Ikon vs Ardent

Tobias B

Medlem
Ikon vs Ardent
Har bytt från DHF ll till Ardent fram för stigcykling ett tag framöver. Testar Ikon bak för första gången och blev grymt impad av greppet första repan. Nu blir jag sugen på Ikon fram också då jag tycker Ardent är lite nervöst i kantgreppet. Är jag rätt ute?

Hojar på en Process 111

Ikon vs Ardent
Efter att ha testat båda däcken så är min uppfattning att Ikon har sämre kantgrepp än Ardent.
Och Ardent har enormt mycket sämre kantgrepp än DHF/DHR2/HR2 :-)

Ikon vs Ardent
Ikon är okej bak vid stighoja tycker jag, men fram skulle jag inte vilja ha det. Med det sagt har jag hojat med en snubbe som körde på Ikon fram och körde snabbare än mig så det hänger som vanligt mer på vem som sitter på hojen.

Ikon vs Ardent
Testade oxå med Ikon fram och håller med både Eric och Luthman.
Dock så tycker jag att DHF greppar bättre fram än Ardent.

Ikon vs Ardent
Tobias B sa:
Har bytt från DHF ll till Ardent fram för stigcykling ett tag framöver. Testar Ikon bak för första gången och blev grymt impad av greppet första repan. Nu blir jag sugen på Ikon fram också då jag tycker Ardent är lite nervöst i kantgreppet. Är jag rätt ute?

Hojar på en Process 111

Jag har inte testat Ardent utan gått direkt från DHF till Ikon. Både fram och bak. Man kan inte beskylla Ikon för just nervöst kantgrepp. Det är snarare fråga om obefintligt kantgrepp =)
Det som är bra är att det är förutsägbart. Är man observant så känner man när det börjar släppa och kan vidta åtgärder. Ett problem jag upplevde inledningsvis är att det släppar väldigt mycket tidigare än jag förväntade mig. Man är så att säga inte i beredskapsläge riktigt när det börjar hända grejer om man är van vid greppigare grejer. Det är dock något man lär sig efter lite cyklande med däcket och då fungerar det över förväntan vill jag påstå. Man måste bara få in i hjärnan att det inte går att frammana mer grepp genom spektakulära nedläggningar i kurvorna. Är greppet slut så är det.

Att växla mellan maxgrepp och XC-rull är bra teknikträning och riktigt underhållande.

Ikon vs Ardent
s sa:
Tobias B sa:

Hojar på en Process 111

Jag har inte testat Ardent utan gått direkt från DHF till Ikon. Både fram och bak. Man kan inte beskylla Ikon för just nervöst kantgrepp. Det är snarare fråga om obefintligt kantgrepp =)
Det som är bra är att det är förutsägbart. Är man observant så känner man när det börjar släppa och kan vidta åtgärder. Ett problem jag upplevde inledningsvis är att det släppar väldigt mycket tidigare än jag förväntade mig. Man är så att säga inte i beredskapsläge riktigt när det börjar hända grejer om man är van vid greppigare grejer. Det är dock något man lär sig efter lite cyklande med däcket och då fungerar det över förväntan vill jag påstå. Man måste bara få in i hjärnan att det inte går att frammana mer grepp genom spektakulära nedläggningar i kurvorna. Är greppet slut så är det.

Att växla mellan maxgrepp och XC-rull är bra teknikträning och riktigt underhållande.

Jag ska nog mixtra med trycket i Ardent däcket lite till, köra ännu mjukare kör ca 35 psi nu i det feta 2,4 så lite till vågar jag nog ta ur. Teknik träning visst, men det är för jäkla gött när det greppar fram. Ardent rullar så bra tycker jag. Körde Ardent förut men har man vant sig vid DHF greppet så kanske det är svårt att gå tillbaka

Ikon vs Ardent
Jag kör Highroller II 2.3 fram och Ardent 2.4 bak. Har inte testat Ardent fram, men det känns inte som att jag skulle vilja det heller. Det rullar ju bra men kantgreppet är inte jättebra.

Ikon vs Ardent
Om det BARA är kantgrepp du är ute efter så kan du ju slänga på ett Minion SS fram, men då appar du ju bromsgrepp och behöver lägga ner en del för att få grepp. men det lär ju rulla hyfsat lätt.

Ikon vs Ardent
Luthman Photography sa:
Om det BARA är kantgrepp du är ute efter så kan du ju slänga på ett Minion SS fram, men då appar du ju bromsgrepp och behöver lägga ner en del för att få grepp. men det lär ju rulla hyfsat lätt.

Ja Minion ss ser ju heta ut. Men dom måste bromsa bättre än Ardent. Mycket anläggningsyta på det däcket. Klart om det är grisigt så kanske det blir halt

Ikon vs Ardent
Kör ikon bak och ardent race fram, tycker inte kantgreppet i ardent race är SÅ dåligt. Men beror kanske på vad man jämför med :-) kör 3c versionen så kanske bidrar något

Ikon vs Ardent
Ikon 2,2 bak och Ardent Race 2,2 fram sitter på min 29 XC HT, ska prova Ardent Race 2,2 bak och Ardent 2,4 fram på 27,5 FS AM hojen eftersom jag tycker att Ardent Race 2,2 fram på den hojjen i vissa fall har lite för lite grepp.

Ikon vs Ardent
Tobias B sa:
s sa:
Tobias B sa:

Hojar på en Process 111

Jag ska nog mixtra med trycket i Ardent däcket lite till, köra ännu mjukare kör ca 35 psi nu i det feta 2,4 så lite till vågar jag nog ta ur. Teknik träning visst, men det är för jäkla gött när det greppar fram. Ardent rullar så bra tycker jag. Körde Ardent förut men har man vant sig vid DHF greppet så kanske det är svårt att gå tillbaka
Hej och hå. Kör du 35 psi kommer du inte ha mkt grepp med något däck.

Tillbaka
Topp