Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Fler Ripmos i Hellas! Gått och blivit en riktig svennebanan-cykel...
fullsizeoutput_2225.jpeg

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
dblom sa:
Någon med dub vevlager? Vilka spacers kör ni med eagle? Antar att jag har fel nu då vevarm/klinga blir trög när jag drar åt ordentligt, och för lös om jag skruvar upp så den snurrar friktionsfritt.
Varför inte bara testa utan den inte jag har på nu, jag har så klart inte med verktyget på resan jag är på... forum cyklar vidare..

Utan iscg-fästet 4,5 med iscg-fästet 2 (eller om den är 2,5?).

Så 4.5 ytterst (utan ngt i fästet då?). Tror jag la en innanför också vilket kan förklara min problem.. gör om gör rätt. Tack för svar!

Ibis Ripmo, godspeed
dblom sa:
magnil sa:
dblom sa:
Någon med dub vevlager? Vilka spacers kör ni med eagle? Antar att jag har fel nu då vevarm/klinga blir trög när jag drar åt ordentligt, och för lös om jag skruvar upp så den snurrar friktionsfritt.
Varför inte bara testa utan den inte jag har på nu, jag har så klart inte med verktyget på resan jag är på... forum cyklar vidare..

Utan iscg-fästet 4,5 med iscg-fästet 2 (eller om den är 2,5?).

Så 4.5 ytterst (utan ngt i fästet då?). Tror jag la en innanför också vilket kan förklara min problem.. gör om gör rätt. Tack för svar!

Ja, bara 4,5 utanpå lagret, ingen innanför.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
cobrarax sa:
Ni som kör Ripmo och har provat Mojo 3, hur är de storleksmässigt i jämförelse? Jag har en Mojo 3 medium och tycker den är lite väl kort, kör med 70 mm stam och sadeln ganska långt bak. Ripmon har 22 mm längre reach och då skulle ju den bli bra för mig med 50 mm stam men det är ju andra vinklar för övrigt så frågan är om det blir så i verkligheten. Sadelrörsvinkeln är ju brantare vilket innebär att jag får flytta sadel än längre bak för att få samma knävinkel.
Sittandes upplevs Ripmon inte större än Mojo 3. Ståendes får du såklart mer utrymme tack vare längre reach.

Om du tycker M3 i medium är för liten så hade jag gått för en L Ripmo. Hur lång är du?

Alltså det är en Medium jag ska ha men oklart vilken längd på stam jag ska beställa med. Har för mig att det är någon här som har haft Mojo 3 också? Så frågan är om Ripmon har 20 mm längre reach i praktiken?

Ibis Ripmo, godspeed
Min kära sambo Agneta gjorde första test av Chucks Tasty almond butterbars igår.
Dom matchar Ripmon bra, smilbanden åker upp när man testar.
Verkligen läckra och goda, nästan bara nyttigheter, Möjligen aningen söta men samtidigt ska det ju va energikakor så det får man väl ta. Inga problem att få i sig dessa allafall.
I detta första försök kom tydligen sockret ner i fel fas och blandade sig därför inte på rätt sätt så att det kunde smälta och limma ihop allt, så hållfastheten blev lite bräcklig och smulig. Men dom lär gå åt ändå.
Nästa försök bli det dubbel sats.

Bilagor

• 20180923_134554.jpg
    20180923_134554.jpg
    332.9 KB · Besök: 47
Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Min kära sambo Agneta gjorde första test av Chucks Tasty almond butterbars igår.
Dom matchar Ripmon bra, smilbanden åker upp när man testar.
Verkligen läckra och goda, nästan bara nyttigheter, Möjligen aningen söta men samtidigt ska det ju va energikakor så det får man väl ta. Inga problem att få i sig dessa allafall.
I detta första försök kom tydligen sockret ner i fel fas och blandade sig därför inte på rätt sätt så att det kunde smälta och limma ihop allt, så hållfastheten blev lite bräcklig och smulig. Men dom lär gå åt ändå.
Nästa försök bli det dubbel sats.
Nice, det där ska provas ta mig faen. Tack för peppen.

Ibis Ripmo, godspeed
Tobbekongo sa:
MickeMud sa:
Tips.
Ibis Ripmo/R Wallner i rutan.
Svt play Duellen, Robin tävlar nedför berget mot en skärmflygare.
Kör man åt andra hållet på det fjället har man ett Stravasegment med 620 höjdmeter neråt på perfekt Ripmostig, Wallner har KOM.
”Välliste utför” och jag får en så länge vara på samma leaderboard som Wallner;) Och det var dessutom innan jag fick Ripmon!

Ibis Ripmo, godspeed
Är det någon som har en beställning liggande hos Cykelkraft nu?
Jag beställde en Ripmo i mitten på september och har ett beräknat leveransdatum den 19 oktober. Men när jag frågar dom på cykelkraft om det datumet är något att lita på så får jag typ bara flumsvar.
Skulle vara kul att veta hur lång vänta jag står inför...

Ibis Ripmo, godspeed
Jo, jag väntar fortfarande på min - XL beställd 1 april (haha), senaste beskedet var att CK skulle få den från Ibis v.39-40. Har inte hört av dem mer, får väl ta tag i det snart..

Ibis Ripmo, godspeed
tjockisgurra sa:
Är det någon som har en beställning liggande hos Cykelkraft nu?
Jag beställde en Ripmo i mitten på september och har ett beräknat leveransdatum den 19 oktober. Men när jag frågar dom på cykelkraft om det datumet är något att lita på så får jag typ bara flumsvar.
Skulle vara kul att veta hur lång vänta jag står inför...

Har fått 12dec på min nx oliv xl av Jaqueline Alderö på cykelkraft. Om jag tittar här https://www.ibisb2b.com/z-ripmo-eu-customers-only.html så känns det ganska troligt!?

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Har fått en sorts svar från CK nu. De påstår att cykeln antagligen kommer vara 1-2 veckor försenad. Kan man lita på det tro?
ibisb2b.com är det en sida för återförsäljarna eller?

Ibis Ripmo, godspeed
tjockisgurra sa:
Har fått en sorts svar från CK nu. De påstår att cykeln antagligen kommer vara 1-2 veckor försenad. Kan man lita på det tro?
ibisb2b.com är det en sida för återförsäljarna eller?

Det är deras site för återförsäljare b2b= business to business.
Jag hade tagit leveransinfon med en nypa salt.

Ibis Ripmo, godspeed
CK’s hemsida strular när det gäller angiven leveranstid. Skulle fått min hoj 5/10 enl leveranstiden på hemsidan, men när jag ringde och kollade så var beskedet 7/11. Gäller dock en RipleyLS men kan tänka mig att felet gäller även Ripmo.

Ibis Ripmo, godspeed
Det är väl egentligen IBIS som inte levererar, samma väntan och framflyttade datum är det i USA. CK vidarebefordrar nog bara utlovade datum. Skulle i vilket fall vara najz om hojen anländer innan snön.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Diffade bara 6 månader mellan CKs webprognos och faktisk leverans =)

Finns det folk som väntat 6mån efter prognos??

Jag hade avbeställt efter 1mån. Antagligen 1-2v. Att vänta är det segaste som finns. Ibland skiter sig saker men företag som inte tydligt kommunicerar att de tyvärr inte kommer kunna leverera i tid ska man helt enkelt inte ge sina pengar till. Ripmo är säkert en jättebra hoj men det är inte så att det inte finns alternativ

Ibis Ripmo, godspeed
Jolinwood sa:
glitch sa:

Jag hade avbeställt efter 1mån. Antagligen 1-2v. Att vänta är det segaste som finns. Ibland skiter sig saker men företag som inte tydligt kommunicerar att de tyvärr inte kommer kunna leverera i tid ska man helt enkelt inte ge sina pengar till. Ripmo är säkert en jättebra hoj men det är inte så att det inte finns alternativ

Jo fast prognosen ändrades hela tiden. Hade jag haft en prognos på 6 månader från början hade jag nog köpt nåt annat.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Jolinwood sa:
glitch sa:

Jo fast prognosen ändrades hela tiden. Hade jag haft en prognos på 6 månader från början hade jag nog köpt nåt annat.

Självklart har man köpt något annat så länge och man säljer väl aldrig den gamle innan den nya kommer i vilket fall. Har fler endurocyklar så det går ingen nöd på mig att vänta på Ripmon även om det klart hade varit roligare om den dykt upp lite snabbare.

Ni som valt Hifi-styret i kolfiber, hur känns det? Är det ok för liftåka? Eller är det en som en gardinstång bredvid ett Renthal 35mm?

Ibis Ripmo, godspeed
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att dom som beställt std. modeller av M och L , d.v.s utan tillvalsoptioner har fått sina cyklar ?
XL var sen redan i starten. Sen är det inte försvarligt med sex månader, nånstans.
Ripmo är ett rätt litet företag och dom tog sig uppenbarligen rejält med vatten över huvudet när dom erbjöd kunderna bygga sin egen drömhoj i kombo med den succe det blev.
Synd på en så trevlig hoj. Lider med er som fått vänta.

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
Tjo! Har ni andra som väntar haft kontakt med ck? Min borde dyka upp snart om det inte blir ytterligare förseningar.

Jag har fått besked från CK att min borde skickas till mig i mitten på nästa vecka. Det tyder ju kanske på att de har en leverans på ingång, så det borde ju rulla ut ett gäng snart kan man tycka. Mitt "beräknade leveransdatum" är idag så om jag får den i nästa vecka så kan man kanske säga att de för en gång skull lyckas pricka ganska rätt.

Nu är det la bara att hålla tummarna.

Ibis Ripmo, godspeed
Såg att det nu står "i plockkö" på min beställning. Spännande. Dock är den nu ca 3000kr dyrare än den borde vara, wtf?

Edit: 10%-cykelmässa-rabatten verkar inte vara med i nuläget. Hmm.
Edit2: Plus att de verkar vilja ha betalt för Huck Norrisen man skulle få gratis för att man fått vänta ett tag (..vilket var i juni eller så). Jaja, det ordnar nog sig.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
zinkpasta sa:
Såg att det nu står "i plockkö" på min beställning. Spännande. Dock är den nu ca 3000kr dyrare än den borde vara, wtf?

Edit2: Plus att de verkar vilja ha betalt för Huck Norrisen man skulle få gratis för att man fått vänta ett tag (..vilket var i juni eller så). Jaja, det ordnar nog sig.

Ring dom. Min faktura blev fel, ingen mässrabatt. Dom löste det direkt.

Ibis Ripmo, godspeed
zinkpasta sa:

Jag tror att det är en förvaringsavgift som läggs på då de sommarförvarat stora delar av cykeln i väntan på någon liten del som saknats.

.

Eller så är jag bara bitter för att jag inte heller har någon Ripmo. (Jag har inte ens beställt någon, så jag får väl skylla mig själv och fortsätta att vara bitter)

Tillbaka
Topp