DelfinPåHjul
Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
<stor bild>
Så reach är något längre på v2 men resterande siffror kanske inte är så viktiga för att avgöra om L eller XL passar. Tackar!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
<stor bild>
NäDet måste finnas andra billigare ramar som är minst lika bra och performar lika bra med menar jag.
Fast är inte Ibis lite för hypeat nu!?
Tycker att den är rätt lik Jeffsey och Jeffsey var det "enda" att ha 2018 men nu har pendeln svängt om till ett annat håll och lotten föll på Ibis.
Det måste finnas andra billigare ramar som är minst lika bra och performar lika bra med menar jag.
Sizing is very similar but if you really want to seat on one, find someone with the AF version as the V2 is based on the Ripmo AF.Jag är mittemellan L och XL på Ripmo'n med 185cm och inget speciellt ap-index. Det finns möjlighet för mig att provcykla en V1 men ingen verkar ha en V2 på lager att sitta på.
Hur lika är V1 och V2 i geometri för sizing?
@Makten har en sån till sin Ripley. Verkar smutt.Nu (eller sedan ett tag) finns en pork chop bag även för Ripmon (!)
Någon som testat? Grymt sugen.![]()
Ibis cooks up vegan Bone-in Pork Chop frame bags for Ripley, Ripmo, Ripmo AF & 2
Integrated tools are nice, but integrated bags let you carry any tools you want. They also allow for you to carry other things, like snacks,…bikerumor.com
Mitt Works Components angle set gick allt annat än smutt att montera. Fruktansvärt hård passning mot ramen och när det väl satt på plats så var det så tajt att jag inte fick i undre kullagret. Var tvungen att dra in det med hjälp av gaffeln och ändå fick jag det inte i botten, utan det bottnade först ute på stigen med jordens glapp som följd. ? De verkar inte ha tänkt på att koppen krymper några hundradelar när den är fastpressad i ramen.
Hur som helst har det funkat bra ändå sen monteringen och kullagrena verkar friska trots misshandel vid montering. Jag försökte rotera lagret samtidigt som jag drog det på plats, vilket förhoppningsvis räddade det från gropar i lagerbanorna från kulorna.
Edit: Jag har dock en Ripley, inte Ripmo, och med tanke på hur kass byggkvaliteten är på ramen så är det inte säkert att passningen är exakt samma som på Ripmo.
Några timmar i frysen lär du ju inte behöva. Borde ha nått minsta temp efter fem minuter. ? Problemet är att aluminium leder värme så in i helvete bra att det räcker med att ta i det med händerna så är det varmt väldigt snabbt igen.Mitt works var inte heller en barnlek att få in trots timmar i frysen.
Var lite feg och ville inte riskera något så jag lät Jon på Trekstore Gbg lösa det.
Jo, jag fick en baktriangel som var lika feltillverkad som den första. Har inte orkat bråka mer eftersom jag fulmekat en lösning som funkar. I övrigt är lacken ett skämt och släpper i stora sjok. Hålen till kabelgenomföringarna är fula som fan och ingenting hos intrycket rimmar med vad den kostar. Blir väl så när man lägger ut tillverkningen i valfritt östasiatiskt land och bara tror att det kommer funka, utan att hålla koll på kvalitetskontrollen. Behöver ju inte vara samma fabrik som Ripmo tillverkas i ens.Då måste fått ett måndagsexemplar. Fick du förresten en ny baktriangel?
Jag tycker att kvalitén på ramen känns kanon, dock borde de gjort kanalerna för växelvajer lite större.
Några timmar i frysen lär du ju inte behöva. Borde ha nått minsta temp efter fem minuter. ? Problemet är att aluminium leder värme så in i helvete bra att det räcker med att ta i det med händerna så är det varmt väldigt snabbt igen.
Precis! Försökte inte hålla den med hela handen. Men tror att koppen har värmts upp mycket ner den pressas i ramen, framförallt i en aluram som i mitt fall.
Jag pressade mitt i en Ripmo AF som är alu. Men jag tog en kopp i taget så först övre, sen undre som låg kvar i frysen tills det var dags. Det gick inte med handkraft men det gick att positionera bra med handkraft, sen körde jag plasthammare och träbit emellan och det gick väldigt lätt att banka i. Men det är så klart olika från ram till ram med toleranser osv.
Nu (eller sedan ett tag) finns en pork chop bag även för Ripmon (!)
Någon som testat? Grymt sugen.![]()
Ibis cooks up vegan Bone-in Pork Chop frame bags for Ripley, Ripmo, Ripmo AF & 2
Integrated tools are nice, but integrated bags let you carry any tools you want. They also allow for you to carry other things, like snacks,…bikerumor.com
Alla tiders! En sån får det bli.Har köpt och är nöjd. Verkar sitta stabilt, för den kan även sitta på när cykeln åker på taket av bilen. Man får plats med mer prylar än man tror. telefonen går i.
Kör min v1 med 1 grad, och 170mm gaffel, fungerar toppen anser jag! (Har kört den i ett drygt år, bara med 170mm gaffel dock)Kör min Ripmo v1 med 1° angle set. Är det nån av er som kombinerat det med 170mm gaffel?
You should have askedPaid and just got for a new crash replacement after getting a small crack in my front triangle (hit the lower tube hard at high speed, just my own fault). Has driven XL and thus got a new XL. Wondering though if it was not fun to test an L. Maybe there is someone in here who has had similar thoughts (but the opposite) and has driven L but would like to test an XL? Feel free to contact us in that case. It should be black and the front triangle should be in really good condition or preferably new.
Yeah, tought about it too late. No chance of changing now? Still unpacked ?.You should have asked
Might have not work, but I could have tried since the front triangle is the side modifier.
Ah, synd! Hade blivit lite väl mkt bastard med blå svart ?.Har en helt ny L liggande jag gärna bytt men den är blå :(
Ingen kommer ihåg en fegisAh, synd! Hade blivit lite väl mkt bastard med blå svart ?.
Öhm, varför inte byta komplett ram med varandra så att färgen inte behöver matcha? ?
Fått mitt pm? Tycker att det verkat strula lite med den funktionen det senaste...Det finns ingen som vill ha min baktriangel som den ser ut.
Den hade fått vilken "går det att spänna fast min kolfiberram i cykelstället" att gråta. Men den håller ihop.
Tips på uppsättning hjul/däck för Stig? ?Hade satsat på stighjul / parkhjul.
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..
Tack för riktigt utförligt svar ?Jag har:
- bytt drivlina xt, 11-delad (nx funkade iofs ok, men när den var slut så var jag glad att byta. Sparar en del vikt också, ffa kassetten.)
- bytt till ovanklinga (smaksak)
- Köpt två hjulset, Newmen XA25mm för snällstig samt Newmen A30 Evolution för hårdare körning. Dels för att jag bucklat originalfälgarna, och dels för att jag föredrar 30mm framför 35mm i.d. Newmen-fälgar rekommenderas starkt .. Jag hade dock gärna haft 32håls istf 28, ffa på A30-hjulen.
- Satt i en Vorsprung Luftkappe. Oklart om det behövdes, men jag gillar Steve Vorsprungs grejer allmänt så varför inte. Har egentligen inte så mycket att klaga på gaffeln, men är ändå sugen att testa att sätta i en GRIP2:a.
- Bytt bromsar (Sram Level T som jag fick med är rent skräp), först till Cura 2-kolvs och sen till Cura 4-kolvs. Riktigt nöjd, enda minuset är att det är få justeringsmöjligheter.
- Bytt dropper till OneUp 210mm (för att jag är lång).
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..
- Testkört massa däck. Just nu är nog favoriten Dissector 2.4WT bak (Aggressor också ok), Magic Mary fram för köttigare åka (dock gamla versionen av Magic Mary, nya är för tung). DHF också trevligt fram. För lätt-stig kör jag just nu Forekaster 2.35 bak (på 25mm fälg) och har testkört Bontrager XR4 på 35mm (orginalfälg) fram, men detta tycker jag blev alldeles för mycket luftkudde samt för rund profil. Möjligtvis bättre på 25 eller 30mm-fälg, ska testas framöver.
Har gjort en hel del ändringar inser jag, men tycker det är en grymt bra hoj både för vanlig trampstig och köttig utförs (om jag körde mer sånt än vanlig stig så skulle jag ev byta ut DPX2:an mot nåẗ annat).
Edit: Ser att du skrev Ripmo Af nu. Mina ändringar gäller från kol-Ripmo V1.. men en del av det jag skrev kan säkert vara relevant ändå. :-)
Ja, -1grad, dvs flackare vinkel. Tror dock inte jag vill ha brantare än original, så det blir att byta tillbaka till den. Får se hur det känns, jag körde HT under vintern och sen bytte jag till angleset på Ripmon direkt utan att provköra original, så det var ganska lång tid mellan de olika inställningarna. Ska bli spännande hur det känns att byta tillbaka. Kanske skulle testa ett styre med mer rise först fö, det kan vara framförallt det snarare än gaffelvinkeln jag reagerar på..Antar att du kör med -1 grad. Om det är betydligt tråkigare är det kanske bra att prova +1 grad som skulle kunna vara roligare än original?
Jag är nyfiken på vad optimala gaffelvinkel är till svensk stökig stig. I sista åren har medelvinkeln på stigcyklar flyttat från 67 till 65 grad. Jag gick från 68 till 66,5 grad och är nöjd, men jag har aldrig riktigt provat en flackare cykel.
Kör som många andra Newmen SLA30 med 30 id och är nöjd.Har kollat på RSC men ska kolla Dominion ? kör du original fälg? Vilken däcks kombo, bredd?