Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Jodå, jag ropar hej, det verkar ju inte ha fattats något i ett paket som kommit fram för någon.

Den har "partly been shipped" så nog saknas det prylar. Men det gör inget så länge ram, gaffel, bakdämpare och vevar är med. Hjul, drivlina (ej vevparti), bromsar, däck, styre, handtag, sadel, styrstam finns hemma. Hisspinne kan jag sno från en annan cykel.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Stervelo sa:
Vad kallar man leveranspersonal på Postmord?
Bödlar.

Bödlar är ett snällt ord för dom...
Tja, de styr över liv och död känns det som ibland.

Vi hoppas på rätt saker i ditt paket här.
Jag ska invisiframea skiten ur ripmon ikväll.

You go girl! Monterade precis skyddsfil på bakre stötfångaren på bilen för att skydda lacken från hundtassar. Det var knöligt. Tror Invisiframen är lättare.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag fegade ur på invisframe. Kunde inte smälta 1200+ prislappen.
Blev en jäkla massa 3m tejp istället för en fjärdedel. Blir som vanligt fult o funkis :)

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Jag fegade ur på invisframe. Kunde inte smälta 1200+ prislappen.
Blev en jäkla massa 3m tejp istället för en fjärdedel. Blir som vanligt fult o funkis :)

Det tog lång tid innan jag beställde. Sved rejält. Vet fortfarande inte om jag tycker det är värt pengarna. Men gjort är gjort.

Ibis Ripmo, godspeed
Sliten plast är fulare än sliten lack. Imho. Plast sätter man där något verkligen skaver eller blästrar, typ där vajrar ligger an eller underröret bakom framhjulet.

Ibis Ripmo, godspeed
Plast på plastcykel. Det blir bra. Kolfibern kanske inte imploderar då.

Går cykeln av innan lacken är utsliten får man väl en ny på garanti. I det scenariot är invisiframe en jättedålig investering. 7 års garanti står det. Vet ej vad det innebär. Men en normal happyit har väl sin cykel i 1v - 2 år max.

Jag har köpt, bra eller dåligt... inte fan vet jag. Verkade vettigt då. Cykeln var ett impulsköp, då kan resten vara ogenomtänkt också.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Kolla på Ibis hemsida, en prishöjning på g. Samtidigt verkar dom speca ner gafflarna till Performance på allt över GX builden som hade Performance innan ändå.

Ibis Ripmo, godspeed
En cykel utan kosmetiska blessyrer betingar ett högre andrahandsvärde. På en cykel i denna prisklass borde Invisiframe gå att räkna hem ganska lätt såvida man inte har för (o)vana att köra sönder sina ramar totalt...

Ibis Ripmo, godspeed
Andrahandsvärde schmandrahandsvärde, jag håller med Rattnalle. (Men ok, kanske kommer att tejpa downtuben lite om det inte sitter skydd där.)

Ibis Ripmo, godspeed
zinkpasta sa:
Andrahandsvärde schmandrahandsvärde, jag håller med Rattnalle. (Men ok, kanske kommer att tejpa downtuben lite om det inte sitter skydd där.)
Där blästrar man ju faktiskt ramen med sten om man inte alltid cyklar jättelångsamt så där är det ok ;-)

Som andrahandsköpare är väl kanske snygg lack en bonus men det skyddar ju inte mot något som är viktigt, bara skav.

Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
Sliten plast är fulare än sliten lack. Imho. Plast sätter man där något verkligen skaver eller blästrar, typ där vajrar ligger an eller underröret bakom framhjulet.

Just därför kör jag hellre fulplast som jag byter med jämna mellanrum.. Jag hade gärna sett eller betalat för en mall som visar hur man klipper ett vanligt ark till snygga skydd för respektive del på ett någorlunda smidigt sätt.

Ibis Ripmo, godspeed
AX3L sa:
Rattnalle sa:

Just därför kör jag hellre fulplast som jag byter med jämna mellanrum.. Jag hade gärna sett eller betalat för en mall som visar hur man klipper ett vanligt ark till snygga skydd för respektive del på ett någorlunda smidigt sätt.

Bra tänkt! Sparar naturligtvis allt skräp och använder som mallar.

Ibis Ripmo, godspeed
Invisiframe är en bra produkt inget snack men tror inte man räknar hem det på en 1-2 år gammal hoj vid försäljning jämfört med att fultejpa rikligt.

Sen tycker jag invisiframen ser väldigt tunn ut. Jämfört med 3M är den betydligt tunnare vilket torde ge sämre skydd mot stenskott eller om man råkar dra ramen mot nåt.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Invisiframe är en bra produkt inget snack men tror inte man räknar hem det på en 1-2 år gammal hoj vid försäljning jämfört med att fultejpa rikligt.

Sen tycker jag invisiframen ser väldigt tunn ut. Jämfört med 3M är den betydligt tunnare vilket torde ge sämre skydd mot stenskott eller om man råkar dra ramen mot nåt.
Den äkta helikoptertejpen skyddar inte heller mot rejäla stenskott även om den är riktigt tjock. Jag har flera stenskott genom min. Men små skott som skulle blästrat lacken tar den. Tunnare film vore ju nästan inte lönt just där det sprutar mycket sten.

Ibis Ripmo, godspeed
Det finns oxå SportsCover BikeShield som är olika kit med typ tjock heli-tejp skuret i lite olika former inkl. breda bitar. Jag köpte deras "oversized" kit för drygt 300 till en hoj. Smidigt och gör jobbet, förutom där jag inte tänkte på att det blir skrap... ;)

Ibis Ripmo, godspeed
Ni missar alla en sak med invisiframe, den går att polera, den glansiga syns inte ens på min blåa, får du skrap på plasten, det polerar du bort.

Sportscover Bikeshield är sämre i jämförelse. Det kan inte sitta över kanter även om kanten är rundad, den lyfter. Den är FÖR tjock. Den gulnar en gnutta över tid, där vet jag inte hur invisiframen är.

Ibis Ripmo, godspeed
Fick mitt ramskydd från Ibis i fredags visade det sig när jag var hemma och kolla posten. Slapp gisslandrama med tullen i alla fall. Men det var pyttelitet känns som man bör köpa en rulle mastic tape och gå bananas.

Ibis Ripmo, godspeed
Helvete, satte på invisiframe på "down tuben" och då ska man ta bort plast ram skyddet som sitter nära vevlagret.
Två insexor, den över, gängpajad. Den var lös när jag börja kika på den, gick att dra rakt ut med fingrana utan att snurra.
Går inte att dra fast hårt, utan löst, drog på mjuk gänglås hoppas det håller.

Mailat CK och sagt att de får notera det här i min beställning, får jag problem, så hör jag av mig.

Piss också.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag fick något idag. Ram, gaffel och bakdämpare... i fel färg. Orka bry sig, sa att jag tar den ändå. Har ju precis köpt rosa/gula skor så jag ser inte klok ut ändå ;) Färgmatchning för färgblinda...
Cykeln blir färdig imorgon. Specen blir XT med Garbaruk kassett, Zee bromsar 203/180, 942 carbon logo hjul, Easton Havoc kolstyre, Ritchey WCS 45mm styrstam, Fizik Monte Ki:um sadel, MM/RoRa däck, Performance gaffel med CRConception cartridge, GX Eagle alu vevar, DPX2 dämpare, OneUp hisspinne, Huck Norris.
Bild kommer imorgon med fel vevar och fel hisspinne.
Målvikt utan pedalerna är sub 13kg.

Ibis Ripmo, godspeed
Snyggt SalkinL! Ser fram emot bild. Dags att Stervelo slänger upp en också, börjar tro att det inte finns nån ripmo där. Typ som molgan ;)

Ibis Ripmo, godspeed
Haha så bra att man är så matt nu på hela grejen att man inte ens längre bryr sig vad man får för nåt.
Kanske var samma som monterade mitt styrlager som drog din insexa Stervelo =p

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Haha så bra att man är så matt nu på hela grejen att man inte ens längre bryr sig vad man får för nåt.

Jomen lite så är det. Trött på att vänta, hade tagit den även om den var customlackad med My Little Pony ;)
Får se när resten av prylarna dyker upp. Just nu står det 2 småslaktade cyklar hemma för att Ripmon skulle kunna bli hel.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Jag fick något idag. Ram, gaffel och bakdämpare... i fel färg. Orka bry sig, sa att jag tar den ändå. Har ju precis köpt rosa/gula skor så jag ser inte klok ut ändå ;) Färgmatchning för färgblinda...
Cykeln blir färdig imorgon. Specen blir XT med Garbaruk kassett, Zee bromsar 203/180, 942 carbon logo hjul, Easton Havoc kolstyre, Ritchey WCS 45mm styrstam, Fizik Monte Ki:um sadel, MM/RoRa däck, Performance gaffel med CRConception cartridge, GX Eagle alu vevar, DPX2 dämpare, OneUp hisspinne, Huck Norris.

Antingen färgmatchar man starkt eller så går man åt andra hållet, sticker ut så mycket som möjligt ?

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Kanske det, men inte lika allvarligt här,går kanske att fixa med en helicoil eller så håller min fix med mjuk gänglåsning.

Ibis Ripmo, godspeed
Jensen sa:
SalkinL sa:

Antingen färgmatchar man starkt eller så går man åt andra hållet, sticker ut så mycket som möjligt ?

Blåt/orange hade matchat hjälm och ryggsäck. Svart/grön matchar inget. Med rosa/gula skor, orange ryggsäck och hjälm, svart/grön cykel ser jag ut som en Pridefestival i färgskala ;) Får antingen cykla skitfort så ingen ser mig eller bara skita i hur jag ser ut. Blir nog det sista. Det har gått bra hittills.

Ibis Ripmo, godspeed
För mycket tape, för lite cykla...

best-of-plastic-sofa-covers-with-zipper-unique-u-haul-sofa-cover-of-plastic-sofa-covers-with-zipper.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Hej på er alla glada och ni som väntar. Jag har äntligen invisiframeat klart, fi fan vilket jävla slit.

Det går, men det är förvirrande, vissar bitar tar rejält med huvudkliande över hur de ska sitta, men inte ens var den ska sitta är helt klart.
Jag fick två bitar till baksvingen, som jag inte visste var de skulle sitta. Insida vänster och höger för/mot "tyre debris", klart som korspad?
Då sitter det redan plast på insidan av svingen där däcket passerar. Hmm.

Jag kan säga så här. Det är för mycket jobb, skyddar ställen som inte behöver skyddas.
De stora bitarna är riktigt svåra att få dit utan vatten kvar eller luft.
Rören välvda och har konstiga former, så det är inte helt lätt att få ut allt. Squidgeen för hård och stor, du kan inte använda den på så många ställen.

Skulle jag köra igen, handla bra film på rulle, kör självl
Titta på er gamla hoj så ser ni var ni behöver skydda, om den varit oskyddad, jag kan fixa ihop en lista jag skulle köra om någon känner sig osäker.

En mer allvarlig sak, mitt vevparti hade alldeles, jag menar väldigt för mycket förspänning satt för vevlagret. Jag har shimano, låshaspen över de två bultarna stack dessutom upp. Med en hård "fjong" så snurrade det inte ens ett varv.

Häng av kejdan på framdreven. Snurra runt. Släpp på förspänning om det är dåligt, känn efter att ni inte får glapp.

Förspänningen satt så hårt att det inte gick att lossa med handkraft, med shimanons runda plastverktyg som används för att sätta förspänningen, jag var tvungen att använda en polygrip på verktyget för att få loss den, jag har stora och starka händer.

Jag ska kolla styrlagret också. Så det inte draget alldels för hårt. Löst också för den delen. :)

Så, en gänga sönderdragen och ett vevlager med förspänningen satt med spärrskaft typ.
Men, jag gissar att CK fixat vevlager, medans skyddet satt på ramen vid leverans från IBIS, så jag gissar att ibis fuckat upp gängan.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag är ledsen, men det blir svårt med bild på mig på preimiärturen idag, polarn jag skulle hojja med har en cannondale scalpel där remoten har permanentlåst bakdämparen. Pajjade igår.

Så, ni får tro på mig, eller ska det vara bild i en buske? Soffan hamnar den inte i.

Ibis Ripmo, godspeed
Tillbaka
Topp