Idioter i trafiken, igen

Idioter i trafiken, igen
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> En orsak till att man drar sig för att cykla på
> vägarna, idotbilister.

Yup. Det är därför att jag (nästan) alltid använder cykelväg om sådan finns. Risken av bli påkörd, eller att en bil kommer så pass nära vid omkörning, är monumentalt mindre på det sätt :)

Edit: redigerad för skiv- och tyrkfel samt att jag ju faktiskt ibland (om än sällan) använder mig av vägbana :)

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
Deus_X_M skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En orsak till att man drar sig för att cykla
> på
> > vägarna, idotbilister.
>
>
> Yup. Det är därför att jag alltid använder
> cykelväg, om sådan finns. Risken av bli
> påkörd, eller att en bil kommer såpass nära
> vid omkörning, är monumentalt mindre på det
> sätt :)

Dock långt ifrån obefintlig. Plus att cykelvägar som regel är direkt olämpliga för att cykla fort, i synnerhet om man är ett par stycken.

Idioter i trafiken, igen
Håller med. Skulle aldrig göra en sån omkörning men det är/ser väldigt drygt ut när man hamnar bakom en sån där klunga som rullar i allt mellan 20-45 km/h. Känns lite som att två fotgängare är ute och går i bredd när man hamnar bakom. Går det inte att gå ihop och släppa förbi eller stör det träningen?

Stervelo skrev:
> Nja, jag säger inte att det är rätt av bilen,
> men det ser ganska drygt ut för icke cyklister
> och kan kanske framkalla lite pissigt beteende?
> Rätt eller inte så att säga. Vad är bra med
> det förutom den sociala biten?

Idioter i trafiken, igen
nikasp skrev:
> Håller med. Skulle aldrig göra en sån
> omkörning men det är/ser väldigt drygt ut när
> man hamnar bakom en sån där klunga som rullar i
> allt mellan 20-45 km/h. Känns lite som att två
> fotgängare är ute och går i bredd när man
> hamnar bakom. Går det inte att gå ihop och
> släppa förbi eller stör det träningen?
>
> Stervelo skrev:
> -----
> > Nja, jag säger inte att det är rätt av
> bilen,
> > men det ser ganska drygt ut för icke cyklister
> > och kan kanske framkalla lite pissigt beteende?
> > Rätt eller inte så att säga. Vad är bra med
> > det förutom den sociala biten?

Fast de tar ju fortfarande bara 2/3 av bredden som ens en vanlig personbil.

Jämför med att hamna bakom en traktor eller något väghållningsfordon som är mycket bredare samt högre så att du inte ser om vägen är fri framåt för att göra en omkörning.

Det är ingen rättighet att kunna hålla full hastighet på en landsväg som ju faktiskt är en multifuktionsbana på de flesta platser i landet eftersom det sällan byggs trottoar längs med dem.

Så länge det du hamnar bakom är förutsägbart i sina rörelser är det ganska lätt att hantera. Där haltar jämförelsen med fotgängare på cykelbanan lite för just förutsägbara är det sista de är vilket är det som stör mig mest. Det är ju egentligen bara att cykla om men man måste ha såna enorma marginaler hela tiden för att undvika folk som tar ett kliv i sidled helt plötsligt. Att plinga hjälper ju bara på det fåtal som inte har hörlurar i öronen. Det hade varit en lite annan femma om klungan legat intill mittlinjen och ormat sig fram och tillbaka över hela vägen.

Idioter i trafiken, igen
Rattnalle skrev:
> Deus_X_M skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > En orsak till att man drar sig för att cykla
> > på
> > > vägarna, idotbilister.
> >
> >
> > Yup. Det är därför att jag alltid använder
> > cykelväg, om sådan finns. Risken av bli
> > påkörd, eller att en bil kommer såpass nära
> > vid omkörning, är monumentalt mindre på det
> > sätt :)
>
> Dock långt ifrån obefintlig. Plus att
> cykelvägar som regel är direkt olämpliga för
> att cykla fort, i synnerhet om man är ett par
> stycken.

Klart den inte är obefintlig, det sa jag ju inte heller. Oftast är dock påkörning av cyklist på cykelbana nåt som händer när bilister ska korsa cykelvägen, vid sväng exempelvis. Har själv (tyvärr) råkat ut för detta, trots väldigt hög aktsamhet. Men man kan ju inte skydda sig mot allt.

Att det är olämpligt att köra fort på cykelväger er väl en sak, men om den är helt tom, eller "glest befolkat" så kan det ju funka för mindre grupper. Sen får man väl sänka hastighetetn opm man ska göra omkörningar och visa lite hänsyn til andra trafikanter. Sen handlar väl al trafik om ömsesidg respekt och aktsamhet, det är väl det som dom flesta här på Happy slår på trummen för jämnt.
Finns ju ingen tvivel om att bilen på bilden har al möjlighet att gå längre ut vid sin omkörning, som cykelgrupp hade jag (och dom jag oftast kör med) nog vald att snabbt formera en singelkolumn, om man alltså hade sett bilen komma upp bakom. Något som de längst bak oftast håller koll på. Det gör det enklare för alla.

Idioter i trafiken, igen
Även om det i vissa lägen kanske är säkrare att köra i tvåpar än på ett led (pga kortare omkörningssträcka) så ska man nog inte förringa "tror-de-jävlarna-att-de-äger-vägen"-effekten. Som en del har påpekat så SER det helt enkelt jäkligt drygt ut för en icke-initierad att man cyklar i bredd.

Och det är nog rimligt att anta att det är just den irritationen som får det att koka över för en del bilister, och de ska hålla på och tuta, veva ner rutan och skrika, spruta spolarvätska och köra provocerande nära.

Idioter i trafiken, igen
Svaret från min polisära vän ...

"Halloj!

Såg inte roligt ut alls. Dessvärre ser man inte föraren och då är det inte mycket att göra. Ibland hade man allt velat ha större ägaransvar. Dessutom ser jag inte att hen bryter mot någon specifik lag utan det är mer fråga om vårdslöshet i trafik och där vet jag att det måste vara rejält vårdslöst om någon ska dömas. Det är t o m sällan de döms för vårdslöshet som kör i 200 km/h mot trafiken i de biljakter vi ibland är inblandade i.

Om något allvarligt hade hänt, orsakat av den fula omkörningen, hade givetvis filmen varit betydelsefull och polisen hade försökt binda en förare till händelsen.

Men skicka filmen till företaget och fråga om de vill att deras anställda representerar företaget på det viset."

Idioter i trafiken, igen
Bilen håller inte avståndet och gör fel. Bilens fel är troligen dessutom avsett att skrämma eller orsaka skada, lite som om polisen skulle dra ut bilisten ur bilen och skenavrätta hen för hans förseelse.
Det är möjligt att även cyklisterna gör fel.

Ett korrekt beteende från bilisten vore att göra en korrekt omkörning stanna några hundra meter längre fram och ta en diskussion med cyklisterna, alternativt kontakta polisen.

Idioter i trafiken, igen
Deus_X_M skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Deus_X_M skrev:
> >
>
> > -----
> > > 42Hz skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > En orsak till att man drar sig för att
> cykla
> > > på
> > > > vägarna, idotbilister.
> > >
> > >
> > > Yup. Det är därför att jag alltid
> använder
> > > cykelväg, om sådan finns. Risken av bli
> > > påkörd, eller att en bil kommer såpass
> nära
> > > vid omkörning, är monumentalt mindre på
> det
> > > sätt :)
> >
> > Dock långt ifrån obefintlig. Plus att
> > cykelvägar som regel är direkt olämpliga
> för
> > att cykla fort, i synnerhet om man är ett par
> > stycken.
>
> Klart den inte är obefintlig, det sa jag ju inte
> heller. Oftast är dock påkörning av cyklist på
> cykelbana nåt som händer när bilister ska korsa
> cykelvägen, vid sväng exempelvis. Har själv
> (tyvärr) råkat ut för detta, trots väldigt
> hög aktsamhet. Men man kan ju inte skydda sig mot
> allt.
>
> Att det är olämpligt att köra fort på
> cykelväger er väl en sak, men om den är helt
> tom, eller "glest befolkat" så kan det ju funka
> för mindre grupper. Sen får man väl sänka
> hastighetetn opm man ska göra omkörningar och
> visa lite hänsyn til andra trafikanter. Sen
> handlar väl al trafik om ömsesidg respekt och
> aktsamhet, det är väl det som dom flesta här
> på Happy slår på trummen för jämnt.
> Finns ju ingen tvivel om att bilen på bilden har
> al möjlighet att gå längre ut vid sin
> omkörning, som cykelgrupp hade jag (och dom jag
> oftast kör med) nog vald att snabbt formera en
> singelkolumn, om man alltså hade sett bilen komma
> upp bakom. Något som de längst bak oftast
> håller koll på. Det gör det enklare för alla.

Jag skulle nog vilja säga att det är att visa respekt och aktsamhet att undvika att klungtränga på cykelbanan. Hastighetsskillnaden mellan en fotgängare och en klunga som håller 35 är 7 ggr medan den mot en bil på en 70-väg endast är 2 ggr.

Men jag tror definitivt att DT har en stor poäng i "de-ska-minsann-inte-tro-att-de-äger-vägen"-effekten.

Själv är jag en såndär dryg jävel som på smalare vägar kan ligga i 30 bakom en ensam cyklist en stund i väntan på mötande trafik för att kunna hålla en lucka på 1,5m+ i sida till spetsen på backspegeln.

Idioter i trafiken, igen
Jag menade fotgängare i bredd på bilvägen. Cyklister som är ute och tränar är inte så förutsägbara. Jag har kört väldigt mycket motorcykel förut på samma 70-vägar som lvg-åkare gillar så jag har passerat många klungar. Jag tror antingen att man inte hör eller kanske helt skiter i att någon är bakom för det är inte ovanligt att man tom börjar byta plats när bil, MC eller annat ligger bakom. Det känns otroligt drygt. Jag har full förståelse för att det är helt kasst att träna om man skulle behöva gå ihop i ett led varje gång det kommer en bil men allmän väg är nog inte främst tänkt som träningsbana. Innan yxan går så finns det faktiskt de som makar på sig så att alla blir glada och det är inget jätteproblem.

Rattnalle skrev:
>
> Så länge det du hamnar bakom är förutsägbart
> i sina rörelser är det ganska lätt att hantera.
> Där haltar jämförelsen med fotgängare på
> cykelbanan lite för just förutsägbara är det
> sista de är vilket är det som stör mig mest.
> Det är ju egentligen bara att cykla om men man
> måste ha såna enorma marginaler hela tiden för
> att undvika folk som tar ett kliv i sidled helt
> plötsligt. Att plinga hjälper ju bara på det
> fåtal som inte har hörlurar i öronen. Det hade
> varit en lite annan femma om klungan legat intill
> mittlinjen och ormat sig fram och tillbaka över
> hela vägen.

Idioter i trafiken, igen
brukar inte den som ligger sist i kön hålla lite koll bakåt och kommer den en bil så ropar man 'bil bakom'? det brukar magiskt nog göra att folk går från tvåled till enkelt led för att underlätta omkörningen.

samspel i trafiken liksom..

Idioter i trafiken, igen
JMT skrev:
> Bilen håller inte avståndet och gör fel. Bilens
> fel är troligen dessutom avsett att skrämma
> eller orsaka skada,

Bilen? jag trodde det var förarens beteende som var på tapeten?

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Men skicka filmen till företaget och fråga om de
> vill att deras anställda representerar företaget
> på det viset."

Det är ett bra råd tycker jag.

Idioter i trafiken, igen
Som jag ser det är det största problemet att man just flyttar sig när det kommer en bil, då ska de fn i mig om precis var som helst ett par cm från mig som cyklist. Nä, se till att ta plats istället så får de köra om där de kan istället.

Idioter i trafiken, igen
gabbeon skrev:
> Såhär enkelt kan det vara:
>
>

Återigen känns Sverige som ett stenåldersland :)

(Dock var versionen på engelska något lättare att förstå)

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Svaret från min polisära vän ...
>
> "Halloj!
>
> Såg inte roligt ut alls. Dessvärre ser man inte
> föraren och då är det inte mycket att göra.
> Ibland hade man allt velat ha större ägaransvar.
> Dessutom ser jag inte att hen bryter mot någon
> specifik lag utan det är mer fråga om
> vårdslöshet i trafik och där vet jag att det
> måste vara rejält vårdslöst om någon ska
> dömas. Det är t o m sällan de döms för
> vårdslöshet som kör i 200 km/h mot trafiken i
> de biljakter vi ibland är inblandade i.
>
> Om något allvarligt hade hänt, orsakat av den
> fula omkörningen, hade givetvis filmen varit
> betydelsefull och polisen hade försökt binda en
> förare till händelsen.
>
> Men skicka filmen till företaget och fråga om de
> vill att deras anställda representerar företaget
> på det viset."

??? Duktig polis - INTE

Idioter i trafiken, igen
Rattnalle skrev:
>
> Jag skulle nog vilja säga att det är att visa
> respekt och aktsamhet att undvika att klungtränga
> på cykelbanan. Hastighetsskillnaden mellan en
> fotgängare och en klunga som håller 35 är 7 ggr
> medan den mot en bil på en 70-väg endast är 2
> ggr.
>
> Men jag tror definitivt att DT har en stor poäng
> i
> "de-ska-minsann-inte-tro-att-de-äger-vägen"-effe
> kten.
>
> Själv är jag en såndär dryg jävel som på
> smalare vägar kan ligga i 30 bakom en ensam
> cyklist en stund i väntan på mötande trafik
> för att kunna hålla en lucka på 1,5m+ i sida
> till spetsen på backspegeln.

Fast nu ska ju inte fotgängare vistas på cykelbanor utan på trottoaren. Även så, ser man framförvarande hinder i form av fotgängare, medcyklister eller annat, så sänker man hastigheten och gör en säker omkörning.
Likiförbannad så kan man ju som cyklist, om man nu ska envisas med att använda vägbana framför cykelbana (vilket jag har förståelse för, delvis pga det sorgliga skicket på många cykelbanor och delvis för att det är enklare att jhålla 35-40 km/t tempo på racer där) ändå välja att hålla uppsyn för biler och forma en enkelkolumn om det behövs.

På bilden så ser det ju väldigt glest ut trafikmässigt, men det behöver ju inte stämma. Dock kan man säga att visst borde bilisten ha hållt större avstånd, finns ju bevisligen plats. Samtidigt hade nog ingen i klungan dött av att använda sig av enkelkolumnskörning under tiden för omkörning. Som du säger, DT's "de-ska-minsann-inte-tro-att-de-äger-vägen"effekt kommer sannolikt i spel här.

Jag brukar försöka lämna 1,5-2 meter i sidled till cyklister, känns bäst så, och kör aldrig om om jag inte kan få en god säkerhetsmarginal. Det är lika mycket för min skyld som för cyklisten jag kör om.

Idioter i trafiken, igen
Att själva föregå med gott exempel och inte i onödan skapa konflikter i trafik borde vara en grundregel som alla trafikanter respekterade.

Tänk dessutom på hur en omkörande (tyst) cykelklunga uppfattas av t.ex. ryttare på ett halv ton häst och att ge lika mycket utrymme och respekt för hästekipaget som vi själva vill ha från omkörande motortrafikanter.

Idioter i trafiken, igen
mattel skrev:
>
> samspel i trafiken liksom..

Mintu redan på måndagmorgon?

Idioter i trafiken, igen
TBone skrev:
> Mintu redan på måndagmorgon?

ja, jag vet inte vad jag tänkte.. klart man ska hävda sin RÄTT!!

Idioter i trafiken, igen
Harryupp skrev:
> Ja det är märkligt hur människor när de sitter
> bakom ratten i en bil kan få för sig att agera
> åklagare, jury och domare.

Och bödel.

Idioter i trafiken, igen
Tror det är en hel del här som aldrig cyklat i en grupp större än 4-5 personer på landsväg. När man är 8, 10 eller upp till 20 man i en klunga så är förutsättningarna lite annorlunda.

Man är långsam på att göra strukturella förändringar av klungan - dvs att gå över till ett led, som på pappret är en lätt process men med 20 man både tar tid och är riskfyllt - dessutom då samtidigt med en bil bakom sig som aldrig hinner stanna om någon nu skulle vurpa eller ta i någon, en risk som blir högre av att gå över till "ett"-led.

Självklart går man över till ettled om det är så trångt att vi bedömer att det inte går att köra förbi trafiksäkert. Det finns tydliga tecken för det här som de flesta lär sig på introduktionsrundor i sina respektive klubbar eller grupper man kör med.

Att höra en bilist bakom är jäkligt svårt. Dagens bilar är relativt tysta och vindbruset i öronen i 30-40 km/h eller när det blåser kraftigt gör att man hör väldigt lite av vad som händer bakom klungan. Normalt har man också fokus framåt - man saknar ju backspegel. De gånger man ser att någon är bakom så går ropen genom klungan "Bil bakom!" och man brukar tajta ihop sig så gott det går men marginalerna är redan små.

Att köra på cykelväg går inte. För de av oss som också cyklar i skogen skulle det vara som att behöva hoppa av cykeln och öppna en boskapsgrind var 200-meter. Det kanske låter som en baggis, men blir snabbt en omöjlig sits.

Och nu fortsätter mitt möte ...

Idioter i trafiken, igen
NLC skrev:
> Att själva föregå med gott exempel och inte i
> onödan skapa konflikter i trafik borde vara en
> grundregel som alla trafikanter respekterade.
>
> Tänk dessutom på hur en omkörande (tyst)
> cykelklunga uppfattas av t.ex. ryttare på ett
> halv ton häst och att ge lika mycket utrymme och
> respekt för hästekipaget som vi själva vill ha
> från omkörande motortrafikanter.

Problemet är väl just att synen på vad som är gott exempel skiljer sig så stort.

Som illustrerats av filmen några inlägg upp så har man i vissa länder en annan attityd och uppmanar cyklister att ta lagom mycket plats för trafiksäkerhetens skull medan de flesta här hemma verkar tycka att man ska hålla till de på 15-20cm grus som är utanför kantlinjen.

Själv tycker jag att det första är att föredra både när jag cyklar själv och när jag kör bil. Känns nervös att köra om någon, även med marginal, som är så nära vägrenen att minsta vinddrag skulle kunna få dem att åka av. När jag cyklar så upplever jag att de flesta faktiskt lämnar större marginal om jag ligger en halvmeter in på körbanan än precis i kanten.

Den stora skillnaden mellan en cyklist på väg och en fotgängare på en GC-bana i mina ögon är att den senare ofta är utformad på ett sätt som främjar konflikter (otydliga gränser, konstiga svängar, hinder, kanter, busshållplatser där man magiskt ska byta sida utan hjälp av markeringar). Vägen å andra sidan oftast är så pass väl tilltagen att det egentligen inte är något rent praktiskt problem, ens när man cyklar i bredd, om man inte väljer att störa sig på det.

Idioter i trafiken, igen
Från lagtext: "Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

Vad är definition eller vedertagen tolkning av "olägenhet"? Inkluderar den att bakomvarande bil inte kan göra en svepande omedelbar omkörning på egen vägbana cyklister till trots, eller tolkas det mindre strikt, typ att en det inte är en olägenhet (i laglig mening) att vänta på ett säkert omkörningstillfälle?

Fanns det inte en omtvistad dom om detta häromåret, som borde ha rett ut detta begrepp?

Idioter i trafiken, igen
Det är inte många gånger man hinner att gå över till ett led i sådana här fall. Nästan alltid så kör bilen alldeles för fort och smeker klungan med backspegeln några sekunder innan man hör bilen.

Bilisten är en idiot och gör fel, man får inte utsätta andra för fara i trafiken!

Idioter i trafiken, igen
Gubbcyklist skrev:
> selstam skrev:
> -----
> > Svaret från min polisära vän ...
> >
> > "Halloj!
> >
> > Såg inte roligt ut alls. Dessvärre ser man
> inte
> > föraren och då är det inte mycket att göra.
> > Ibland hade man allt velat ha större
> ägaransvar.
> > Dessutom ser jag inte att hen bryter mot någon
> > specifik lag utan det är mer fråga om
> > vårdslöshet i trafik och där vet jag att det
> > måste vara rejält vårdslöst om någon ska
> > dömas. Det är t o m sällan de döms för
> > vårdslöshet som kör i 200 km/h mot trafiken
> i
> > de biljakter vi ibland är inblandade i.
> >
> > Om något allvarligt hade hänt, orsakat av den
> > fula omkörningen, hade givetvis filmen varit
> > betydelsefull och polisen hade försökt binda
> en
> > förare till händelsen.
> >
> > Men skicka filmen till företaget och fråga om
> de
> > vill att deras anställda representerar
> företaget
> > på det viset."
>
> ??? Duktig polis - INTE

Jag kan inte låta bli att undra vad i hens svar som inte var tillfredsställande.

Idioter i trafiken, igen
Halderot skrev:
>
> Jag kan inte låta bli att undra vad i hens svar
> som inte var tillfredsställande.

Det var inte "rätt svar".

jag tycker dock att det var ett rätt realistiskt svar.

Idioter i trafiken, igen
Rattnalle skrev:
>
> Den stora skillnaden mellan en cyklist på väg
> och en fotgängare på en GC-bana i mina ögon är
> att den senare ofta är utformad på ett sätt som
> främjar konflikter (otydliga gränser, konstiga
> svängar, hinder, kanter, busshållplatser där
> man magiskt ska byta sida utan hjälp av
> markeringar).

Där får jag nog hålla helt med, dom kombinerade gång/cykelväger är, i mina ögon, en synnerligen dårlig ide som sällan funkar problemfritt.
Och jag ska erkänna att vid just denna typen av cykelväg, så brukar jag välja vanlig körfält om jag/vi är ute på LVG-hojen o träna.
Dåliga (ibland icke-existerande) markeringar, konstiga övergånger och annat gör dessa (mitt områda) helt värdelösa.

Idioter i trafiken, igen
Med risk för att skjuta mig själv i foten/skita sig själv i näven/sätta skägget i brevlådan:

Om det nu inte går att anpassa sig till rådande trafiksituation tillräckligt fort när man är 20 personer som kör i klunga så kanske det inte är lämpligt att göra det på en trafikerad väg?

På de småvägar där jag både kör lvg och bil är det sällan några problem att köra om klungor med 4-5 cyklister med god marginal. Utan att det borde vara något obehag för vare sig cyklister eller mig själv. Men kommer det klungor på 15-20 pers så blir det ganska bökigt. Man vill ju göra en omkörning som är bra ur allas synvinkel, både mötande trafik och cyklister. Att då sänka farten och köra om 20 person oavsett om de ligger i enkel eller dubbelled är inte helt lätt på kurviga småvägar där omkörningssträckorna är begränsade. Det har sällan något med bilförarens kunskaper utan snarare om rådande trafiksituation att göra.

Bilföraren i aktuellt fall gör fel. Men många, både asfaltscowboys och skogscyklister, är ofta jäkligt snabba med att hävda sin egen rätt utan att tänka på att alla måste kompromissa för att det ska funka.

Idioter i trafiken, igen
Harryupp skrev:
> Visst kan vän av ordning tycka att cyklisterna
> bryter mot lagen både genom att cykla flera i
> bredd och dessutom vägra att använda cykelbana,
> men det ger ingen rätt att framkalla fara genom
> vettlösa omkörningar och farliga trängningar
> med motorfrdon på vägarna!

Sen går det ju ganska enkelt att anpassa klungan till
rådande förhållanden. När det är Mycket trafik och/eller
när det är svårt att köra om så går det att köra på ett
led. På breda vägar när när det lätt går att köra om
så stör inte tvåled speciellt mycket.

Bjuder på en idiot till som jag råkade filma förra året
på en i övrigt tom väg kl 5:30 på morgonen. Bilen passerade
i ca 80-100km/h

ScreenHunter_38Apr.0811.33.jpg

Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> Tror det är en hel del här som aldrig cyklat i
> en grupp större än 4-5 personer på landsväg.
> När man är 8, 10 eller upp till 20 man i en
> klunga så är förutsättningarna lite
> annorlunda.
>
> Man är långsam på att göra strukturella
> förändringar av klungan - dvs att gå över till
> ett led, som på pappret är en lätt process men
> med 20 man både tar tid och är riskfyllt -
> dessutom då samtidigt med en bil bakom sig som
> aldrig hinner stanna om någon nu skulle vurpa
> eller ta i någon, en risk som blir högre av att
> gå över till "ett"-led.
>
> Självklart går man över till ettled om det är
> så trångt att vi bedömer att det inte går att
> köra förbi trafiksäkert. Det finns tydliga
> tecken för det här som de flesta lär sig på
> introduktionsrundor i sina respektive klubbar
> eller grupper man kör med.
>
> Att höra en bilist bakom är jäkligt svårt.
> Dagens bilar är relativt tysta och vindbruset i
> öronen i 30-40 km/h eller när det blåser
> kraftigt gör att man hör väldigt lite av vad
> som händer bakom klungan. Normalt har man också
> fokus framåt - man saknar ju backspegel. De
> gånger man ser att någon är bakom så går
> ropen genom klungan "Bil bakom!" och man brukar
> tajta ihop sig så gott det går men marginalerna
> är redan små.
>
> Att köra på cykelväg går inte. För de av oss
> som också cyklar i skogen skulle det vara som att
> behöva hoppa av cykeln och öppna en boskapsgrind
> var 200-meter. Det kanske låter som en baggis,
> men blir snabbt en omöjlig sits.
>
>
> Och nu fortsätter mitt möte ...

20 mannaklungor är inte bara farligt utan även ineffektivt (luckor, ryck etc). Är man så många är det bättre att dela upp sig i minst 2 klungor. Idealet ligger runt 8-10 pers.

Idioter i trafiken, igen
grump skrev:
> selstam skrev:
> [en massa saker om stora cykelklungor]
>
> 20 mannaklungor är inte bara farligt utan även
> ineffektivt (luckor, ryck etc). Är man så många
> är det bättre att dela upp sig i minst 2
> klungor. Idealet ligger runt 8-10 pers.

+1

Idioter i trafiken, igen
Tror egentligen inte det är så stor skillnad om det är stora klungor i tvåpar, små grupper i enkelt led eller en ensam cyklist. Idioter som kör förbi sådär nära och oförsiktigt gör det oavsett hur man cyklar.

Idioter i trafiken, igen
MarcusS skrev:
> Bjuder på en idiot till som jag råkade filma
> förra året
> på en i övrigt tom väg kl 5:30 på morgonen.
> Bilen passerade
> i ca 80-100km/h

MarcusS, lite svårt att se, men om man dömer utifrån skuggans utseende och placering, så ser det ut som att du nästan ligger mitt i körfältet, stämmer det?
För det verkar som onödigt lång ute från vägrännan.

Ändå kan jag hålla med, den billist är otäckt nära.

Idioter i trafiken, igen
Det spelar liksom ingen roll om MarcusS så ligger och slickar mittlinjen. Den där bilisten gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik bara genom att ligga så nära i sidled.

Sedan kan man tycka att Marcus ligger i mitten av körfältet. Det kan vara slarv, nonchalans eller bara något så enkelt som att det precis har varit något hinder för honom ute i vägrenen som han i sin tur har varit tvungen att väja för. Men det är en helt annan fråga.

Idioter i trafiken, igen
grump skrev:

> 20 mannaklungor är inte bara farligt utan även
> ineffektivt (luckor, ryck etc). Är man så många
> är det bättre att dela upp sig i minst 2
> klungor. Idealet ligger runt 8-10 pers.

Luckor och ryck? Då kör du med fel folk ... Visst är det lättare att köra "bra" i mindre klungor, men en mindre klunga har ingen chans mot en större klunga som är välsvetsad och kör lite distans.

Det finns ju en anledning till att Vätternfantomerna med SUB7-satsningar är upp till 40 stycken i sina klungor!

Idioter i trafiken, igen
Selstam!

Tycker det skulle vara intressant och höra vad det där kaffe-företaget tycker om sin förares körning "1 mm" ifrån cyklisterna. Kanske vart att poängtera att händelseförloppet finns fångat på bild/film. Vore väl ganska enkelt för dem att veta vem som körde vid det tillfället.

Oavsett vad som anses vara rätt eller fel i att köra i bredd så kanske denna bilförare kunnat visat sitt missnöje på annat sätt som någon här ovan nämnde. Jag kommer aldrig förstå hur någon är villig att ta risken att köra ihjäl någon bara för att någon cyklar på väg(å lite för brett ;-)).

Hoven

Idioter i trafiken, igen
Halderot skrev:
> Det spelar liksom ingen roll om MarcusS så ligger
> och slickar mittlinjen. Den där bilisten gör sig
> skyldig till vårdslöshet i trafik bara genom att
> ligga så nära i sidled.
>
> Sedan kan man tycka att Marcus ligger i mitten av
> körfältet. Det kan vara slarv, nonchalans eller
> bara något så enkelt som att det precis har
> varit något hinder för honom ute i vägrenen som
> han i sin tur har varit tvungen att väja för.
> Men det är en helt annan fråga.

Det är väl inte alls en helt annan fråga, de två är väl ganska beroende av varandra. Om man ligger för långt ut i vägbanan som cyklist gör man det onödigt svårt för bilar som ska köra om. Därmed inte sagt att det är okej att göra en dålig omkörning, men som cyklist kan man ju underlätta.

Senast ändrad:
Idioter i trafiken, igen
selstam skrev:
> grump skrev:
>
> > 20 mannaklungor är inte bara farligt utan
> även
> > ineffektivt (luckor, ryck etc). Är man så
> många
> > är det bättre att dela upp sig i minst 2
> > klungor. Idealet ligger runt 8-10 pers.
>
> Luckor och ryck? Då kör du med fel folk ...
> Visst är det lättare att köra "bra" i mindre
> klungor, men en mindre klunga har ingen chans mot
> en större klunga som är välsvetsad och kör
> lite distans.
>
> Det finns ju en anledning till att
> Vätternfantomerna med SUB7-satsningar är upp
> till 40 stycken i sina klungor!

Är det verkligen så att man ska använda snabbgrupperna på VR som måttstock för hur man bör bete sig i trafiken och cykelträna?

Idioter i trafiken, igen
Halderot skrev:
> Det spelar liksom ingen roll om MarcusS så ligger
> och slickar mittlinjen. Den där bilisten gör sig
> skyldig till vårdslöshet i trafik bara genom att
> ligga så nära i sidled.
>
> Sedan kan man tycka att Marcus ligger i mitten av
> körfältet. Det kan vara slarv, nonchalans eller
> bara något så enkelt som att det precis har
> varit något hinder för honom ute i vägrenen som
> han i sin tur har varit tvungen att väja för.
> Men det är en helt annan fråga.

Vilket väl var ganska mycket det jag skrev........
"Ändå kan jag hålla med, den billist är otäckt nära."

Idioter i trafiken, igen
Luthman Photography skrev:

> Det är väl inte alls en helt anna fråga, de
> två är väl ganska beroende av varandra. Om man
> ligger för långt ut i vägbanan som cyklist gör
> man det onödigt svårt för bilar som ska köra
> om.

Jo, det är en annan fråga. Att Individ 1 försvårar för Individ 2 gör inte att Individ 2 får utsätta Individ 1 för fara.

Idioter i trafiken, igen
Precis. Vi kan diskutera hela dagen vilken klungformation som är mest trafiksäker vid olika väg- och trafikförhållanden. Men det är inte OK att riskera livet på andra bara för att man tycker att de gör fel i trafiken eller använder "min" väg. Ett sakligt formulerat mail med bild och videobevis till kaffefirman låter som en god ídé, så får man hoppas att chauffören får sig en uppsträckning.

Tillbaka
Topp