Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Kan meddela att Woks nu har lager med integrerade koppar både uppe och nere (på varianten med -1grad). Dvs zs44 zs56 istället för ez44 zs56 som var enda alternativet senast jag beställde, samma funktion som innan men lite snyggare alltså.

Den har funnits i flera år men inte med mer än 1 grad justering. Antar att det inte finns utrymme för mer än 1 grad.

Ibis Ripmo, godspeed
Alltså, prisutvecklingen på Ripmo AF är ju galen. Köpte min för ett år sedan för 36 (med bättre spec än denna).

Ibis Ripmo, godspeed
Alltså, prisutvecklingen på Ripmo AF är ju galen. Köpte min för ett år sedan för 36 (med bättre spec än denna).
Mmmm eller en kol-Ripmo på med XT-nivå för över 92 lök? Vi snackar nära tredubblade priser från Cykelkrafts "glansdagar"...

Ibis Ripmo, godspeed
Man kan också köpa en Exie till det facila priset av 161.000 kr...

Ibis Ripmo, godspeed
Nog för att jag gillar min Ripmo men med tanke på prisutvecklingen lär ju den kostar astronomiska summor nästa gång det är dags för ny hoj, så nej tack :LOL:

Ibis Ripmo, godspeed
New 2023 CW and a few minor updates on the swingarm...
As always, the black (endurocell) is officially fastest, followed closely by the Bad Apple Red.

And every current Ibis owner now own "a classic" Ibis :)

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
New 2023 CW and a few minor updates on the swingarm...
As always, the black (endurocell) is officially fastest, followed closely by the Bad Apple Red.

And every current Ibis owner now own "a classic" Ibis :)
The red Ripley looks great (but not as good as the old red HD4), the Ripmo colors doesn’t impress me.
And what have they done to the beautiful logo??? ?

Ibis Ripmo, godspeed
Vad är nytt? Verkar vara samma vinklar? Lite nya färger. Vad gör baktriangeln för praktisk skillnad?
Ibis skriver såhär:
”The 55mm chainline, which is 3mm wider than the previous standard, allows for a wider and stiffer chainstay. The clevis pivot bushings have more consistent sealing to keep out the grime in even the wettest conditions. Because of these changes the new parts are not backwards compatible.”

I praktiken antagligen inte märkbart. Jag föredrar dock 52mm kedjelinje framför 55mm eftersom 52 centrerar bättre mellan framdrev ock centrum på kassetten. På v1 och v2 kunde man ( man om man kör Shimano vevparti) välja 7100-1 (Slx 52mm) eller 7120-1 (Slx 55mm). Nu verkar det som man måste köra 55mm.

Ibis Ripmo, godspeed
Framtriangeln ser också ny ut att döma av den här bilden. En ”urgröpning” på insidan, möjligen för att få bättre plats med en stor flaska på mindre ramstorlekar. Det är ju ett plus helt klart.
Om man ändå gjort om framtriangeln hade man ju dock kunnat fixa lite ”frame storage” också kan jag tycka.
0AA1F6CD-452E-4C74-AB7D-7A82C72D6C69.png

Ibis Ripmo, godspeed
Ändrad kedjelinje var väl en skillnad? 55mm &182mm Q Factor, gamla 52mm & 168mm Q.

Vad det gör för skillnad IRL vet jag inte. Annars verkar allt vara samma typ...

Ibis Ripmo, godspeed
Ändrad kedjelinje var väl en skillnad? 55mm &182mm Q Factor, gamla 52mm & 168mm Q.

Vad det gör för skillnad IRL vet jag inte. Annars verkar allt vara samma typ...

För drivlinan är 55 mm kedjelinje sämre på lättaste växlar, som redan skrev ovan. Jag använder dom inte, så det skulle inte vara en problem för mig.

Men det är gjort för att få mer utrymme kring infästningen av länkaget. Jag hade missat den nyaste trenden med 55 mm kedjelinjen. Visste också inte att det behövs en större q-faktor för detta. Jag kör själva 55 mm på en vanlig Sram Boost vevparti, men med singlespeed, så ingen problem där. Jag skulle inte ville har större avstånd mellan fötterna. Min fru var riktigt nöjd när jag bytte hennes vevparti till 155 mm, framförallt för att q-factor var mycket mindre.

Jag förstår dock inte 182 mm q-factor i specs på Ripley. Stam har 169 mm på 49/52 mm och 175 mm på 55 mm kedjelinje, med lite variation på olika modeller.

Ibis Ripmo, godspeed
Framtriangeln ser också ny ut att döma av den här bilden. En ”urgröpning” på insidan, möjligen för att få bättre plats med en stor flaska på mindre ramstorlekar. Det är ju ett plus helt klart.
Om man ändå gjort om framtriangeln hade man ju dock kunnat fixa lite ”frame storage” också kan jag tycka.
Visa bilaga 584161
Det är inget nytt, så har Ripmo V2 alltid sett ut (men syns kanske tydligare med matt färg).

Ibis Ripmo, godspeed
Skydden och bättre tätningar till clevisbussningarna är väl käckt. Det vill jag gärna ha på min V2. Dom bussningarna som verkar ta mycket stryk är ju just dom. Hoppas åtminstone skydden dyker upp som lösa delar snart så man kan köpa.

Ibis Ripmo, godspeed
För att citera mig själv från ett annat ställe (ang loggan): Nu när det inte går att öka priset med 40% per år framöver så är det fokus på kostnadsbesparingar. En tryckt logga lär vara betydligt billigare än en nitad headtube-badge.

Ibis Ripmo, godspeed
To quote myself from another place (regarding the logo): Now that it is not possible to increase the price by 40% per year in the future, the focus is on cost savings. A printed logo is said to be significantly cheaper than a riveted headtube badge.
You might be onto something in the cost saving and simplicity of manufacturing, with no having a riveted head tube badge.
As far as price increase, Ibis only increased their prices by about 19% over the last 2 years in line with OEM parts pricing from the like of SRAM/Rockshox/Fox/Shimano/etc.... as they increased their prices from 18% to 25%
Unfortunately for us, the USD went from 8 SEK to 11.5 SEK in the same period (30%).
So really, the weak SEK is proportionally more to blame for the current pricing than Ibis.

Ibis Ripmo, godspeed
Skydden och bättre tätningar till clevisbussningarna är väl käckt. Det vill jag gärna ha på min V2. Dom bussningarna som verkar ta mycket stryk är ju just dom. Hoppas åtminstone skydden dyker upp som lösa delar snart så man kan köpa.
Skulle inte hoppas för mycket på att kunna montera dessa på din V2a...

"The 55mm chainline, which is 3mm wider than the previous standard, allows for a wider and stiffer chainstay. The clevis pivot bushings have more consistent sealing to keep out the grime in even the wettest conditions. Because of these changes the new parts are not backwards compatible."

Ibis Ripmo, godspeed
You might be onto something in the cost saving and simplicity of manufacturing, with no having a riveted head tube badge.
As far as price increase, Ibis only increased their prices by about 19% over the last 2 years in line with OEM parts pricing from the like of SRAM/Rockshox/Fox/Shimano/etc.... as they increased their prices from 18% to 25%
Unfortunately for us, the USD went from 8 SEK to 11.5 SEK in the same period (30%).
So really, the weak SEK is proportionally more to blame for the current pricing than Ibis.
My +40% comment was more of a joke, or "perceived cost increase" than based on any actual facts. Everything is getting more expensive.. (But yes, the weak Swedish Krona is certainly a big part of it.)

Ibis Ripmo, godspeed
För att citera mig själv från ett annat ställe (ang loggan): Nu när det inte går att öka priset med 40% per år framöver så är det fokus på kostnadsbesparingar. En tryckt logga lär vara betydligt billigare än en nitad headtube-badge.

Hoppas att det inte är största anledningen. På flera webbsidor läser jag att Ibis säger att gamla loggan "inte var designad i tiden där det fanns internet". Loggor på internet måste man kunna skala ner rätt mycket och då måste dom fortfarande blir igenkänd. Det betyder att fina linjer och komplexa former inte funkar. Allt blir då tråkigt med några tjocka linjer eller större formar.

Tur att jag har en Nordest Bardino med fin headtube badge som fortfarande funkar bra (och en Santa Cruz med tråkig headtube badge).

Ibis Ripmo, godspeed
Hoppas att det inte är största anledningen. På flera webbsidor läser jag att Ibis säger att gamla loggan "inte var designad i tiden där det fanns internet". Loggor på internet måste man kunna skala ner rätt mycket och då måste dom fortfarande blir igenkänd. Det betyder att fina linjer och komplexa former inte funkar. Allt blir då tråkigt med några tjocka linjer eller större formar.

Tur att jag har en Nordest Bardino med fin headtube badge som fortfarande funkar bra (och en Santa Cruz med tråkig headtube badge).

Jag hade tagit fram en ny ordbild och behållit emblemet endast för cykeln. De har ett namn med fyra bokstäver, det funkar som.en SoMe ikon. Man behöver inte krångla till det.

Ibis Ripmo, godspeed

Hua, den var inte snygg ?

Bilagor

• CDBED8D6-83DE-4020-B833-3699E10F117B.png
    CDBED8D6-83DE-4020-B833-3699E10F117B.png
    512.6 KB · Besök: 89
Ibis Ripmo, godspeed
If that where you are looking while riding
Please book yourself in a 1.2.1 course with www.stockholmbikeskills.com ASAP before you really hurt yourself ;)

If that logo is placed there I will not be able to help myself. Being a graphic designer for most of my life, it´s just not possible to ignore that blasphemy even going down hill full throttle. I will not buy an Ibis, that will be the end of me ;). Or maybe I will go Dangerholm and start carving with my Morakniv ;).

Ibis Ripmo, godspeed
Har kört med Level T på min v1 för länge nu :rolleyes:

Har tänkt byta till TRP Trail Evo, någon med erfarenhet av dessa?

- För
- Nackdelar

1687591692132.png

Tänkte köra på 203mm skiva både bak och fram, rätt eller fel?

1687591798059.png

Kommer jag behöva köpa någon adapter?

1687591834618.png

/M

Ibis Ripmo, godspeed
Kör med TRP Evo dhr, vet inte vad skillnaden är mot Trail versionen. Men jag gillar dom. Känslan är som en kombo av Shimano och Sram. Tål utförsåkning väldigt bra.

Ibis Ripmo, godspeed
Kör med TRP Evo dhr, vet inte vad skillnaden är mot Trail versionen. Men jag gillar dom. Känslan är som en kombo av Shimano och Sram. Tål utförsåkning väldigt bra.

Värt priset tycker du?

Tittade på dom först men tänkte att det skulle räcka med Trail versionen men kanske värt att köra på DHR direkt.

/M

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp