Idotcyklister......

Idotcyklister......
Hej cykelkamrater (inklusive Ville),

Jag brukar inte vara här och titta, men efter att ha läst Forumtråden på Hofvets hemsida
och här vill jag ge några (förhoppningsvis sanna och helst vettiga) synpunkter mm.
De två som låg i bredd på smal väg borde gått in på ett led om de visste att de hade
bilar bakom sig, för att underlätta.
Bilarna bakom kunde ha gett sig till känna genom att (helst på lite avstånd) tuta.
Detta är exempel på enkla "regler" som jag försöker lära ut när jag leder grupper.
Inte alltid kan jag räkna med att alla alltid gör helt rätt, cyklister är också människor.
Jag leder turer mest varja vecka i Stockholmstrakten och ex Vänern Runt, Vätternrundan,
Mälaren Runt samt på Mallis ettt antal år och jag träffar många cyklister av "olika kaliber".
Jag har noterat att de grupper som inte kör så att "tungan hänger som en slips", ofta har
bättre koll på omvärlden och regler mm.
Det betyder inte att det kan vara roligt att "sprätta i några backar" eller att notera att
kompisen inte har kommit i mål än (typ Laholm 6-dagars), men att rejsa i stan på cykelbanor
kan sluta med att tanten med cykelkorg som faktiskt också ha rätt till cykelbanan blir livrädd.
I Fredrikshof håller jag och några till lite koll på vad som händer på våra rundor och ledarna
har en egen ruta på hemsidan där jag vill att de skriver in när det har skett en incident
så att vi kan få grepp om vad vi ska göra föra att ex bli mer kompisar med bilister mfl.
Just nu jobbar jag med en incident som sades hända förra söndagen mellan Sorunda och Ösmo,
där en vurpa med ambulans och kvarlämnad cykel och ev en skadad katt som ev inte fick hjälp
utan låg och led osv upprörde flera i Väggarö by och det lär bli polissak tyvärr.
Jag har ännu inte lyckats spåra vilka det var som var inblandade, om någon vet något så
vore jag tacksam för info,(jag cyklade dit och tittade och fotograferade för att veta lite mer).

Hälsar Bosse Sjöberg, ordförande i Fredrikshof.

Idotcyklister......
Jag tycker att alla cyklister regelbundet (absolut inte mer sällan än var 30:e sekund) ska se sig omkring om inte hörseln räcker till. Att uppmana bilister att tuta är idiotiskt. Det finns inget som helst behov av det, eftersom en normalhörande hör bilar på hundratals meters avstånd. Är det riktigt tyst på landsbygden kan man ibland höra dem på flera kilometers håll, till och med innan de syns.

Vet man med sig att man har svag hörsel, bör man se sig omkring ännu oftare. I tät trafik kanske med bara några sekunders mellanrum.

Idotcyklister......
@:geologen typ som dom gör på sprinten/bana menar du ? fattar du vad man skulle få ont i nacken om man tittade bakåt 10-20ggr per minut..

Senast redigerad av en moderator:
Idotcyklister......
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att alla cyklister regelbundet (absolut
> inte mer sällan än var 30:e sekund) ska se sig
> omkring om inte hörseln räcker till. Att uppmana
> bilister att tuta är idiotiskt. Det finns inget
> som helst behov av det, eftersom en normalhörande
> hör bilar på hundratals meters avstånd. Är det
> riktigt tyst på landsbygden kan man ibland höra
> dem på flera kilometers håll, till och med innan
> de syns.
>
> Vet man med sig att man har svag hörsel, bör man
> se sig omkring ännu oftare. I tät trafik kanske
> med bara några sekunders mellanrum.

+1

Jag pratade om det med Leo igår och vi konstaterade att vi använder hörseln lika flitigt som synen. Som du säger, man hör en bil/bilar på tillräckligt långt avstånd för att kunna planera sin cykling därefter och just av den anledningen kan jag inte riktigt förstå varför cyklisterna inte lade sig på ett led och släppte fram kön med bilar som hade bildats. Sedan har jag svårt att tycka att deras beteende är något att bli upprörd över. Att köra om ett par cyklister kräver knappast någon längre omkörningssträcka än att köra om en bil.

Idotcyklister......
sebastian_nurmela skrev:
> @:geologen typ som dom gör på sprinten/bana
> menar du ? fattar du vad man skulle få ont i
> nacken om man tittade bakåt 10-20ggr per minut..

Han skrev: "Om man inte hör tillräckligt bra."

Idotcyklister......
smiley skrev:
> sebastian_nurmela skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @:geologen typ som dom gör på sprinten/bana
> > menar du ? fattar du vad man skulle få ont i
> > nacken om man tittade bakåt 10-20ggr per
> minut..
>
> Han skrev: "Om man inte hör tillräckligt bra."

Sebastian hörde inte vad geologen skrev

Idotcyklister......
Jag mötte +40 Fredrikshovare på bron mellan Kärsän och Lovän i torsdags. Man kan ju lugnt säga att dom tar plats. Typ 3 i bredd. :(

Idotcyklister......
I stan så är det ofta rätt många bilar inom 100m avstånd från en även om man är helt ensam på vägen. Det gäller ofta rätt långt ut i förorterna också.

Idotcyklister......
Angående att höra bilar som kommer.

När vi Hofvare ligger i klunga och kör är det ofta så att de som är sist hör bil, men de framför hör inte.
Att tro att alla hör är en fin dröm, men har inget med verkligheten att göra och vi blir
glada när bilisten talar om att nu kommer jag.
Vi själva försöker lösa det genom att ropa "Bil bakom" när det är dags och då är vi på alerten
och håller höger eller går på ett led.
När vi sen får möte på en smal väg ropar första cyklisterna "Möte", just för att varna de andra
att nu kan det snart bli trångt, se upp.
Detta är exempel på vad vi kan göra för att få cyklingen så säker som möjligt, och det finns
fler signaler och beteenden som vi försöker lära ut, men glöm inte att vi trots allt bara
är människor och ej ofelbara.
I vår klubb har vi tränarmöten ibland och då bjuder vi in folk som kan detta med cykelträning
och även klungkörning, ex Bernt Johansson, Michell Lafis och i år en polis som var dels bilist
dels motorcykelpolis och cyklist.
En perfekt kombination och vi hade fruktsamma diskussioner med honom och blev i stort sett överens.
Jag cyklar en del med andra klubbar också, ex Hissingen och det är riktigt skönt att upptäcka
att vi i stort sett lär ut samma saker och vi cyklar lätt och säkert tillsammans.
Det var faktiskt Hissingen som var först att träna sina medlemmar innan Vätternrundan och
sen köra ihop för säkerhet och effektivitet och det fungerar mycket bra tycker vi.

Hälsar Bosse Sjöberg, Fredrikshof.

Idotcyklister......
Det är skillnad på att tuta och tuta. Jag uppskattar en snabb tut för att tala om att bil är på G. Gör lika med plingan gentemot cyklister och flanörer. Utdraget idiottutande när det redan är försent hoppas jag straffas med skampåle på när Markus F kommer till makten.

Klart som fasen man inte kan höra alla bilar som kommer.

Idotcyklister......
Den här frågan kanske skulle ställas på "Frågor som man inte vågar ställa" men då kanske inte trådskaparen hittar den...

Vad är en Idot?

Idotcyklister......
Forza! skrev:
> Den här frågan kanske skulle ställas på
> "Frågor som man inte vågar ställa" men då
> kanske inte trådskaparen hittar den...
>
> Vad är en Idot?

Är det inte en pixel? Ska utläsas lite som Iphone eller Ipod... det är en i-punkt, helt enkelt... eller?

Idotcyklister......
Bosse-Diesel skrev:
> Angående att höra bilar som kommer.
>
> När vi Hofvare ligger i klunga och kör är det
> ofta så att de som är sist hör bil, men de
> framför hör inte.
> Att tro att alla hör är en fin dröm, men har
> inget med verkligheten att göra och vi blir
> glada när bilisten talar om att nu kommer jag.
> Vi själva försöker lösa det genom att ropa
> "Bil bakom" när det är dags och då är vi på
> alerten
> och håller höger eller går på ett led.
> När vi sen får möte på en smal väg ropar
> första cyklisterna "Möte", just för att varna
> de andra
> att nu kan det snart bli trångt, se upp.

Jag håller inte med. För att det ska finnas ett behov för en bakomvarande bilist att tuta, så måste rätt mycket gått snett hos cyklisterna. De har först hört dåligt, vilket ju en del gör utan att man kan klandra dem för det, men att samma cyklister samtidigt inte kompenserat för det genom att regelbundet se sig om. Kort och gott: när bilisten behöver tuta har cyklisterna redan gjort fel. Alltså behöver inga bilister tuta så länge cyklisterna sköter sig.

Vi ropar också "bil bakom" om det kommer en bakom och det är trångt. Och bara "bil" när vi får möte.

Att bilister tutar har främst att göra med att de själva inte inser dels hur mycket bilen väsnas, dels att de inte själv begriper hur mycket man hör och ser som cyklist. Framför allt är det äldre pensionärer som tutar, ofta när de sakta segat sig upp till bara några meter bakom. Efter att de släppt lös hesa fredrik stampar de så pedalen i botten och sniker förbi.

Idotcyklister......
geologen skrev:
> Bosse-Diesel skrev:
> -----
> > Angående att höra bilar som kommer.
> >
> > När vi Hofvare ligger i klunga och kör är
> det
> > ofta så att de som är sist hör bil, men de
> > framför hör inte.
> > Att tro att alla hör är en fin dröm, men har
> > inget med verkligheten att göra och vi blir
> > glada när bilisten talar om att nu kommer jag.
> > Vi själva försöker lösa det genom att ropa
> > "Bil bakom" när det är dags och då är vi
> på
> > alerten
> > och håller höger eller går på ett led.
> > När vi sen får möte på en smal väg ropar
> > första cyklisterna "Möte", just för att
> varna
> > de andra
> > att nu kan det snart bli trångt, se upp.
>
> Jag håller inte med. För att det ska finnas ett
> behov för en bakomvarande bilist att tuta, så
> måste rätt mycket gått snett hos cyklisterna.
> De har först hört dåligt, vilket ju en del gör
> utan att man kan klandra dem för det, men att
> samma cyklister samtidigt inte kompenserat för
> det genom att regelbundet se sig om. Kort och
> gott: när bilisten behöver tuta har cyklisterna
> redan gjort fel. Alltså behöver inga bilister
> tuta så länge cyklisterna sköter sig.
>
> Vi ropar också "bil bakom" om det kommer en bakom
> och det är trångt. Och bara "bil" när vi får
> möte.
>
> Att bilister tutar har främst att göra med att
> de själva inte inser dels hur mycket bilen
> väsnas, dels att de inte själv begriper hur
> mycket man hör och ser som cyklist. Framför allt
> är det äldre pensionärer som tutar, ofta när
> de sakta segat sig upp till bara några meter
> bakom. Efter att de släppt lös hesa fredrik
> stampar de så pedalen i botten och sniker förbi.

Det är inte så att du väljer att missförstå med flit Geologen?
Har du cyklat utomlands, i Frankrike eller Italien, om du inte har det så kan jag berätta att bilister tenderar att tuta lite på håll för att varsko cyklister om att de kommer bakifrån. Jag är ganska säker på att det är vad Bosse avser, snarare än att tuta på två meters håll för att skrämma eller jävlas.
Jag uppskattar det iallafall när jag är på kontinenten.

Idotcyklister......
Sitter man i bil och tutar lite lätt på håll hinner cyklistskocken samla ihop sig. (inte det kränkta, utdragna tutandet precis vid passage som är alltför vanligt).

Cyklar man använder man ringklockan på lite håll så hinner stavgångarna och annat öst folk samla ihop sig och bestämma vilken sida de skall gå på.

Och varför förbjuda Prius när det normalt är däcken som hörs mest?

Idotcyklister......
Inte vet jag om det beror på hjälmen eller hur mina öron är formade men jag får en hel del vindbrus i öronen när jag tittar rakt fram. Ibland såpass mkt att det överröstar en upphinnande bil. Vrider jag huvudet åt sidan blir det tyst på bruset däremot.
Så om man hör bilar bakom eller inte kanske "beror på" helt enkelt.

Ett par korta "glada" tutt-tutt på avstånd ska ingen bli tjurig över, ett långt tut på nära håll kan jag hålle med om är trist.
Tutan använder man för att påkalla uppmärksamhet, inte för att visa sin ilska.

Idotcyklister......
bigmollo skrev:
> Håller med Bosse och Pelle. Jag har också svårt
> att höra bilar som kommer bakifrån.
>
> Men jag kan förstås ha fel...

jag tror du hört fel

Idotcyklister......
Jag har väldigt svårt att förstå Geologens argument. Det finns många tillfällen då vinden i öronen överröstar bilarnas brummande och har man mötande trafik kan man lätt missa att det även brummar bakifrån.

Ett lätt tut för att signalera "här är jag" är iaf av mig oerhört uppskattat, även om jag oftast hörde bilen ändå.

Idotcyklister......
Forza! skrev:
>
> Vad är en Idot?

Det är den lindrigare varianten av det fullständigt tillintetgörande och dessutom självförnedrande uttrycket "idiot" som ju från början, sisådär en hundra år sedan, användes om personer som några decennier senare kallades mentalt retarderde, sedan förståndshandikappade och sedan, ytterligare några decennier senare, "personer med särskilda behov" och som än i dag används av vissa personer med normalt sett en ganska låg självkänsla och/eller fattningsförmåga vad gäller att finna lämpliga ord för sin irritation och ilska över en annan människa och ordet som sådant uppfanns visst av en happyit för ett par år sedan i samband med en olämplig omkörning vid Årstabron om jag inte missminner mig.

Idotcyklister......
Nej, jag har inte cyklat utomlands, men att som bilist tuta i förebyggande syfte är ett satans ofog! Tutan ska bara användas som en sista utväg när det är uppenbart att cyklisten inte ser/hör.

Och vindbruset i öronen slipper man genom att vrida lite lätt på huvudet. Samtidigt som man gör det kan man snegla lite bakåt. Två flugor på smällen!

Idotcyklister......
geologen,
ännu en gång kanske det inte skulle skada att lyfta blicken lite, och tänka bara för ett ögonblick utanför dig själv och din egen värld. jag vet att det inte är din starka sida, men faktum att den typen av varsel-tutningar funkar alldeles utmärkt, och är markant annorlunda än den irriterade "flytta-er-för-fan"-tutningen.

Idotcyklister......
Jag uppskattar också tutandet, speciellt om det följs upp med omkörning i andra filen. Många av vägarna som jag kör på är rätt smala och där brukar det funka bra med samarbete. De längst fram signalerar när/om vägen är fri för omkörning om det ligger en bil bakom och bilisterna tutar om de tänker köra om eller lägger sig snällt bakom om det är skymd sikt.

Idotcyklister......
... och imorse var det bilister som körde längs E18 mot Rissne i morse (7/6).

Ni var +2000 varav flera av er hade solglasögon.

Vilka jävla riksidioter som åker två i bredd på en väg utan att ens märka att halva Stockholm bilkö ligger bakom och tvingas snirkla fram i 25 km/h.

Det är ju tack vare er bilister har rätt att kalla alla andra för idioter!

Idotcyklister......
geologen skrev:
> Nej, jag har inte cyklat utomlands, men att som
> bilist tuta i förebyggande syfte är ett satans
> ofog! Tutan ska bara användas som en sista utväg
> när det är uppenbart att cyklisten inte
> ser/hör.

Det fungerar inte. Om bilisten väntar så länge med att tuta så är det för sent. Då blir det en tutning i örat på cyklisten med sura miner och risk för dikeskörning som följd.

Idotcyklister......
Forza! skrev:
>
> Vad är en Idot?

Happyitiska för idiot. Rätt idotiskt egentligen.

Idotcyklister......
Säkerhet,hänsyn
Handlar ofta om bästa förmåga, förmågan hämmas vid trötthet, man gör mer misstag, uppfattar olika signaler olika (även tutande bilister).
Att skilja på olika sätt att tuta kan faktiskt riktigt enkelt uppfattas som en information eller som något aggressivt.
Jag har därför inget emot information men att gång på gång höra "bil kommer" kan vara påfrestande hur välvillig informationen än är.
Vi är individer även fast vi ligger i klunga, vi kan inte överlåta ansvaret till "klungan".
Är det beslutat 2 led så är det 2 och inte 3led vilket allt för ofta händer i backar (trötthet ?).
Självklart skall vi varna varandra men jag har svårt att göra annat än följa trafikregler jag kan inte gärna försvinna från vägen.
Att jag i min ålder skall vrida på huvudet varje 30'de sekund går helt enkelt inte.
Jag måste ha en viss tillit till upphinnande fordon. (Det där lät läskigt men det måste fungera på det sättet )

PS

Att träna med andra är det bästa som finns

Idotcyklister......
Fikasvettot skrev:

> Cyklar man använder man ringklockan på lite
> håll så hinner stavgångarna och annat öst folk
> samla ihop sig och bestämma vilken sida de skall gå på.

Aha, det är alltså folk från öst som yrar rundor på cykelbanan.?.:)

Idotcyklister......
Skogling skrev:
> Jag mötte +40 Fredrikshovare på bron mellan
> Kärsän och Lovän i torsdags. Man kan ju lugnt
> säga att dom tar plats. Typ 3 i bredd. :(

Tjena!

Kör Hovfet med åldersbaserad träning? Fan vad gött att kunna köra utan alla sega +40 gubbar..

Förövrigt hör jag inte när Bigmollo kommer bakom mig, men det beror nog mer på att hans primalskrik gör mig halvdöv..

Idotcyklister......
Under decennier av nordisk landsvägsevolution har bilisten fått existera på vägarna i en monokultur av motorfordon.
Traktorer som tillfälligt hindrar en i ens framfart kan man acceptera därför att traktorerna varit en del av den evolutionära processen. Bilisten är i grunden anpassad till traktor-distraktioner
Men under de senaste åren har cyklisterna vällt ut på vägarna i tusental och bilisten hinner inte anpassa sig.
Att lätta på foten och eventuellt tappa 30 sekunder av resetiden för ett par cykelburna anomaliteter i bredd är en ny och skrämmande upplevelse.
Bilistens revir är på väg att invaderas och det blir viktigt att hävda sin rätt, gestikulera och föra oljud samt eventuellt göra olika skenattacker.

På många håll i resten av europa har de båda grupperna levt i samförstånd och man hyser respekt för varandra.
Nyligen har det konstaterats att alla Homo sapiens (utom de afrikanska folken) har en viss inblandning av gener från Homo neanderthalensis.
Enkelt sagt; någondera folkslaget låg med mer än bara gubbar.
Ni ska få se att även de gamla bilisterna med tiden kommer att ingå i den moderna cyklistens arvsmassa efter viss typ av samvaro.

I framtiden, när varje bilist egentligen genetiskt är 96% cyklist, så är det slut med klagomålen mot cyklismen.
Däremot gör sig säkert många lustiga över bilister. Men det tar vi då.

Idotcyklister......
Traktorer svänger undan när tillfälle ges på landsvägar. Dessutom kör dom oftast minst 50 nu för tiden. Många racercyklister är tyvärr inte så racer som dom tror. Ofta går det runt 20-30 oavsett sockfärg. Vilket är beklämmande, dom kunde lika gärna köpa en fin mtb och köra vid sidan av i den farten.

Idotcyklister......
geologen skrev:
> Nej, jag har inte cyklat utomlands, men att som
> bilist tuta i förebyggande syfte är ett satans
> ofog!

Så det ena av de två enklaste sätten som situationen i första inlägget kunde lösts på är ett satans ofog?

>Tutan ska bara användas som en sista utväg
> ser/hör.

Ja så använder man den i Sverige och andra likasinnade länder ja. Först bildar man kö bakom två cyklister och sen väntar man lagom tills man blir Germanskt-Anglosaxiskt Trafikjättearg(tm) och kör och tutar sen därefter. Jättesmart.

Idotcyklister......
Nej, det normala är att cyklisterna i god tid upptäcker att det kommer en bil bakom. Är man bara normalt uppmärksam märker man det när bilen är långt bakom. Då anpassar man sig vid behov, och ingen behöver tuta. Ett tut är bara en signal som säger "Flytta på dig din jävel, för här kommer jag och nåde den som är i vägen för mig!".

Idotcyklister......
Kneecap skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Jag mötte +40 Fredrikshovare på bron mellan
> > Kärsän och Lovän i torsdags. Man kan ju
> lugnt
> > säga att dom tar plats. Typ 3 i bredd. :(
>
> Tjena!
>
> Kör Hovfet med åldersbaserad träning? Fan vad
> gött att kunna köra utan alla sega +40 gubbar..

Nej, du vill väl bara ha deras systrar, va?

Idotcyklister......
geologen skrev:
>Tutan ska bara användas som en sista utväg
> ser/hör.

Utan att ha litteraturen till hands, så är jag ändå rätt säker på att körskolans böcker hänvisar till att tutan ska användas t.ex i just sådana situationer där man kommer ikapp långsammare ekipage som cyklister, ryttare, etc. Bara för att signalera om att man finns där för att undvika en potentiellt farlig situation.

Alltså med ett litet tut i god tid, inte smyga upp bakom och ställa sig på signalhornet med båda händerna. Tänk om man skulle bete sig mot ryttare som du förespråkar att man ska göra mot cyklister, alltså använda tutan "som en sista utväg".

Det är snarare att skapa en farlig situation än att förebygga den.

Idotcyklister......
Spela roll gummiboll vad man hör bakifrån. Ska man cykla i bredd har man skyldighet att se till att trafiksitautionen tillåter det, så enkel är lagen. Behöver ni vrida på huvudet, skaffa backspegel eller hörapparat så får ni göra det.

Idotcyklister......
geologen skrev:
> Nej, det normala är att cyklisterna i god tid
> upptäcker att det kommer en bil bakom. Är man
> bara normalt uppmärksam märker man det när
> bilen är långt bakom. Då anpassar man sig vid
> behov, och ingen behöver tuta. Ett tut är bara
> en signal som säger "Flytta på dig din jävel,
> för här kommer jag och nåde den som är i
> vägen för mig!".

Du har inte märkt att du är rätt ensamen om den tolkningen i den här tråden? Betyder det att du har rätt och alla andra fel eller att du är av avvikande åsikt? Påminner om en skiva med Thåström från tidigt 2000-tal...

Jag kan tycka att ett litet tut i god tid är helt ok. Sen undrar jag om det låter mer om man tutar med båda händerna :)

Idotcyklister......
Förklara gärna för mig vad tutet ska åstadkomma för en cyklist som redan sen länge känner till bilen bakom. Den som inte upptäckt bilen har brustit ordentligt i uppmärksamheten och kan därför behöva ett tut, förhoppningsvis med resultatet att uppmärksamheten skärps i framtiden. Men normalläget måste rimligtvis vara att cyklisten hör, och kanske ser, bilen långt innan bilisten ens är i "tutläge".

Idotcyklister......
Märker du inte att alla andra är orimliga, ouppmärksamma och onormala idioter till skillnad från dig. Envisa är de också, som inte gör som du tycker de ska göra. Move on.

Tillbaka
Topp