Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
glitch sa:
Kör du kolhjulen eller alu Crossmax?
Tror som jag skrev att däck + hjul kommer förvandla hojen som stigcykel.
Aluhjulen väger runt 2 kg vad jag kunnat läsa mig till och däcken är väl runt kilot snitt.
Osäker på bakdäck fram blir det magic m garanterat.
Alu. Framhjulet väger 929g, bakhjulet 1039g. Mitt DHF vägde långt över 1 kg, bakdäcket vägde rätt exakt 1 kg.

Tycker min med kolhjul med Schwalbe däck känns väldigt snabba att få rull på. Det är ändå en hel del roterande massa jämfört med alu och Maxxis. Men jag har även aluhjulen hängandes på ett par krokar i förrådet. Har inte testat dom än så jag kan inte säga något om skillnaden, bara att jag gillar hur cykeln svarar med nuvarande konfig.

Ibis Ripmo, godspeed
Känns som originalhjulen 938 är lite mjukost ändå, bucklade min första fälg i Lördags på SS1/Hägerstensåsens dödsrally.
Lite naivt lågt tryck för sista avslutande stenträdgården bidrog såklart men ändå min första sedan 2008 då allt startade.
Bredden gör att stenjäklarna får större ingrepp och mer hävarm/moment med bredfälgar och den inte alltför höga profilen för att kompensera materialåtgången av bredden och hälla nere vikten påverkar också.
Inte värre än att det gick att stoppa i slang och köra vidare, har inte hunnit undersöka den om det går att rikta.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Känns som originalhjulen 938 är lite mjukost ändå, bucklade min första fälg i Lördags på SS1/Hägerstensåsens dödsrally.
Lite naivt lågt tryck för sista avslutande stenträdgården bidrog såklart men ändå min första sedan 2008 då allt startade.
Bredden gör att stenjäklarna får större ingrepp och mer hävarm/moment med bredfälgar och den inte alltför höga profilen för att kompensera materialåtgången av bredden och hälla nere vikten påverkar också.
Inte värre än att det gick att stoppa i slang och köra vidare, har inte hunnit undersöka den om det går att rikta.
Jo, Ibis alufälgar är jävligt mjuka, men brukar gå bra att rikta tillbaka av samma anledning.

Ibis Ripmo, godspeed
Den eviga frågan, vad ska man köpa för extrahjul. Lite sugen på Carbon logo 942 1748gr för 10 loppor på CK.
Köra stigdäcken på 942orna och ha original endurodäcken sittande redo på 938orna.
Finns det bättre alternativ?
Skulle kunna gå ner till innerbredd 30mm +/- 1mm på ett par bra kolhjul men vill ändå komma ner till max 1750gr och inte öve 10 loppor.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Den eviga frågan, vad ska man köpa för extrahjul. Lite sugen på Carbon logo 942 1748gr för 10 loppor på CK.
Köra stigdäcken på 942orna och ha original endurodäcken sittande redo på 938orna.
Skulle kunna gå ner till innerbredd 30mm +/- 1mm på ett par bra kolhjul men vill ändå komma ner till max 1750gr och inte öve 10 loppor.

Exakt så har jag gjort. Om det är rätt eller fel, det är upp till var och en att avgöra. Betalade dock inte 10k utan 8,5k ;)
För alternativ, kolla Blueflowwheels. Verkar prisvärda.

Ibis Ripmo, godspeed
Kikade på blueflower som kan va ett alternativ, tror inte det blir inte lägre pris i slutänden dock..
Liten viktfördel om man väljer CX-ray ekrar. Man får grotta ner sig i naven och bredd på ekerinfästningar m.m.som påverkar styvhet om det ger nån mer fördel.
Ska sälja av lite cyklar å delar innan det blir dags.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag håller med om att fälgarna är mjukost, bucklar fälg väldigt sällan, förr, nu har det redan hänt, på andra turen.
Gick bra att rikta tillbaka med skiftnyckel och gammal bromsskiva som mothåll.
Mina gamla mavic ust fälgar tålde väldigt mycket mer.

Bakhjulet är redan inte direkt spikrakt heller, får väl rikta upp det snart.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
935orna är ju 29 mm innerbredd om jag minns rätt, det kan ju vara det du är ute efter?

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
MickeMud sa:
935orna är ju 29 mm innerbredd om jag minns rätt, det kan ju vara det du är ute efter?

Lite mycket pengar på dom tycker jag, annars topp ;-)

Ibis Ripmo, godspeed
Jag såg en livs levande ripmo i Hellas i lördags.

Kom åkandes när jag stod vid starten av Nacke 1.
Hoppades på att få se den in action, vart lagom besviken när den tog den parallella asfaltsvägen ner.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Ripmon är värsta asfaltscykeln! 160/145mm är perfekt för potthål och trottoarkanter.
Jag funderar faktiskt på att göra om original mojon, som har 160/140 till asfaltskrigare.
Satans kul på morgonen på väg till jobbet, att hoppa på puckeln vid cykelöverfarten vid slussen i nerförsbacken. :)

Ibis Ripmo, godspeed
N_sandstrom sa:
Jag såg en livs levande ripmo i Hellas i lördags.

Kom åkandes när jag stod vid starten av Nacke 1.
Hoppades på att få se den in action, vart lagom besviken när den tog den parallella asfaltsvägen ner.
Jag hetsade Ripmon ner för N1 igår. Kändes snabb, men Strava började mäta medan jag stod och kraftsamlade på toppen.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Ripmon är värsta asfaltscykeln! 160/145mm är perfekt för potthål och trottoarkanter.
Jag funderar faktiskt på att göra om original mojon, som har 160/140 till asfaltskrigare.
Satans kul på morgonen på väg till jobbet, att hoppa på puckeln vid cykelöverfarten vid slussen i nerförsbacken. :)

+1! Avundsjuk på den iden!

Ibis Ripmo, godspeed
Jo, en sak till alla ripmoägare.

Jag har fått ett lätt knak, det knakar när jag står upp också, så jag gissar att sadel och sånt är borta.

Gått igenom bultar/skruvar i pedaler, chain ring bolts, växelöra skruven, kom till länkaget. Började med de som inte är loctitade, de satt, men främre dämparfästet ska ha 10Nm och loctite.
Den satt kanske med 5 och ingen loctite i syne.
På med loctite och dra dit igen.

Nu ska jag kolla alla andra bultar, inbillade mig att jag kunde strunta i det som skulle vara loctitat.

Dämpar clevis skruven, ska dras med 20 Nm, den menade CK mecken på att man ska kolla då och då, den kan skramla loss.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Jo, en sak till alla ripmoägare.

Jag har fått ett lätt knak, det knakar när jag står upp också, så jag gissar att sadel och sånt är borta.

Gått igenom bultar/skruvar i pedaler, chain ring bolts, växelöra skruven, kom till länkaget. Började med de som inte är loctitade, de satt, men främre dämparfästet ska ha 10Nm och loctite.
Den satt kanske med 5 och ingen loctite i syne.
På med loctite och dra dit igen.

Nu ska jag kolla alla andra bultar, inbillade mig att jag kunde strunta i det som skulle vara loctitat.

Dämpar clevis skruven, ska dras med 20 Nm, den menade CK mecken på att man ska kolla då och då, den kan skramla loss.

När jag haft knak när jag stått upp och trampat har det varit endera styrstam/styrlagerspänning eller vevlagret som behövt dras aningens hårdare i ramen. Båda är ganska vanligt för mig att det kommer efter några turer på en nybyggd cykel.

Ibis Ripmo, godspeed
Tackar, jag har bara börjat i det ledet som jag tror det kan komma från.
Men, styrstam/styrlager är ok.
Förspänningen på vevlager är ok. Har dock inte kollat om vevlagret är draget rätt i ramen.
Det får blir sista anhalten i mitt letande.
Det är gängat vevlager, jag har ingen erferenhet av det såna knakar. Men, då har de varit korrekt fastdragna.

Ibis Ripmo, godspeed
Ett jäkla knakafoni i min i söndags när jag var ute, förra gången var det min Tune speedneedle som knirrade och knakade och behövde dras åt. Provade dra den igen, gick sedan på styrlagret men ingen skillnad. Tror min knakar eller rasslar även när man inte trampar, åtminstone följer det inte trampfrekvensen. Mer som maraccas i ramen, typ vajer rassel, men dom ska ju gå i kanaler.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Ett jäkla knakafoni i min i söndags när jag var ute, förra gången var det min Tune speedneedle som knirrade och knakade och behövde dras åt. Provade dra den igen, gick sedan på styrlagret men ingen skillnad. Tror min knakar eller rasslar även när man inte trampar, åtminstone följer det inte trampfrekvensen. Mer som maraccas i ramen, typ vajer rassel, men dom ska ju gå i kanaler.

Ok, min knakade från början också, klingbultarna var orsaken då.
Kolla det först om du inte redan gjort det.

Sadelrailsen knirrade också från början.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
Har någon fått en Ripmo med DUB vevar? Isåfall, hur har alla spacers varit monterade? Ska visst finnas både inre och yttre spacers. Monterade precis och fick ha 2 spacers på drivsidan för att klingan skulle gå fri. Känns ossymetriskt. Kommer jag dö en ond bråd död?
Hur mycke vikt spar du på byte vev och lager?

Jag fick akutköpa NX 175mm vevar med GXP lager först för att få ihop cykeln. Från dessa till GX Eagle Dub så sparar jag ca 170g varav 30g på lagret.

Behöver man något specialverktyg för att demontera NX veven?
Mitt ICSG fäste är på väg från tyskland nu så kommer montera baschen snarast, har en oanad bra förmåga att skrubba hällar och stammar med kedjan efter att ha kört med basch på Enduron.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
Har någon fått en Ripmo med DUB vevar? Isåfall, hur har alla spacers varit monterade? Ska visst finnas både inre och yttre spacers. Monterade precis och fick ha 2 spacers på drivsidan för att klingan skulle gå fri. Känns ossymetriskt. Kommer jag dö en ond bråd död?

Jag fick akutköpa NX 175mm vevar med GXP lager först för att få ihop cykeln. Från dessa till GX Eagle Dub så sparar jag ca 170g varav 30g på lagret.

Mitt ICSG fäste är på väg från tyskland nu så kommer montera baschen snarast, har en oanad bra förmåga att skrubba hällar och stammar med kedjan efter att ha kört med basch på Enduron.

Är det NX med GXP vevlager räcker insex och vanligt Hollowtech vevlager verktyg. Är det NX med DUB vevlager behöver du ett DUB vevlagerverktyg utöver insex. Fick beställa ett sådant... jätteirriterande att dom plötsligt skall ändra på det.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:

Är det NX med GXP vevlager räcker insex och vanligt Hollowtech vevlager verktyg. Är det NX med DUB vevlager behöver du ett DUB vevlagerverktyg utöver insex. Fick beställa ett sådant... jätteirriterande att dom plötsligt skall ändra på det.

Det är original "gammel" Ripmo NX (ej DUB eller Eagle) med 73mm BSA (engelsk gänga).

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:

Det är original "gammel" Ripmo NX (ej DUB eller Eagle) med 73mm BSA (engelsk gänga).
Inbyggd vevarmsavdragare på dessa.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
MickeMud sa:
SalkinL sa:
Inbyggd vevarmsavdragare på dessa.
--------------------------------------------------------------
Tack för det, sånt är trevligt :-) ....gissar man pliktar vikt såklart :(
Ha ha .

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Stervelo sa:
SalkinL sa:
Supermotard i trampcykel version. Gäller väl bara att få tag på duktigt feta slicks.
Ja, men det går ju att få tag i schwalbe kojak 2.0. De kan duga kanske.
Men en 2.3 eller 2.4 vore ännu bättre.
Droppa trappor och annat.
Whops, kojak går bort, helt uselt rull i dem.
Letar vidare.
Ja, maxxis dth, vikbara, tubelss, borde fungera att pendla på.
2.3 bredd, droppa en trappa eller mur här och där på vägen till jobbet.
Jag har en fint drop bara 15 meter från min port.

Ibis Ripmo, godspeed
AX3L sa:
Stervelo sa:
jofahjalm sa:
Att cykla Ibis känns mindre och mindre lockande ju mer den här tråden växer...
Helt perfekt.

Hahaha!

Nej men allvarligt. Knakfest efter några få turer för typ samtliga i tråden?! Det kanske hänger ihop med att CK stått för en del av monteringen, men oavsett känns det inte värdigt en premiumtillverkare.
Tja, för min del var det som sagt klingbultarna på vevpartiet från början. De kommer ju färdiga, inget varken IBIS eller CK satt dit.
Sadeln hade jag satt dit. :)

Men visst har det varit för mycket strul med allt runt leveransen.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
AX3L sa:
Stervelo sa:
jofahjalm sa:
Helt perfekt.

Hahaha!

Nej men allvarligt. Knakfest efter några få turer för typ samtliga i tråden?! Det kanske hänger ihop med att CK stått för en del av monteringen, men oavsett känns det inte värdigt en premiumtillverkare.
Tja, för min del var det som sagt klingbultarna på vevpartiet från början. De kommer ju färdiga, inget varken IBIS eller CK satt dit.

------------------------------------------------------------
Tyckte köp och leverans gick snabbt och smidigt :-)
Har jag nämnt att bromsbeläggen satt löst i bakoken, sprinten satt bredvid och bromsen låg på efter första tur...(en) ....hade jag :-)

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Stervelo sa:
AX3L sa:
Stervelo sa:
jofahjalm sa:
Helt perfekt.

Hahaha!

------------------------------------------------------------
Tyckte köp och leverans gick snabbt och smidigt :-)
Har jag nämnt att bromsbeläggen satt löst i bakoken, sprinten satt bredvid och bromsen låg på efter första tur...(en) ....hade jag :-)
Rapportera det till CK, jag har skickat allt mitt dit.

Jag har som minne kvar av allt strul, en bit gänga, från de urborrade gängan för downtube skyddet, som skramlar i ramen när jag cyklar.

De får de fixa, det har de sagt att de ska göra också. Borde gå att skaka ur via sadelrör eller styrrör.

Ibis Ripmo, godspeed
Är det någon i Göteborgsområdet som har en XL man kan få känna på? Är 186cm lå g med grenmått på 88cm så jag ligger mitt i spannet L-XL. Ibis support säger XL, Cykelkraft support säger XL men Robin Wallner säger L...

/Tony

Ibis Ripmo, godspeed
Önskar att jag kunde svar ja, men fick precis mail om att planerad leverans (från Ibis till CK, ej till mig) numera är v39/40. Förhoppningsvis i år.

Tillbaka
Topp