Idag lärde jag mig att...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Grävlingar som slåss på gräsmattan mitt i natten låter förvillande likt katter som slåss på gräsmattan mitt i natten.

WCS C260 stam är mycket svår att montera på styre med aeroplatt överdel.... Det kan ta timmar att byta en styrstam....

Men nu sitter jag som jag vill. (Tror jag)

Peth sa:
Grävlingar som slåss på gräsmattan mitt i natten låter förvillande likt katter som slåss på gräsmattan mitt i natten.
Det lärde sig min mor för 15-20 år sedan när hon mitt i natten gick ut i morgonrock och utan glasögon (väldigt närsynt) för att avstyra vad hon trodde var ett kattslagsmål; 1 m ifrån såg hon att det var grävlingar...

ooms sa:
Peth sa:
Det lärde sig min mor för 15-20 år sedan när hon mitt i natten gick ut i morgonrock och utan glasögon (väldigt närsynt) för att avstyra vad hon trodde var ett kattslagsmål; 1 m ifrån såg hon att det var grävlingar...

Samma hände frun häromnatten. När jag gick ut för att filma bestämde sig den svagare parten för att fly, så ingen film – men det finns andra som lyckats bättre om man söker på nätet.

emmer sa:
Bengt-re sa:
WCS C260 stam är mycket svår att montera på styre med aeroplatt överdel....
Ja de där 260 begriper jag mig inte på.
220 är ju bra men 260 är ju jobbiga att både få på styret på och få i bulten till överfallet.

Ja tusan vad det var knepigt - fick linda om styret för att byta stam... men men - så blir det om man bara klickar hem delar utan att tänka efter före.

I dag har jag haft tid att rengöra cykeln efter söndagens regnkaos och jag har lärt mig att man aldrig, aldrig ska låna kedjeolja från medycyklister som inte är fellow putsbögar topsentusiaster. Fy fan vilken jävla sörja.

...att man bör dubbelkolla om man fått med kaffet när man packat för camping i naturen och främsta nöjet är att sitta och kolla solnedgången med en kopp kaffe.

Höll på att glömma det nu igen!

...att folk tittar konstigt på en när man provcyklar en backe för ett eventuellt everestingprojekt. Det är väl helt normalt att cykla samma backe många gånger?

... att en såndär rund ekernyckel från fultemajulsknasharaldnyborgohlson är väldigt fandlig att dra fast ventilkäglan med när man varit happykorrekt nog att glömma det på reservslangen...

Rattnalle sa:
xdr sa:
..det finns schampo för sminkborstar
..att schampot är marginellt billigare än kokain
Hah. Sånt där har jag slutat fråga om. Jag nöjer mig med att konstatera att cyklar har lågt kilopris :-)

Jag blev glad när jag konstaterade att om frun hade köpt ansiktsgojs med ett kilopris som överstiger de allra flesta kolfibercyklarna. Det blir iallafall ingen diskussion om mina cykelgrejjor.
GoranS sa:
Två frågor inställer sig:
a) Hur tusan fick du reda på det?
b) Ska man vara orolig över att du har koll på kokainpriser?

a) Jag frågade frun (när jag hämtat mig efter skrattattacken)
b) Jag är en man med många talanger...

Uppenbarligen har man valt fel karriär. Sminkborstesschampotillverkare verkar vara det man skulle satsat på. Undrar om det finns någon kvällskurs man kan gå i det.

GoranS sa:
Uppenbarligen har man valt fel karriär. Sminkborstesschampotillverkare verkar vara det man skulle satsat på. Undrar om det finns någon kvällskurs man kan gå i det.

Nu har jag inte kikat närmare på innehållsförteckningen, men jag misstänker att det mer handlar om namngivning och marknadsföring, snarare än produktutveklling

... om det kommer in en geting i hjälmen är det bättre att stanna och ta ut den innan den sticker hål i huvudet samt att wattmätare (Stages) funkar bättre om batteriluckan sitter åtdragen ordentligt.

...det inte alltid är så smart att göra samma spårval på regnvåta stigar som på snustorra. Jag lärde mig också att inte ens 95 kg på bakhjulet alltid hjälper när man ska klättra uppför hala berghällar. Och slutligen så skickar jag en tacksamhetens tanke till mig själv att jag kör med plattisar, annars hade det gått åt h-e många gånger idag ?

Häromdagen lärde jag mig att en latexslang som man sätter i ett däck vilket tidigare varit "stansat", ja den slangen kladdar fast väldigt hårt i däcket. Det gick inte att få isär däck och slang utan att det blev slamsor av slangen. Kanske hade en butylslang passat bättre?

Mats R sa:
Häromdagen lärde jag mig att en latexslang som man sätter i ett däck vilket tidigare varit "stansat", ja den slangen kladdar fast väldigt hårt i däcket. Det gick inte att få isär däck och slang utan att det blev slamsor av slangen. Kanske hade en butylslang passat bättre?

Kanske kan bero på att vätskan är latexbaserad?

...även exklusiva cykelprylar framstår som billigt jämfört med klockor från exempelvis Breitling, Omega eller Rolex.

Själv rockar jag en Squale 1521 för närvarande. Drömmer om en Explorer I.

...11-delat är gjort av mjukost. I alla fall jämfört med 10-delat. Och att den lokala cykelbutiken är guld värd!

Vad som hände:
Nya cykeln (11-delad) levererades i mitten av april och sedan dess har jag cyklat inte riktigt 300 mil. I förra veckan började kedjan hoppa vid tung belastning och på största klingan fram.

Jag tog den till cykelbutiken som konstaterade att det visserligen var dags för kedjebyte men även att den stora klingan var helt slut (kassetten ser fortfarande bra ut).

Min tidigare cykel som jag hade i många år var 10-delad. På den behövde jag aldrig byta stora klingan, kassetten byttes en gång och kedjan byttes inför varje ny säsong. Självklart mätte jag kedjeslitage regelbundet och aldrig någonsin under de åren jag hade den cykeln var jag med om att kedjan hoppade på grund av för slitna delar.

Så jag trodde jag hade lite koll på underhållet när det blev dags att byta cykel. Vilket jag inte hade. Cykelbutiken lyssnade på mina bekymmer och istället för att sätta på exakt samma vevparti, ringde de och kollade om det var någon skillnad i hållfasthet på att använda vevparti från gruppen under (105 istället för Ultegra). Lite högre vikt men annars är 11-delad 105 lika "tåligt" som Ultegra. Fast för samma peng som en lös Ultegra-klinga fick jag ett nytt 105-vevparti monterat och klart. En ny 105-klinga är sedan ungefär halva pengen mot Ultegra.

Dessutom erbjöd butiken mig att komma in före öppningsdags så att de skulle hinna med att byta vevpartiet medan jag väntade istället för att behöva lämna in cykeln. Helt oväntat och riktigt trevlig kundservice!

Så jag har inte längre en komplett Ultegra-grupp på cykeln men med tanke på prisskillnad, slitage och att själva motorn är allt annat än slimmad, kommer det fungera utmärkt för mig.

Jag fick också tips om hur jag ska rotera flera kedjor för att förlänga livslängden på kassett och klingor. Det som började som en tråkig upplevelse har helt räddats av suverän butikspersonal som hela tiden varit lyhörda och väldigt serviceinriktade!

Höll på att glömma. Den där pinnen på utsidan av storklingan som ska förhindra att kedjan kilas fast kan vara för lång, trots att det står FSA på både klinga och vev. Vobblade fint på dagens runda. Fixade till det nu när ikväll. Det är bra med dremel...

...insektsnätet på hjälmens framsida inte hindrar bin att sticka från utsidan, genom nätet där det ligger an mot pannan. Bättre än att ha den instängd inne i hjälmen men fortfarande inte superduper.

Helgen har varit som en hel termin i cykelskola, och detta är bara vad jag minns.

Hydrauliska bakbromsar tar sämre än fram pga slanglängd.

FW uppdateringar med laddaren på shimano Di2 är en dålig idé.

Att försöka cykla 60 mil non-stop för att bevisa att det går trots dåliga förberedelser är inte väldens bästa idé.

När det går tungt och man är mitt ute i skogen flera mil från civilisationen, kan det vara bra att iscensätta plan B.

Goda vänner som tar hand om strandade cyklister är guld värt.

...det är bra att förvara nya färska Continental Black Chili-däck (som avger en aromatisk gummidoft) i klädkammaren/garderoben för att förebygga skadedjur +ANNAT!

-> http://skonahem.com/vardagsrum/skadedjur/

"För att förebygga kan du stoppa in pomeransskal, gummihandskar eller cederträ i garderob och lådor. Malen hatar lukten av gummi."

Tillbaka
Topp