In- utsida på kedja?

fphotography

Aktiv medlem
In- utsida på kedja?
Tjena!

Ska byta kedja nu på cykeln och då uppstod en fråga. Det nu en HG-93 kedja på och när man satte dit den så var det rotationsriktning på den. Så nu undrar jag hur ser jag skillnad på vad som är in- respektive utsida på kedjan? Det är ju ingen större chans att jag skulle kunna komma ihåg det tills det är dags att sätta på den igen.

/Freddo

In- utsida på kedja?
Vad jag kan se så vill dom att man skall sätta låspinnen "utifrån och in" sett utifrån cykeln, jag kan inte se att dom nämner en speciell rotationsriktning av kedjann.

Detta verkar vara för att kedjan blir starkare då.

Men vill du verkligen använda låspinne? Jag hade rekomenderat ett snabb-kedjelås, du vet aldrig när du måste byta växelöra i skogen.

In- utsida på kedja?
Låspinnen ska väl vara i "bakre ändan" av länken (den bredare delen) sett i rotationsriktningen.

Typ...

Väl?

Eller så sitter jag bara och hittar på eftersom jag inte källgranskat. Men jag vill minnas att det var så senast jag bytte.

In- utsida på kedja?
alla pratar om låspinnar

OM det bara finns text på 1 sida av kejdan, då ska texten vara utåt
om det finns text på båda sidor, då spelar det ingen roll.

In- utsida på kedja?
Kör med en "Missing link" ist f nit. Oslagbart när kedjan behöver tas av för rengöring mm. Har aldrig hört talas om att HG-93 har rotationsriktning/in-utsida. Har förbrukat många sådana och aldrig märkt av att den skulle ha det.

Bilagor

• Missing link.jpg
    Missing link.jpg
    13.7 KB · Besök: 71
In- utsida på kedja?
Nu blir jag lite osäker men som jag minns det så stod det i anvisningen att det var viktigt att man satte kedjan på rätt håll vilket jag tolkade som att det var en rotationsriktning på den. För övrigt så använder jag kedjelås så det är inte därför jag undrar. Utan för att jag inte ska sätta den fel när den ska monteras på igen om några månader.

När kedjan är ny så är det lätt att se på bilderna eftersom den är olika i ändarna, men sen jag satte dit kedjelås så är kedjan likadan i båda ändarna.

Kanske var riktningen bara viktig för sprintens skull... Vilket iofs gör det lika viktigt nu eftersom den trots allt sitter där nånstans i kedjan.

/Freddo

In- utsida på kedja?
RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> alla pratar om låspinnar

Antagligen pga http://techdocs.shimano.com/media/t...50H-002_en_du_ge_fr_v1_m56577569830686193.pdf

> OM det bara finns text på 1 sida av kejdan, då
> ska texten vara utåt
> om det finns text på båda sidor, då spelar det
> ingen roll.

Jag tror det är bra att läsa manualen, den nämner som sagt inget om rotationsriktning mer än hur pinnen skall sitta. Sen nämner den även vilka pinnar som är förstärkta och inte skall tas bort mm.

In- utsida på kedja?
underscore skrev:
> RasmusOlofsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > alla pratar om låspinnar
>
> Antagligen pga
> http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content
> /cycle/SI/Chain/SI_0450H_001/SI-0450H-002_en_du_ge
> _fr_v1_m56577569830686193.pdf
>
> > OM det bara finns text på 1 sida av kejdan,
> då
> > ska texten vara utåt
> > om det finns text på båda sidor, då spelar
> det
> > ingen roll.
>
> Jag tror det är bra att läsa manualen, den
> nämner som sagt inget om rotationsriktning mer
> än hur pinnen skall sitta. Sen nämner den även
> vilka pinnar som är förstärkta och inte skall
> tas bort mm.

Där se man. Det var i FRÄMRE ändan av ytterlänken som låspinnen skulle vara. Ja där märker man hur minnet sviker och fördelen med att kolla fakta innan man skriver.

Med snabbkopplingar skall det väl oftast inte vara någon skillnad.
Dessutom kan ju kedjor svängas "ut och in" så att säga. Alltså så att rotationsriktningen är samma men in och utsida byter om.
- om nu rotationsriktning av någon anledning är viktig.

In- utsida på kedja?
Generellt på en kedja spelar ju inte rotationsriktningen någon roll. Däremot kan ju en kedja vara byggd lite olika med avseende på slita från växelförare mm.

In- utsida på kedja?
Jo, men om det nu är viktigt hur sprinten sitter så bli det indirekt en rotationsriktning på kedjan. Det är nämligen inte där kedjelåset sitter på denna kedja. Det åkte på när kedjan gick av vid ett tillfälle.

Fast utav svaren här att döma så ska kedjan i övrigt vara symetrisk.

Men jag märker nog upp min kedja iaf. Det ska på ny kedja och på den blir det nog kedjelås på från början.

Tack för svaren! (gäller inte drygare än yes-svaren dock)

Mvh
Freddo

In- utsida på kedja?
Det är ingen rotationsriktning på Shimanos kedjor för -9del. För det 10-delade skiljer det sig något åt mellan modellerna.

In- utsida på kedja?
Den kedjan är helt symetrisk du kan vända den åt valfritt håll inga komplikationer kommer uppstå, det är dom ny 10-delade kedjorna som är lite knepigare.

In- utsida på kedja?
oooh shiiit. Jag som nyss bytte till Sram Pc 1091, detta måste undersökas. Vill ju inte spränga en kedja för över 400 spänn det första man gör.

In- utsida på kedja?
Rog skrev:
> Kör med en "Missing link" ist f nit. Oslagbart när kedjan behöver tas av för rengöring mm.

Mmmmmmmmm " Missing Link" + 1 på den.

In- utsida på kedja?
Ok, tack. Då behöver bara hålla rätt på det på nästa cykel, om den kommer nån gång, och på nuvarande kedja. Nästa kedja blir det lås på så då är det skit samma.

/Freddo

Tillbaka
Topp