Ibis Ripmo, godspeed

Tomcat1

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fast är inte Ibis lite för hypeat nu!?

Tycker att den är rätt lik Jeffsey och Jeffsey var det "enda" att ha 2018 men nu har pendeln svängt om till ett annat håll och lotten föll på Ibis.

Det måste finnas andra billigare ramar som är minst lika bra och performar lika bra med menar jag.
 
Ibis Ripmo, godspeed
Fast är inte Ibis lite för hypeat nu!?

Tycker att den är rätt lik Jeffsey och Jeffsey var det "enda" att ha 2018 men nu har pendeln svängt om till ett annat håll och lotten föll på Ibis.

Det måste finnas andra billigare ramar som är minst lika bra och performar lika bra med menar jag.

YT Jeffsy ser lite mer "gammaldags" ut med headtube angle på 66.5 grader?

Jag har tittat mycket på Orbea Rallon som alternativ men den verkar nästan som för mycket cykel även om många säger att den är väldigt trampeffektiv.
 

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är mittemellan L och XL på Ripmo'n med 185cm och inget speciellt ap-index. Det finns möjlighet för mig att provcykla en V1 men ingen verkar ha en V2 på lager att sitta på.

Hur lika är V1 och V2 i geometri för sizing?
Sizing is very similar but if you really want to seat on one, find someone with the AF version as the V2 is based on the Ripmo AF.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu (eller sedan ett tag) finns en pork chop bag även för Ripmon (!)
Någon som testat? Grymt sugen.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu (eller sedan ett tag) finns en pork chop bag även för Ripmon (!)
Någon som testat? Grymt sugen.
@Makten har en sån till sin Ripley. Verkar smutt.
 

Crosswind

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har en Ripmo V1, Large. Funderar på att köpa -1 angle set och testa. Ser att Works Components har 20% nu och det verkar kosta €63. Exakt vilken modell passar? Är det det som gäller? Är det svårt att montera? Måste man ha riktig lagerpress? Någon som har erfarenheter? Tack på förhand🙏
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Du behöver detta, sen väljer du beroende på längd på ditt styrrörr. Minns inte om det var olika beroende på ramstorlek men tror alla hade 110mm head tube vilket gör att du i praktiken kan köra typ 2 eller 3.
Jag hade 3 på min Large ram.
Lägg i frysen sen så går det in rätt lätt men var noga med centreringen.

1.0 Degree EC44-ZS56 Angle Headset - To Suit Tapered Steerer Tube
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vilken tur ni Ibis ägare har! Jag behövde mycket våld för att montera angleset på både min sons Vpace. Andra gången hade jag lagerkoppen i frysen några dagar, men endå gick överste koppen alltid in skevt och böjde jag stangen av min lagerpress flera gånger.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt Works Components angle set gick allt annat än smutt att montera. Fruktansvärt hård passning mot ramen och när det väl satt på plats så var det så tajt att jag inte fick i undre kullagret. Var tvungen att dra in det med hjälp av gaffeln och ändå fick jag det inte i botten, utan det bottnade först ute på stigen med jordens glapp som följd. 😖 De verkar inte ha tänkt på att koppen krymper några hundradelar när den är fastpressad i ramen.
Hur som helst har det funkat bra ändå sen monteringen och kullagrena verkar friska trots misshandel vid montering. Jag försökte rotera lagret samtidigt som jag drog det på plats, vilket förhoppningsvis räddade det från gropar i lagerbanorna från kulorna.

Edit: Jag har dock en Ripley, inte Ripmo, och med tanke på hur kass byggkvaliteten är på ramen så är det inte säkert att passningen är exakt samma som på Ripmo.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt Works Components angle set gick allt annat än smutt att montera. Fruktansvärt hård passning mot ramen och när det väl satt på plats så var det så tajt att jag inte fick i undre kullagret. Var tvungen att dra in det med hjälp av gaffeln och ändå fick jag det inte i botten, utan det bottnade först ute på stigen med jordens glapp som följd. 😖 De verkar inte ha tänkt på att koppen krymper några hundradelar när den är fastpressad i ramen.
Hur som helst har det funkat bra ändå sen monteringen och kullagrena verkar friska trots misshandel vid montering. Jag försökte rotera lagret samtidigt som jag drog det på plats, vilket förhoppningsvis räddade det från gropar i lagerbanorna från kulorna.

Edit: Jag har dock en Ripley, inte Ripmo, och med tanke på hur kass byggkvaliteten är på ramen så är det inte säkert att passningen är exakt samma som på Ripmo.

Då måste fått ett måndagsexemplar. Fick du förresten en ny baktriangel?
Jag tycker att kvalitén på ramen känns kanon, dock borde de gjort kanalerna för växelvajer lite större.
 

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt works var inte heller en barnlek att få in trots timmar i frysen.
Var lite feg och ville inte riskera något så jag lät Jon på Trekstore Gbg lösa det.
Några timmar i frysen lär du ju inte behöva. Borde ha nått minsta temp efter fem minuter. 😉 Problemet är att aluminium leder värme så in i helvete bra att det räcker med att ta i det med händerna så är det varmt väldigt snabbt igen.

Då måste fått ett måndagsexemplar. Fick du förresten en ny baktriangel?
Jag tycker att kvalitén på ramen känns kanon, dock borde de gjort kanalerna för växelvajer lite större.
Jo, jag fick en baktriangel som var lika feltillverkad som den första. Har inte orkat bråka mer eftersom jag fulmekat en lösning som funkar. I övrigt är lacken ett skämt och släpper i stora sjok. Hålen till kabelgenomföringarna är fula som fan och ingenting hos intrycket rimmar med vad den kostar. Blir väl så när man lägger ut tillverkningen i valfritt östasiatiskt land och bara tror att det kommer funka, utan att hålla koll på kvalitetskontrollen. Behöver ju inte vara samma fabrik som Ripmo tillverkas i ens.

Jag kommer ju aldrig mer köpa en Ibis om vi säger så.
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Några timmar i frysen lär du ju inte behöva. Borde ha nått minsta temp efter fem minuter. 😉 Problemet är att aluminium leder värme så in i helvete bra att det räcker med att ta i det med händerna så är det varmt väldigt snabbt igen.

Precis! Försökte inte hålla den med hela handen. Men tror att koppen har värmts upp mycket ner den pressas i ramen, framförallt i en aluram som i mitt fall.
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Precis! Försökte inte hålla den med hela handen. Men tror att koppen har värmts upp mycket ner den pressas i ramen, framförallt i en aluram som i mitt fall.

Jag pressade mitt i en Ripmo AF som är alu. Men jag tog en kopp i taget så först övre, sen undre som låg kvar i frysen tills det var dags. Det gick inte med handkraft men det gick att positionera bra med handkraft, sen körde jag plasthammare och träbit emellan och det gick väldigt lätt att banka i. Men det är så klart olika från ram till ram med toleranser osv.
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag pressade mitt i en Ripmo AF som är alu. Men jag tog en kopp i taget så först övre, sen undre som låg kvar i frysen tills det var dags. Det gick inte med handkraft men det gick att positionera bra med handkraft, sen körde jag plasthammare och träbit emellan och det gick väldigt lätt att banka i. Men det är så klart olika från ram till ram med toleranser osv.

Det är kanske en bättre strategi. Jag kunde pressa in nedre koppen (först) utan större problem. Men övre koppen roterade alltid framåt eller bakåt till den inte kunde rotera mer. Är fortfarande förvånad att jag kunde rotera den rätt med stor våld utan skador. Att banka in med en träbit undviker rotationskrafter och man skulle också kunna korrigera rotationen som inte går med en lagerpress.

Men tror att nästa mtb till sonen kan redan har rätt gaffelvinkel vid köpet.
 

rotmys

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu (eller sedan ett tag) finns en pork chop bag även för Ripmon (!)
Någon som testat? Grymt sugen.

Har köpt och är nöjd. Verkar sitta stabilt, för den kan även sitta på när cykeln åker på taket av bilen. Man får plats med mer prylar än man tror. telefonen går i.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Betalade och fick just för en ny crash replacement efter att ha fått en liten spricka i min framtriangel (slog i underröret hårt i hög fart, bara mitt eget fel). Har kört XL och fick därmed en ny XL. Funderar dock på om det inte varit kul att testa en L. Kanske finns någon här inne som gått i liknande tankar (fast tvärt om) och har kört L men skulle vilja testa en XL? Hör gärna av dig i så fall. Svart ska den vara och framtriangeln ska vara i riktig bra skick eller helst ny.
 

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Paid and just got for a new crash replacement after getting a small crack in my front triangle (hit the lower tube hard at high speed, just my own fault). Has driven XL and thus got a new XL. Wondering though if it was not fun to test an L. Maybe there is someone in here who has had similar thoughts (but the opposite) and has driven L but would like to test an XL? Feel free to contact us in that case. It should be black and the front triangle should be in really good condition or preferably new.
You should have asked
Might have not work, but I could have tried since the front triangle is the side modifier.
 

Mafv

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har kört ett år på min Nx build Ripmo Af, är supernöjd. Men allt kan bli bättre så min fråga till er är vad byter jag som ger störst positiv förändring?

Jag har funderat på att byta dropper lever och bromsar för att få en cleanare cockpit men vad ska jag satsa på?

Sen har jag funderat på ett uppsättning lättare hjul eller bara smalare däck på original fälg, kanske bättre med en uppsättning hjul med smalare däck att skifta mellan? Vad bör jag satsa på då?
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hej! Kul att du är nöjd. För att svara på den frågan är det behövs lite mer info. Hur använder du din cykel? Vad vill du utveckla? I vilken terräng kör du och vad för cyklar har de du oftast cyklar med. Ripmon går med fördel att göra både köttig och mer pigg light-trail:ig 😀.

edit: smalare däck går ju såklart. Men ofta rullar bredare däck bättre. Vill du ha en piggare/lättare cykel kan du byta till en lättare casing (på bekostnad av mindre marginal för genomslag). Jag kör tex nu på dissector fram och xr4 bak, båda i 2,4 och gillar dem skarpt för lokala rundor i mindre utmanande terräng.
 
Senast ändrad:

Mafv

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Antingen kör vi lift, typ Järvsö, Åre, tycker den funkar bra där, möjligen bromsarna som skulle kunna bli vassare.
Men mest kör vi Sörmlandsled, och skog/stig med inslag av enduro. Framförallt skulle jag vilja få en lättare känsla när jag kör här. Alla kör FS. 👍
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mmm bromsarna gör mkt. Är nöjd med Code RSC. Men skulle jag köpa nya skulle jag nog testat hayes dominion.
Däck gör mkt för hur lätt/pigg en cykel känns. Kör du original Exo + eller dd finns nog en del att vinna på tex min kombo.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har:
- bytt drivlina xt, 11-delad (nx funkade iofs ok, men när den var slut så var jag glad att byta. Sparar en del vikt också, ffa kassetten.)
- bytt till ovanklinga (smaksak)
- Köpt två hjulset, Newmen XA25mm för snällstig samt Newmen A30 Evolution för hårdare körning. Dels för att jag bucklat originalfälgarna, och dels för att jag föredrar 30mm framför 35mm i.d. Newmen-fälgar rekommenderas starkt .. Jag hade dock gärna haft 32håls istf 28, ffa på A30-hjulen.
- Satt i en Vorsprung Luftkappe. Oklart om det behövdes, men jag gillar Steve Vorsprungs grejer allmänt så varför inte. Har egentligen inte så mycket att klaga på gaffeln, men är ändå sugen att testa att sätta i en GRIP2:a.
- Bytt bromsar (Sram Level T som jag fick med är rent skräp), först till Cura 2-kolvs och sen till Cura 4-kolvs. Riktigt nöjd, enda minuset är att det är få justeringsmöjligheter.
- Bytt dropper till OneUp 210mm (för att jag är lång).
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..
- Testkört massa däck. Just nu är nog favoriten Dissector 2.4WT bak (Aggressor också ok), Magic Mary fram för köttigare åka (dock gamla versionen av Magic Mary, nya är för tung). DHF också trevligt fram. För lätt-stig kör jag just nu Forekaster 2.35 bak (på 25mm fälg) och har testkört Bontrager XR4 på 35mm (orginalfälg) fram, men detta tycker jag blev alldeles för mycket luftkudde samt för rund profil. Möjligtvis bättre på 25 eller 30mm-fälg, ska testas framöver.

Har gjort en hel del ändringar inser jag, men tycker det är en grymt bra hoj både för vanlig trampstig och köttig utförs (om jag körde mer sånt än vanlig stig så skulle jag ev byta ut DPX2:an mot nåẗ annat).

Edit: Ser att du skrev Ripmo Af nu. Mina ändringar gäller från kol-Ripmo V1.. men en del av det jag skrev kan säkert vara relevant ändå. :-)
 

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..

Antar att du kör med -1 grad. Om det är betydligt tråkigare är det kanske bra att prova +1 grad som skulle kunna vara roligare än original?

Jag är nyfiken på vad optimala gaffelvinkel är till svensk stökig stig. I sista åren har medelvinkeln på stigcyklar flyttat från 67 till 65 grad. Jag gick från 68 till 66,5 grad och är nöjd, men jag har aldrig riktigt provat en flackare cykel.
 

Mafv

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag har:
- bytt drivlina xt, 11-delad (nx funkade iofs ok, men när den var slut så var jag glad att byta. Sparar en del vikt också, ffa kassetten.)
- bytt till ovanklinga (smaksak)
- Köpt två hjulset, Newmen XA25mm för snällstig samt Newmen A30 Evolution för hårdare körning. Dels för att jag bucklat originalfälgarna, och dels för att jag föredrar 30mm framför 35mm i.d. Newmen-fälgar rekommenderas starkt .. Jag hade dock gärna haft 32håls istf 28, ffa på A30-hjulen.
- Satt i en Vorsprung Luftkappe. Oklart om det behövdes, men jag gillar Steve Vorsprungs grejer allmänt så varför inte. Har egentligen inte så mycket att klaga på gaffeln, men är ändå sugen att testa att sätta i en GRIP2:a.
- Bytt bromsar (Sram Level T som jag fick med är rent skräp), först till Cura 2-kolvs och sen till Cura 4-kolvs. Riktigt nöjd, enda minuset är att det är få justeringsmöjligheter.
- Bytt dropper till OneUp 210mm (för att jag är lång).
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..
- Testkört massa däck. Just nu är nog favoriten Dissector 2.4WT bak (Aggressor också ok), Magic Mary fram för köttigare åka (dock gamla versionen av Magic Mary, nya är för tung). DHF också trevligt fram. För lätt-stig kör jag just nu Forekaster 2.35 bak (på 25mm fälg) och har testkört Bontrager XR4 på 35mm (orginalfälg) fram, men detta tycker jag blev alldeles för mycket luftkudde samt för rund profil. Möjligtvis bättre på 25 eller 30mm-fälg, ska testas framöver.

Har gjort en hel del ändringar inser jag, men tycker det är en grymt bra hoj både för vanlig trampstig och köttig utförs (om jag körde mer sånt än vanlig stig så skulle jag ev byta ut DPX2:an mot nåẗ annat).

Edit: Ser att du skrev Ripmo Af nu. Mina ändringar gäller från kol-Ripmo V1.. men en del av det jag skrev kan säkert vara relevant ändå. :-)
Tack för riktigt utförligt svar 👍
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Antar att du kör med -1 grad. Om det är betydligt tråkigare är det kanske bra att prova +1 grad som skulle kunna vara roligare än original?

Jag är nyfiken på vad optimala gaffelvinkel är till svensk stökig stig. I sista åren har medelvinkeln på stigcyklar flyttat från 67 till 65 grad. Jag gick från 68 till 66,5 grad och är nöjd, men jag har aldrig riktigt provat en flackare cykel.
Ja, -1grad, dvs flackare vinkel. Tror dock inte jag vill ha brantare än original, så det blir att byta tillbaka till den. Får se hur det känns, jag körde HT under vintern och sen bytte jag till angleset på Ripmon direkt utan att provköra original, så det var ganska lång tid mellan de olika inställningarna. Ska bli spännande hur det känns att byta tillbaka. Kanske skulle testa ett styre med mer rise först fö, det kan vara framförallt det snarare än gaffelvinkeln jag reagerar på..
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer