Ibis Ripmo, godspeed

Tomcaten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fast är inte Ibis lite för hypeat nu!?

Tycker att den är rätt lik Jeffsey och Jeffsey var det "enda" att ha 2018 men nu har pendeln svängt om till ett annat håll och lotten föll på Ibis.

Det måste finnas andra billigare ramar som är minst lika bra och performar lika bra med menar jag.

Ibis Ripmo, godspeed
Fast är inte Ibis lite för hypeat nu!?

Tycker att den är rätt lik Jeffsey och Jeffsey var det "enda" att ha 2018 men nu har pendeln svängt om till ett annat håll och lotten föll på Ibis.

Det måste finnas andra billigare ramar som är minst lika bra och performar lika bra med menar jag.
YT Jeffsy ser lite mer "gammaldags" ut med headtube angle på 66.5 grader?

Jag har tittat mycket på Orbea Rallon som alternativ men den verkar nästan som för mycket cykel även om många säger att den är väldigt trampeffektiv.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är mittemellan L och XL på Ripmo'n med 185cm och inget speciellt ap-index. Det finns möjlighet för mig att provcykla en V1 men ingen verkar ha en V2 på lager att sitta på.

Hur lika är V1 och V2 i geometri för sizing?
Sizing is very similar but if you really want to seat on one, find someone with the AF version as the V2 is based on the Ripmo AF.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu (eller sedan ett tag) finns en pork chop bag även för Ripmon (!)
Någon som testat? Grymt sugen.

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
@Makten har en sån till sin Ripley. Verkar smutt.

Crosswind

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har en Ripmo V1, Large. Funderar på att köpa -1 angle set och testa. Ser att Works Components har 20% nu och det verkar kosta €63. Exakt vilken modell passar? Är det det som gäller? Är det svårt att montera? Måste man ha riktig lagerpress? Någon som har erfarenheter? Tack på förhand🙏

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Du behöver detta, sen väljer du beroende på längd på ditt styrrörr. Minns inte om det var olika beroende på ramstorlek men tror alla hade 110mm head tube vilket gör att du i praktiken kan köra typ 2 eller 3.
Jag hade 3 på min Large ram.
Lägg i frysen sen så går det in rätt lätt men var noga med centreringen.

1.0 Degree EC44-ZS56 Angle Headset - To Suit Tapered Steerer Tube

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Vilken tur ni Ibis ägare har! Jag behövde mycket våld för att montera angleset på både min sons Vpace. Andra gången hade jag lagerkoppen i frysen några dagar, men endå gick överste koppen alltid in skevt och böjde jag stangen av min lagerpress flera gånger.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt Works Components angle set gick allt annat än smutt att montera. Fruktansvärt hård passning mot ramen och när det väl satt på plats så var det så tajt att jag inte fick i undre kullagret. Var tvungen att dra in det med hjälp av gaffeln och ändå fick jag det inte i botten, utan det bottnade först ute på stigen med jordens glapp som följd. 😖 De verkar inte ha tänkt på att koppen krymper några hundradelar när den är fastpressad i ramen.
Hur som helst har det funkat bra ändå sen monteringen och kullagrena verkar friska trots misshandel vid montering. Jag försökte rotera lagret samtidigt som jag drog det på plats, vilket förhoppningsvis räddade det från gropar i lagerbanorna från kulorna.

Edit: Jag har dock en Ripley, inte Ripmo, och med tanke på hur kass byggkvaliteten är på ramen så är det inte säkert att passningen är exakt samma som på Ripmo.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt works var inte heller en barnlek att få in trots timmar i frysen.
Var lite feg och ville inte riskera något så jag lät Jon på Trekstore Gbg lösa det.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt Works Components angle set gick allt annat än smutt att montera. Fruktansvärt hård passning mot ramen och när det väl satt på plats så var det så tajt att jag inte fick i undre kullagret. Var tvungen att dra in det med hjälp av gaffeln och ändå fick jag det inte i botten, utan det bottnade först ute på stigen med jordens glapp som följd. 😖 De verkar inte ha tänkt på att koppen krymper några hundradelar när den är fastpressad i ramen.
Hur som helst har det funkat bra ändå sen monteringen och kullagrena verkar friska trots misshandel vid montering. Jag försökte rotera lagret samtidigt som jag drog det på plats, vilket förhoppningsvis räddade det från gropar i lagerbanorna från kulorna.

Edit: Jag har dock en Ripley, inte Ripmo, och med tanke på hur kass byggkvaliteten är på ramen så är det inte säkert att passningen är exakt samma som på Ripmo.
Då måste fått ett måndagsexemplar. Fick du förresten en ny baktriangel?
Jag tycker att kvalitén på ramen känns kanon, dock borde de gjort kanalerna för växelvajer lite större.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Mitt works var inte heller en barnlek att få in trots timmar i frysen.
Var lite feg och ville inte riskera något så jag lät Jon på Trekstore Gbg lösa det.
Några timmar i frysen lär du ju inte behöva. Borde ha nått minsta temp efter fem minuter. 😉 Problemet är att aluminium leder värme så in i helvete bra att det räcker med att ta i det med händerna så är det varmt väldigt snabbt igen.

Då måste fått ett måndagsexemplar. Fick du förresten en ny baktriangel?
Jag tycker att kvalitén på ramen känns kanon, dock borde de gjort kanalerna för växelvajer lite större.
Jo, jag fick en baktriangel som var lika feltillverkad som den första. Har inte orkat bråka mer eftersom jag fulmekat en lösning som funkar. I övrigt är lacken ett skämt och släpper i stora sjok. Hålen till kabelgenomföringarna är fula som fan och ingenting hos intrycket rimmar med vad den kostar. Blir väl så när man lägger ut tillverkningen i valfritt östasiatiskt land och bara tror att det kommer funka, utan att hålla koll på kvalitetskontrollen. Behöver ju inte vara samma fabrik som Ripmo tillverkas i ens.

Jag kommer ju aldrig mer köpa en Ibis om vi säger så.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Några timmar i frysen lär du ju inte behöva. Borde ha nått minsta temp efter fem minuter. 😉 Problemet är att aluminium leder värme så in i helvete bra att det räcker med att ta i det med händerna så är det varmt väldigt snabbt igen.
Precis! Försökte inte hålla den med hela handen. Men tror att koppen har värmts upp mycket ner den pressas i ramen, framförallt i en aluram som i mitt fall.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Precis! Försökte inte hålla den med hela handen. Men tror att koppen har värmts upp mycket ner den pressas i ramen, framförallt i en aluram som i mitt fall.
Jag pressade mitt i en Ripmo AF som är alu. Men jag tog en kopp i taget så först övre, sen undre som låg kvar i frysen tills det var dags. Det gick inte med handkraft men det gick att positionera bra med handkraft, sen körde jag plasthammare och träbit emellan och det gick väldigt lätt att banka i. Men det är så klart olika från ram till ram med toleranser osv.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag pressade mitt i en Ripmo AF som är alu. Men jag tog en kopp i taget så först övre, sen undre som låg kvar i frysen tills det var dags. Det gick inte med handkraft men det gick att positionera bra med handkraft, sen körde jag plasthammare och träbit emellan och det gick väldigt lätt att banka i. Men det är så klart olika från ram till ram med toleranser osv.
Det är kanske en bättre strategi. Jag kunde pressa in nedre koppen (först) utan större problem. Men övre koppen roterade alltid framåt eller bakåt till den inte kunde rotera mer. Är fortfarande förvånad att jag kunde rotera den rätt med stor våld utan skador. Att banka in med en träbit undviker rotationskrafter och man skulle också kunna korrigera rotationen som inte går med en lagerpress.

Men tror att nästa mtb till sonen kan redan har rätt gaffelvinkel vid köpet.

rotmys

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har köpt och är nöjd. Verkar sitta stabilt, för den kan även sitta på när cykeln åker på taket av bilen. Man får plats med mer prylar än man tror. telefonen går i.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer