Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Trist att höra, körde RoRa på 27.5 och tyckte det var ett rätt mysigt däck för torrare halvåret. Mitt svettades mycket gucka i sidorna men hade aldrig några problem men jag tycker mig få intrycket att många tillverkare tappar hållbarheten när de ska upp i 29" för att inte vikten ska dra iväg.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
glitch sa:
jofahjalm sa:
Apex är väl en sorts caseing? Addix är samlingnamnet för nya gummiblandningrna.
Tror crossmax bara råkade skriva fel.
Apex är ju förstärkt utöver snakeskin typ på sladdriga plusdäck.

Vad det än heter så är RoRa Snakeskin för vek i casingen. Funkar inte om man är rädd att pajja däcket hela tiden eller studsar runt pga högt tryck och studsig casing. Köp något annat om ni inte kör XC på grusväg.

Det finns en gräns vad lätta däck pallar i stöket. RoRa är för klent, Jag testar Maxxis Forecaster nu på skoj efter att Ardent blev ormbitet och kasserat.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
glitch sa:
jofahjalm sa:

Vad det än heter så är RoRa Snakeskin för vek i casingen. Funkar inte om man är rädd att pajja däcket hela tiden eller studsar runt pga högt tryck och studsig casing. Köp något annat om ni inte kör XC på grusväg.
Jag kör RoRa på min Ripmo och kan hålla med om att de är veka som fan, men det borde vara föga förvånande när däcket väger 740 gram i 29". Jag kör numera 0.2 bar mer i däcket än jag brukar ha (efter en snakebite), och det har än så länge funkat bra. Greppet är mer än tillräckligt för nuvarande stigstatus.

Synd att det ännu inte finns i SuperGravity för 29" - tror det skulle vara en höjdare.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Ny hjälm och skor nu Crossmax! Du matchar bara till 80% :)
Det lustiga är att tishan, brallorna och ryggan är typ 3 år gamla. Nya skor kommer i veckan, gummi-dobbarna på mina nuvarande M200 är nästan helt delaminerade från sulan.

1527179730200.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
SalkinL sa:
glitch sa:
jofahjalm sa:

Jag kör RoRa på min Ripmo och kan hålla med om att de är veka som fan, men det borde vara föga förvånande när däcket väger 740 gram i 29". Jag kör numera 0.2 bar mer i däcket än jag brukar ha (efter en snakebite), och det har än så länge funkat bra. Greppet är mer än tillräckligt för nuvarande stigstatus.

Synd att det ännu inte finns i SuperGravity för 29" - tror det skulle vara en höjdare.

Greppet är väl hyffat även om Minion SS är bättre. Skulle gärna se en Apex version, 100-150g mera i casingen. SG känns lite overkill till vardags.
Som det är nu tror jag att jag har samma tryck med RoRa 2,35 (mätt till 2,48") på 35mm fälg som jag hade med Minion SS 2,3 på 29mm fälg. Då kändes Minion SS både mer dämpat, greppigare och gav inga genomslag.

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Crossmax sa:
glitch sa:
Ny hjälm och skor nu Crossmax! Du matchar bara till 80% :)
Det lustiga är att tishan, brallorna och ryggan är typ 3 år gamla. Nya skor kommer i veckan, gummi-dobbarna på mina nuvarande M200 är nästan helt delaminerade från sulan.

Var har du beställt skorna? Letat men inte hittat dem någonstans ännu.
Mailade Shimano och frågade när de kommer, och de har tydligen precis börjat komma in på lager. Fick Cykelcity att beställa hem ett par åt mig.

Ibis Ripmo, godspeed
Ripmo samt ägaren begick Järvsöpremiär idag. Inte åkt i en bike park sen jag var i gesunda för typ 10 år sen.
Funkade fint. Bytte från 0.86 spacern till en 0.6 och det funkade bra utan några bottningar. Nu gick det ju knappast fort på Kristin men det funkade klart bra även i de riktigt branta partierna.
Den verkar leverera precis som tänkt, funkar som stighoj, funkar för sporadiska parkbesök.

