IKEA Folkvänlig Ver 2.0 2016

cyklisterna

Ny medlem
Lite kommentarer/ frågor om nya IKEA folkvänlig och intryck så långt.
Dvs den nya som började säljas i Oktober i Älmhult.
Vore kul att få hjälp / höra vad andra har för erfarenhet.

*Bakgrund till cykelinköp
*IKEA Folkvänlig 2.0 intryck
*Förbättringar /trimning av cykeln ( jag ber om tips)

*Bakgrund
Cyklat hela livet och stort sett aldrig åkt kommunalt till och från Jobbet/skolan.
Min fru ungefär detsamma. Redan nu vet ni att jag inte bor nånstans det snöar särskilt ofta...
Nyligen hemflyttade till Skåne och frun har ca 6Km till jobbet och märker att hon drar sig mer för att cykla nu än hon gjorde förr när det var 7-8 Km till jobbet. Tror terrängen och blåsten påverkar.
Dessutom är det tillräckligt långt för att hon behöver duscha om hon trampar på ordentligt. Vilket gör att hon gärna skippar cykla om hon har tidiga möten och mister "vardagsmotion och endorfiner" på hemvägen också, vilket är synd. Dessutom har jag hört att bilar sprutar avgaser vilket är dåligt för miljön...
Själv blir jag duschsvettig efter ca 2-3Km, vilket jag alltid legat under, pendlingsmässigt till jobbet...(Nej, jag är inte fet(om du inte frågar mig;) och otränad, bara svettas mycket och lätt)
Cyklar har varit av blandad kvalitet genom åren, Mest MTB och hybrider, aldrig betalt över 10k för en cykel. Så öppen för att bättre cyklar kan göra stor skillnad, men har ingen större erfarenhet i det segmentet.

Målet att frun skall välja cykel oftare och bil mer sällan, till jobbet
Valet var mellan en snabbare pendlarcykel eller att prova elcykel.
Testat några olika och såg att IKEA sålt och nu åter säljer elcyklar och åkte till Älmhult strax innan Jul och köpte 2???( Min är kvar i lådan och troligen till salu;-) ).
Vad är grejen med att bara sälja i Älmhult?Fattar inte. Inte precis som om IKEA är kassa på logistik.
Tanken var att det borde vara mycket Elcykel för pengarna...

*Intryck
Stort sett bra, om vi ser cykeln som transportmedel, inte i huvudsak ett redskap för vardagsmotion.
-Känns som man kan hålla en högre marschfart över kuperad/"motvindig" terräng samt accelerera snabbare upp i fart UTAN att bli svettig. Är man villig att svettas och vill ha träningseffekt, så är jag långt mer tveksam(Såklart;).

-Går för långsamt: Cykeln driver upp till 25km/h, sedan får man försöka driva 25Kg cykel fortare och det går väl sådär bra, iallafall för mig. Cyklar fortare än 25 gör jag annars rätt ofta på min egen cykel. Frun med...Hon har redan påpekat att hon inte kan hålla samma hastighet( med elcykeln) som hon brukar med vanlig cykel( med samma fysiska insats) över vissa sträckor, vilket känns lite irriterande.
Jämför att köpa nya skor och märka att man plötsligt är 10-15s långsammare / km när man ger sig ut och springer, ingen supermotivator precis.

- För tung: Get what you pay for...Måste elcykar vara så tunga? Förstår att det är i grunden sämre cyklar med eldelar(som kostar lite), men ändå.

- Design:
*Inte jättesnygg och varför vikcykel? fattar inte på den storleken på cykel, känns som det bara adderar kilon och kollapsrisk.
*pakethållare, finns det? Har köpt en som monteras på sadelstolpen, men osäker på om det är en bra idé/klarar en väska. Tips?
*Framdämpare utan lockout. känns för egen del inte meningsfullt och riktigt irriterande när man kör ner för trottoarkanter och den slår ut helt. kan man göra nån modifiering som låser, eller är det rimligt att byta framgaffel?

-Riskmoment: Kan inte riktigt ta på det, men jag upplever i "kroppen"att risken att jag kommer råka ut för en olycka är betydligt större på elcykeln redan nu i otrimmat skick. Det är nåt med hur den driver, relativt med vad jag är van vid. Alltså inte topphastigheten. Det känns som jag kommer råka illa ut, helt enkelt (vilket tillsammans med "vikbarheten" såklart ställer frågetecken kring min intelligens, när jag strax efterfrågar trimtips nedan)

-Batteri: verkar hålla ca 4 mil första laddningarna, på full assist för det mesta. Såg någon som inte förstod hur ett litet batteri kan ha nån kapacitet, men efter att varit med och byggt ett batteri med panasonic batterier, tycker jag det verkar vara rätt storlek för de 8.? Ah det innehåller.
?Har en känsla av att batteriet inte orkar driva upp till 25km/h när laddningen är under 50%, men inte helt säker än, måste testa mer. Driver ibland upp i högst 22km/h?
Nån som vet vad extrabatteri kostar?

- Sammantaget ger jag tummen upp för elcykel som transportkoncept, men är mer tveksam till just denna inkarnation. Den funkar, men jag avvaktar nog en variant som passar mina behov, under 15K eller bygger själv.

Jämfört med andra elcyklar tror jag man får mycket elcykel för pengarna, dock behövs lite mer för att jag skall bli såld.

*Förbättringar/ trimning
-Skulle verkligen vilja ha en lättare cykel.

-Pakethållare vill jag gärna ha som standard eller iallafall en som kan monteras i efterhand(nån som vet?)

-Elkomponenter på en bra, icke vikbar cykel vore attraktivt under 10k, kanske kan jag flytta IKEA delarna till en vanlig 29" MTB, eller hybrid ( bygga om bakhjul) och få ut nåt bra? frågan är om 6500kr för ett el-kit inte är lite mycket.

-Trim: Två inställningar i datorn. Hjuldiameter och speedlimit. försökt ställa om båda för att få den att gå fortare.

Hjuldiameter: kan ställa om diametern, men det ger enbart skillnad i hastighetsvisning, inte fartskillnad. Således ingen effekt.

Speedlimit: denna inställning döljer sig bakom lösenord(1919), försökt ställa upp till 30,31,32,33, 35, 40 km/h, utan effekt på cykeln. Värdet sparas dock, så det kanske är controllern som begränsar.

Någon som har tips om hur man trimmar denna cykel i datorn eller via fysisk moddning av sladdar/sensorer etc, för att få högre topphastighet?

Det var intrycken efter ett par veckor med cykeln.
Den känns som en "accident waiting to happen" i mitt fall, men ändå är den för långsam...hur hänger det ihop?

Gott nytt år!

Senast ändrad:
cyklisterna sa:
[…]Själv blir jag duschsvettig efter ca 2-3Km, vilket jag alltid sluppit överskrida...( nej, jag är inte fet(om du inte frågar mig;) och otränad, bara svettas mycket och lätt)
Cyklar har varit av blandad kvalitet genom åren, aldrig betalt över 10k för en cykel.

Målet att frun skall välja cykel oftare och bil mer sällan, till jobbet[…]

Hur kan målet vara att frun ska välja cykel när det uppenbarligen är du som är en tjockis?

Senast ändrad:
cyklisterna sa:
-Går för långsamt: Cykeln driver upp till 25km/h, sedan får man försöka driva 25Kg cykel fortare och det går väl sådär bra, iallafall för mig. Cyklar fortare än 25 gör jag annars rätt ofta på min egen cykel. Frun med...Hon kan inte hålla samma hastighet som hon brukar med vanlig cykel över vissa sträckor, vilket känns lite irriterande.

Någon som har tips om hur man trimmar denna cykel i datorn eller via fysisk moddning av sladdar/sensorer etc, för att få högre topphastighet?

Gott nytt år!

Ring eller mejla Transportstyrelsen och Polisen, dom kan säkert bemöta dig med adekvata instruktioner.

Gott nytt år!

Edit: Bengt-re, har du några tips? :o)

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Hur kan målet vara att frun ska välja cykel när det uppenbarligen är du som är en tjockis?

Även om TS är en otränad svettis så kan jag tänka mig att det är billigare för hushållet som helhet med cykel istället för bil. Ts är alltså inte bara otränad, utan även snål!

Senast ändrad:
En såndär håverboard kanske?

Men allvarligt.. 25km/h duger väl fint. Det är 6 KILOMETER! Finns inte på kartan att man skulle bli svettig av det på en elcykel.

Köp en Ecoride till hustrun. Jag känner flera nöjda användare.

Är du kinkig med hur din cykel driver bör du köpa något från Bosch. De har ganska naturlig cykelkänsla.

IKEAs första cykel var inte så väldigt bra och den nya ser ut som total skit. Båda är/var inköpta och dekalade kinaprodukter, inte någon IKEA-design. Du får vad du betalar för....

http://elcykelguiden.se/nyhet/133/

Med passus för dåligt minne. Är det inte på Ikea-cykeln det gick att välja olika hjulstorlekar dvs det går att justera hur länge motorn driver?
/David

Orkar man inte trampa så köp en bil.
Att tro att maggen ska försvinna för att man åker elmoppe är förutom att lura sig själv även onödigt obekvämt.
Lite som att säga att man har matlåda och ha med sig findus färdigrätter till lunchen istället för att gå ut och äta.

emmer sa:
Att tro att maggen ska försvinna för att man åker elmoppe är förutom att lura sig själv även onödigt obekvämt.
Lite som att säga att man har matlåda och ha med sig findus färdigrätter till lunchen istället för att gå ut och äta.

Det verkar dumt att åka bil istället för elcykel om man har möjligt. Dumt för plånboken, miljön och hälsan. Ska man tro de där som forskar på grejer så är träning närmast verkningslöst om man vill få bort magen, vikten styr man med matintaget.

Vernersson sa:
hahahaha... Snygg trollning :-D

(TS alltså)

Att skriva ett sådant inlägg som första och enda inlägg tyder nog på att det är någon befintlig användare som skapat ett nytt konto för att bara provocera eller för att göra gratisreklam möjligen. Det förfaller inte helt genuint.

Dock tror jag i sak ändå att kvalliten är i bästa fall medioker på ikeas elcyklar. Troligen sämre än så.

emmer sa:

Bra idé. Vi behöver verkligen fler bilar på vägarna.

Ett stort fel, som de flesta elcyklar har, är att de driver på framhjulet. Eftersom framhjulet styr, och fäste/grepp är en nödvändighet för att kunna styra tryggt och säkert, är det olyckligt att man driver på det hjulet. Risken är stor att det spinner loss vid ett dumt tillfälle och hela cykeln välter. Särskilt rullgrus, snö och is är problematiska underlag.

Bäst är att driva i bakhjulet. Inte nog med att det är säkrare, det gör också cykeln mindre apful...

geologen sa:
Ett stort fel, som de flesta elcyklar har, är att de driver på framhjulet. Eftersom framhjulet styr, och fäste/grepp är en nödvändighet för att kunna styra tryggt och säkert, är det olyckligt att man driver på det hjulet. Risken är stor att det spinner loss vid ett dumt tillfälle och hela cykeln välter. Särskilt rullgrus, snö och is är problematiska underlag.

Bäst är att driva i bakhjulet. Inte nog med att det är säkrare, det gör också cykeln mindre apful...

Jag tycker de flesta jag sett driver på bakhjulet, men jag kan ha fel.

geologen sa:

Jag gjorde en 180 graders sväng i söndags på två meter. Halt och drivning bak är inte bara bra. Oki - för hårt pumpat bakdäck bidrog delvis....

Ojdå, vet inte riktigt vilken del av mitt inlägg som rört om i forat med en del OT svar och direkta påhopp, men tydligen är det nåt jag missat vad gäller kutym i inlägg. Beklagar.

Exakt vad som var "dålig form", får ni gärna informera om, för jag blev lite överraskad. Men det kanske är nya tider och såklart nytt forum...

Kanske ligger förklaringen i att jag uppenbarligen är fet, snål, otränad med kraftig hängmage. Säkerligen även outbildad. Jag får undersöka noggrannare om jag inte röker eller snusar, super, tror på gud, har OCD och röstar brunt också...Tack för hjälpen med insikterna, äntligen kan jag komma vidare i livet och tråden blev så mycket mer levande. Gotta love that!

1. Jo, jag är nyregistrerad och ny här och inlägget är helt genuint menat. Jag letade info om nya IKEA cykeln( och hittade i stort sett inget, vilket jag tycker är lite konstigt) häromdagen och hittade lite här om den gamla IKEA cykeln och tänkte att det säkert fanns en massa kunskap generellt här i "cykellandet", samt kanske intresse för att spinna lite om den nya cykeln. Ergo registrering och en första post ( nån gång måste vara den första).
Så nej , det var inte ett försök att trolla. Inte heller marknadsföring (om vi bortser ifrån att jag nog inte har lust att köra tillbaks till Älmhult med min herrcykel, utan nog får sälja den. Men det går väl bra via Blocket tänker jag. Nån som vill slippa tur till Älmhult, så ...)

Deuxième point. Ni som skrivit de mest OT och personangreppsmässiga kommentarerna: Vad var syftet? Hur leder det tråden framåt? Vad vill ni att jag skall svara?
Vad gäller svettning, så är det högst individuellt och ja, hur tränad man är, är en faktor, men inte den enda. Precis som det finns en koppling mellan hur solbränd man är och hur mycket man solar. Vissa blir "snyggt" solbruna snabbt, vissa bara kräftröda och får cancer. Vissa är bruna utan att sola, men det anses numera ofint att påpeka det...

3. Elcyklar är en rätt naturlig utveckling, med få nedsidor och jag tänker att jag ganska tydligt landar i att jag inte är helt betagen ännu, men att potentialen är tydlig och med lite bättre implementation så är det snart bra( ur TRANSPORT perspektiv...När vi cyklar med bibs i grupp om 20 och pratar fikonspråk är det inte transport vi sysslar med. Är vi eniga där?).

Jag har själv svårt att anpassa mig, då jag som sagt cyklat hela livet och som säkert flera andra tycker att "det hör till och är lite macho" att trampa själv och assist är för mesar. Men jag kan ju inte ignorera att alla inte är lika tröga som jag är och fördelarna är rätt uppenbara ur transport perepsktiv, särskilt efter lite testrundor.
När jag cyklar gör jag det antingen för at ta mig från A till B eller för att jag skall träna. I första fallet så får jag dessutom lite vardagsmotion och har egentligen inget emot att bli lite svettig) om jag inte skall stå framför folk och presentera nåt precis efter.

4. "25 km/h räcker väl..." Verkligen! Ingen "cykel" om den driver fortare? Wow! Då får jag nog tänka om...
Detta är ett cykelforum för folk som cyklar "en del", inte sant?
Kan nån ge mig snitt farten, ni klockar på cykelvägen in till jobbet (annat än uppför motsvarigheten till Abborrebacken, eller uppför Västerbron), Är den ca 25km/h? Högre, lägre...?
Dessvärre är den nuvarande, kanske största, "downern" med elcykeln att den går långsammare än jag/vi cyklar vid tillfällen och det förtar i min värld något av den positiva upplevelsen.
dvs för att vinna i transportfejden (hos mig) så får cykeln gå rätt fort och vara rätt bra(och säker) och därmed övervinna dels absolut A-B sträcktid, endorfin/ oxytocin kick, vardagsmotionsvärde och allmänt "jag gjorde det med egen kraft" upplevelsen.
Tror vid närmare eftertanke att även kassetten spelar roll, hade faktiskt inte reflekterat över det förrän nu...kanske även klingval för att toppa ut runt 25-28...

Magkänslan säger mig att cykeln nog behöver krypa fram i knappt 35 innan jag börjar bli intresserad på allvar och motionsmässigt är det nog en jobbig strid för elcykeln för överskådlig framtid, då högre fart helt klart medför högre risk dessutom.

5. IKEA cykeln: om jag fattat det hela rätt så var IKEAS gamla cykel i stort sett identisk med en som såldes på XXL och kostade under halva priset. Därav drog jag slutsatsen att jag skulle få rätt mycket Elcykel-upplevelse för pengarna med den modell vi köpte. Detta skulle jag fortfarande gärna få grepp om. Kanske drog jag fel slutsats.
Drivning: Den gamla drev fram, den jag köpt driver bak. Om bilerfarenheten skall komma in så har vi kanske snart 2 hjulsdrift på cyklar...

Jag undrar också lite konceptmässigt vad IKEA håller på med. De designar SLADDAcykeln som får pris och så säljer de två "fulskapta" elcyklar. Borde de inte designa en som är bra, själva istället? Eller är det så bråttom?
Eller kanske försöker de finna rätt demographic ( som vill köra bil till Älmhult och köpa vikbar cykel???) känns lite märkligt...

6. Inte köpa/köra bil, eller dyrare cykel= snål. Intressant tanke. Så nästa gång nån skall köpa ny familjebil, så skall vi ifrågasätta varför de inte köper en Phantom, eller varför inte TESLA när vi ändå är på el?...Låter rimligt... När blev det snålt och värdigt förakt att inte vilja spendera pengar i onödan? Dumsnål är en annan sak...Men det kanske finns en viktig lärdom här som jag missat. Enlighten me, please...

I ovanstående har jag nu, för att alla skall bli lyckliga infogat flera stav-, syftnings-, meningsbyggnads-, kommaterings- och sär skrivnings fel, samt ogenusneutrala begrepp att gotta ner sig i. Så nu trollar jag nog, sorry... Get 'em while they're hot! Eller har jag det...? Lite pinsamt att kommentera om det visar sig att jag bara hittade på...

Alea iacta est, nu skall granen ut! ;-)

Senast ändrad:
geologen sa:

Nu vet jag inte om du har körkort, men på bilar är det ungefär ganska precis tvärt om.

NickPick sa:
geologen sa:

Nu vet jag inte om du har körkort, men på bilar är det ungefär ganska precis tvärt om.

Nu vet vi inte om du någonsin har cyklat men en cykel håller inte balansen av sig självt.

cyklisterna sa:
4. "25 km/h räcker väl..." Verkligen! Ingen "cykel" om den driver fortare? Wow! Då får jag nog tänka om...

Det kan väl inte komma som en överaskning att en elassisterad cykel bara får driva till 25 km/h?

cyklisterna sa:
Magkänslan säger mig att cykeln nog behöver krypa fram i knappt 35 innan jag börjar bli intresserad på allvar och motionsmässigt är det nog en jobbig strid för elcykeln för överskådlig framtid, då högre fart helt klart medför högre risk dessutom.

Skall du åka motordrivet fortare än 25 km/h, så skall den vara registrerad samt får inte framföras på cykelbanorna.

emmer sa:
NickPick sa:
geologen sa:

Nu vet vi inte om du någonsin har cyklat men en cykel håller inte balansen av sig självt.

Men det bästa av två världar vore väl drivning både bak & fram på en tvåhjulig cykel. Men nån slags elektronisk differential som fördelar drivningen mellan fram och bak, likt principen från en modern 4WD-bil i vinterväglag. Plus antispinn självfallet.
u2.gif

Johan Falk sa:
emmer sa:
NickPick sa:
geologen sa:

Men det bästa av två världar vore väl drivning både bak & fram på en tvåhjulig cykel. Men nån slags elektronisk differential som fördelar drivningen mellan fram och bak, likt principen från en modern 4WD-bil i vinterväglag. Plus antispinn självfallet.

Samt semiaktivfjädring fram och bak, och ett aktivt styrsystem mellan styret och gaffeln, som kan kompensera för spår och sånt.

Lite mer seriöst geologen - fram resp bakhjulsdrift på cyklar har sina för och nackdelar. Inget är kategoriskt fel.

Framhjulsdrift passar generellt bäst för små effektuttag. Det är enkelt och billigt att installera och bra för viktfördelningen. Tro det eller ej, det är ibland även bra för körstbilitet.

Drivning och ev regenerativ bromsning måste dock filtreras skapligt hårt för att inte ställa till det på halkiga underlag. På underlag med bra fäste är det en fördel. Du bromsar ju huvudsakligen med framhjulet eller hur?

Skall man bygga själv är det plättlätt med FWD men man rekommenderar att ha en gaffel som tål den ökade belastningen.

"Ryck i styret tönt" är en svår option. :D

Troll: En som samtidigt skriver om klingval och kassetter men påstår sig inte veta om man kan köpa lösa pakethållare...

På bil vill man för gemene man att det släpper fram före det släpper bak. På cykel tvärtom.
På mc på gata är det lite lurigare. Men glider nog hellre på näsan än highsidar :)

Välkommen till Happyride!

"Forumet
Happys hjärta. Det är forumet och forumbesökarna som är Happyride. Vi försöker hålla en trivsam nivå och lyckas rätt bra även om debatternas vågor kan gå höga ibland. Men det är klart, om man ska fetta fyrkantsaxeln eller inte innan man monterar vevpartiet ÄR en viktig fråga precis som så mycket annat! Det är definitivt inte bara mountainbikes som diskuteras utan allt mellan landsväg, liggcyklar, barnsadlar och cykelkärror är sånt som dyker upp då och då."

Förr, på happymtb:s tid, då var tom sidans slogan "Sveriges trevligaste cykelforum"

Men, då som nu, troll eller inte, drar man igång en tråd om elcyklar, då förtjänar man att stenas till döds..
Förhoppningsvis och kanske även troligtvis håller det sakta men säkert på att ändras..

Jag har förövrigt ingen elcykel men har testat flera stycken.. Som vanligt, ju dyrare desto bättre upp till en viss gräns.

emmer sa:
NickPick sa:
geologen sa:

Stämmer bra!

cyklisterna sa:

1. Det är bara att inse att vi är olika, vissa har det där kvastskaftet så långt uppkört att det måste trycka för mycket på hjärnan, så det är bara att ignorera. ;)

4. 25km/h säger lagen att det max får gå sedan är det en moped med allt vad det innebär med försäkringar och annat som kommer till.

5. Den gamla drev på framhjulet och gick att "trimma" men blev totalt livsfarlig i allting över 30km/h. Sedan håller jag med dig gällande vikbar, varför ?
Sedan vill man inte ha drivningen på framhjulen på en cykel/tvåhjuling eftersom det är nästan omöjligt att rädda sig om det skulle tappa fästet. Driver det på bakhjulet så har man i alla fall en sportslig chans att reda ut det.

Edit: Förtydligande.

Senast ändrad:
Evileas sa:
Men, då som nu, troll eller inte, drar man igång en tråd om elcyklar, då förtjänar man att stenas till döds..
Förhoppningsvis och kanske även troligtvis håller det sakta men säkert på att ändras..

Men om man i första inlägget efterfrågar trimning och vill ha el-assistans även över hisnande lagstadgade 25 km/h så blir det ofta en lite "speciell" stämning på Happy...

Troll = medveten strategi (går inte att förändra)

Inte troll = okunskap (går att förändra)

- - - - - - - - - -

Nu = lunch! (julskinka med potatis)

Kjell.L sa:
1. Det är bara att inse att vi är olika, vissa har det där kvastskaftet så långt uppkört att det måste trycka för mycket på hjärnan, så det är bara att ignorera.

Så att påstå att vissa har kvastskaft uppkörda är däremot okej då? ;)

Edit: Förtydligande.

Senast ändrad:
cyklisterna sa:
I ovanstående har jag nu, för att alla skall bli lyckliga infogat flera stav-, syftnings-, meningsbyggnads-, kommaterings- och sär skrivnings fel, samt ogenusneutrala begrepp att gotta ner sig i. Så nu trollar jag nog, sorry... Get 'em while they're hot! Eller har jag det...? Lite pinsamt att kommentera om det visar sig att jag bara hittade på...

Bara en nyfiken fråga. Är valet att använda ordet "forat" ett av de medvetet planterade felaktigheterna?

Jag förstår inte halvsju av trådstarten, vill TS ha tips om Ikeacyklar eller äger hun redan en? Eller vill ha tips på att trimma den, alternativt få recensioner på hur den fungerar? Ligger den i kartongen eller är den monterad och cyklas på? Många frågor.

Hej Igen,
;-)
*Bara en nyfiken fråga. Är valet att använda ordet "forat" ett av de medvetet planterade felaktigheterna?:
Nej! Bara jag som tydligen är kass på hemspråk och bruk av ordet forum. Forat hade bättre rullfaktor av tungan än Forumet, men tydligen inte helt enligt SAOL...
Tack för påpekandet, lärt mig nåt nytt idag.

*Pakethållare: trollar inte Kristoffer. Batteriet sitter i vägen för en vanlig pakethållare och jag är definitivt inte/ eller hoppas bli pakethållarexpert, eller ens adept. Tänkte/ hoppades att någon redan löst problemet eller känner till nån bra köpvariant.

*Lagar och Förordningar: Skapas av människor, inte gudar (delvis för att de inte finns...). Således är de ändringsbara när man kommer på nåt bättre alternativ.
Denna ändring kommer inte alltid till stånd genom att den som skrev lagen, plötsligt utbrister "Shit! Det blev inte bra, det måste vi ändra. skit i att jag framstår som ett åla-hue (skånsk tekniskt term), om jag ändrar mig. Detta skall jag fixa..." oftare är det nog en grupp som börjar diskutera/ ifrågasätta. Följt av ringar på vattnet, opinionsbildande och abdikering av lagstiftaren... IMHO

Just nu är jag benägen att tycka att en cykel med elmotor, bör behandlas som cykel i stort sett upp till samma fart som redan existerar på cykelbanorna, dvs ca. 35 ( ja, jag vet att flera av er kör fortare, men jag är inte så girig;-) ) snarare än 25. Misstänker att gränsen 25 låter ganska vettig för de som inte provat eller vanligtvis vet hur fort de/ andra cyklar. dvs nån satte fingret i luften och sade "25km/h, det blir bra...Taxi!". Dvs Nån/ flera som haft otur i tänkandet helt enkelt. Har jag bevis för detta? Absolut inte...;-)
Det verkar dock inte helt osannolikt...

Kanske borde i den andemeningen även elmopeder som går under ca. 40, få lov att använda cykelbanor. Eller skall de exkluderas bara pga av att man inte "hjälper till" själv? Logiken skulle kunna vara att de är oskyddade och inte kan hålla trafiktempot på vanliga vägar och skyddas bättre på cykelbanor. Makes sense to me...men your milage may vary...

Kanske kommer vår diskussion här generera en ändring...

Ledsen att upprepa mig: vet att posterna har mycket text...Köpt två cyklar, en dam, en herr. Dam cykeln används, Herrcykeln är i låda och lär inte bli långhårig i hemmet. Verkade som en mycket bättre idé på IKEAs parkering där de provcyklades...
Vill gärna ha tips på sätt att göra cykeln mer användarvänlig, samt förstå om detta köp var ett relativt bomköp, eller kanske ganska ok. Vilket konkret innebär input kring:

*Last system: Vilken typ/ modell/ variant av lastsystem/ pakethållare kan monteras som kan bära en ryggsäck bestående av jobb/ träningssaker, så ryggsäcken ligger där istället för på ryggen under färd ( del av antisvettkampanjen). Att det går förstår jag, men det är inte genast uppenbart för mig var/vad jag skall leta/ betala för detta tekniska mästerverk.

*Trimmöjligheter för Miss Piggy(Cykeln heter så härhemma) för att öka hastigheten på platt/ nedför underlag och kompensera för andra av cykelns tillkortakommanden (legaliteten till trots)

*Tankar / idéer / kostnader för att ersätta komponenter och därmed göra cykeln mer attraktiv/ funktionell. t.ex byta grova däck(29") mot nåt med bättre rull, lättare hjul, byte framgaffel etc. Är det ens lönt? dvs kan man av IKEA cykeln skapa nåt som är bättre/ likvärdigt motsvarande annan dyrare cykel, till mindre eller samma peng?

*Är det ett urbota dumt eller ekonomiskt försvarbart alternativ att flytta eldelarna till en annan ram(rimligen en funktion av vilken klass Eldelarna håller, vilket jag inte vet. Datorn är en APT intelligence( samma som på Biltemas "MTB"). Bakmotorn har jag inte hittat modell på ännu. Batteriet skall vara Panasonic 36v 8.7AH om jag fattat rätt.

*Få en bild av hur risky det är med vikcykel? Börjar kännas som en alltmer, potentiellt ganska allvarligt dålig ide, i kombination med 30+ hastighet...Så min fråga övergår nog sakta till att jag vill veta hur(OCD), snarare än nåt annat.

*Annat jag inte fattat eller tänkt på...

Var ute och cyklade slut batteriet precis och märkte att sista 12% försvann mycket snabbt ( 12 till 4% på ca 2 km) och cykeln inte drev mycket alls i litet uppförsbacke (13-14 km/h), med under 15% kvar, lite köldsumpiga däck och -5 grader ute. Vilket som är svag batterikapacitet respektive kyla är jag för kass på batterier och effektuttag för att ens kunna ha en intressant åsikt om.

*Sekundärmål. Det verkar ju vara lite halvhemligt att denna cykel existerar( iallafall fick jag googla och läsa en del innan jag snubblade över den) och om mitt grundantagande inte är helt fel( om mycket elcykel för pengarna), så kanske detta är en bra instegselcykel och förtjänar kanske att "pimpas" så användarvänlig som möjligt med mindre moddningar. Vilket jag tror att ni här på Happy-forumet är bland de bästa att hjälpa till med. Flera verkar ju ha fantastiska Xzibit och Pimp my Ride skillz;-)

Hade också varit kul att förstå vad IKEAs "gameplan" för elcyklar är och varför de gör som de gör.

Per aspera ad astra... Tusan vad granen barrar!

Senast ändrad:
Bild på cykeln?
Spec på cykeln?
Länk till cykeln?
Volttal på batteriet?
Komponenter i övrigt?

Jag tror det är världens hemligaste elcykel, helt ärligt. :)

JennyW kanske vet nåt om IKEA.

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
Bild på cykeln?
Spec på cykeln?
Länk till cykeln?
Volttal på batteriet?
Komponenter i övrigt?

Jag tror det är världens hemligaste elcykel, helt ärligt. :)

JennyW kanske vet nåt om IKEA.

Inte så mycket. Cyklar på den första revisionen ibland, den som inte är vikbar. Grymt kul och jag tycker 25km/h räcker om man bara ska korta sträckor.
Den första serien var en provserie och den som har kommit nu är väl den som ska tillverkas i större skala. Vet inte varför den bara säljs i Älmhult. Cykeln har gått genom labbet där jag jobbar och jag minns att kemiavdelningen fann att klädseln till sadeln innehöll en typ av Ftalat, mjukgörande för polymerer som är skadligt för människor och för miljön och som IKEA inte tillåter i sina produkter. Det var tydligen väldigt svårt att få tag i sadel utan denna mjukgörande Ftalat men det löste sig till slut på något sätt.

Nu har jag nog skrivit alldeles för mycket men jag hoppas att du blir nöjd med din elcykel, var än du nu bestämmer dig för att köpa den.

E: Här finns en annan tråd om ikeas elcykel https://happyride.se/forum/read.php/1/2431062/page=1

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp