Jag har:
- bytt drivlina xt, 11-delad (nx funkade iofs ok, men när den var slut så var jag glad att byta. Sparar en del vikt också, ffa kassetten.)
- bytt till ovanklinga (smaksak)
- Köpt två hjulset, Newmen XA25mm för snällstig samt Newmen A30 Evolution för hårdare körning. Dels för att jag bucklat originalfälgarna, och dels för att jag föredrar 30mm framför 35mm i.d. Newmen-fälgar rekommenderas starkt .. Jag hade dock gärna haft 32håls istf 28, ffa på A30-hjulen.
- Satt i en Vorsprung Luftkappe. Oklart om det behövdes, men jag gillar Steve Vorsprungs grejer allmänt så varför inte. Har egentligen inte så mycket att klaga på gaffeln, men är ändå sugen att testa att sätta i en GRIP2:a.
- Bytt bromsar (Sram Level T som jag fick med är rent skräp), först till Cura 2-kolvs och sen till Cura 4-kolvs. Riktigt nöjd, enda minuset är att det är få justeringsmöjligheter.
- Bytt dropper till OneUp 210mm (för att jag är lång).
- Testkör just nu ett 1grads angleset. Jag tycker dock att detta gjorde cykeln betydligt tråkigare i allmän Göteborgsterräng, så kommer plocka bort det igen. Eventuellt monterar jag inför resa till t. ex. Finale, men fan vet..
- Testkört massa däck. Just nu är nog favoriten Dissector 2.4WT bak (Aggressor också ok), Magic Mary fram för köttigare åka (dock gamla versionen av Magic Mary, nya är för tung). DHF också trevligt fram. För lätt-stig kör jag just nu Forekaster 2.35 bak (på 25mm fälg) och har testkört Bontrager XR4 på 35mm (orginalfälg) fram, men detta tycker jag blev alldeles för mycket luftkudde samt för rund profil. Möjligtvis bättre på 25 eller 30mm-fälg, ska testas framöver.
Har gjort en hel del ändringar inser jag, men tycker det är en grymt bra hoj både för vanlig trampstig och köttig utförs (om jag körde mer sånt än vanlig stig så skulle jag ev byta ut DPX2:an mot nåẗ annat).
Edit: Ser att du skrev Ripmo Af nu. Mina ändringar gäller från kol-Ripmo V1.. men en del av det jag skrev kan säkert vara relevant ändå. :-)