Ibis Ripmo, godspeed

Doctor C

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Någon som sitter på en uppsättning O-ringar till lower link till Ibis Ripmo och kan tänka sig att sälja till mig?
Alternativt tala om för mig var jag kan köpa dem i Sverige.

tanksen

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Någon som kan tipsa om lättare (orginal väge enligt pappret 1880g) hjul med MS body och gärna typ 30mm id? Däck tänkte jag Rekon fram och Ikon bak, vad tror ni om det?
Vad ska du ha cykeln till? Ikon är lätta, bra och lämpliga för xc, men inte så tåliga och inget vidare grepp i blött, lera och stök och löst. Rekon är isf lite mer allround, särskilt att ha bak tycker jag. Ibishjulen är helt ok. Jag tror det blir ganska dyrt om du vill ha en klass bättre (och lättare). Men visst, man kan inte ha för många hjul... Dock, 1800g är ändå inte svintungt, många "motsvarande" cyklar levereras med betydligt tyngre hjul. Jag skulle nöja mig med att sätta ett Rekon 2.4wt bak, funkar bra på 35mm fälgen och kommer kännas betydligt lättare än assegai om det är det du har.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hålller med, däck gör mkt mer och är mer prisvärt att byta.
Jag är väldigt nöjd med xr4 bak och Dissector fram. Men vill man ha Maxxis runt om är väl Rekon bak värt att testa.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hmm, tack! Jag kollar lite mer. Vill dock ha en uppsättning kompletta hjul att skifta mellan som då är lite snällare mönster på. Men 2.4wt funkar alltså bra på 35mm id…

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Gillar starkt, och de har diskuterats på andra håll på forumet. De är billigare* från slowbuild.de, men de har tveksamma leveranstider just nu..

Starka fälgar, ingen direkt lättviktare dock? Men starka för sin vikt iaf.

Jag hade gärna haft 32h istf 28h (fälgen finns med både och, men av nån anledning så säljer både BC och Slowbuild 28h-varianten).

* tror jag, jag har iofs bara priset för DT350-nav i huvudet, inte med Newmens egna nav.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Riktigt bra alloround hjul (har sådana med dt350) men möjligen lite onödigt kralliga om du ska köra två par hjul där ett par är lite mer nischade för pigg stigcykling på 800g stigdäck och ett par är mer bike park och enduro på fläskigare däck. Xa25 räcker nog, men kolfälgar från LB (finns säkert mer prisvärda alternativ) eller liknande är kanske väl så kul om man vill uppleva rejäl skillnad mellan båda hjulparen.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jo jag har allt sett slowbuild tråden så jag vågar inte beställa av honom just nu. Actionsports finns ju oxå.

Trodde dock att 30mm id var det nya svarta? men det kanske räcker med 25mm...

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag kör Newmen 25 för stigcykling och Newmen 30 för enduro. Ibland glömmer jag mig och kör enduro/stök/motlutshuck in i betongkanter med Newmen 25. Då går dom (framhjulet :-D) sönder. Dock väldigt hållbara ändå, men när jag frågade om crashgaranti och skickade bild på min framfälg fick jag frågan "Are you sure this is the correct rim for you?". Det ärliga svaret är nog nej.

(Aluminium i samtliga fall.)

30mm är helt klart den optimala fälgbredden, men 25mm funkar fint för rappare stigcykling et.c.

Frenchy

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Is there anyone who drives Ripmo (preferably AF) in my vicinity (Vänersborg) where you can try a few meters? Ripley AF seems to be far away for purchase while Ripmo AF can be solved in the near future ...

Well seems to differ about 400gr on the frame incl. the damper and what I have found about 1kg on a corresponding build on the AF versions. The question is how "fun" Ripmon is on easier trails without a lot of height meters ...
The frames are not that different but the kit (fork, damper etc) is and more importantly those 2 bikes have completely different ride feel. For what you describe, I would pick the Ripley every day of the week and most likely weekend too...

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
The frames are not that different but the kit (fork, damper etc) is and more importantly those 2 bikes have completely different ride feel. For what you describe, I would pick the Ripley every day of the week and most likely weekend too...
I already choose the Ripmo, partly due to the lack of Ripleys available and partly because I wanted to try something with a little more suspension and that still where "pedal-friendly". At least thats what I´m telling myself ☺️

Senast ändrad:

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Blev ett Dissector 2.4wt bak tillsammans med stock Assegai fram på orginalhjulet Borde bli lite mer lättrampat men ändå nästan samma grepp. Dessutom typ 250g lättare ☺️

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nu har jag joinat gänget. Galet vilket monster till cykel! Inser vilken sjuk låg standover den har nu haha. Måste skaffa en längre dropper illa kvickt 😅😆
IMG_20210615_164807.jpg

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Älskar fortfarande min Ripmo, i sommar har den levererat såväl i Åre som på hemmastigarna. Är fortsatt väldigt imponerad av att en cykel som är så kapabel kan vara så smidig och kul även på mindre utmanande stigar. Finns det egentligen någon utmanare som gör allt detta lika bra som Ripmon?
A42347EB-F1CA-42B6-88E0-2AC5491582DF.jpeg

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Efter för mycket cyklande på youtube har jag blivit lite sugen på en ripmo (äger idag en mojo 3 strl L). Men då till frågan som dussintals ställt innan mig, vilken storlek ska jag ha? Är 176cm lång. Jämför jag på geogeeks så ser ripmon i M något större ut än min mojo 3 i L. Vilket jag är ute efter. Känns som att jag måste kröka lite rygg på mojon ibland (stående). Vid långa utförs löpor känns det inte rätt. Men då ser jag samtidigt många som rekommenderas att gå på ripmo L som är ungerfär lika långa som mig. Min fråga är väl egentligen om en Ripmo i M skulle bli för liten? Upplever mig ha rätt lång rygg och korta ben (typ 80cm innermått). På cykeln jag hade innan mojon upplevde jag att jag hamnade för långt bak när jag satt och trampade även fast sadeln var maxad framåt. Vevpartiet kändes för mycket framför mig. Vill inte hamna där igen. Det bästa vore såklart att få testa någon ripmo men vars jag bor är dom rätt sällsynta.

manneblask

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Efter för mycket cyklande på youtube har jag blivit lite sugen på en ripmo (äger idag en mojo 3 strl L). Men då till frågan som dussintals ställt innan mig, vilken storlek ska jag ha? Är 176cm lång. Jämför jag på geogeeks så ser ripmon i M något större ut än min mojo 3 i L. Vilket jag är ute efter. Känns som att jag måste kröka lite rygg på mojon ibland (stående). Vid långa utförs löpor känns det inte rätt. Men då ser jag samtidigt många som rekommenderas att gå på ripmo L som är ungerfär lika långa som mig. Min fråga är väl egentligen om en Ripmo i M skulle bli för liten? Upplever mig ha rätt lång rygg och korta ben (typ 80cm innermått). På cykeln jag hade innan mojon upplevde jag att jag hamnade för långt bak när jag satt och trampade även fast sadeln var maxad framåt. Vevpartiet kändes för mycket framför mig. Vill inte hamna där igen. Det bästa vore såklart att få testa någon ripmo men vars jag bor är dom rätt sällsynta.

Jag är 175 och har en Ripmo AF i M. Tycker den är perfekt i storlek. Typ en halv cm längre än min förra i reach. När man sitter och trampar kommer jag närmare styret då sadelröret har brantare vinkeln, upplever inte att man sitter långt bak på den. Hade också sadeln slammade så långt fram det gick på förra hojen, nu är den i mitten. Kör med 45mm stam.

Det skulle nog funka med L och kortare stam också. Men det blir lite en annan cykel så beror på vad man gillar.

phuturist

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är 177 med samma kroppsbyggnad, lång rygg och korta ben. Ripmo Large är helt perfekt för mig!

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är 175 och har en Ripmo AF i M. Tycker den är perfekt i storlek. Typ en halv cm längre än min förra i reach. När man sitter och trampar kommer jag närmare styret då sadelröret har brantare vinkeln, upplever inte att man sitter långt bak på den. Hade också sadeln slammade så långt fram det gick på förra hojen, nu är den i mitten. Kör med 45mm stam.

Det skulle nog funka med L och kortare stam också. Men det blir lite en annan cykel så beror på vad man gillar.
Jag är 177 med samma kroppsbyggnad, lång rygg och korta ben. Ripmo Large är helt perfekt för mig!
Tack för era svar! Antar att båda skulle passa och att det i slutändan handlar om vilka egenskaper man föredrar.

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
178 kör medium. Är van att kunna vara smidigare med cykeln än vad jag kan nu med 458 reach. Kan omöjligt se hur man skulle ha roligare på en ännu längre cykel så länge man inte bara cyklar rakt fram jävligt fort men hade ändå valt flackare head angle isf o inte längre reach.

Som du skrev handlar det om vad man gillar o hur man cyklar men att svensson har längre cyklar än eliten tycker jag är väldigt knas. De har ju ändå bättre teknik för en större cykel.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Som du skrev handlar det om vad man gillar o hur man cyklar men att svensson har längre cyklar än eliten tycker jag är väldigt knas. De har ju ändå bättre teknik för en större cykel.

Det är tvärtom. Eliten är så duktig att som inte behöver stabiliteten av en längre cykel och föredrar en cykel som styrer snabbare. Och ovanpå det blir cyklar stabilare när man kör snabbare.

Verkar att du är duktigt :)

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
178 kör medium. Är van att kunna vara smidigare med cykeln än vad jag kan nu med 458 reach. Kan omöjligt se hur man skulle ha roligare på en ännu längre cykel så länge man inte bara cyklar rakt fram jävligt fort men hade ändå valt flackare head angle isf o inte längre reach.

Håller med dig. Kan inte se hur en större cykel blir roligare på dom lokala stigarna. Sen beror det ju på vad man tycker är kul och hur man är som person. För mig handlar det inte om att vara snabbast utan att ha roligast på vägen. Skutta runt och trixa.

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag skulle rekommendera en L. Är själv 170 cm och har en Ripmo v1 i medium, och även en Mojo 3 i medium. Ripmon inbjuder såklart till att hålla högre fart in i bröt, och då tycker jag en längre reach känns befogat. Mojo 3an, som har 20 mm kortare reach, är å andra sidan sjukt rolig och hanterbar, lite som en stig-bmx. Horses for courses osv...

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Det är tvärtom. Eliten är så duktig att som inte behöver stabiliteten av en längre cykel och föredrar en cykel som styrer snabbare. Och ovanpå det blir cyklar stabilare när man kör snabbare.

Verkar att du är duktigt :)
Håller inte med men beror på vad och hur man cyklar såklart.
Märks på i princip alla utförssegment i Åre och Östersund (strava och tävlingar) och på de endurotävlingar jag kört att inte fan är det rakt fram man/folk tappar tid utan där det svänger eller behövs att man flyttar cykeln för att behålla farten (bunnyhop/prehop/sidled).
Åsikter går isär men vidhåller att medelstigsvensson är sämre cyklist idag än förr. Samma sak på skidor nu när fet finns breda skidor o rocker. När en produkt gör det enklare skippar man steg och de som inte håller på väldigt mkt missar delar av tekniken helt enkelt.

Sen tror jag hjulbasen gör mkt mer för stabilitet än reach. Har du 65 grader fram är hjulbasen lång och det blir stabilt stabilt.

