Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

+1

Om jag ens skulle fundera på att köra 550 mil skulle jag ha förberett mig s.a. jag varit på nivån där 27 mil hade varit ett lagom långt uppvärmningspass.

Täten är nu ute på en riktigt festlig del av sträckan där de först har drygt 8 mil med bara någon liten svag böj följt av en kraftig vänsterböj och därefter
eyre-highway-56.jpg

Bland damerna är nu Hammond tre mil före Bernardi. Hammond ligger på sjunde plats totalt och har ungefär fyra mil fram till Hunter på sjätte plats.

Skogling sa:
Jesse har knä och ryggproblem. Harleys's ben är döda.

Alltså rätta mig om jag har fel men han äter bra jävla konstigt, Harley. Lemonad, böner och mackor liksom...
Det är väl hela hans grej, att äta konstigt.

Skogling sa:
Jesse har knä och ryggproblem. Harleys's ben är döda.

Alltså rätta mig om jag har fel men han äter bra jävla konstigt, Harley. Lemonad, böner och mackor liksom...

Bönorna ger en annan typ av framdrivning ?

Känns som Allegaert börjat sega sig ifrån. Han har nu avverkat de första 100 milen på strax under 40 timmar och ligger nu 2+ mil före Hall som i sin tur är 5 mil före Streich. Belgaren i täten bör f.ö. alldeles strax vara på väg in på den närmare 15 mil långa raksträckan.

Ingen större värme där de cyklar nu. Enligt yr.no kommer det att gå ner mot 12 grader i natt och på dagen upp mot 20 grader.

Försprånget för Allegaert fortsätter att växa. Han har nu närmare 8 mil ner till Hall. Sen är de ju inne på nattkörning nu så det kan ju hända att det ligger någon paus bakom det hela. Lär visa sig i morgon.

Hall har i sin tur 7 mil ner till Streich på tredje plats. Det dock sagt med en rejäl brasklapp för att det var ett par timmar sedan Streich senaste inrapporterade position.

Fyra är troligen Dunne och därefter kommer Hunter och Ligt relativt nära varandra. Sedan är det en lucka på en dryg halvmil och där ligger Cuttriss och Rayemaekers relativt tätt.

Sedan är det över fem mil ner till Hammond. Där har vi dock återigen en väldigt osäker position då det är baserat på 2,5h gammalt positionsdata.

GoranS sa:
Täten är nu ute på en riktigt festlig del av sträckan där de först har drygt 8 mil med bara någon liten svag böj följt av en kraftig vänsterböj och därefter
Ingen skyllt man vill se samtidigt som man har 10 sekundmeter i nyllet :-)

Allegaert är nu framme vid slutet av raksträckan och har tillryggalagt 115 mil på under 46 timmar. Hall är nu nio mil bakom. Känns som det här håller på och utvecklar sig lite som TCR där alla efter ett tag börjar tappa medan belgaren bara maler på och bygger upp en större och större ledning. Dock är bara 20% gjorda så mkt kan hända ännu.

Trångt vid Balldonia airport just nu - Rayemaekers, Dunne, Streich och Ligt verkar samtliga tagit en paus där. Hunter och Cuttriss har precis passerat. Dock lite oklart om de cyklar eller bara tagit en paus strax efter flygplatspassagen. Detta gäng bör dock vara på plats 3-8 i loppet och tiotalet mil efter Hall.

Eftermiddag i Australien nu och alla verkar vara i rullande så en liten avstämning av läget efter ca 56,5 timmar kan kanske vara på sin plats:

1) Allegaert, 1346 km
2) -60 km, Hall
3) -169 km, Hunter
4) -171 km, Dunne
5) -185 km, Cuttriss
6) -208 km, Streich
7) -208 km, Rayemaekers
8) -212 km, Hammond (1:a i damklassen)
9) -219 km, Ligt
10) -239 km, Luke
11) -298 km, Juju (2:a i damklassen)
12) -322 km, Voutzali (3:a i damklassen)
13) -343 km, Bernardi (4:a i damklassen)

Hall håller emot bra även om belgaren utökat lite sedan i går em svensk tid (innan nattkörningen började). I damklassen har Hammond en relativt klar ledning.

Edit: Korrigerat efter upplysning från antonlindb + electricbum

Senast ändrad:
GoranS sa:
Eftermiddag i Australien nu och alla verkar vara i rullande så en liten avstämning av läget efter ca 56,5 timmar kan kanske vara på sin plats:

1) Allegaert, 1346 km
2) -60 km, Hall
3) -169 km, Hunter
4) -171 km, Dunne
5) -185 km, Cuttriss
6) -208 km, Streich
7) -208 km, Rayemaekers
8) -212 km, Hammond (1:a i damklassen)
9) -219 km, Ligt
10) -239 km, Luke
11) -298 km, Juju
12) -322 km, Voutzali
13) -343 km, Bernardi (2:a i damklassen)

Hall håller emot bra även om belgaren utökat lite sedan i går em svensk tid (innan nattkörningen började). I damklassen verkar Hammond vara relativt outstanding.

Juju är också en kvinna, bland annat vunnit damklassen i både TCR och TransAm.

Där Allegaert befinner sig nu är det väsentligen pannkaksplatt. Om sju mil får han dock en liten backe med ca 90 höjdmeter varav den "tuffa" biten är en klättring på 70 höjdmeter på 2 km. Anses tydligen som tillräckligt anmärkningsvärt för att förtjäna en passkylt.
Capture.PNG

Kan nog vara kul en stund, men i längden skulle i alla fall jag tröttna rejält på enformigheten.

Ser ut som det börjar bli lite mer bebyggelse efter ungefär 180 mil, men fram dit är det verkligen öde.

Första lite mer ordentliga backen framöver verkar komma efter 247 mil då det är klättring upp till Horrocks pass, ca 500 möh. Sista 4 km ser ut att vara runt 6% snitt och totalt stiger det drygt 400 höjdmeter. Men detta ligger alltså mer än 100 mil framåt.

GoranS sa:
Ah, tack! Bra med någon kunnig person som kan korrigera "klåparen".

Var inte så jag menade GoranS, uppskattar verkligen dina rapporter och det är inte direkt tydligt vilket kön "Juju" är :). Väldigt intressant person som varit med om en hel del, minst sagt https://en.wikipedia.org/wiki/Juliana_Buhring. Glömde den lilla detaljen att hon har världsrekordet för damer att cykla jorden runt också.

GoranS sa:
Ser ut som det börjar bli lite mer bebyggelse efter ungefär 180 mil, men fram dit är det verkligen öde.

Men där kan man ju inte cykla. Det måste finnas en Pub eller möjlighet att köpa några kalla minst var 8e mil !

antonlindb sa:
GoranS sa:
Ah, tack! Bra med någon kunnig person som kan korrigera "klåparen".

Var inte så jag menade GoranS, uppskattar verkligen dina rapporter och det är inte direkt tydligt vilket kön "Juju" är :). Väldigt intressant person som varit med om en hel del, minst sagt https://en.wikipedia.org/wiki/Juliana_Buhring. Glömde den lilla detaljen att hon har världsrekordet för damer att cykla jorden runt också.

Kan nog säga detsamma, d.v.s. "Var inte så jag menade". Gillar själv när saker är rätt och skriver jag något som är fel tycker jag bara att det är bra om någon påpekar det så att jag lär mig något och (förhoppningsvis) slipper göra om felet.

150 mil för Allegaert. Hall bjuder på tufft motstånd och har tagit in lite. Han är nu 56 km efter. Sen är jag lite förvirrad över trackingen. I listan med resultat finns Nathan Jones med som trea, 84 km efter belgaren i täten, men jag ser honom inte på kartan och han var inte med i listan när jag sammanfattade ställningen i morse.

Allegaert är vid gränsen mellan Western Australia och South Australia. Ser ut att vara en riktig metropol.
Capture.PNG

Verkar som belgaren tagit ett stopp vid delstatsgränsen eller så funkar inte trackingen just nu. Är 1,5h sen senaste uppdateringen.

Ser ut som Allegaert börjat röra sig igen efter en paus på 3,5 timmar. Hall är nu mindre än två mil bakom.

Vädret verkar fortsatt gynnsamt. 18 grader nu på natten och bara obetydligt över 20 under dagen. Kombinerat med en måttlig sydlig bris, vilket ger kantvind, borde det vara helt OK.

ohellstrom sa:
antonlindb sa:
mhenry sa:
GoranS sa:
Kan nog vara kul en stund, men i längden skulle i alla fall jag tröttna rejält på enformigheten.

Vägar i din smak, Anton? :D

Helt underbart att bara få gräva ner huvudet i TT-pinnarna och bara köra på! Ingen hemska berg eller kurvor att ta hänsyn till :)

Det låter som en våt dröm för hometrainerfetischister ;)

Enda problemet är att jag dör av överhettning trots fläktar :).

@GoransS ska bli kul att se vad Kristof hittar på efter den relativt "långa" pausen. Skulle inte förvåna mig om han klämmer 60-70 mil till nu utan sömn.

Ja, jag är också lite spänd på vad som kommer att inträffa. Kändes som han tog en relativt tidig nattpaus också. Skulle inte bli alltför förvånad om han drygat ut ledningen en hel del när man vaknar imorgon. Ser ut som Hall har stått still vid delstatsgränsen närmare en timme nu och Kristof har hunnit 46 km därifrån. Antar att gränsen är ett stopp många kommer att göra. Verkar finnas en mack att handla på där (samt boende); http://bordervillageroadhouse.com.au/

Värt att tänka på att det är höstdagjämning i Australien.

Det är alltså ganska många timmars mörker att cykla i, vilket borde kunna påverka folks förmåga att hantera sömnbrist (rimligen i negativ riktning).

När man tittar på trackingsidan står det att Nathan Jones ska ha kommit 1416 km och ligga 3:a. Jag tror dock det är fel. Man kan hitta hans namnskylt strax söder om vägen mellan Jp och Bennet. Om det stämmer har han snarare hunnit 88 mil. Verkar också rimligare då det tydligen handlar om en kille som tar detta som en deletapp i en jordenrunt-cykling; http://trackleaders.com/njearth17

GoranS sa:
När man tittar på trackingsidan står det att Nathan Jones ska ha kommit 1416 km och ligga 3:a. Jag tror dock det är fel. Man kan hitta hans namnskylt strax söder om vägen mellan Jp och Bennet. Om det stämmer har han snarare hunnit 88 mil. Verkar också rimligare då det tydligen handlar om en kille som tar detta som en deletapp i en jordenrunt-cykling; http://trackleaders.com/njearth17[/

Lite kul kuriosa är att Nathan Jones är i färd med att slå världsrekordet för att cykla runt jorden, och kör IPWR som en del av detta. Han har redan korsat Europa och Asien.

Samme Nathan är även organisatör av Trans America Bike Race.

Senast ändrad:
Ett försök till aktuell resultatlista utgående från trackingsidan:

1) 1570 km, Allegart
2) -69 km, Hall
( -154 km, Jones; som ovan nämnts är jag tveksam till om detta stämmer)
3) -166 km, Hunter
4) -184 km, Dunne
5) -240 km, Hammond (1:a i damklassen)
6) -242 km, Cuttriss
7) -270 km, Ligt
8) -275 km, Streich
9) -279 km, Rayemaekers
10) -319 km, Bobbink
11) -355 km, Bernardi (2:a i damklassen)
12) -363 km, Edel
13) -384 km, Luke
14) -410 km, Hirons
15) -438 km, Donnelly
16) -439 km, Proud
17) -444 km, Juju (3:a i damklassen)
18) -460 km, Gareth P
19) -465 km, Harding
20) -465 km, Edwards

Ledningen uppe i 85 km. Var tre timmar sen Hall kom till gränskontrollen och han är fortfarande kvar där.

Allegaert har fortsatt utöka ledningen till Hall under (australiska) dagen så att ställningen är enligt nedan. Andra värdet är skillnad i placering sedan föregående sammanställning (negativt värde innebär avancemang och ?? innebär att åkaren inte var topp-20 vid förra sammanställningen).
 1) +0, 1764 km, Allegaert
 2) +0, -134 km, Hall
 3) +0, -188 km, Hunter
 4) +0, -196 km, Dunne
 5) +0, -256 km, Hammond (1:a i damklassen)
 6) +0, -276 km, Cuttriss
 7) +0, -327 km, Ligt
 8) -1, -328 km, Rayemaekers
 9) +1, -346 km, Streich
10) -3, -362 km, Luke
11) -1, -413 km, Edel
12) +1, -416 km, Bernardi (2:a i damklassen)
13) +3, -448 km, Bobbink
14) -5, -475 km, Harding
15) -1, -488 km, Proud
16) +2, -498 km, Hirons
17) ??, -517 km, Versey
18) +0, -534 km, Gareth P
19) ??, -556 km, Shell
20) +0, -561 km, Edwards

Nedanstående är skrivet med en stor brasklapp för ev. brister i uppdateringen av trackinginformationen. Jag har inte orkat titta igenom deltagarna individuellt för att bedöma om tillgänglig positionsdata är rimlig eller om det finns en risk att det är gammalt data.

Som synes är det inga placeringsförändringar på topp-7 medan det längre ner ändrat sig lite mer. En som går starkt är Luke som klättrat tre platser, men även tagit in 22 km på Allegaert. Harding har avancerat hela fem placeringar, men han går dock inte lika starkt som Luke utan har tappat en mil på belgaren i täten. Generellt sett har dock inte Allegaert gjort något våldsamt ryck. Det är mest mot Hall som han dragit ifrån en hel del sen igår kväll (svensk tid).

En titt på vädret där Allegaert befinner sig säger (enl yr.no) mulet, 23 grader, vind på SSV 6m/s. Då han i stora drag rör sig å OSO borde det innebära i stort sett rak sidvind.

Om man tittar lite framåt så har han 67 mil till Port Augusta där dagstemperaturerna ligger på runt 30 grader och nattemperaturerna runt 20 grader. Vid PA viker rutten av söderut och där kan det bli en del motvind ner mot Adelaide (ca 35 mil efter PA).

Alla duktiga cyklister i alla ära men Ryan Flinn Fan vilken kul spillevink.

Kolla hans Instagram... ?

Tillbaka
Topp