Tobias B sa:
Har bytt från DHF ll till Ardent fram för stigcykling ett tag framöver. Testar Ikon bak för första gången och blev grymt impad av greppet första repan. Nu blir jag sugen på Ikon fram också då jag tycker Ardent är lite nervöst i kantgreppet. Är jag rätt ute?
Hojar på en Process 111
Jag har inte testat Ardent utan gått direkt från DHF till Ikon. Både fram och bak. Man kan inte beskylla Ikon för just nervöst kantgrepp. Det är snarare fråga om obefintligt kantgrepp =)
Det som är bra är att det är förutsägbart. Är man observant så känner man när det börjar släppa och kan vidta åtgärder. Ett problem jag upplevde inledningsvis är att det släppar väldigt mycket tidigare än jag förväntade mig. Man är så att säga inte i beredskapsläge riktigt när det börjar hända grejer om man är van vid greppigare grejer. Det är dock något man lär sig efter lite cyklande med däcket och då fungerar det över förväntan vill jag påstå. Man måste bara få in i hjärnan att det inte går att frammana mer grepp genom spektakulära nedläggningar i kurvorna. Är greppet slut så är det.
Att växla mellan maxgrepp och XC-rull är bra teknikträning och riktigt underhållande.