Kan inte säga att jag övat sen jag bytte ram (så kanske bara är en vandsak) men kämpar mig nu till bunnyhop på 30cm o med min förra cykel som hade 19mm kortare reach var 40cm i full fart fullt normalt.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Håller inte med men beror på vad och hur man cyklar såklart.
Märks på i princip alla utförssegment i Åre och Östersund (strava och tävlingar) och på de endurotävlingar jag kört att inte fan är det rakt fram man/folk tappar tid utan där det svänger eller behövs att man flyttar cykeln för att behålla farten (bunnyhop/prehop/sidled).
Åsikter går isär men vidhåller att medelstigsvensson är sämre cyklist idag än förr. Samma sak på skidor nu när fet finns breda skidor o rocker. När en produkt gör det enklare skippar man steg och de som inte håller på väldigt mkt missar delar av tekniken helt enkelt.

Sen tror jag hjulbasen gör mkt mer för stabilitet än reach. Har du 65 grader fram är hjulbasen lång och det blir stabilt stabilt.

Kan inte säga att jag övat sen jag bytte ram (så kanske bara är en vandsak) men kämpar mig nu till bunnyhop på 30cm o med min förra cykel som hade 19mm kortare reach var 40cm i full fart fullt normalt.

Men så håller du med, eller?

Jag är ingen enduro-åkare, men som jag har förstod blir "moderna" cyklar med lång reach för långsamt i snabba kurvorna (jag märker själva samma på platt terräng). Men för mindre duktiga åkare är stabilitet viktigare för att det åker tryggheten på branta nedfarterna. Tror att vi menar samma sak.

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Menar att hjulbas gör en cykel stabil. Mer reach gör cykeln otymplig.
Reach kanske var för kort förr men nu rekommenderar folk alldeles för stora cyklar.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Reach kanske var för kort förr men nu rekommenderar folk alldeles för stora cyklar.

OK.

Jag tror att det berör mycket på cykelstilen och hur duktigt cyklisten är. Skulle kunna hålla med dig till snabbast eller lekfull cykling. Men för vanlig Svensson som möter branta vacker, uppför och nedför, är lång reach trevligt.

Cyklar själva en HT med 475 mm reach och en helstel med 500 mm reach. Tycker båda är perfekt, en till snabb, mer aggressiv cykling och längre reach till långsammare (bara stå-) cykling.

Senast ändrad:

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ä
Jag skulle rekommendera en L. Är själv 170 cm och har en Ripmo v1 i medium, och även en Mojo 3 i medium. Ripmon inbjuder såklart till att hålla högre fart in i bröt, och då tycker jag en längre reach känns befogat. Mojo 3an, som har 20 mm kortare reach, är å andra sidan sjukt rolig och hanterbar, lite som en stig-bmx. Horses for courses osv...
Även V2 i L? Med tanke på att folk är oeniga i frågan kan ingen av storlekarna bli helfel. Det bästa vore helt enkelt att själv testa båda innan köp.

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
OK.

Jag tror att det berör mycket på cykelstilen och hur duktigt cyklisten är. Skulle kunna hålla med dig till snabbast eller lekfull cykling. Men för vanlig Svensson som möter branta vacker, uppför och nedför, är lång reach trevligt.

Cyklar själva en HT med 475 mm reach och en helstel med 500 mm reach. Tycker båda är perfekt, en till snabb, mer aggressiv cykling och längre reach till långsammare (bara stå-) cykling.
Anser du att man ska gå på längre reach även om inte målet är att kunna åka fort och känna sig trygg. Blir inte en storlek M lättare att trixa med i lägre fart?

kentbrockman

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag vill inte röra till det ... :) Men jag har precis gått från en Ripmo AF till en Ripmo V2 och de kan inte vara lika i storlek. XL i aluminium var ganska lång för mig och jag hade svårt att hitta rätt, kände mig ofta lite för utsträckt vilket också gav mig svårigheter att hantera frammen och jobba med cykeln. Min V2 i kolfiber är perfekt. Fråga mig inte hur detta går till. Visst, 1.6 kilo lättare eller så, men på pappret längre reach ... Men jag sitter mycket bättre och har marginalerna på rätt sida. Samma styrstam, samma styre, samma cranks. Weird!

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Anser du att man ska gå på längre reach även om inte målet är att kunna åka fort och känna sig trygg. Blir inte en storlek M lättare att trixa med i lägre fart?
Hjulbasen och head angle ger tryggheten och stabilitet inte reach. Alla cyklar numera är stabila o trygga jämfört med för några år sedan.
Min nuvarande cykel är har 70mm hjulbas och 2.5 grader flackare head angle än den hoj jag haft o gillat mest innan. Gör galen skillnad!
Hade en cykel med väldigt korta kedjestag, 416mm och varken lång reach eller flack head angle gjorde den cykeln stabil i hög fart. Den var nog knas i balansen fram o bak eller att hjulbasen inte blev så lång.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

Det är svårt att skilja på saker för att dom tre hänger ihop. Men tror att du kan har rätt. Om man väljer mellan storlekar är det dock bara reach och därmed hjulbasen som brukar variera mellan storlekar (och styrhuvudet som ger några mm på hjulbasen). Så då ger reach indirekt mer stabilitet. Man skulle kunna välja en mindre storlek och använda angleset för att få flackare styrvinkel, men det ger bara upp till 15 mm längre hjulbas. Och sen är frågan om vi inte redan har kommit till tillräckligt flacka styrvinkel kring 64 grad.

LDG

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Absolut men menar att cyklarna är redan stabila så för mkt reach ger mkt negativt men det plus det ger har du i princip redan. Sen är det personligt såklart men cyklarna är redan så stabila och stora att det är tungrott, därför menar jag att siza uppåt är dödfött, du får en svårare cykel att cykla på som kanake är 2% stabilare.

jekyll

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ä

Även V2 i L? Med tanke på att folk är oeniga i frågan kan ingen av storlekarna bli helfel. Det bästa vore helt enkelt att själv testa båda innan köp.
Jag vet inte riktigt var du håller hus i Sverige. Men med tanke på att det är en ganska stor investering så hade jag tagit en tripp till Våxtorp och Ontrack och testat olika storlekar.
Jag är ganska säker på att du kan testa Ripmo i både storlek M och L där.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Köper man för liten storlek kan känslan bli att man har styret i magen sittandes. Tyckte min xl med 35mm stam kändes liten i början (jämför med HD4 i L jag hade innan). Känslan sittandes är verkligen liten på Ripmon trots relativt lång reach pga sta. Nu är ju stående visserligen viktigast kanske men glöm inte att mest tid spenderas sittandes (i alla fall för mig) och det är kanske inte så kul om man behöver en väldigt lång stam för att känna sig bekväm.
/hälsningar från 183cm på en XL som dock gärna testat en L som referens

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Köper man för liten storlek kan känslan bli att man har styret i magen sittandes. Tyckte min xl med 35mm stam kändes liten i början (jämför med HD4 i L jag hade innan). Känslan sittandes är verkligen liten på Ripmon trots relativt lång reach pga sta. Nu är ju stående visserligen viktigast kanske men glöm inte att mest tid spenderas sittandes (i alla fall för mig) och det är kanske inte så kul om man behöver en väldigt lång stam för att känna sig bekväm.
/hälsningar från 183cm på en XL som dock gärna testat en L som referens
Jag tycker sittkänslan i slutändan är viktigast. 95% av tiden spenderas trots allt trampandes uppför.

Tarkaz

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Sittkomfort går att justera med sadel, stam, sadelrails, höjd sweep bredd på styre men är sittkänslan viktigast låter det i mina öron som att du väljer en cykel med alldeles för mkt slag men alla är vi olika.
Det jag menar är att om cykeln är för liten eller stor när man sitter på den kommer man aldrig att trivas med den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer