Vad kan skilja mellan en Ripley och en Ripmo AF i vikt? 1kg?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ripley AF 3,3kg
Ripley CF 2,6 kg

Ripmo AF 3,7 kg
Ripmo CF 2,7 kg

Från nätet, med dämpare. Om jag räknat rätt på lbs/kg.
Skillnaden i vikt mellan Ripmo/Ripley ligger nog mest i dämparen tbh. Men sprättigheten sitter inte bara i vikten.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Finns det någon som kör Ripmo (helst AF) i min närhet (Vänersborg) där man kan få prova några meter? Ripley AF verkar vara långt borta för köp medans Ripmo AF går att lösa i närtid...

Jo verkar skilja ca 400gr på ramen inkl. dämparen och vad jag har hittat ca 1kg på en motsvarande build på AF versionerna. Frågan är hur "kul" Ripmon är på lättare stigar utan en massa höjd meter...

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag inte kört AF men kolripmon (kanske särskilt v1) trivs i nästan i alla miljöer och är kul även på mindre utmanande stigar. Som sagts innan så är två hjulupphängningar en bra idé!
Jag skulle tippa på att en AF med 800g-ish stigdäck och lätta hjul är betydligt piggare än en kolripmo med fläskiga Assagai på originalhjulen.

kentbrockman

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Finns det någon som kör Ripmo (helst AF) i min närhet (Vänersborg) där man kan få prova några meter? Ripley AF verkar vara långt borta för köp medans Ripmo AF går att lösa i närtid...

Jo verkar skilja ca 400gr på ramen inkl. dämparen och vad jag har hittat ca 1kg på en motsvarande build på AF versionerna. Frågan är hur "kul" Ripmon är på lättare stigar utan en massa höjd meter...
Ripmo AF är underbar om du tycker om att köra snabbt utför över sten och stök. Om det inte är utför du ska åka så skulle jag absolut satsa på en Ripley AF (om du har budget) eller en Ripley kolfiber. Om du nu absolut vill ha DW-länkage – vilket du så klart vill pga det är så bra att INGEN som inte kör med det kan föreställa sig hur effektivt det är. Min 16.6 kg Ripmo AF är en RAKET uppför. Och det är inte mina ben som är skillnaden, det kan jag lova.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Någon som kan tipsa om lättare (orginal väge enligt pappret 1880g) hjul med MS body och gärna typ 30mm id? Däck tänkte jag Rekon fram och Ikon bak, vad tror ni om det?

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer