Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

Efter att länge ha kört i mer eller mindre "ödemark" ser Allegaert nu ut att vara på väg in i område där satellitbilder indikerar odlingslandskap.
Capture.PNG

Av 70 startande har 7 stycken ett streck över sitt namn, vilket jag tolkar som att de brutit. Fyra av dessa hade då tillryggalagt en sträcka som var kortare än en VR. Med mindre än att de drabbats av någon olycka/sjukdom känns det som att de inte gjort hemläxan.

Allegaert höll nyss paus på en knapp halvtimme, men är på cykeln igen. Hade varit väldigt intressant att veta hur mycket han hinner med på den tiden i form av bunkring, toalettbesök, sömn etc.

Han leder med dryga 12mil över Hall. Dunne och Hunter har närmat sig Hall en aning och är ca 4 mil efter just nu.

ohellstrom sa:
Allegaert höll nyss paus på en knapp halvtimme, men är på cykeln igen. Hade varit väldigt intressant att veta hur mycket han hinner med på den tiden i form av bunkring, toalettbesök, sömn etc.

Han leder med dryga 12mil över Hall. Dunne och Hunter har närmat sig Hall en aning och är ca 4 mil efter just nu.

Kristof är galet rationell och strukturerad av sig. Under TCR hade han en inköpslista som han tog fram varje gång han stannade för stt bunkra upp. Det vill säga på en halvtimmes stopp har han absolut sovit en stund.

antonlindb sa:
ohellstrom sa:

Kristof är galet rationell och strukturerad av sig. Under TCR hade han en inköpslista som han tog fram varje gång han stannade för stt bunkra upp. Det vill säga på en halvtimmes stopp har han absolut sovit en stund.

Bra info, tack Anton. Ingen dum idé det där med inköpslistan, även om det finns en viss charm i att stå och vela lite mellan Mars och Snickers ;)

Om man vill ha variation krävs dock tidsvariabla inköpslistor. Kanske idé till en ny långcyklingsapp - varje gång man handlat trycker man på en knapp så genereras en ny inköpslista till nästa gång.

GoranS sa:
Om man vill ha variation krävs dock tidsvariabla inköpslistor. Kanske idé till en ny långcyklingsapp - varje gång man handlat trycker man på en knapp så genereras en ny inköpslista till nästa gång.

Now we're talking!

antonlindb sa:
GoranS sa:
Eftermiddag i Australien nu och alla verkar vara i rullande så en liten avstämning av läget efter ca 56,5 timmar kan kanske vara på sin plats:

1) Allegaert, 1346 km
2) -60 km, Hall
3) -169 km, Hunter
4) -171 km, Dunne
5) -185 km, Cuttriss
6) -208 km, Streich
7) -208 km, Rayemaekers
8) -212 km, Hammond (1:a i damklassen)
9) -219 km, Ligt
10) -239 km, Luke
11) -298 km, Juju
12) -322 km, Voutzali
13) -343 km, Bernardi (2:a i damklassen)

Hall håller emot bra även om belgaren utökat lite sedan i går em svensk tid (innan nattkörningen började). I damklassen verkar Hammond vara relativt outstanding.

Juju är också en kvinna, bland annat vunnit damklassen i både TCR och TransAm.

Undrar vad som har hänt med henne. Ingen uppdatering på över ett dygn nu.

Allegaert har nu varit stillastående i Ceduna i närmare två timmar och Hall har under tiden närmat sig s.a. avståndet nu är 9 mil.

Finns några stycken i de bakre leden där jag misstänker att det kommer att bli DNF:er om det inte är något cykelkrångel som är orsaken. Känns i alla fall för mig osannolikt att man frivilligt skulle ha en massa timmar då man inte cyklar när solen är uppe.

Måste säga att Live-sändningarna på Instagram är häftiga. Har sett både Maven och Rhino köra live när de verkar vara uttråkade på vägen.

Fortfarande ingen rörelse på belgaren. Han har nu haft ett stopp på snart 5 timmar. Klockan är strax 7 lokal tid. Borde nästan börja ljusna då soluppgången i Adelaide (en liten bit österut) är vid 7.20. Marginalen till Hall är nu nere i 44 km.

Hammond är nu uppe på 4:e plats i totalen efter att ha passerat Hunter som verkar ha haft ett ännu längre stopp än Allegaert. Upp till Dunne på tredje plats har Hammond sex mil. Sen är det 9,5 mil till Hall.

Nu började tydligen belgaren känna flåset i nacken och har börjat röra på sig. Just nu är avståndet 41 km till Hall.

Alltså... jag tycker att själva resan, äventyret och personligheterna är med intressant än vem som ligger först. Människor som delar med sig att sitt äventyr.

Dom som ligger först är ju jättestarka och så men de bjuder inte på sig själva.

Det kanske bara är jag som tycker så..? ?

Ja vad hände med juju ?, verkar ha fallit tillbaka en del. Men före Cycling Maven !

Liten sammanställning av läget där Allegaert snarast verkar tappa på förföljarna.
 1) +0, 2150 km, Allegaert
 2) +0, -34 km, Hall
 3) -3, -149 km, Cuttriss
 4) +1, -179 km, Hunter
 5) +0, -242 km, Hammond (1:a i damklassen)
 6) +2, -264 km, Dunne
 7) -1, -276 km, Rayemaekers
 8) -2, -311 km, Luke
 9) +2, -364 km, Ligt
10) -1, -422 km, Edel
11) +2, -465 km, Streich
12) +0, -465 km, Bernardi (2:a i damklassen)
13) +0, -504 km, Bobbink
14) ??, -556 km, Voutzali (3:a i damklassen)
15) +1, -591 km, Harding
16) -3, -599 km, Shell
17) +2, -634 km, Proud
18) +0, -653 km, Gareth P
19) -1, -665 km, Edwards
20) ??, -673 km, Dunne (4:a i damklassen)

Senast ändrad:
Skogling sa:
Alltså... jag tycker att själva resan, äventyret och personligheterna är med intressant än vem som ligger först. Människor som delar med sig att sitt äventyr.

Håller med. Den fenomenala trackingfunktionen i kombination med skickliga sociala-medier-cyklister gör att jag tycker det är mycket underhållande. Har försökt följa Tour Divide tidigare och självklart Sverigetempot men ingen har haft den interaktivitet som detta evenemang känns det som.

Skogling sa:

Det kanske bara är jag som tycker så..? ?

Är det tillåtet att i princip tycka båda är intressanta? Jag skulle inte ha ngt emot att sitta och fördjupa mig i åkarna också, men då skulle jag behöva ta semester och fullt så galen i internetcykling är jag inte.

freddiesan sa:
Skogling sa:

Håller med. Den fenomenala trackingfunktionen i kombination med skickliga sociala-medier-cyklister gör att jag tycker det är mycket underhållande. Har försökt följa Tour Divide tidigare och självklart Sverigetempot men ingen har haft den interaktivitet som detta evenemang känns det som.

Tycker trackingfunktionen som användes för TCR var en gnutta bättre, men det är möjligt att det bara beror på att jag inte riktigt hunnit bli kompis med denna ännu.

Inga dramatiska ändringar i landskapet ännu. Denna bild är från trakterna där Allegaert befinner sig nu.
Capture.PNG

GoranS sa:
Liten sammanställning av läget där Allegaert snarast verkar tappa på förföljarna.
14) ??, -556 km, Voutzali

Jag tror att Voutzali är en kvinna, hennes förnamn är Vasiliki vilket är ett vanligt förekommande kvinnligt förnamn i Grekland.

Tack för dina sammanställningar!

GoranS sa:
Tycker trackingfunktionen som användes för TCR var en gnutta bättre, men det är möjligt att det bara beror på att jag inte riktigt hunnit bli kompis med denna ännu.

Synd att jag inte hann med att följa TCR så mycket i somras trots Svenskar i tävlingen

electricbum sa:
GoranS sa:
14) ??, -556 km, Voutzali

Jag tror att Voutzali är en kvinna, hennes förnamn är Vasiliki vilket är ett vanligt förekommande kvinnligt förnamn i Grekland.

Tack för dina sammanställningar!

Tack! Det verkar mycket riktigt vara en deltagare i damklassen. Jag korrigerar ...

GoranS sa:
Skogling sa:

Det kanske bara är jag som tycker så..?

Är det tillåtet att i princip tycka båda är intressanta? Jag skulle inte ha ngt emot att sitta och fördjupa mig i åkarna också, men då skulle jag behöva ta semester och fullt så galen i internetcykling är jag inte.

Nu tog du det lite fel. Det var ingen kritik. Mer ett konstaterande ur mitt perspektiv.

Man får tycka precis som man vill. Det var där för jag skrev jag tycker.

Det är nog bara jag som är konstig. Och freddiesan, möjligen... :)

Puh! Var rädd att jag skulle bli tvungen att lägga ner sifferexercisen och helt övergå till att följa loppet via sociala medier. ;-)

GoranS sa:
Finns några stycken i de bakre leden där jag misstänker att det kommer att bli DNF:er om det inte är något cykelkrångel som är orsaken. Känns i alla fall för mig osannolikt att man frivilligt skulle ha en massa timmar då man inte cyklar när solen är uppe.

Blev tvungen (det krävdes knappast vapenhot, hade helt enkelt inte gjort det tidigare) att läsa reglerna och det finns ingen maxtid. Så man kan inte utesluta att det finns folk som medvetet tar det lite piano.

Såvitt jag förstått fanns inga direkta kvalifikationskrav eller annan screening så gissningsvis finns även ett antal deltagare som är mer fyllda av äventyrslust och pionjäranda än faktisk styrka/erfarenhet att komma igenom ett dylikt spektakel. Många av dessa lär bryta.

På TCR var det förvisso några som inte direkt hade någon överdriven brådska att ta sig i mål men ändå kom dit till slut. Typiskt uppförande för dessa var dock att de startade på fm, cyklade ett antal timmar innan de med marginal till solnedgången "slog läger". Vilodagar eller en massa timmar mitt på dagen utan cykling var, som jag upplevde det, ofta signaler om en kommande DNF. Det var detta som jag baserade min misstanke på, inte någon "reptid".

Angående DNF så ser det ut som irländaren Cuttriss brutit efter 200 mil, då liggande på tredje plats. Åtminstone är hans namn överstruket. Någon som följer sociala medier (annat än happy) som har koll på orsak?

Du har troligen rätt angående beteendemönstret. Undantaget skulle kunna vara om det är väldigt varmt och att man då väljer att hålla siesta. Men helt så har vädret ju inte blivit, trots att mycket om förhandsnacket gick ut på vattenkapacitet etc.

GoranS sa:
Angående DNF så ser det ut som irländaren Cuttriss brutit efter 200 mil, då liggande på tredje plats. Åtminstone är hans namn överstruket. Någon som följer sociala medier (annat än happy) som har koll på orsak?

Ja, Cuttriss uppger att han helt enkelt var fysiskt slut och befann sig på en väldigt isolerad plats. Som jag uppfattar det har han klivit in i en passerande bil.

Sarah Hammond är nu uppe på 3:e plats totalt. Hon är ca 200km efter Allegaert och har alltså cyklat snabbare än både belgaren och Mike Hall senaste dygnet (i runda slängar).

Även Juju har nu fått sitt namn överstruket. Gör att antalet (förmodade) DNF är uppe i 10.

Lite kompletterande info om Juju:

Juliana Buhring, who set the first Guinness World Record as the fastest woman to circumnavigate the globe, has withdrawn from the race after suffering an allergic reaction to some medication. She has told organisers that she is considering starting over again when she returns to Fremantle after a few days’ rest.

Källa: https://cyclingtips.com/news/after-2000km-allegaert-continues-to-lead-indy-pac/

Verkar vara inte alltför kraftiga SO vindar är täten befinner sig just nu vilket innebär motvind/sida mot.

Midnatt i South Australia. Hall vilar sen ett par timmar tillbaka medan Allegaert trampar på. Luckan är 67 km.

Tillbaka
Topp