Ibis Ripmo, godspeed
Körde en sväng med HR2 fram nu i helt tortt hellas. Lite bättre grepp än dhf på "skrovliga klippor", lite mer följsamt, railar fint när du lägger ner den på löst ovanpå hårt, grus och stig. Rullet är svårt att bedöma, men jag tog det ganska soft, det kändes halvuselt, men satte ett och annat PR ändå, så sämre än dhf tror jag inte.
Nu är allt det här med lågt tryck i däcken, samma för dhf som hr2.
YMMV och så vidare, men för mig får det här nog sitta kvar året runt i hellas.
Bak får jag se hur jag gör.
Kanske smackar på ett hr2 till när det blir blött.

Det ska väl sägas att du måste lägga ner den för att det ska bita, gör du inte det så driver den lite lite brett.
Jag gillar det, kontrollerad "drift", tills du vill raila, då viker du ner hojjen. Nu är det inte någon av på känsla, men det märks en gnutta.

Ibis Ripmo, godspeed
Är så jäkla nöjd med hojen, nya frasteg idag igen. Ripmo premiär på Damstakärrsrundan på Bogesundslandet. Den här branten har jag aldrig klarat förr. Som vanligt ser det snällt ut på bild men sista biten är hög och trång med knix innan, minsta fel så kommer bakhjulet hamna på en sten och du otbar ofelbart, hucka är för trångt, finns inte plats att landa innan nästa drop. Ripmon tog mig ner kontrollerat och snyggt på andra försöket.

Bilagor

• Resized_20180909_153553.jpeg
    Resized_20180909_153553.jpeg
    216.7 KB · Besök: 78
Ibis Ripmo, godspeed
Kört två första rundorna med min, känns bra.

1. Köpte GX och uppgraderade till carbonstyre Ibis 800 mm men fick Enve 780 mm. Vad har ni andra fått?

2. Kedjelinjen känns konstig. Är rak någonstans runt fjärde minsta drevet. Har satt på oval klinga och den går dåligt på de största dreven. Provade aldrig med originalklingan men hur upplever ni det?

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Är så jäkla nöjd med hojen, nya frasteg idag igen. Ripmo premiär på Damstakärrsrundan på Bogesundslandet. Den här branten har jag aldrig klarat förr. Som vanligt ser det snällt ut på bild men sista biten är hög och trång med knix innan, minsta fel så kommer bakhjulet hamna på en sten och du otbar ofelbart, hucka är för trångt, finns inte plats att landa innan nästa drop. Ripmon tog mig ner kontrollerat och snyggt på andra försöket.

Är det andra försöket på bilden?

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
MickeMud sa:

Ja, första stannade jag uppe vid klacken( där bakhjulet är) för att jag inte hade koll på bakhjulet. Bakhjulet kommer rulla i ränna mellan stenarna, skaver sig ner bakom den som är mellan hjulen på bilden. Det ser flackare och lägre ut på bilden såklart. Stenarna i fram/nederkant på bilden är nästa klack och där fotograf Lasse står är det stopp då man kommer ner i en tvärgående ravin tvärs (alternativvägen utan knallen) som gör huckning svårt. Finns en till nedfart på knallen som är lite tricky i inledningen istället, men den tog jag med Blizzarden,( no brainer anymore) :-)

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
jofahjalm sa:
MickeMud sa:

Ja, första stannade jag uppe vid klacken( där bakhjulet är) för att jag inte hade koll på bakhjulet. Bakhjulet kommer rulla i ränna mellan stenarna, skaver sig ner bakom den som är mellan hjulen på bilden. Det ser flackare och lägre ut på bilden såklart. Stenarna i fram/nederkant på bilden är nästa klack och där fotograf Lasse står är det stopp då man kommer ner i en tvärgående ravin tvärs (alternativvägen utan knallen) som gör huckning svårt. Finns en till nedfart på knallen som är lite tricky i inledningen istället, men den tog jag med Blizzarden,( no brainer anymore) :-)

Måste jag börja oroa mig för bakhjulet?
En svensk downhill-legend sa för många år sedan: ”-Se till att det finns en väg för framhjulet att rulla ner så löser sig resten...”

Ibis Ripmo, godspeed
På tal om bakhjul, noterade i morse att cykeln stod med slagsida.
Visade sig att däcket var tomt på luft. Pumpade upp igen och det verkade tätt men kom sen ihåg att flera nämnt mjukostlegeringen och visst hade jag två fina buckler i fälgkanten efter Järvsöbesöket. :(

Ibis Ripmo, godspeed
Tyckte det var lite roligt med "kontrollerat och snyggt" samtidigt som bildern visar cyklisten hängadens bakom sadeln med utsträckta armar samtidigt som bakhjulet lastat med allt vikt träffar en kant.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Tyckte det var lite roligt med "kontrollerat och snyggt" samtidigt som bildern visar cyklisten hängadens bakom sadeln med utsträckta armar samtidigt som bakhjulet lastat med allt vikt träffar en kant.
Bakhjulet skrubbar sig in mellan stenarna men det är svårt att se :-)

Re: Ibis Ripmo, godspeed
Av: alidhojd idag 09:14
Måste jag börja oroa mig för bakhjulet?
En svensk downhill-legend sa för många år sedan: ”-Se till att det finns en väg för framhjulet att rulla ner så löser sig resten...”

Stämmer nog, men som alla regler finns undantag. I detta fallet vill iallafall jag minska höjden på bakhjulet genom att lägga det mellan stenarna för att undvika OTB innan framhjulet rullar ut i botten......jag har ju provat ett antal ggr under senaste året :-)

Ibis Ripmo, godspeed
Det ligger ju uppenbarligen en hel del tanke bakom detta. Min mer amatörmässiga spekulation är att det kanske skulle vara lite tryggare och lättare att köra ner med vikten fördelad mellan båda hjulen. Då kan man t.ex. styra cykeln och låta cykeln flytta sig utan att bli flyttad själv.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Det ligger ju uppenbarligen en hel del tanke bakom detta. Min mer amatörmässiga spekulation är att det kanske skulle vara lite tryggare och lättare att köra ner med vikten fördelad mellan båda hjulen. Då kan man t.ex. styra cykeln och låta cykeln flytta sig utan att bli flyttad själv.
Du får visa, när kör vi?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag vet ju inte om jag kommer kunna köra det både snyggt och kontrollerat, men jag gör gärna ett försök. Imorgon drar jag till Trans Nomad och är borta i en veckan, men efter det borde det finnas tid.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Jag vet ju inte om jag kommer kunna köra det både snyggt och kontrollerat, men jag gör gärna ett försök. Imorgon drar jag till Trans Nomad och är borta i en veckan, men efter det borde det finnas tid.
Stackare, Trans Nomad ....en hel vecka...men kul då tar vi det när du är tillbaka så har du något att se fram emot :-)

Annan vinkel, mer centrerad position, men slutade i vägran och klättrade sista droppet.

Bilagor

• 20180610.jpg
    20180610.jpg
    439.4 KB · Besök: 81
Ibis Ripmo, godspeed
Luthman Photography sa:
Jag har för mig att vi brukar rulla den där passagen mer åt vänster uppifrån sätt. Dvs åta andra hållet mot hur du rullar ner. Har för mig att det är enklare.

Var det där vi stannade och fotade en gång, med en gran nere till vänster och så svängde stigen åt höger nedanför?

Ibis Ripmo, godspeed
H. sa:
Luthman Photography sa:
Jag har för mig att vi brukar rulla den där passagen mer åt vänster uppifrån sätt. Dvs åta andra hållet mot hur du rullar ner. Har för mig att det är enklare.

Var det där vi stannade och fotade en gång, med en gran nere till vänster och så svängde stigen åt höger nedanför?

Nej, jag tror inte det. Det här är stället där Ville stog och torrtrialade utan cykel som stalle mkt vackert fångade på film och sedan sket han i att köra. Stalle har även burpat där.
Det ligger på norra delen.

Ibis Ripmo, godspeed
Luthman Photography sa:
H. sa:
Luthman Photography sa:

Nej, jag tror inte det. Det här är stället där Ville stog och torrtrialade utan cykel som stalle mkt vackert fångade på film och sedan sket han i att köra. Stalle har även burpat där.
Har jag kört det?

På sista bilden ser det ut som att bästa linjen är till höger i körriktningen. Men det är ju svårt att säga utan att ha sett det live.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
H. sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
Luthman Photography sa:

Har jag kört det?

På sista bilden ser det ut som att bästa linjen är till höger i körriktningen. Men det är ju svårt att säga utan att ha sett det live.

Jag skulle tro det, VI har iaf kört förbi där och jag har svårt att tro att jag inte skulle ha sagt åt dig att testa. Och ja, bästa linjen(har jag för mig) är att köra ner på högra sidan, men svänga ner åt vänster.

Ibis Ripmo, godspeed
Vad kör ni andra för flaskställ? Mitt fina orange:a Blackburn side entry ställ sitter rätt lågt vilket resulterar i att flaska inte kommer hela vägen ned i stället. Flaskans övre nederkant går emot ramen med knappa centimetern kvar tills den sitter i botten av stället.
Flaskan håller sig på plats, men den trycker mot ramen med lackskav som följd så jag har fått sätta en tejpbit där.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Vad kör ni andra för flaskställ? Mitt fina orange:a Blackburn side entry ställ sitter rätt lågt vilket resulterar i att flaska inte kommer hela vägen ned i stället. Flaskans övre nederkant går emot ramen med knappa centimetern kvar tills den sitter i botten av stället.
Flaskan håller sig på plats, men den trycker mot ramen med lackskav som följd så jag har fått sätta en tejpbit där.

Kör utan flaskställ, ledsnade på att spotta grus å lera för några år sedan, droppen var efter att fått koblaja på flarran. Men det är säkert nytttgare för immunförsvaret och bakteriefloran i magen att käka lite annat ibland :-)

Rygga med vattensäck alternativt miniflarra på 4dl i ryggan på kortare hemmaturer, men alltid ryggan som ryggskydd.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Visade sig att däcket var tomt på luft. Pumpade upp igen och det verkade tätt men kom sen ihåg att flera nämnt mjukostlegeringen och visst hade jag två fina buckler i fälgkanten efter Järvsöbesöket. :(

Funderat på det där, kan det vara så att det är nackdelen med breda fälgar vi upplever. Inte ensamma om att buckla bredfälgar. Egentligen inte är sämre aluminiumlegering men att bredare fälgar ger andra effekter:
1) Bredare fälgar sticker ut mer och slår därmed lättare i sten. Fler märken på dessa än mina smalare varianter som använts betydligt mer.
2) Av viktskäl, minimalt med material, bredare blir tyngre men få vill ju ha onödigt tunga fälgar.
3) Den lägre profilen höjd/bredd och (2) ger svagare kanter, som dessutom slår i lättare.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
glitch sa:

Kör utan flaskställ, ledsnade på att spotta grus å lera för några år sedan, droppen var efter att fått koblaja på flarran. Men det är säkert nytttgare för immunförsvaret och bakteriefloran i magen att käka lite annat ibland :-)

Rygga med vattensäck alternativt miniflarra på 4dl i ryggan på kortare hemmaturer, men alltid ryggan som ryggskydd.

https://www.camelbak.com/en/drinkware/R04037--Podium_Mud_Cap?color=eba5e1389e7c43e2804e7505cf6941ec

Nu finns det ju lösningar på det problemet. Dessa följer tom ofta med Camelbak Podium-flarror.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
glitch sa:

Funderat på det där, kan det vara så att det är nackdelen med breda fälgar vi upplever. Inte ensamma om att buckla bredfälgar. Egentligen inte är sämre aluminiumlegering men att bredare fälgar ger andra effekter:
1) Bredare fälgar sticker ut mer och slår därmed lättare i sten. Fler märken på dessa än mina smalare varianter som använts betydligt mer.
2) Av viktskäl, minimalt med material, bredare blir tyngre men få vill ju ha onödigt tunga fälgar.
3) Den lägre profilen höjd/bredd och (2) ger svagare kanter, som dessutom slår i lättare.
Jag tror fälgen i sig är ett problem, att det finns andra breda fälgar som håller bättre utan att väga så mycket mer.
Mavic har en 30 mm innerbredd fälg som jag har ögonen på. Jag har haft väldigt goda erfarenheter av mavics fälgar på gamla hojjen.

Ibis Ripmo, godspeed
Festligt att de sänkt priser 10% plus att min storlek XL finns i lager;)
Har väntat sdan i maj på min..

Bilagor

• D316F6D5-F1DF-406E-9363-6BA1F4150CBC.png
    D316F6D5-F1DF-406E-9363-6BA1F4150CBC.png
    40.4 KB · Besök: 73
Tillbaka
Topp