Ibis Ripmo, godspeed

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Större delen av Göteborg ja, men om man föredrar
Jaså jaha. Ja jag menar ju att jag tycker att det är så generellt att det i platta Göteborg inte behövs en cykel designad för EWS. Utgångspunkten är ju dock givetvis mina egna upplevelser. Tycke och smak skiljer sig sedan så klart åt. Men min cykling är ju geografiskt samma som din cykling, även om vi säkert cyklar olika.
Det är nog där kärnan ligger, vilken typ av cykling man främst vill ägna sig åt och tycker är roligast. Cykla stig, absolut gå mot det mer kortslagiga och nu trendiga trail/downcountry. Om man vill köra mer trendigt-för-nåt-år-sen-enduro (Lackarebäck innan man byggt bort stöket?) så tror iaf jag att man har nytta och nöje av mer slag. Det finns helt klart rejält stökig terräng att bottna dämparna i i Göteborg, men givetvis inte några superlånga åk.

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Klart den funkar. Det är ingen av oss som ifrågasätter att den är kul även till relativt platt cykling. Frågan var vad som vore mest optimalt om det bara ska cyklas den nämnda relativt platta cyklingen, inget annat. Skillnaden mot en trailcykel är givetvis inte natt och dag men den finns där. Så om cykeln inte ska användas i EWS-terräng tycker jag det är fullt rimligt att köpa en trailcykel istället. Som generell utgångspunkt.

Om man nu bara ska titta på pappret så tycker jag Ripmon V1 i dagens mått faller in i kategorin Trailcykel. Vill tro att det är därför jag gillar den så mycket, ingen galen slaglängd, ingen galen HA och trampeffektivt länkage 👍🏻

Senast ändrad:

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag cyklar å andra sidan aldrig med Leo för att jag inte orkar med hans tempo en hel tur 😉 vi cyklar nog bara lite olika och har olika smak.

Var ett tagsedan jag cyklade med Leo, just för det blir lite väl mycket fokus på högt tempo än något annat. Men turerna på söndagar brukar vara trevliga, lägre tempo och fika.

Häng med på en HappyTur någon gång 👍🏻

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag hade gärna testat en Tb4 men har lite svårt att tro att den är märkbart trampeffektivare än Ripmon.
Sen tror jag det beror mycket på hur man specar sin Ripmo. Min v1 väger 13,4kg med pedaler och är förhoppningsvis piggare än din dh-specade af med coil, dh-däck etc 😁
Hade jag haft möjlighet att komplettera hade jag satsat på ett spjut med 100 mm fjädringsväg.

Har som sagt haft en kol v1 på under 14 kg också. Och en TB4 som väger strax över 14 kg. Hjulen som sitter på TB4an flyttades över från v1 Ripmon så jag kan jämföra skillnaden mellan Ripmo och TB4 rätt så väl ;-)

AF är så klart mer slugger.
Men som Nallen säger, Ripmon är en bra allround hoj, inget snack.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Man kanske kan generalisera till att ju duktigare och/eller försiktigare cyklist man är, desto mindre är behovet av mycket slaglängd givet en viss mängd stök. Även om man kör blint eller kör stigen för hundrade gången påverkar extremt mycket, linjeval et.c, samt om man tycker det är roligt att droppa diverse saker och vill ha lite extra marginal, eller väljer att rulla istället.

Jag är nästan så provocerad att jag funderar på att gå in o skriva i Norco Optic-tråden att den är lite för lite cykel för Göteborgsterräng. Men bara nästan.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Man kanske kan generalisera till att ju duktigare och/eller försiktigare cyklist man är, desto mindre är behovet av mycket slaglängd givet en viss mängd stök. Även om man kör blint eller kör stigen för hundrade gången påverkar extremt mycket, linjeval et.c, samt om man tycker det är roligt att droppa diverse saker och vill ha lite extra marginal, eller väljer att rulla istället.

Jag är nästan så provocerad att jag funderar på att gå in o skriva i Norco Optic-tråden att den är lite för lite cykel för Göteborgsterräng. Men bara nästan.
Do it!

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kan skriva att HT räcker, atminstone i Hellas. Men då ser jag många andra köra rakt genom stök, då blir det trevligare med mer slag och verkar Ripmon lämpligt, även om jag har aldrig kört en (skulle gärna prova).

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har som sagt haft en kol v1 på under 14 kg också. Och en TB4 som väger strax över 14 kg. Hjulen som sitter på TB4an flyttades över från v1 Ripmon så jag kan jämföra skillnaden mellan Ripmo och TB4 rätt så väl ;-)

AF är så klart mer slugger.
Men som Nallen säger, Ripmon är en bra allround hoj, inget snack.

Jo det är klart, det är ju en bra jämförelse. Hade som sagt varit väldigt kul att testat en Tb4 eller liknande, gärna ”back to back” för att se vad som är roligast och snabbast 😀 i olika terräng.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kan skriva att HT räcker, atminstone i Hellas. Men då ser jag många andra köra rakt genom stök, då blir det trevligare med mer slag och verkar Ripmon lämpligt, även om jag har aldrig kört en (skulle gärna prova).
Återigen en fråga om vad man har roligast på ja.. Man kan givetvis köra allt i Göteborg på en HT också om man t.ex. är skicklig nog att kunna bunnyhoppa någorlunda och faktiskt landa där man avser, men en FS ger helt andra förutsättningar för fuck-ups (samt blind-cykling, men den biten avtar givetvis när man betat av stigarna några gånger).

Och då är vi tillbaka till kärnfrågan, vad är "för mycket" cykel för Göteborg. Det beror på var och hur man vill, och kan, cykla. Generellt är det en mycket kapabel trail&enduro-hoj skulle jag säga. Men nu argumenterar jag ju inte emot dig på nåt sätt. :-)

..Jag har tänkt bygga ihop en HT (any day now..) för att väcka vissa stigar till liv igen som man kan blåsa igenom på slentrian med Ripmon, däremot uppskattar jag slaglängden i många andra fall.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
On the subject replacement bushing, I have a few incoming.
The agreements with Ibis is that:
1- you strip the link and take picture of the bushing and if deem in need of replacement will be free.
2- you purchase them and mail back to me the old one and if they were indeed in need of replacement will be refunded.

Please note that this policy only applies to the original owner so if you purchased your bike second hand, you will have to purchase them
The cost, in this case, will be SEK129+ Shipping

I will try to keep stock but please think about doing major maintenance at the end of the season when a few days waiting for parts isn't a big issue rather than in the start of it when you are itching to go out ride your bike every chance you got (I know I am)

Also, note that both BikeRoom and Rule58 are offering full suspension service with a priority list to Ibis and Yeti owners for quick turnaround
we have now received some so you can order them here for immediate shipping (until stock last)

Ibis Ripmo, godspeed
Jag tyckte cykeln skramlade under gårdagens tur och när jag stannade och kikade så saknades en del av clevisens infästning. Skriv kvar men mutterliknande delen på baksidan är borta och kommer inte hittas. Se bild. Min fråga är om nån vet vad delen heter och om den finns att få tag i i Sverige eller om jag måste kontakta Chuck? Hade inte rört skruven men uppenbarligen värt att efterdra och gå över cykeln.
E0A92522-A155-45FE-B400-CB5E81441C9C.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hör med de svenska återförsäljarna först om de har hemma, lär gå fortast.

Jag känner på alla länkageskruvarvar minst inför var tredje runda på mina cyklar men på Ripmon är det bara bakaxeln som hittills varit lös på min. Och axeln i baknavet.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Detta matchande slitage bör dock bero på någon inre tröghet, det är den vänstra. Någon annan som haft?

Bilagor

• IMG_20200727_144803.jpg
    IMG_20200727_144803.jpg
    416 KB · Besök: 89

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag gillar min (V1) skarpt på Göteborgsstigar. Köpte ett par lättare hjul (Newmen X.A. 25) vilket gjorde den rappare, så kör dessa hemmavid och byter till kralligare när det ska cyklas park, utför riktiga berg osv (dock har jag kört Newmen rätt hårt i park och utför ett svenskt fjäll eller två också, och de verkar hålla).

Skulle jag enbart köra Gbg-stig så skulle jag nog köpta nåt runt 130-140, men som mer allroundhoj är jag riktigt nöjd. Denna tillåter ju också en hel del dumheter som man kanske skulle få hålla igen lite med om man hade mindre slaglängd. Det är trots allt kul att droppa till platt osv.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fråga till er som har en Ripmo, är ni nöjda med kvalitén? Skulle ni köpa den igen? Hur är den på vanlig stig?

Kvalitetsmässigt väldigt nöjd.
För vanlig stig så tycker jag den verkligen sticker ut som kompetent, den har inget handikapp av att det är en bra endurocykel med rätt mycket slaglängd. Med mer lättrullade däck har jag kört jag min XC-runda hela (leriga) vintern med den utan att sakna XC-hojen. Som allround är den väldigt bra imho. Ripmo eller Ripley är väl var på linjalen man vill vara bäst.
Väldigt nöjd med support från Ibis, det är verkligen ett stort litet bolag.

Men jag hade köpt en Transition Sentinel.

mafakka

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kvalitetsmässigt väldigt nöjd.
För vanlig stig så tycker jag den verkligen sticker ut som kompetent, den har inget handikapp av att det är en bra endurocykel med rätt mycket slaglängd. Med mer lättrullade däck har jag kört jag min XC-runda hela (leriga) vintern med den utan att sakna XC-hojen. Som allround är den väldigt bra imho. Ripmo eller Ripley är väl var på linjalen man vill vara bäst.
Väldigt nöjd med support från Ibis, det är verkligen ett stort litet bolag.

Men jag hade köpt en Transition Sentinel.
Låter som det jag är ute efter, står dock och väger lite mot Sentinel då den är lättare att få tag på. Vad är det du tycker talar för en Sentinel?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Låter som det jag är ute efter, står dock och väger lite mot Sentinel då den är lättare att få tag på. Vad är det du tycker talar för en Sentinel?

Det beror mer på vad du cyklar. Jag bor kass och cyklar väldigt lite "tuff" stig på daglig basis, men har ett normalt år runt 25 dagar bikepark och ESS och lite andra race. Jag prioriterar därför nerför före trampstig, det har jag min downcountry till.
Ripmon är en bättre allround än Sentinel helt klart, men får stryk när det pekar ner.

mafakka

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det beror mer på vad du cyklar. Jag bor kass och cyklar väldigt lite "tuff" stig på daglig basis, men har ett normalt år runt 25 dagar bikepark och ESS och lite andra race. Jag prioriterar därför nerför före trampstig, det har jag min downcountry till.
Ripmon är en bättre allround än Sentinel helt klart, men får stryk när det pekar ner.
Bor i Åre, mixar mellan 80% stig & 20% park, i parken är det bra fart men gillar mest blå/röd. Har en Hightower idag men har bara plats för en hoj, min prio är att den trampar som sämst som min nuvarande då jag gillar höjdmeter och lagom förlåtande mot dåliga linjer.

alidhojd

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har haft magisk otur med min ripmo men är grymt imponeraf över hur fort ibis har löst det, är inne på min andra fram och bak -triangel. Det talar för ibis.

Cyklar med många ”xc” cyklister och är långt från ”peak-fitness” men hänger endå på hyffsat på platten. Det talar också för ibis.

Cykeln är grym utför! V1:a med angleset, x2 bak o 36:a fram. Har med tidigare cyklar saknat dh:n, det gör jag inte längre.

Det som är negativt är att jag efter rambrotten inte litar på cykeln, är ganska mjuk och skrotar inte hjul så jag tycker att den borde palla mer? Jag vill ösa och inte tänka på cykeln, är inte mycke för skydsfilm och tandborsttvättning(tar självklart hand om hojjen men mer tid läggs på cykling)

Känner att jag mer och mer dras mot en sentinel...

mafakka

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Låter ju som den har bra prestanda men känner precis som du att jag vill ha en problemfri hoj, hur mycket tröttare är Sentinel i ex Årestig än Ripmo? Försöker snitta iallafall 300hm per timme jag cyklar så vill inte dränera energin totalt på platten eller uppför. Fått offert på Ripmo exkl komponentgrupp då jag har det, landade på 7900k EUR, känns ju svindyrt? var Fox36 factory, Ibis kolfälgar men annars ganska basic.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fråga fler återförsäljare. Oftast drar det tyvärr inte ner priset så värst att plocka bort växel-grupp. Båda ligger väl runt ~35 för ett ramset.

Svårt att sätta en siffra på hur mycket segare den är. Det skiljer nog ett kilo först och främst, sen guppar det lite mer och det är en chopper i låg fart. Vi jämför två stycken fantastiska cyklar så skillnaderna är inte så jättestora.

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Låter ju som den har bra prestanda men känner precis som du att jag vill ha en problemfri hoj, hur mycket tröttare är Sentinel i ex Årestig än Ripmo? Försöker snitta iallafall 300hm per timme jag cyklar så vill inte dränera energin totalt på platten eller uppför. Fått offert på Ripmo exkl komponentgrupp då jag har det, landade på 7900k EUR, känns ju svindyrt? var Fox36 factory, Ibis kolfälgar men annars ganska basic.
Om jag hade velat mellan ripmo och sentinel hade jag gått på nya meta trail 😉

mafakka

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Annars verkar ju Revel Rascal vara nice? Nu är det blir tråkigt med leveranstiden men kanske värt väntan. Gillar deras sätt att sälja ramar med gafflar, headset och inte bara lösa ramar utan de utgår från att folk har egna prylar att donera.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Dagens visdomsord:
Ripmo v1 med angleset = bra
Ripmo AF med angleset = anus

Plockade bort mitt angleset igår på AF,:en och provade idag - herregud vad mycket bättre cykeln blev igen, på platten, uppför och nedför.
Med angleset blev den bara fladdrig och obalanserad - har varit lite irriterad på den under sommaren men nu gillar vi varandra igen.

filbur

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Right, Åre resulterade i ett knäckt nyckelben och ett sug att testa något annat istället för dpx2. Är allmänt dålig på dämperi och pillar sällan med settings så jag skulle vilja ha något som är hyfsat set and forget.
Är det Ext storia som är the_shit? Mara pro? Annat coil alternativ som passar v1 ram?

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Right, Åre resulterade i ett knäckt nyckelben och ett sug att testa något annat istället för dpx2. Är allmänt dålig på dämperi och pillar sällan med settings så jag skulle vilja ha något som är hyfsat set and forget.
Är det Ext storia som är the_shit? Mara pro? Annat coil alternativ som passar v1 ram?
Mara pro är fiin också, klart bättre än dpx2, vill du ha luft, kör på den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer