ICA hemförsäkring täcker inte din cykel

Nu när huvudfrågan redan har avhandlats ett tag... ICA erbjuder alltså försäkringar? D.v.s. inte i samarbete med något vanligt försäkringsbolag, utan ICA har ett eget försäkringsbolag? Jag fattar att det inte är snabbköpskassörer som räknar på premier, men själv skulle jag nog ändå dra mig för att ha en försäkring hos ett företag som primärt jobbar med helt andra saker än försäkringar. Hur stort intresse har de i att faktiskt erbjuda en bra försäkring och hur vägs det mot andra intressen?

IF är inte bättre när det gäller cyklar. Trots att jag hade drulleförsäkring så nekade man hjälpa mig när jag skruvade sönder min gaffel (som var av cykeln och cyklades inte), eftersom den "är cykel".

IF är inte bättre när det gäller cyklar. Trots att jag hade drulleförsäkring så nekade man hjälpa mig när jag skruvade sönder min gaffel (som var av cykeln och cyklades inte), eftersom den "är cykel".
Du får väl knappast ersättning om du pajar en dator i samband med att du byter kylare eller minne?

Drulleförsäkring är ju mer ifall du lyckas tappa telefonen i golvet. Motsvarande för cyklar borde vara exempelvis att du missar att fästa cykeln i cykelstället och den ramlar av eller kör in i garaget med cykeln på taket.

Du får väl knappast ersättning om du pajar en dator i samband med att du byter kylare eller minne?

Drulleförsäkring är ju mer ifall du lyckas tappa telefonen i golvet. Motsvarande för cyklar borde vara exempelvis att du missar att fästa cykeln i cykelstället och den ramlar av eller kör in i garaget med cykeln på taket.
Kanske så, men deras motivering till nekandet var egentligen "detta är en cykel, och du inte kraschat den i en trafikolycka".

Nu när huvudfrågan redan har avhandlats ett tag... ICA erbjuder alltså försäkringar? D.v.s. inte i samarbete med något vanligt försäkringsbolag, utan ICA har ett eget försäkringsbolag? Jag fattar att det inte är snabbköpskassörer som räknar på premier, men själv skulle jag nog ändå dra mig för att ha en försäkring hos ett företag som primärt jobbar med helt andra saker än försäkringar. Hur stort intresse har de i att faktiskt erbjuda en bra försäkring och hur vägs det mot andra intressen?
Det är väl inte konstigare att ICA har ett försäkringsbolag än att de har en bank?

Ja, det kanske inte är det mest naturliga iofs. Fast även IKEA har ju en bank. Alla kanske ska ha en bank för att vara något idag? 😅

Precis. If täcker om du kvaddad cykeln på vägen alltså i trafiken fick jag erfara när jag crashade i skogen under ett mtb lopp. Men fick ut för kläder och garmin klockan iaf.

Och drulle gäller inte cykel på if. Min hoj trillade omkull i ett skyfall och fick ett jack i kolfiberramen. Det fick jag inget för på försäkringen, trots att jag har drulle.

Och drulle gäller inte cykel på if. Min hoj trillade omkull i ett skyfall och fick ett jack i kolfiberramen. Det fick jag inget för på försäkringen, trots att jag har drulle.
Galet. Men på annat bolag hade du blivit ersatt? Pajade själv en helt ny ram, pga att jag är en sån superdupermek (fast au contraire) Fick ny ram av folksam inkl arbetet att flytta över allt från pajade ramen.

Jag skulle aldrig offentligt erkänna att jag hållit i en golfklubba. Långt under min värdighet. När jag cyklade mer seriöst var den ultimata förolämpningen: "Du ser lite klen ut idag, du skulle kanske börja med golf".

Jag har lagt större delen av mitt liv på saker som F-bolag inte gillar (MTB, Motocross, Sporthojar). Min bild är att skillnaden i bemötande på 10-20 år är enorm. Det har gått från rimliga prispåslag och högre självrisk till kryphål som undantar allt. Golf tycks vara det enda undantaget, vilket enbart stärker mina fördomar mot den aktiviteten.
För att inte nämna att golf verkar flyga som friskvård väldigt liberalt överallt också.

De har även fastighetsbolag (ja även boende till privatpersoner, inte bara deras egna lokaler), bank, etc i koncernen. Ganska vanligt hos stora bolag.

Vi kan slå fast:
  • Folk har dålig koll på sina försäkringar (läser inte det finstilta, glömmer att ställa exakt rätt frågor vid nyteckning, kollar inte upp så att dom har rätt tillägg)
  • Försäkringar som ingår vid licens för tävlingar etc ersätter oftast inte heller själva cykeln utan bara personskador
  • Försäkringsbolag har börjat undvika att betala genom att använda kryphål eller vaga formuleringar, mycket beror på handläggaren du tilldelas (kan intyga från egen erfarenhet att detta stämmer) och två personer med samma försäkring kan få olika utfall vid rapportering av samma ”skada”
  • Försäkringsbolag gillar generellt inte att försäkra cyklar/cyklister, men det finns vissa som är bättre än andra
  • Happyride/Cykelförbundet/någon annan grupp människor borde gå ihop och skapa en gruppförsäkring för att kunna förhandla fram bättre villkor

Tjena!

Nu har jag försäkringar både hos Ica, LF och Trygg Hansa och jag ser alla som lika professionella. Har haft ärende hos alla tre och LF är väl snäppet vassare men inget av dom har strulat med någon försäkring.

Att försäkringarna inte täcker idrottsredskap utan extra försäkring ser jag som helt naturligt.
Precis som att min bilförsäkring inte täcker om jag kör av på Mantorp.
Man utsätter sig medvetet för en större risk när man kör en tävling eller träning.

Vi kan slå fast:
  • Folk har dålig koll på sina försäkringar (läser inte det finstilta, glömmer att ställa exakt rätt frågor vid nyteckning, kollar inte upp så att dom har rätt tillägg)
  • Försäkringar som ingår vid licens för tävlingar etc ersätter oftast inte heller själva cykeln utan bara personskador
  • Försäkringsbolag har börjat undvika att betala genom att använda kryphål eller vaga formuleringar, mycket beror på handläggaren du tilldelas (kan intyga från egen erfarenhet att detta stämmer) och två personer med samma försäkring kan få olika utfall vid rapportering av samma ”skada”
  • Försäkringsbolag gillar generellt inte att försäkra cyklar/cyklister, men det finns vissa som är bättre än andra
  • Happyride/Cykelförbundet/någon annan grupp människor borde gå ihop och skapa en gruppförsäkring för att kunna förhandla fram bättre villkor
Ja frågan är ju om man kan kräva att konsumenterna ska kunna förstå exakta skillnader mellan villkor hos olika bolag? Jag tycker inte det, men man kan å andra sidan knappast förvänta sig att bli upplyst om exakta villkor för cykel när man tecknar en hemförsäkring.

Att försäkringsbolag ibland försöker hitta kryphål har man ju hört historier om i alla tider så det är knappast ett nytt fenomen. Det är också många som vittnat om väldigt samarbetsvilliga försäkringsbolag när skada inträffat.

Vad som hänt de senaste åren tror jag är att den genomsnittliga cykeln blivit betydligt dyrare med tanke på prishöjningar och många elcyklar. När en cykel kostade 5000 så blev det inte mycket utbetalt efter självrisk och åldersavdrag. Idag är situationen kanske en annan?

Å andra sidan, när en cykel kan kostar som en ok begagnad bil kanske det inte är orimligt att man ska ha en separat försäkring för denna? Kan också tycka det är rimligt att klung- eller mtb-cykling är undantaget från ersättning (från hemförsäkring) då alla bör känna till att detta är högrisk-aktiviteter.

Fast är väl inte så konstigt att försäkringsbolag har olika villkor i sina hemförsäkringar. Är ju en konkurrensutsatt marknad där dom tävlar om kunder .
Enda och precis ända anledningen till att jag har trygghansa är deras hyggligt generösa vilkor på cyklar. Annars hade jag haft en billigare hemförsäkring eller om jag haft en annan hobby där villkoren matchat den hobbyn valt den försäkringen dom försöker konkurrera på..
Håller även på lite med vindsurf. Men där tror jag inte det finns något bolag som vill försäkra kolfiberprylarna man frivilligt kör ut i vågorna när det stormar..
Och tack vare th cykelvilkor har dom lyckats sälja in ett gäng bilförsäkringar mm av bara farten till mig . Så kanske inte är så dumt av dom tillslut att sponsra med nya tävlingscyklar till mig då och då ..

Allt vi är säker på är ju att kollektivet betalar kostnaden.
Så, m.a.o., om man bedömer att man förväntas ha en kostnad för det försäkringen täcker som max är i häraden av kollektivets medelkostnad kommer ens förväntade kostnad att bli lägre om man struntar i försäkringen och tar smällen själv om saker går fel.

Sen kan det förstås vara s.a. smällen är så stor och/eller att man är riskaversiv att det ändå är rimligt att ta försäkringen. Kalkylen ändras förstås också om man tror sig komma att få ut mer på försäkringen än kollektivet i snitt.

Så, m.a.o., om man bedömer att man förväntas ha en kostnad för det försäkringen täcker som max är i häraden av kollektivets medelkostnad kommer ens förväntade kostnad att bli lägre om man struntar i försäkringen och tar smällen själv om saker går fel.

Sen kan det förstås vara s.a. smällen är så stor och/eller att man är riskaversiv att det ändå är rimligt att ta försäkringen. Kalkylen ändras förstås också om man tror sig komma att få ut mer på försäkringen än kollektivet i snitt.
Alltså det här är väl exakt så som man ska resonera generellt kring försäkringar:
* hemförsäkringen är bra att ha för att om nåt händer med din kåk är du antagligen totalt utblottad, du kan liksom inte betala att det brann ner i kassaflödet
* elektronikförsäkringen dom försöker sälja på dig i kassan på Elgiganten kan (förhoppningsvis) de flesta strunta i genom att istället käka förlusten om något skulle skita sig

Alltså det här är väl exakt så som man ska resonera generellt kring försäkringar:
* hemförsäkringen är bra att ha för att om nåt händer med din kåk är du antagligen totalt utblottad, du kan liksom inte betala att det brann ner i kassaflödet
* elektronikförsäkringen dom försöker sälja på dig i kassan på Elgiganten kan (förhoppningsvis) de flesta strunta i genom att istället käka förlusten om något skulle skita sig
Ja, jag tycker nog det är ett rätt sunt förhållningssätt. Och ju större marginaler du har i övrigt desto större kostnader kan du ta själv.

Ja, jag tycker nog det är ett rätt sunt förhållningssätt. Och ju större marginaler du har i övrigt desto större kostnader kan du ta själv.
Samma med de dyra hyrbilsförsäkringarna. Med en självriskförsäkring, t ex Norwegians, så får man täckning för den höga självrisken, men behöver ligga ute med pengar tills det är reglerat.

Senast ändrad:
Ett tips är ju att inte ha dyrare cykel än att man känner att man har råd att köra sönder den.

Det var som en ny värld som öppnades för mig när jag gick från övre tonårens megavrålåk där jag hade lagt varenda öre jag hade på att bygga min drömcykel, till att jag sålde den och köpte en betydligt billigare hoj. Plötsligt behövde jag inte alls vara lika rädd om cykeln. Inte så att jag kunde vara vårdslös, men jag behövde inte åka runt och vara orolig.

Nu när jag är 40+ och har stabilt och välbetalt jobb har jag återigen en lika dyr cykel som jag hade när jag var 20...

Ett tips är ju att inte ha dyrare cykel än att man känner att man har råd att köra sönder den.

Det var som en ny värld som öppnades för mig när jag gick från övre tonårens megavrålåk där jag hade lagt varenda öre jag hade på att bygga min drömcykel, till att jag sålde den och köpte en betydligt billigare hoj. Plötsligt behövde jag inte alls vara lika rädd om cykeln. Inte så att jag kunde vara vårdslös, men jag behövde inte åka runt och vara orolig.

Nu när jag är 40+ och har stabilt och välbetalt jobb har jag återigen en lika dyr cykel som jag hade när jag var 20...

Tjena!

Jag har rätt klara minnen som säger att du inte var speciellt rädd om cyklarna i övre tonåren. Det var rätt många höga dropp m.m. så vitt jag minns. Men du kanske har förträngt det 🤣

Tjena!

Jag har rätt klara minnen som säger att du inte var speciellt rädd om cyklarna i övre tonåren. Det var rätt många höga dropp m.m. så vitt jag minns. Men du kanske har förträngt det 🤣
Utan ha någon insyn i denna historia, men det är väl fullt möjligt vara vara rädd för att cykeln ska gå sönder utan för den skulle köra som man vara rädd om cykeln (kanske inte minst om vi pratar om tonårsbeteenden).

Utan ha någon insyn i denna historia, men det är väl fullt möjligt vara vara rädd för att cykeln ska gå sönder utan för den skulle köra som man vara rädd om cykeln (kanske inte minst om vi pratar om tonårsbeteenden).
Vissa saker måste man helt enkelt göra alldeles oavsett om man har råd att hantera konsekvenserna. Som att droppa Källbrinksskolans tak tex.

Men det var ändå en ögonöppnare att itne behöva bry sig om ett hjul eller en växel gick sönder. Eller för den delen hela ramen skulle gå av. Det skulle liksom lösa sig. Och det gav en trygghet i åkningen.

Vissa saker måste man helt enkelt göra alldeles oavsett om man har råd att hantera konsekvenserna. Som att droppa Källbrinksskolans tak tex.

Men det var ändå en ögonöppnare att itne behöva bry sig om ett hjul eller en växel gick sönder. Eller för den delen hela ramen skulle gå av. Det skulle liksom lösa sig. Och det gav en trygghet i åkningen.

Tjena!

Just Källbrink var ett av droppen jag tänkte på. Legendariskt.

Tillbaka
Topp