IG fram + HG bak= sant eller falskt???

sprallis

Ny medlem
Hejsan,

Jag har sedan en längre tid haft problem med att kedjan inte vill ligga kvar på minsta drevet bak. Efter diverse tips här på forumet så är problemet kvar. T ex har jag bytt vajer, växelförare, rulltrissor och provat olika powerlinks. Givetvis även försökt att fininställa växlarna.

Till slut fick jag med svansen mellan benen bege mig till cykelhandlaren..... Hans svar var att Man inte kan ha IG på dreven i fram och HG på den 9-delade kassetten i bak. Jag kan bjuda er på mitt IQ befriade misstag ;). Till mitt försvar så kunde jag inte mycket om cyklar när den inköptes begagnad.

Nu till min fråga:
Har min cykelhandlare rätt?

OBS, jag har letat under läsvärt, men inte hittat ngt svar.

Senast redigerad av en moderator:
Han förklarade det med att IG vevpartiet i fram har mindre mellanrum mellan klingorna, vilket gör att kedjan får för mkt vinkel om den ska ligga på minsta drevet i bak.

Vilket drev har du fram då? Är det problem på samtliga klingor fram?

Minsta klingan fram och lilldrevet bak är en kombination du inte ens behöver försöka få att funka.

Kolla kedjelinjen, dvs. så att kedjan går parallellt med färdriktningen om den är i mitten både fram och bak.

Det är svårmätt, Barnett hade någon procedur för det där vet jag. Ska rota lite...

TNT: Kör bara med de 2 större dreven fram samtidigt som jag har minsta bak, så det är inte problemet. Enligt cykelhandlaren gör IG vevpartiet att kedjan inte kommer tillräckligt långt ut för att ligga stadigt på minsta drevet. Tycker själv att linjen är rak, men jag har ju uppenbarligen haft fel förr. Rota gärna lite, behöver all hjälp jag kan få.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Barnett hade någon procedur för
> det där vet jag. Ska rota lite...

Kapitel 27.

Håll ett finger från ramröret till en av storklingans tänder. Trampa baklänges och kolla så storklingan är rak och inte kastar från sida till sida.

Sätt fast en rak sak på storklingan så att den raka saken pekar bakåt och hamnar strax framför hjulets mittpunkt. Se till att den inte tar i ramen eller något annat på vägen och försök även få den att ligga så plant som möjligt mot storklingan. Sätt fast den med en tving eller så på klingorna.

Mät med ett skjutmått avståndet mellan mittersta klingan fram och den raka saken (är det svårt att mäta till mitten, mät till innersta drevet. Mät sedan hela bredden på klingorna och räkna fram mitten istället).

Mät även till mitten på kassetten (samma sak här om det är svårt att mäta till mitten).

Om det skiljer mycket på dessa värden kan det vara boven, iaf. om kassettens mitt är mycket längre ut än vevpartiets.

Sned kedjelinje kan bero på flera saker;
- Sned ram.
- Felcentrerat nav.
- Fel vevaxellängd.
- Fel antal shims i vevlagret.
- Fel kassett på bodyn. (mindre troligt)

OBS: Det är oftast ett misstag att börja justera kedjelinjen om man inte har testat alla andra problemlösningar innan.

Jag har ett IG vevparti och HG kasset och kör med en Sram 48 kedja, funkar finfint numer när det har slitits ihop lite.

sprallis skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt cykelhandlaren gör IG vevpartiet
> att kedjan inte kommer tillräckligt långt ut för
> att ligga stadigt på minsta drevet.

Humbug säger jag.

Däremot kanske kedjan är inkompatibel med kassetten? Men då borde det vara problem på andra växlar också.

En slö fjäder i bakväxeln som inte orkar dra ned kedjan ordentligt?

Testat att lossa vajern helt till bakväxeln samt skruva ut stoppskruven lite för långt? (eller har du Rapid Rise?)

Är växelörat snett?

Brainstormar lite bara :)

De nya hg kassetten skall vara kompatibla med IG! Förövrigt kör jag så! Men jag kör 8-delat rätt igenom. Men att kedjelinjen blir fel pågrund av att du har ett vevparti som är avsett för 8-delat är en bluff! Det påverkar inte växlingarna bak.

har du bytt kassettet isamband med att du bytte kedjan? Det låter som att du legat mycket på det minsta drevet bak, och bytt kedjan utan att byta kassettet! Alt. är ändlägesjust. på bakväxeln felaktigt inställd. Testa att släppa lite extra på skruven. Det kan rädda en lite sliten kassett/kedje kombination.

Kan du när du väl växlat ner till minsta drevet bak trampa utan att kedjan släpper? Kan du inte det så är kassett för slitet!

Annars vet jag inte på rak arm.

/Erik

Tillbaka
Topp