IKEA Folkvänlig Ver 2.0 2016

Jenny W sa:
Cykeln har gått genom labbet där jag jobbar och jag minns att kemiavdelningen fann att klädseln till sadeln innehöll en typ av Ftalat, mjukgörande för polymerer som är skadligt för människor och för miljön och som IKEA inte tillåter i sina produkter. Det var tydligen väldigt svårt att få tag i sadel utan denna mjukgörande Ftalat men det löste sig till slut på något sätt.

Svårt att få tag i? Lädersadlar är väl lätta att få tag i, eller innehåller dom också ftalater?

emmer sa:
Johan Falk sa:
Svårt att få tag i? Lädersadlar är väl lätta att få tag i, eller innehåller dom också ftalater?
Du kan så lite om garvning så man kan inte annat än garva åt det...

Garva på, professorn...

"Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum."

- kinesisk filosof

Edit: För övrigt består en modern lädersadel av flera material än endast läder.

Senast ändrad:
Johan Falk sa:
Jenny W sa:
Cykeln har gått genom labbet där jag jobbar och jag minns att kemiavdelningen fann att klädseln till sadeln innehöll en typ av Ftalat, mjukgörande för polymerer som är skadligt för människor och för miljön och som IKEA inte tillåter i sina produkter. Det var tydligen väldigt svårt att få tag i sadel utan denna mjukgörande Ftalat men det löste sig till slut på något sätt.

Ah sorry. Jag glömde inkludera att materialet skulle vara inom specad prisspann och följa företagets miljöpoicy.

Jenny W sa:
Johan Falk sa:
Jenny W sa:

Ah sorry. Jag glömde inkludera att materialet skulle vara inom specad prisspann och följa företagets miljöpoicy.

Ok, tack för svar.

Johan Falk sa:
emmer sa:
Johan Falk sa:

Garva på, professorn...

- kinesisk filosof

Bättre ställa dumma frågor rakt ut än att råka tänka efter själv

- svenskt white trash

emmer sa:
Johan Falk sa:
emmer sa:
Johan Falk sa:

Garva på, professorn...

- kinesisk filosof

Bättre ställa dumma frågor rakt ut än att råka tänka efter själv

- svenskt white trash

Sedär ja, fortsätt gärna att mästra och indirekt dela ut epitet. Så länge du mår bra av det så är allting okej. Jag lär mig något nytt varje dag, det kan du också göra.

#ödmjukhet

Johan Falk sa:
geologen sa:
Vem fan vill ha en lädersadel? Då menar jag vanligt folk alltså, inte bakåtsträvande det-var-bättre-förr-gubbar.

Här https://www.bikester.se/selle-italia-c-2-gel-flow-mtb-sadel-gra-svart-8300.html finns en snygg och bekväm, vad fan är fel med läder menar du? Tillhör du det vanliga folket? ;-)

Nå, om det verkligen är animaliskt läder i den där, så är det väl behandlat till odödlighet med olika medel. Jag trodde du menade såna där gamla lädersadlar med fjädring, nitar och några ton stål.

geologen sa:
Johan Falk sa:
geologen sa:
Vem fan vill ha en lädersadel? Då menar jag vanligt folk alltså, inte bakåtsträvande det-var-bättre-förr-gubbar.

Här https://www.bikester.se/selle-italia-c-2-gel-flow-mtb-sadel-gra-svart-8300.html finns en snygg och bekväm, vad fan är fel med läder menar du? Tillhör du det vanliga folket? ;-)

Nå, om det verkligen är animaliskt läder i den där, så är det väl behandlat till odödlighet med olika medel.

Jo, kanske kromgarvat läder. Men även "plastsadlar" kan ju innehålla en del miljöfarliga ämnen.

http://www.kemi.se/vagledning-for/foretag/tillverkare-eller-importor/varor

Senast ändrad:
Två 40 km/h-'elmoppar' som frontar på en skymd cykelbana kanske inte är helt optimalt? Vilken hastighet är cykelhjälmarna specade för?

Hur har bil- och motorcykelindustrins lobbyorganisationer lyckats med att få leverera godkända fordon som toppar typ 300 km/h? Trots att man inte får köra snabbare än vad vägskylten säger, vilket oftast är en tredjedel eller en sjättedel. Det finns vägar med skymd sikt också, där motorcyklar framförs, ofta betydligt snabbare än 40 km/h. (har testat)

Bästa vore väl om elcykeln toppar 50 men bara får köras i 25 på cykelvägar. Misstänker att godkända 25-cyklar inte klarar 25 om det lutar hyggligt uppför? (har inte testat)

Sixten Fors sa:
Hur har bil- och motorcykelindustrins lobbyorganisationer lyckats med att få leverera godkända fordon som toppar typ 300 km/h? Trots att man inte får köra snabbare än vad vägskylten säger, vilket oftast är en tredjedel eller en sjättedel.

En del av orsaken tror jag stavas "Tyskland". Även om sträckorna blir färre och färre, finns det fortfarande bitvis motorvägar med fri fart i Tyskland.

Sen är det väl mer generellt ett försäljningsargument. Knivar kan ju döda, men oftast används de för att skära lök eller rensa fisk...

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Bästa vore väl om elcykeln toppar 50 men bara får köras i 25 på cykelvägar.
Vad skulle vinsten för trafiksäkerheten vara med det?
Ju kortare tid man är ute på vägarna, desto lägre borde väl risken att drabbas av olyckan vara, right? Bara att gasa sig ur skiten!

Eller så menar jag att man kanske skulle lita till förarens egna ansvar i större utsträckning än vad man gör idag. Uppenbarligen gör man det redan för vissa trafikantgrupper. Om elcykeln blir mer intressant för fler kanske den kan konkurrera bättre med moppen, MCn eller bilen. Fler elfordon, färre bensin- & dieselfordon, bättre för miljön.

Statistiken visar som vanligt sitt tydliga språk, det är betydligt farligare att stiga av och på cykeln än vad det är att köra fort. Förbjud all av- och påstigning!

Bilagor

• Stat_9.png
    Stat_9.png
    19.5 KB · Besök: 179
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Om elcykeln blir mer intressant för fler kanske den kan konkurrera bättre med moppen, MCn eller bilen. Fler elfordon, färre bensin- & dieselfordon, bättre för miljön.
Varför inte låta elbilar vara alternativet till bilar, elmc alt till mc, elmoppe alt till moppe och elcykel alternativet till cykel.
För det kommer ändå aldrig funka att låta elcykeln vara ett alternativ till bilen som dragfordon för husvagnssemestern...

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Om elcykeln blir mer intressant för fler kanske den kan konkurrera bättre med moppen, MCn eller bilen. Fler elfordon, färre bensin- & dieselfordon, bättre för miljön.
Varför inte låta elbilar vara alternativet till bilar, elmc alt till mc, elmoppe alt till moppe och elcykel alternativet till cykel.
För det kommer ändå aldrig funka att låta elcykeln vara ett alternativ till bilen som dragfordon för husvagnssemestern...

Varför ska fordonet dimensioneras för nåt det används till en vecka per år? Mycket bättre då att ha ett bra uthyrningssystem för bilar, så man kan hyra lämpligt fordon vid behov. Resurssnålare och billigare. Elbilar har i stort sett alla problem som bilar med förbränningsmotor har, förutom avgasutsläpp lokalt. De bullrar en aning mindre också, främst i låg fart i stadstrafik (i lite högre fart är det ändå däcken som bullrar långt mer än motorn). Men elbilar är lika utrymmeskrävande i gatumiljön, minst lika resurskrävande vid tillverkning, ger samma trafikproblem (köer, krockar, otrygghet, barriäreffekter vid vägar och större leder) och så bullrar de som sagt ungefär lika mycket vid lite högre farter. Elbilen är egentligen bara en lösning på problemet med lokala luftmiljöproblem, och i viss mån buller, i större tätorter och städer.

Senast ändrad:
emmer sa:
De du beskriver finns redan. Just dragfordon till husvagnen var kanske inte det första jag tänkte på, men varför inte?

En elmc eller elmoppe väger ofta >90 kg och en elcykel kanske 20-30 kg, mindre skit att släpa runt, än mer energieffektiv. Man cyklar utan motor i både 40 och 50, vore väl bra om elcykeln klarar minst 25 även i branta uppförsbackar, för det tror jag inte att de gör (har som sagt inte testat).

Sixten Fors sa:
Hur har bil- och motorcykelindustrins lobbyorganisationer lyckats med att få leverera godkända fordon som toppar typ 300 km/h? Trots att man inte får köra snabbare än vad vägskylten säger, vilket oftast är en tredjedel eller en sjättedel. Det finns vägar med skymd sikt också, där motorcyklar framförs, ofta betydligt snabbare än 40 km/h. (har testat)

Bästa vore väl om elcykeln toppar 50 men bara får köras i 25 på cykelvägar. Misstänker att godkända 25-cyklar inte klarar 25 om det lutar hyggligt uppför? (har inte testat)

En stor anledning stavas körkort. Det behövs för bil och motorcykel men inte för vanlig cykel. Det kommer ju en ny typ av elcykel som får gå i 45 km/h, men som kräver just körkort. Så det du efterfrågar är ju på gång. Visserligen får de inte framföras på cykelbanor, men man vill ändå inte hålla det tempot på cykelbana i tätbefolkade områden.

Jo jag vet, ett himla förmynderi. Enkelt att ta körkort för t.ex. mc är det inte heller. Inte konstigt att alla gamla bilister fortsätter att köra sina 2 tons bilar. Ensamma (i bilen, inte i trafiken). Utan husvagn. Varje dag.

cyklisterna sa:
Lite kommentarer/ frågor om nya IKEA folkvänlig och intryck så långt.
Dvs den nya som började säljas i Oktober i Älmhult.
Vore kul att få hjälp / höra vad andra har för erfarenhet.

*Bakgrund till cykelinköp
*IKEA Folkvänlig 2.0 intryck
*Förbättringar /trimning av cykeln ( jag ber om tips)

*Bakgrund
Cyklat hela livet och stort sett aldrig åkt kommunalt till och från Jobbet/skolan.
Min fru ungefär detsamma. Redan nu vet ni att jag inte bor nånstans det snöar särskilt ofta...
Nyligen hemflyttade till Skåne och frun har ca 6Km till jobbet och märker att hon drar sig mer för att cykla nu än hon gjorde förr när det var 7-8 Km till jobbet. Tror terrängen och blåsten påverkar.
Dessutom är det tillräckligt långt för att hon behöver duscha om hon trampar på ordentligt. Vilket gör att hon gärna skippar cykla om hon har tidiga möten och mister "vardagsmotion och endorfiner" på hemvägen också, vilket är synd. Dessutom har jag hört att bilar sprutar avgaser vilket är dåligt för miljön...
Själv blir jag duschsvettig efter ca 2-3Km, vilket jag alltid legat under, pendlingsmässigt till jobbet...(Nej, jag är inte fet(om du inte frågar mig;) och otränad, bara svettas mycket och lätt)
Cyklar har varit av blandad kvalitet genom åren, Mest MTB och hybrider, aldrig betalt över 10k för en cykel. Så öppen för att bättre cyklar kan göra stor skillnad, men har ingen större erfarenhet i det segmentet.

Målet att frun skall välja cykel oftare och bil mer sällan, till jobbet
Valet var mellan en snabbare pendlarcykel eller att prova elcykel.
Testat några olika och såg att IKEA sålt och nu åter säljer elcyklar och åkte till Älmhult strax innan Jul och köpte 2???( Min är kvar i lådan och troligen till salu;-) ).
Vad är grejen med att bara sälja i Älmhult?Fattar inte. Inte precis som om IKEA är kassa på logistik.
Tanken var att det borde vara mycket Elcykel för pengarna...

*Intryck
Stort sett bra, om vi ser cykeln som transportmedel, inte i huvudsak ett redskap för vardagsmotion.
-Känns som man kan hålla en högre marschfart över kuperad/"motvindig" terräng samt accelerera snabbare upp i fart UTAN att bli svettig. Är man villig att svettas och vill ha träningseffekt, så är jag långt mer tveksam(Såklart;).

-Går för långsamt: Cykeln driver upp till 25km/h, sedan får man försöka driva 25Kg cykel fortare och det går väl sådär bra, iallafall för mig. Cyklar fortare än 25 gör jag annars rätt ofta på min egen cykel. Frun med...Hon har redan påpekat att hon inte kan hålla samma hastighet( med elcykeln) som hon brukar med vanlig cykel( med samma fysiska insats) över vissa sträckor, vilket känns lite irriterande.
Jämför att köpa nya skor och märka att man plötsligt är 10-15s långsammare / km när man ger sig ut och springer, ingen supermotivator precis.

- För tung: Get what you pay for...Måste elcykar vara så tunga? Förstår att det är i grunden sämre cyklar med eldelar(som kostar lite), men ändå.

- Design:
*Inte jättesnygg och varför vikcykel? fattar inte på den storleken på cykel, känns som det bara adderar kilon och kollapsrisk.
*pakethållare, finns det? Har köpt en som monteras på sadelstolpen, men osäker på om det är en bra idé/klarar en väska. Tips?
*Framdämpare utan lockout. känns för egen del inte meningsfullt och riktigt irriterande när man kör ner för trottoarkanter och den slår ut helt. kan man göra nån modifiering som låser, eller är det rimligt att byta framgaffel?

-Riskmoment: Kan inte riktigt ta på det, men jag upplever i "kroppen"att risken att jag kommer råka ut för en olycka är betydligt större på elcykeln redan nu i otrimmat skick. Det är nåt med hur den driver, relativt med vad jag är van vid. Alltså inte topphastigheten. Det känns som jag kommer råka illa ut, helt enkelt (vilket tillsammans med "vikbarheten" såklart ställer frågetecken kring min intelligens, när jag strax efterfrågar trimtips nedan)

- Sammantaget ger jag tummen upp för elcykel som transportkoncept, men är mer tveksam till just denna inkarnation. Den funkar, men jag avvaktar nog en variant som passar mina behov, under 15K eller bygger själv.

Jämfört med andra elcyklar tror jag man får mycket elcykel för pengarna, dock behövs lite mer för att jag skall bli såld.

*Förbättringar/ trimning
-Skulle verkligen vilja ha en lättare cykel.

-Pakethållare vill jag gärna ha som standard eller iallafall en som kan monteras i efterhand(nån som vet?)

-Elkomponenter på en bra, icke vikbar cykel vore attraktivt under 10k, kanske kan jag flytta IKEA delarna till en vanlig 29" MTB, eller hybrid ( bygga om bakhjul) och få ut nåt bra? frågan är om 6500kr för ett el-kit inte är lite mycket.

-Trim: Två inställningar i datorn. Hjuldiameter och speedlimit. försökt ställa om båda för att få den att gå fortare.

Hjuldiameter: kan ställa om diametern, men det ger enbart skillnad i hastighetsvisning, inte fartskillnad. Således ingen effekt.

Speedlimit: denna inställning döljer sig bakom lösenord(1919), försökt ställa upp till 30,31,32,33, 35, 40 km/h, utan effekt på cykeln. Värdet sparas dock, så det kanske är controllern som begränsar.

Någon som har tips om hur man trimmar denna cykel i datorn eller via fysisk moddning av sladdar/sensorer etc, för att få högre topphastighet?

Det var intrycken efter ett par veckor med cykeln.
Den känns som en "accident waiting to happen" i mitt fall, men ändå är den för långsam...hur hänger det ihop?

Gott nytt år!

Hej
Jag blir lite förvånad hur många dumma och korkade svar du fått, som tur är så vet jag att en majoritet av cyklisterna inte är idi*ter vilket man kan tro efter att ha läst många av svaren.
Jag ska försöka svara efter bästa förmåga.

Vad är grejen med att bara sälja i Älmhult? IKEA vill "testa" marknaden och eftermarknaden innan de tar in produkten i ordinarie sortimentet.
Måste elcykar vara så tunga? Batteripack och motor blir 5-10 kg extravikt på en elcykel vilket gör att de brukar hamna på >20 KG

Batteri: verkar hålla ca 4 mil första laddningarna, på full assist för det mesta. Såg någon som inte förstod hur ett litet batteri kan ha nån kapacitet, men efter att varit med och byggt ett batteri med panasonic batterier, tycker jag det verkar vara rätt storlek för de 8.? 8A är lite i underkant om man har tex 1,5*2 mil till arbetet men i din frus fall med 6km*2 så är det full tillräckligt.

*Framdämpare utan lockout. känns för egen del inte meningsfullt och riktigt irriterande när man kör ner för trottoarkanter och den slår ut helt. kan man göra nån modifiering som låser, eller är det rimligt att byta framgaffel? Jag har flera cyklar både elcyklar och vanlig cyklar som är halvdämpade och heldämpade och har inte saknat den funktionen på framdämparen.

- Ah det innehåller.
?Har en känsla av att batteriet inte orkar driva upp till 25km/h när laddningen är under 50%, men inte helt säker än, måste testa mer. Driver ibland upp i högst 22km/h?
Nån som vet vad extrabatteri kostar? Om cykeln inte orkar driva upp till 22km/h men normalt upp till 25 km/t (på plant underlag) så borde batterikontrollen redan slagit ifrån för att skydda cellerna i batteriet. Ett nytt batteri brukar vara dyrt, räkna med >2500 SEK för ett 8 A 36V

Någon som har tips om hur man trimmar denna cykel i datorn eller via fysisk moddning av sladdar/sensorer etc, för att få högre topphastighet? Just denna modell vet jag ej om det går att ställa in Hjulstorlek som det gick att göra på den tidigare modellen de sålde.
Annars får du byta kontroller, efter det kan du få den gå snabbare och leverera mer effekt, dock en mycket mer men kanske drygt 30 km/h och 350 W kontinuerlig uteffekt på motorn.

haha nej det är vi inte, men jag tycket lite synd om trådskaparen att han fick så stor mängd spydiga svar på sin fråga/frågor, varför inte försöka hålla en "god ton".

+1 på Johnez. No relation...
Tänkte på detta igår, men tyckte mest mina tankar var lite väl extrema för att få se dagsljus. Nu tycker jag det verkar vara rimligt att ta upp. Jag gör det för att jag ser något som jag överhuvudtaget inte var beredd på, ens existerade i denna miljö, är långt större än denna tråd och påverkar mycket mera.
Se det som en kort time-out och reality-check i tråden och generellt...Om ni upplever lite "OMFG! OTT! Did not see that coming... ", så beklagar jag...ibland går det fort i golf.
Jag skall posta lite bilder och detaljer på cykeln snart, så vi kan komma vidare med den triviala saken. De som så önskar.
Help me look good, plz!...:-)

Jag och Johnez är två helt skilda postare utan någon som helst koppling, eller kontakt och det faktum att flera av er som läser och kommenterat denna tråd, i stort sett från början antagit att jag är ett forumtroll, spökidentitet och nu senast att jag leker nån form av klappa mig själv på axeln och trampa er på egot genom att posta i en tredje identitet (johnez), i tråden är beklagligt, men lyckligtvis inte korrekt.
För mig( och kanske några andra) är det oroväckande av skäl som har exakt noll att göra med den input jag sökte genom att anmäla mig till och post:a på Happyride. Samtidigt är det en insikt jag tackar för, då jag nog inte insett det så snabbt utan er.
Man finner insikter på de märkligaste platser och vi kommer alla med olika bagage till klassrummen...

1. vilseledande debatt i ett cykelforum:
Enda sättet man kan dra slutsatsen att någon gör, det flera av er antagit jag gjort, är att ni varit med om det så ofta att ni nu reflexmässigt tänker i sådana banor. Om ni tillbringade dagarna i vissa delar av internet, med väldigt specifika arbetsuppgifter så är inte antagandena helt utan fog. Men, mina nyfunna vänner, om jag vågar kalla er det, vi befinner oss i ett cykelforum och saken gäller frågor om en elcykel för 6500 spänn, som jag vill "pimpa" så att jag kan rättfärdiga köpet för mig själv och säga att det var bättre än att köpa en lättvikts pendlarcykel för 15k till min fru.
Det finns ingen hidden agenda här, bara lite ångest från min sida att känna att jag inte misslyckades med även denna present.

Det faktum att flera av er anser att det föregående, är ett rimligt antagande, är direkt skrämmande för vad forumdiskussioner innebär och hur hotat "det fria ordet" uppenbarligen blivit, samt vilken grad av manipulation/ styrd debatt som förväntas även i helt triviala frågor som de vi nu diskuterar.
Det vore intressant att höra vilken agenda ni tycker det rimligt att jag (och mina alterego;-) ) då driver. Vad är syftet? Vilket pyramidspel är det jag vill lura in er i?

2. Extrapolera till de viktiga frågorna.
Jag har sovit vid ratten, det är helt uppenbart. Dags att vakna!
Jag har en tid varit på något av en sabattical från mitt "vanliga liv" och förundrats över hur en del saker kunnat komma till stånd runt om i världen, samt även här på hemmaplan. Jag är ingen aktiv forumperson privat och är inte heller stor på Sociala medier, som jag tycker är lite trötta. Jag beklagar att dra in politik här, men det är där "det fria ordet" verkligen visar sig och där jag nu allt tydligare, ser spåren av en best jag trodde var långt mindre aktiv här hemma och inte såg lika tydligt för bara någon timme sedan.
Om ni för er inre blick ser mig stint stirrande, bland annat på ett visst politiskt parti, så har ni god analytisk intuition, som ni gärna får använda även utanför detta forum.

Baserat på vad ni skrivit tidigare annars, har jag inga anledningar att tro att ni alla är paranoida, utan antar era reaktioner vara rationella givet era erfarenheter och då blir slutsatsen att vi (alla)har ett allvarligt samhälleligt problem med manipulation av det fria ordet och debatter i allmänhet, över hela arenan. Även cykeltrådar på Happyride.... Det är så långt ifrån bra jag orkar komma en trettondagsnatt och jag får nog ta mig mig till frisören i veckan som kommer...

Samtidigt är det "glädjande" att flera av er är så pass på sin vakt att ni flaggar även false positives som min tråd som potentiella manipulationer och markerar till övriga trådläsare. Jag hoppas ni fortsätter med detta, kanske med tillägget att er näsa för desinformation behövs än mer i forum av karaktär annan än elcykeltrådar på Happyride.
Det är många som köper vad de läser/hör från "verkar vara en vettig hen" online rakt av och alltför få som ropar "foul!" när något verkar fel.

Vet att iallafall Johan är less på citat, men ni får följande svårattribuerbara citat ändå. Många versioner. Om det är John Stuart Mill, eller Edmund Burke som är anfader, år såvitt jag vet fortsatt i tvivel, men andemeningen är nog så viktig “The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”

Med detta tar jag farväl av denna time-out och lovar dyrt och heligt att jag inte nu och förhoppningsvis...;-) inte heller i framtiden kommer att bruka mig av någon av de tekniker ni antytt och vidare att allt jag skriver i trådar kommer vara så rakt och genuint jag kan formulera det, med polering i huvudsak för att inte helt väcka anstöt och kapa folk vid anklarna, ens när de gjort sig förtjänta av ingreppet.

And now in a few seconds, back to our regular programming...

p.s Citatgrejen: Jag fattar inte hur man gör sådana snygga citat ni gör, är det en knapp eller hur får ni till det. Jag är helt enkelt en rookie forums person... Om det visar sig att Johnez har samma skäl, så måste jag ge er fog för misstankarna och känna lite Robert Ludlum varning, verklighetens trötta vardaglighet till trots. Vi frågar...

Johnez! Vad är din ursäkt?:-)

Dags att byta tangentbord igen...Kanske har de på IKEA i Älmhult- OUTTRÖTTLIG heter det säkert

Här är ett seriöst alternativ till Folkvänlig 2.0, den adresserar många av de brister TS såg i IKEA-cykeln. Något i stil med Cube SUV Hybrid nedan borde funka som transportmedel för rätt många. Ser ut att vara byggd för att klara uppgiften att framföras snabbt, stabilt och säkert på asfalt- & grusvägar. Vad mindre kan man begära?
- Bosch Performance 350W motor, 500Wh batteri, max 45 km/h.
- Aluminiumram, kablar i ramen, X12 axel bak.
- Gaffel Fox FIT4 Performance Ø 34 mm, 100 mm slag, QR15 axel.
- Växlar XT M8000 1x11 med 11-42T kassett.
- Magura MT5e 4-kolvs bromsok + Ø 180 mm skivor fram & bak.
- Hjul med Schwalbe Big Ben däck (osäkert om 584 eller 622).
- Fyra ramstorlekar 17, 19, 21 och 23 tum.
- Väger ca 21 kg och kostar ca 37K hos t.ex. Bike24.

Bilagor

• CubeHybrid_s.png
    CubeHybrid_s.png
    205.2 KB · Besök: 178
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Här är ett seriöst alternativ till Folkvänlig 2.0, den adresserar många av de brister TS såg i IKEA-cykeln. Något i stil med Cube SUV Hybrid nedan borde funka som transportmedel för rätt många. Ser ut att vara byggd för att klara uppgiften att framföras snabbt, stabilt och säkert på asfalt- & grusvägar. Vad mindre kan man begära?
- Bosch Performance 350W motor, 500Wh batteri, max 45 km/h.
- Aluminiumram, kablar i ramen, X12 axel bak.
- Gaffel Fox FIT4 Performance Ø 34 mm, 100 mm slag, QR15 axel.
- Växlar XT M8000 1x11 med 11-42T kassett.
- Magura MT5e 4-kolvs bromsok + Ø 180 mm skivor fram & bak.
- Hjul med Schwalbe Big Ben däck (osäkert om 584 eller 622).
- Fyra ramstorlekar 17, 19, 21 och 23 tum.
- Väger ca 21 kg och kostar ca 37K hos t.ex. Bike24.

Hur i varm plats kan en 37.000 kr cykel bli ett seriöst alternativ till en 6000 kr cykel?

json88 sa:
Hur i varm plats kan en 37.000 kr cykel bli ett seriöst alternativ till en 6000 kr cykel?

Det TS vill ha i form av funktion, väghållning och prestanda kostar helt enkelt inte vad den där skrothögen nu kostade. Det finns i princip inte en enda komponent eller egenskap på IKEA-hojen som håller måttet, skräp från första skruv till sista mutter. TS är lurad, godtrogen eller obegåvad, välj det som smakar bäst. Det är bara att bita i det ruttna äpplet, ta bilen ner till Tyskland och hämta en riktig elcykel som löser problemet. Om TS nu vill ha problemet löst.

Finns de som betalar 300K för en bil eller 100K för en motorcykel att pendla med, vad är då 37K för en cykel? Billigare i drift är den också.

Folkvänlig 2.0 komponenter

Ram: En herr och en dam, vikbar. Okänd tillverkare
Batteri:E-bike Smart Battery 36V 8.7Ah ( påstods vara Panasonic, har jag för mig. men har ej kollat)
Räckvidd: beroende på effektuttag/ temp. mellan 20-70km?
Antal Laddcykler till 70% kapacitet: ???
Motor:Drift bak?Den är inte märkt. troligen max 250W, men vet inte.
Hjul: 29" omärkta
Däck: Cheng Shin 29X2.10 (52-622)
Växlar:21 Shimano Tourney, SiS reglage, "Kassett" / "frihjul" bak (Shimano MF-TX21 14-28 )
SkivBromsar: Tektro Aries, skivor Tektro 6F
Sadel:Selle Royal Free Way (med baklampa)
Framgaffel: Dämpad, ingen lockout:okänd tillverkare ( samma som ram?)
Dator: APT Intelligence. samma som länkad fast med 6 assistnivåer (https://www.aliexpress.com/store/pr...-with-9-level-assist/1953078_32500994375.html )
Pedaler: vikbara i plast

Är inte detta specifikationerna på den perfekta cykeln, så säg...

Tillbaka
Topp