Ibis Ripmo, godspeed

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Större delen av Göteborg ja, men om man föredrar
Jaså jaha. Ja jag menar ju att jag tycker att det är så generellt att det i platta Göteborg inte behövs en cykel designad för EWS. Utgångspunkten är ju dock givetvis mina egna upplevelser. Tycke och smak skiljer sig sedan så klart åt. Men min cykling är ju geografiskt samma som din cykling, även om vi säkert cyklar olika.
Det är nog där kärnan ligger, vilken typ av cykling man främst vill ägna sig åt och tycker är roligast. Cykla stig, absolut gå mot det mer kortslagiga och nu trendiga trail/downcountry. Om man vill köra mer trendigt-för-nåt-år-sen-enduro (Lackarebäck innan man byggt bort stöket?) så tror iaf jag att man har nytta och nöje av mer slag. Det finns helt klart rejält stökig terräng att bottna dämparna i i Göteborg, men givetvis inte några superlånga åk.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Klart den funkar. Det är ingen av oss som ifrågasätter att den är kul även till relativt platt cykling. Frågan var vad som vore mest optimalt om det bara ska cyklas den nämnda relativt platta cyklingen, inget annat. Skillnaden mot en trailcykel är givetvis inte natt och dag men den finns där. Så om cykeln inte ska användas i EWS-terräng tycker jag det är fullt rimligt att köpa en trailcykel istället. Som generell utgångspunkt.
Om man nu bara ska titta på pappret så tycker jag Ripmon V1 i dagens mått faller in i kategorin Trailcykel. Vill tro att det är därför jag gillar den så mycket, ingen galen slaglängd, ingen galen HA och trampeffektivt länkage 👍🏻
 
Senast ändrad:

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag cyklar å andra sidan aldrig med Leo för att jag inte orkar med hans tempo en hel tur 😉 vi cyklar nog bara lite olika och har olika smak.
Var ett tagsedan jag cyklade med Leo, just för det blir lite väl mycket fokus på högt tempo än något annat. Men turerna på söndagar brukar vara trevliga, lägre tempo och fika.

Häng med på en HappyTur någon gång 👍🏻
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag hade gärna testat en Tb4 men har lite svårt att tro att den är märkbart trampeffektivare än Ripmon.
Sen tror jag det beror mycket på hur man specar sin Ripmo. Min v1 väger 13,4kg med pedaler och är förhoppningsvis piggare än din dh-specade af med coil, dh-däck etc 😁
Hade jag haft möjlighet att komplettera hade jag satsat på ett spjut med 100 mm fjädringsväg.
Har som sagt haft en kol v1 på under 14 kg också. Och en TB4 som väger strax över 14 kg. Hjulen som sitter på TB4an flyttades över från v1 Ripmon så jag kan jämföra skillnaden mellan Ripmo och TB4 rätt så väl ;-)

AF är så klart mer slugger.
Men som Nallen säger, Ripmon är en bra allround hoj, inget snack.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Man kanske kan generalisera till att ju duktigare och/eller försiktigare cyklist man är, desto mindre är behovet av mycket slaglängd givet en viss mängd stök. Även om man kör blint eller kör stigen för hundrade gången påverkar extremt mycket, linjeval et.c, samt om man tycker det är roligt att droppa diverse saker och vill ha lite extra marginal, eller väljer att rulla istället.

Jag är nästan så provocerad att jag funderar på att gå in o skriva i Norco Optic-tråden att den är lite för lite cykel för Göteborgsterräng. Men bara nästan.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Man kanske kan generalisera till att ju duktigare och/eller försiktigare cyklist man är, desto mindre är behovet av mycket slaglängd givet en viss mängd stök. Även om man kör blint eller kör stigen för hundrade gången påverkar extremt mycket, linjeval et.c, samt om man tycker det är roligt att droppa diverse saker och vill ha lite extra marginal, eller väljer att rulla istället.

Jag är nästan så provocerad att jag funderar på att gå in o skriva i Norco Optic-tråden att den är lite för lite cykel för Göteborgsterräng. Men bara nästan.
Do it!
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kan skriva att HT räcker, atminstone i Hellas. Men då ser jag många andra köra rakt genom stök, då blir det trevligare med mer slag och verkar Ripmon lämpligt, även om jag har aldrig kört en (skulle gärna prova).
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har som sagt haft en kol v1 på under 14 kg också. Och en TB4 som väger strax över 14 kg. Hjulen som sitter på TB4an flyttades över från v1 Ripmon så jag kan jämföra skillnaden mellan Ripmo och TB4 rätt så väl ;-)

AF är så klart mer slugger.
Men som Nallen säger, Ripmon är en bra allround hoj, inget snack.
Jo det är klart, det är ju en bra jämförelse. Hade som sagt varit väldigt kul att testat en Tb4 eller liknande, gärna ”back to back” för att se vad som är roligast och snabbast 😀 i olika terräng.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kan skriva att HT räcker, atminstone i Hellas. Men då ser jag många andra köra rakt genom stök, då blir det trevligare med mer slag och verkar Ripmon lämpligt, även om jag har aldrig kört en (skulle gärna prova).
Återigen en fråga om vad man har roligast på ja.. Man kan givetvis köra allt i Göteborg på en HT också om man t.ex. är skicklig nog att kunna bunnyhoppa någorlunda och faktiskt landa där man avser, men en FS ger helt andra förutsättningar för fuck-ups (samt blind-cykling, men den biten avtar givetvis när man betat av stigarna några gånger).

Och då är vi tillbaka till kärnfrågan, vad är "för mycket" cykel för Göteborg. Det beror på var och hur man vill, och kan, cykla. Generellt är det en mycket kapabel trail&enduro-hoj skulle jag säga. Men nu argumenterar jag ju inte emot dig på nåt sätt. :-)

..Jag har tänkt bygga ihop en HT (any day now..) för att väcka vissa stigar till liv igen som man kan blåsa igenom på slentrian med Ripmon, däremot uppskattar jag slaglängden i många andra fall.
 

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
On the subject replacement bushing, I have a few incoming.
The agreements with Ibis is that:
1- you strip the link and take picture of the bushing and if deem in need of replacement will be free.
2- you purchase them and mail back to me the old one and if they were indeed in need of replacement will be refunded.

Please note that this policy only applies to the original owner so if you purchased your bike second hand, you will have to purchase them
The cost, in this case, will be SEK129+ Shipping

I will try to keep stock but please think about doing major maintenance at the end of the season when a few days waiting for parts isn't a big issue rather than in the start of it when you are itching to go out ride your bike every chance you got (I know I am)

Also, note that both BikeRoom and Rule58 are offering full suspension service with a priority list to Ibis and Yeti owners for quick turnaround
we have now received some so you can order them here for immediate shipping (until stock last)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer