Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Stervelo sa:
Fick paket igår, från TFtuned, fyra gafflar och en dämpare.
Nu är 36an nyservad och har en luftkappe i sig. Blir spännande och se hur det blir.

Är det en 36:a med Grip? Vill gärna höra vad du tycker om Luftkappe.

Min var en Grip med Luftkappe tills jag bytte till en CRConception cartridge. Nu är det en 36:a med franskt hokus pokus och Luftkappe. Du får testa min cykel om du vill. Upplevde den som känsligare med Luftkappen. Ännu bättre med fransk cartridge dessutom.

Ibis Ripmo, godspeed
Helskotta också, TFtuned fuckade upp riktningen på dämparmonten, de ska vara vridna 90 grade mot varandra, nu har de satt de i linje, så den går inte att montera på hojjen. Hur vrider man "bodyn" mot skaftet så att säga. Måste hela skiten tas isär eller?

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Helskotta också, TFtuned fuckade upp riktningen på dämparmonten, de ska vara vridna 90 grade mot varandra, nu har de satt de i linje, så den går inte att montera på hojjen. Hur vrider man "bodyn" mot skaftet så att säga. Måste hela skiten tas isär eller?

Vaaa? Vrid kolven bara, kan vara lite trögt så man kan sätta en pinne / skruvmejselskaft eller dylikt genom eyeletsen så man får lite att vrida med. Eller ha övre eyeleten monterad så den får mothåll av ramen, sen vrida kolven bara med hävstång genom eyeleten.

Ibis Ripmo, godspeed
Vred som fan igår, men hände ingenting. men googlade på, släpp ut lite luft var grejen, släppte ut luft, ner mot 100 psi, då ville den suga in skaftet precis, av negiativa kammaren. Då gick den att vrida för hand.

Problem solved.

Ibis Ripmo, godspeed
100 kg, en token upp i storlek, 280 psi.
Satt en ljusgrå och har nu ljusblå.
Bytte igår och testade lite i trädgården idag. Bottnar precis på strax över metern till platt så känns lagom, skogen imorgon.

VID_20190401_184640_6479.jpg

Fantastisk mode-combo :)

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Nån som provat att höja gaffeln till 170 mm?
Efter ett besök på Madeira med brake bumps deluxe och halvkass form blev det väldans slitet i stackars kroppen, i synnerhet händerna.
Ripmon är peppig men den kräver en aktiv förare som orkar bestämma.
Fegbromsade också helt för mycket återigen dålig form :)
Kör Formula Cura och monterade 203 skiva fram men vart rätt besviken över bromsverkan. Ska prova en annan skiva och andra belägg. Köpte bara första bästa men den ser ut att vara lite mer sparsmakad i materialet och fladdrade lite vid upphettning.
När man kom ner efter längre åk så var bromsverkan verkligen inget att jubla över.
Kanske får bli 4 kolvsok men Cura ska ju betta bra (i nivå med Zee och Hope) enligt tyskt test.

https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Vad är det för skiva?
Shimano är tråkigt men bra.

En sån, som sagt den slank med en beställning. Har haft såna skivor på stighojar och de har funkat bra men det är ju lite skillnad mot långa utförsåk

https://www.bike-discount.de/en/buy/quaxar-lynx-high-performance-6-hole-disc-rotor-753287

Har smackat på en gammal Avid skiva jag hade i gömmorna som ser mer rejäl ut. Får testa den. Har också ett par semi metallic belägg som ska åka på, det borde också hjälpa när det går varmt tänker jag eller?

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Raggamuffin sa:
Vad är det för skiva?
Shimano är tråkigt men bra.

En sån, som sagt den slank med en beställning. Har haft såna skivor på stighojar och de har funkat bra men det är ju lite skillnad mot långa utförsåk

https://www.bike-discount.de/en/buy/quaxar-lynx-high-performance-6-hole-disc-rotor-753287

Har smackat på en gammal Avid skiva jag hade i gömmorna som ser mer rejäl ut. Får testa den. Har också ett par semi metallic belägg som ska åka på, det borde också hjälpa när det går varmt tänker jag eller?

Mängden järn är det avgörande i skivor så Avid:en blir nog bra. Ja, det borde också hjälpa.

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Låter lovande, jag har iof xtr-vev.

Hur har du satt dina distanser?
Jag har en oval klinga 32t som hamnar oroväckande nära kedjestaget med xtr distansen på vänster sida men kedjelinjen är helt fel med distansen på höger sida. Har nu ”shimsat” vevlagret med en tunn bricka jag hittade i lådan men det är fortfarande tajt.

Har jag gjort något fel?

Ibis Ripmo, godspeed
alidhojd sa:
Raggamuffin sa:
Låter lovande, jag har iof xtr-vev.

Hur har du satt dina distanser?
Jag har en oval klinga 32t som hamnar oroväckande nära kedjestaget med xtr distansen på vänster sida men kedjelinjen är helt fel med distansen på höger sida. Har nu ”shimsat” vevlagret med en tunn bricka jag hittade i lådan men det är fortfarande tajt.

Har jag gjort något fel?

Jag har nog iccg-fästet och en 68/73mm ring fast fästet skall ersätta ringen. Fick inte det att fungera annars, jag kör rund klinga.
Det är väl för att xtr har lite kass q factor och är lite för smalt egentligen. Osäker på om det är skillnad på race och trail-versioner?

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Nån som provat att höja gaffeln till 170 mm?
Efter ett besök på Madeira med brake bumps deluxe och halvkass form blev det väldans slitet i stackars kroppen, i synnerhet händerna.
Ripmon är peppig men den kräver en aktiv förare som orkar bestämma.
Fegbromsade också helt för mycket återigen dålig form :)
Kör Formula Cura och monterade 203 skiva fram men vart rätt besviken över bromsverkan. Ska prova en annan skiva och andra belägg. Köpte bara första bästa men den ser ut att vara lite mer sparsmakad i materialet och fladdrade lite vid upphettning.
När man kom ner efter längre åk så var bromsverkan verkligen inget att jubla över.
Kanske får bli 4 kolvsok men Cura ska ju betta bra (i nivå med Zee och Hope) enligt tyskt test.

https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Brukar få överhettade bromsar i alperna, nu har jag monterat Magura storm 203 mm både fram och bak med sintrade belägg på Hope Tech 3 bromsar. Återstår att se hur det funkar i brant körning.
Har sett att flera på olika forum som kör med 170 mm gaffel. Alla verkar tycka att det blir bättre. Själv tycker jag att framhjulet lättar för mycket när jag shimsar upp styren 1 cm.

Ibis Ripmo, godspeed
Fått hem fina pinaler, HD speedgrip bak, MM soft fram. Volymreducerare till dpx2an.

Vilken storlek ska jag smälla dit? Som det är nu, med rätt sag, och dämparen i öppet läge, används hela slaglängden vid en vanlig hellas runda på spår, ulvsljöslingan till exempel. Hur mycket mer borde jag tjonga i om det ska bli 5 mm kvar istället för noll. Jag märker inte att det bottnar, det smäller inte till. Räcker minsta ökningen, jag vet inte vad som sitter i från början, är den tom?

Ibis Ripmo, godspeed
Sitter grå i, jag har gått upp ett steg till ljusblå. Ingen jätteskillnad men håller emot lite mer såklart. Funderar på att gå ett till men fick för mig jag läste nånstans att det ej rekommenderades, men har grävt än.

Ibis Ripmo, godspeed
I min satt inte grå i, minsta satt i, lila. WTF? Nu förstår jag att den blåst igenom.
Drog i 2 storlekar större, den ljusblå/turkos. 0.6
Får se hur det blir.

Nu till att byta sulor. Aggressorn bak hoppas jag få en förbättring av med HD, fram förväntar jag mig möljligen bättre rull, HR2 har brutalt grepp och bra kurvgrepp, den railar fint på löst över hårt kurvor.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
I min satt inte grå i, minsta satt i, lila. WTF? Nu förstår jag att den blåst igenom.
Drog i 2 storlekar större, den ljusblå/turkos. 0.6
Får se hur det blir.

Nu till att byta sulor. Aggressorn bak hoppas jag få en förbättring av med HD, fram förväntar jag mig möljligen bättre rull, HR2 har brutalt grepp och bra kurvgrepp, den railar fint på löst över hårt kurvor.

Oj! Förstår den varit lite mjuk då. Det är 0.6 jag har nu ~100 kg.

Har Dhf fram och hr2 bak, 2.5 kg däck...

Gillade väl agressor men inte så glad i 2,5 bredd.

Ibis Ripmo, godspeed
Huck norrisen bak var fucked. En änden hade sista biten släppt så den går inte att "sätta ihop" utan har bara flappat omrking därinne.
Ett par rejäla jack rakt igenom också. Men lite piss att den inte ens håller för ett par månaders hojjande.

Ibis Ripmo, godspeed
Även om den inte sitter ihop kan den väl inte direkt röra sig? Flyter ju runt mitt i däcket bara.

Edit: Minns jag rätt kör du med ett tryck som är mindre än hälften av vad jag kör så inte så konstigt om de dör fort imho.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Har ju en hel från framdäcket, där behöver jag den inte. Så, den får ta plats bak nu, tomt i förrådet nu.

Schwalbe rekommenderar ner till 1.2 bar med däcket. :) Så lågt kör jag inte bak, bara nästan. Fram gnuttan lägre.

Tillbaka
Topp