Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

GoranS

Aktiv medlem
Lite australiensisk långcyklingsgalenskap i form av Indian Pacific Wheel Race, 550 mil från Freemantle på västkusten till Sydney.

https://www.indianpacificwheelrace.com/2017roster

Som synes är det dåligt med svenska deltagare och efteranmälan verkar inte vara möjlig så det är nog kört. Noterar dock att trefaldige TCR-vinnaren Kristof Allegaert ställer upp. I startlistan hittar man även den förste vinnaren av Trans Am Bike Race, Mike Hall samt fjolårstvåan i väst-till-öst-upplagan av det loppet, Steffen Streich. Någon som känner igen några fler namn i startlistan?

Senast ändrad:
Jag följer Cycling Maven (Mark Fergusson) på YouTube.
Han är påväg i bil upp till Perth nu med sin Hannah.

Ryan Flinn är redan där.

Jesse från Curvecycling som är arrangör ihop med Rapha, är nog på plats också.

Mark har sagt upp sig från jobbet för att genomföra äventyret. Hoppas han (dom) grejar det. Det är ingen lek...

Jesse Carlsson har vunnit Trans America Bike Race och tränat ruskigt mycket i år. De faktorerna tillsammans med att han känner till ruttten/omgivningen gör honom till vinnarkandidat.

Ska bli väldigt intressant att följa. Bodde faktiskt i Melbourne halva förra året och körde med the Maven några gånger :)
Är dock ytterst tveksam till hur han kommer lyckas här. Hans träningsmängd senaste året har ju vart allt annat än stor.

Durian Rider (Harley Johnstone) kör ju också....

Senast ändrad:
Eapea sa:
Ska bli väldigt intressant att följa. Bodde faktiskt i Melbourne halva förra året och körde med the Maven några gånger :)
Är dock ytterst tveksam till hur han kommer lyckas här. Hans träningsmängd senaste året har ju vart allt annat än stor.

Ha! Coolt. Antar du förljer hans vlog då. ?

Tänkte på det också. Jag tror inye Mark fixar det. Fast han måste. Typ.

Jag ger honom 150 mil. Men 550, nja.

Harley Johnstone kör väl på ren ADHD och bananer! ?

Någon som vet om det kommer att finnas någon form av tracking, i stil med den som fanns för TCR, eller kommer det här att bli ett event som får en högre grad av mystik kring sig? Hittar inget på loppets sajt.

Jag tänkte mig något i form av en mer samlad bild av fältet. Att sitta och försöka hålla koll på hur det ligger till genom att manuellt undersöka varje deltagare blir lite för jobbigt i längden.

Skogling sa:
Eapea sa:

Ha! Coolt. Antar du förljer hans vlog då. ?
Hehe jodå det gör jag. Månaderna innan jag drog iväg förberedde jag mig/läste på om cyklingen i stan genom hans vlog. Fick en ganska tydlig bild tyckte jag. LVG-communityn i Melbourne är så extremt underbar. Stora group-rides varje dag som det bara var att hänga på. Fort så in i helvete går det också. Med Hell Ride som en av veckans höjdpunkter.

Var ju tvungen att skaffa Maven-kittet innan jag drog hem såklart. Får premiära det senare i vår :)

Skogling sa:
Tänkte på det också. Jag tror inye Mark fixar det. Fast han måste. Typ.

Jag ger honom 150 mil. Men 550, nja.

Harley Johnstone kör väl på ren ADHD och bananer! ?

mmm. Ryan borde ju dock kunna lösa det.

Harley har ju dock en ansenlig mängd kilometer i benen senaste 10-15 åren väl (enligt han själv). Men ja, lite extra bananer på de så

Senast ändrad:
Fatta att cykla förbi sin egen hemstad efter 450 mil för att cykla typ 100 till.
#MORAL.

Jag är helt hooked på dessa gossar. Känns lite KBCK av det hela. Ryan är Melbournes svar på bigmollo. Typ.

Ibland är dock Marks vloggar rätt menlösa. Om än snygga. Snacka om att leva sin dröm.

Man blir lite sugen på flytta när man ser hur dom har det i Melbourne. Men även NZ…

Å Hannah verkar bara åka med i Marks liv. Helt otroligt!

Följer Mavens vlogg och tycker det är mycket underhållande. Bra cykelcontent och inte allt för skitnödigt. Jag blir dock mycket förvånad om han klarar IPWR. Han höll ju på att avlida när de körde 700km till Tour Down Under. Visst är det en anna sak att köra i en klunga och anpassa sig till någon annans tempo, men ändå. Att han inte heller har direkt erfarenhet av flerdagarslopp gör inte saken lättare. Det som dock gör mig mest oroad är att han tror han ska kunna snitta 400km/dag, det är helt verklighetsfrånvänt.

Ska bli väldigt kul att följa Durianrider, tror absolut inte att han kommer vinna. Kanske top 5. Mitt bet går på att han kommer bryta och skylla på någon extern faktor.

Intressant analys Anton! Har inte följt dessa gossar som nämns men ska kolla upp nu - inspirerande!

Lär ju bli gott om tid att "lära känna" deltagarna under kommande knappa två veckor eller vad man nu kan tro att det tar för de snabbaste att ta sig i mål.

Rätt tajt i täten än så länge. Om man ska tro prediktionen på maprogress ligger Allegaert ca 1 km före en trio bestående av Streich, Hall och Ligt. Carlsson följer sedan ett par kilometer efter det gänget. Förutom Ligt har samtliga nämnts tidigare i tråden. Ligt körde tydligen TCR i fjol, men bröt strax före slovenska gränsen. Han hade då 5.21 till Passo Giau att jämföras med 4.19 för Allegaert.

En bild från google streetview från trakterna där de befinner sig just nu.
ZZZ.JPG

Mitt intryck är att det är denna typ av vyer de kommer att få njuta av ett tag framöver.

Senast ändrad:
Inte så långt till Merredin där de ska svänga österut på väg 94. Den ska de sedan följa i 46 mil.

Verkar f.ö. vara rätt behagligt väder med runt 20 grader och svag sydlig vind (enligt yr.no).

Ligt verkar nu ligga en liten bit (någon km) före en trio med Allegaert, Streich och Carlsson medan Hall släppt över en halvmil.

Angående Durianrider finns inget rapporterat efter 130,8 km och hans namn är utgråat. Lite osäker på hur det ska tolkas (brutit, tracking avslagen, paus, ...).

Lite oklart exakt hur ställningen i damklassen är. Vad det gäller registrerade punkter har Hammond kommit längre än Bernardi, men det skiljde såpass mkt i tid mellan registreringstillfällena att prediktionen säger att Bernardi borde leda med några km.

Täten på väg in till Southern Cross efter 428 km. De har nu varit igång i 13,5 timmar.

En bild från denna metropol:
ZZZ.JPG

Alltså, ligga helt själv in the middle of nowhere, mitt i natten. Kolmörkt och djur... Giftiga insekter.

Lilla Mälaren runt tack.

Känns som en bokstavskombination som ligger bakom hans beteende. Har nu kollat en del på Mavens vlog med glassig musik och generellt sett mycket pengar bakom för att leva som han gör. Underhållande och snyggt producerat! Durianrider orkade jag inte kolla på så mycket, han är väldigt speedad och enkelspårig känns det som. Carlsson verkar vara en hygglig prick! Honom hejar jag nog på.

Ser ut som Allegaert börjar skaffa sig en liten lucka i täten. Ser ut som han har åtminstone en halv mils lucka till Carlsson som verkar vara tvåa.

Känns som landskapet de färdas i bjuder på ganska lite variation. Sen är det i och för sig mörkt för cyklisterna nu så det kanske har lite svårt att ta in naturen och landskapet ändå.

Durianrider har ADHD.

Håller med om Maven. Lite glassigt men ändå ganska jordnära. Oftast rätt skönt att sitta ner en kvart och se hans vlogg.

Carlsson är ju en av initiativtagarna och en erfaren långcyklist.

Rhino, Ryan Flinn är helt STÖRD! ?

Durian tastes like shit, and smells like shit ! Men kul att följa det här, och kolla in på alla top rider´s blog och instagram, mkt inspiration och fina bilder osv !

Senaste inrapporteringen på Allegaert för en timme sen i Boorabbin. Känns lite tidigt för ett nattstopp (23.30 lokal tid).

Nej, det var tydligen inget nattstopp. Däremot verkar det lite skakigt med spårandet av belgaren. Antingen är han stillstående sedan två timmar (inte helt orimligt då det är mitt i natten) eller så är det uppdateringsproblem. Om han verkligen tagit nattstopp är det vid vägkanten. Det som lite förvånar är att det bara är några km från Coolgardie där Streich är inrapporterad på ett stopp för en dryg halvtimme sedan.

Känns som det nog är lättare att få lite förståelse för loppets utveckling imorgon bitti svensk tid när alla borde vara uppe på cyklarna.

Enligt yr.no är det i Coolgardie en lätt sydlig bris, lite regn och runt 17 grader.

I täten verkar det glesat ut väsentligt. Allegaert ser ut att ha en ledning med ungefär en mil före Hall. Sen är det till irländaren Donncha Cuttriss på tredje plats drygt 4 mil. Lite googling ger att Cuttriss fullföljde RAAM 2011 på precis under 11 dygn, att han bröt Trans Am 2014 i Kansas efter drygt 8 dygn, fullföljde Trans Am 2015 på en sjundeplats med 23.13 inkl. "Self relegated for non-commercial assistance 12 hour penalty".

Jesse har knä och ryggproblem. Harleys's ben är döda.

Alltså rätta mig om jag har fel men han äter bra jävla konstigt, Harley. Lemonad, böner och mackor liksom...

Tillbaka
Topp