Ibis Ripmo, godspeed

maRRtin

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Är alla så nöjda med sina Ripmo att det aldrig är någon som säljer? Är lite sugen på att testa en, men inte så sugen på att betala 55k för en med Deore.

Per84

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
En snabb fråga.
Skulle byta freehub body från shimano till XD body på mina orginalhjul idag.

Fick inte till det riktigt.
Fick på bodyn och kassetten men när jag frihjular så går det jättetrögt.

Till XD bodyn fick jag med en bricka och en o-ring i gummi och sista ”mutern” som det står xd på. Montera först bodyn sen brickan sen o-ringen sen skruva jag fast ”muttern”.

Finns det några instruktioner någonstans, eller kan någon förklara vad jag gjort för fel?

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mckfuck, fick hem nya bushings, fina och passar bra, men fel sort för den hårdvaran jag har.
Men, på med ett varv gängtejp på varje halva som "pressas" in i dämparöglan, nu känns det klart tightare.

Ut på en tur blir nu.

Ibis Ripmo, godspeed
Någon som har tips på hur man ska tänka kring Ripmo v2 2021 modellen och dess dämpning. Standard är DVO dämpare med möjlighet att uppgradera till fox x2 och 36.

Funderar på Ripmo'n som första FS efter mycket cykling på hard-tail, men vet inte mycket mer om dämpare än att jag bara ser Rockshox och Fox i vanliga affärer. DVO hade jag aldrig hört talas om innan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jordgubb eller chokladglass?
Amd eller Intel?
Nippon Denso eller NGK?
:)

Skulle säg att både kvalitet och prestanda verkar likvärdig, det är en smakfråga.

maRRtin

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Någon som har tips på hur man ska tänka kring Ripmo v2 2021 modellen och dess dämpning. Standard är DVO dämpare med möjlighet att uppgradera till fox x2 och 36.

Funderar på Ripmo'n som första FS efter mycket cykling på hard-tail, men vet inte mycket mer om dämpare än att jag bara ser Rockshox och Fox i vanliga affärer. DVO hade jag aldrig hört talas om innan.
DVO verkar vara bra grejer och många som är nöjda med dom, hade nog inte betalt extra för att få FOX.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Min gängtejp fungerade fint på en 1 timmes tur. Tänkte hojja lite längre imorgon, får se vad det ger.
maran bak är bara så fin, jag tänker inte på den alls när jag cyklar, den gör det den ska, hela tiden.
Så bra att jag blir sugen på en mezzer också.

Men, spårbyte, bromsar, är less på shimanos on off feel. I låg fart, noll modulation och hög on off känsla.
I hög fart, bättre modulation men för låg power total sett.

Magura mt 7 kanske? Med en 200 skiva fram? Problemfritt med bra känsla? Bromsar som har divalater är jag inte intresserad av. Rimligt lättluftade är väl trevligt.

maRRtin

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Min gängtejp fungerade fint på en 1 timmes tur. Tänkte hojja lite längre imorgon, får se vad det ger.
maran bak är bara så fin, jag tänker inte på den alls när jag cyklar, den gör det den ska, hela tiden.
Så bra att jag blir sugen på en mezzer också.

Men, spårbyte, bromsar, är less på shimanos on off feel. I låg fart, noll modulation och hög on off känsla.
I hög fart, bättre modulation men för låg power total sett.

Magura mt 7 kanske? Med en 200 skiva fram? Problemfritt med bra känsla? Bromsar som har divalater är jag inte intresserad av. Rimligt lättluftade är väl trevligt.
Code RSC? Brukar ju få väldigt mycket ros för sin modulation, kraft och möjligheter till justering.

Kanske inte så lättluftade, men tycker själv inte att det är några problem att lufta SRAM.

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
shimano xt, 2 kolvs är det som sitter på nu.

Hayes Dominion A4 kanske? Den lilla touchen med 2 mm insex för att centrera oken blir min inre nörd alldeles i trasorna till sig av.

Bobloblaw

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed

Det är nog en smaksak. Om du inte servar själv kan det var värt att kolla upp så du har någon som servar DVO.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
V1 och v2, vad är det som skiljer i länkaget?
Är det samma klyka? Sitter bussningarna med andra avstånd?
Kan man göra om en 1 till 2 med byte av en eller två delar?

havemark

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har en fråga om Ripmo AF bakhjul
Jag har lyckats få två stora buklor så nu behöver jag ett nytt hjul som är gjort för enduro och DH
Vad finns det för alt hållbara och inte allt för dyra
kan man ha boost på en ripmo AF

Willbob

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har en fråga om Ripmo AF bakhjul
Jag har lyckats få två stora buklor så nu behöver jag ett nytt hjul som är gjort för enduro och DH
Vad finns det för alt hållbara och inte allt för dyra
kan man ha boost på en ripmo AF
Jag har kört sönder två stycken ibisfälgar på min Ripmo AF. Nu kör jag DT Swiss EX511 och den verkar hålla bra. Funkade bra att sätta dit den på nav och ekrarna från ibishjulet.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag också problem med att växelhöljet sitter som gjutet i baktriangeln 😬.
Ska jag försöka dra framåt, dvs mot styret eller försöka dra ut höljet bakåt?
Några mektips? Har tryckluft men ser inte hur jag ska kunna komma åt me det.

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
-Smörj den.
-Dra bakåt.
-Försök dra ut metalltrådarna i höljet en och en.

Dra INTE för hårt, risk att yttersta delen av höljet släpper och sitter kvar och då har du problem...

Lycka till!

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tryckluft var lösningen för Trekstore-folket som fick det tveksamma nöjet att frigöra min. Oklart hur de bar sig åt, mer än att det slutade med att en av dem fick allt skräp som fanns i baktriangeln i ansiktet. :-)
Hahaha man undrar hur konstruktörerna på Ibis tänkte när kanalen designades 😱. Det här är ju inte ett problem som drabbar enstaka hojar.
Rår jag inte på den själv får väl Jon ta hand om den.

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag också problem med att växelhöljet sitter som gjutet i baktriangeln 😬.
Ska jag försöka dra framåt, dvs mot styret eller försöka dra ut höljet bakåt?
Några mektips? Har tryckluft men ser inte hur jag ska kunna komma åt me det.
1. Klipp av höljet mellan fram/baktriangel
2. Dra ut höljet bakåt (annars måste en längre del av höljet passera böjen)
3. Använd en hammare på änden av det avklippta höljet för att få skiten att lossna, sen kan du dra ut med en polygrip

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tack allihop för mkt bra tips! 👍 Av med vevpartiet, banka på stumpen och rycka fram och tillbaka räckte för mig denna gång.
Nästa steg får bli att spola baktriangeln med trädgårdsslangen och blåsa rent med tryckluft innan jag installerar nytt hölje.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Some 80 high end mountain bikes (mostly Yeti and Ibis) have been stolen from one of the shops of the Spanish Distributor for the brands.
Frame numbers are kept confidential so that to help trace the bikes back to the thieves but have been flagged by the brands warranty department in case claims are attempted on them sometimes in the future (claims will be denied and reported to the country's police force for recovery of the stolen properties)

So if anyone were to notice brand new 2020 bikes coming to the market via usual sources on the Scandinavian market or internationally on site like ebay etc..., would you be kind enough to PM me with the link and I will forward it to the Spanish authorities for them to investigate follow up on.

Thanks in advance for your vigilance.

Niffe

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Tjena,

Jag har idag en Jade X på min Ripmo af som jag gillar skarpt! Meeeen (som vanligt) blir man sugen på att testa nytt och jag vill gärna sätta dit en luftdämpare för cyklingen jag mest gör i Stockholmstrakterna...

Nu till frågan som kanske är idiotisk men är det 210x55 som gäller eller passar några andra mått också?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag är mittemellan L och XL på Ripmo'n med 185cm och inget speciellt ap-index. Det finns möjlighet för mig att provcykla en V1 men ingen verkar ha en V2 på lager att sitta på.

Hur lika är V1 och V2 i geometri för sizing?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer