[info] Long, low and slack. LLS

larsaw sa:
jofahjalm sa:
Du har börjat kalla sadelrör för sadelstag. Det är superförvirrande. Sadelstag är rören ovanför kedjestagen.

Ja just ja' knasigt värre... Ska genast rätta mig i ledet ;)
Länkat erbjudande gäller dock bara medium. Dvs allt för lågt SADELRÖR...

Det är fan bäst! Mer seriöst så var det detta som också gjorde att jag inte alls förtod vad du skrev i Marinotråden.

Ser seriöst så har stigcyklarna nu börjat bli så långa så att för flera märken skulle jag gå ner i storlek på årets modeller. Jag tänker mig att detta är en effekt av att man har lågt cyklar på att längre är bättre i några år och alla ska bräcka varandra om att ha längst cykel. Någon gång blir det helt enkelt för mycket. Tittar man på DH-cyklar så har dom istället en mer stabil geometri. Det var bra länge sedan de gjorde några större ändringar i geometrin där.

Precis, så som redan nämnt tidigare si i vissa fall är ju enduro's längre än DH's (gällande reach).
Sen beror det ju också mycket på hur det ska cyklas... En hoj för slö stigcykling (sittandes) är kanske inte i världens största behov av ap-lång reach eller flack gaffelvinkel, det är ju mer om en ska ha hojen för att sätta KOM's eller vara en WeekendWarrior. Å vem vill inte det ;D

Det lustiga nu också är ju att han som utges för att ha startat hela trenden, César Royo, har gått tillbaka till kortare reach på sina Unno-hojar. Han har trollat hela industrin!

The word is about, there's something evolving,
Whatever may come, the world keeps revolving...
They say the next big thing is here,
That the revolution's near,
But to me it seems quite clear
That's it's all just a little bit of history repeating.
The newspapers shout a new style is growing,
But it don't know if it's coming or going,
There is fashion, there is fad
Some is good, some is bad
And the joke rather sad,
That it's all just a little bit of History repeating.
And I've seen it before
And I'll see it again
Yes I've seen it before
Just little bits of history repeating

Rotec 1998 ringde och ville ha tillbaka sin hjulbas!

s780_bici_3.jpg

trenden var inte precis ny heller 1998. så här såg det ut på trettiotalet, det var säkert inte nytt ens då.

Bilagor

• IMG_0128.JPG
    IMG_0128.JPG
    124.9 KB · Besök: 233
Jag var lite orolig när jag köpte min nuvarande MTB. Hardtail, årsmodell 2016, JÄTTELÅNG.
Övervägde att köpa en storlek för liten, men sedan fanns bara XL kvar.

Drygt år senare, alla nya spännande cyklar är betydligt längre. Bara på kul, och för att se om mina armar ens skulle nå, slängde jag på en grotesk 110mm styrstam istället för den vanliga 50.

Nu ser jag plötsligt fram emot när det är dags at byta upp sig till något 5-6 cm längre..
Men SEN är det långt nog.

durietz sa:
Det lustiga nu också är ju att han som utges för att ha startat hela trenden, César Royo, har gått tillbaka till kortare reach på sina Unno-hojar. Han har trollat hela industrin!
Man ska ändå ha i åtanken att Unnos siktar på att sälja 25 stycken exklusiva ramar per år för si sådär 5500 euro styck vilket borde innebära att han riktar sig mest mot konservativa köpare. ?

det där völklskidorna har visserligen boxkonstruktion vilket är bra för hållbarheten, men desvärre också träkärna, ett retrogrepp som långt efter att trä av goda skäl var utrotat i skidor och brädor togs till för att rädda billiga endast hoppressade sandwichkonstruktioner från att fallla isär vid användning.

helt onödigt tillsammans med box, och med torr förvaring blir åkytan i det fallet snart konkav, och skidorna instabila och bromsande vid körning rakt fram.

så den som gillar sina gotama förvarar dem lämpligen i en fuktig källare.

men 27 m radie? gäsp.

Nästan alla tävlingsskidor har träkärna. Dessutom har i princip alla side wall konstruktion istället för cap. Raklöddrkärnor sitter på de billigaste skidorna eftersom det är mycket billigare att tillverka.

ot på den; tävlingsskidor är vanligen varianter på sandwich med eller utan cap, så vitt jag vet för de har marginellt bättre glid, följer snön bättre. men de har också problem med hållbarheten. i det läget kan trä vara användbart, men när man ser förbi hajpen finns säkerligen bättre material.

men hajp säljer.

boxade skidor är dyra att producera, är lättare att få till bra isgrepp, bombar snövallar bättre och har bättre hållbarhet, vi pratar om decennier med bibehållna egenskaper så länge man inte har för mycket metall i konstruktionen.

trä ställer här till onödigt trassel, tillsammans med styva sidoväggar ger torr förvaring upphov till konkavitet. trät ger här inget nödvändigt strukturellt bidrag och raklödder är en bättre lösning. den här typen av skidor och brädor hör till de dyraste.

en kolfiberram till cykel är också en flexibel och arbetsintensiv boxad konstruktion, trä har där lika lite att bidra med som trä i ett par korrekt boxade skidor. dock kan man tänka sig om vikthetsen fortsätter att ge stöd åt tunna ytterväggar med hjälp av något fyllnadsmaterial som t ex polyuretanskum.

låt oss hoppas att det inte blir trä.

kais01 sa:
det där völklskidorna har visserligen boxkonstruktion vilket är bra för hållbarheten, men desvärre också träkärna, ett retrogrepp som långt efter att trä av goda skäl var utrotat i skidor och brädor togs till för att rädda billiga endast hoppressade sandwichkonstruktioner från att fallla isär vid användning.

helt onödigt tillsammans med box, och med torr förvaring blir åkytan i det fallet snart konkav, och skidorna instabila och bromsande vid körning rakt fram.

så den som gillar sina gotama förvarar dem lämpligen i en fuktig källare.

men 27 m radie? gäsp.

Jag förvarar dem i torrförråd, har gjort så i ett par år. Konstigt nog har de inte slagit sig, trots dina garantier.

Kort svängradie är kanske kul om man gillar att köra snärtiga svängar i pist, men det tröttnade jag på runt 2005.

kais01 sa:
ot på den; tävlingsskidor är vanligen varianter på sandwich med eller utan cap, så vitt jag vet för de har marginellt bättre glid, följer snön bättre. men de har också problem med hållbarheten. i det läget kan trä vara användbart, men när man ser förbi hajpen finns säkerligen bättre material.

men hajp säljer.

boxade skidor är dyra att producera, är lättare att få till bra isgrepp, bombar snövallar bättre och har bättre hållbarhet, vi pratar om decennier med bibehållna egenskaper så länge man inte har för mycket metall i konstruktionen.

trä ställer här till onödigt trassel, tillsammans med styva sidoväggar ger torr förvaring upphov till konkavitet. trät ger här inget nödvändigt strukturellt bidrag och raklödder är en bättre lösning. den här typen av skidor och brädor hör till de dyraste.

en kolfiberram till cykel är också en flexibel och arbetsintensiv boxad konstruktion, trä har där lika lite att bidra med som trä i ett par korrekt boxade skidor. dock kan man tänka sig om vikthetsen fortsätter att ge stöd åt tunna ytterväggar med hjälp av något fyllnadsmaterial som t ex polyuretanskum.

Källa på det?

Har själv jobbat i skidindustrin sedan 2005 och äger 20-30 par SW-skidot i alla bredder och varianter och inget av det du säger stämmer.

är inte shirley lite träig hon med?

sorry för ot; mikael, du har kanske varit igenom för många par sw-skidor för att upptäcka att de inte håller i längden? träkärna är ju inte ett direkt problem när det gäller dessa, snarare är det ett bra materialval i det fallet, trots att det osar 50-tal om det hela.

på 80-talet när cap närmast tagit över, fick träkärna revival när kidsen upptäckte att brädor med sandwich gick sönder om man inte ersatte polyuretankärnan med trä. men det fanns dessbättre boxkonstruerade brädor att köpa.

skulle absolut aldrig köpa en sandwich-skida. been there, done that.

problemen med svällande alt krympande träkärna uppstår alltså när man kombinerar den med oeftergivliga sidor, särskilt om träet är av hög densitet. det här är ett allmänt känt problem sedan åtminstone 70-talet, inget konstigt med det.

det är en risk man tar med den konstruktionen, men alla drabbas inte. väl så vanliga orsaker till konkavt belag är slitage av plasten eller olämpligt utförd slipning.

konkavt belag suger oavsett. där kanske vi kan vara överens?

kais01 sa:

men hajp säljer.

Efter att ha slipat tresiffrigt antal skidor över ett par säsonger på sten skulle jag säga att konkavitet är för de allra flesta (alla?) ett icke-problem, iaf om man använder sina skidor till att åka på och inte ha i förrådet. Lätt att fixa är det också i de få tillfällen jag stött på det, ironiskt nog bara i Åsnes stålkantade turskidor, uppbyggda av huvudsakligen dammråttor och brustna drömmar.

Konvexitet däremot, det ser man betydligt mer. Och tramsiga kärnor som inte är plana typ völkl vta är i stort sett omöjliga att få plan åkyta och bra struktur på. Ett par gamla Gotama eller Mantra däremot går att fixa till superskick ofta utan altlför stort meck, förutsatt att man orkar köra dem i slipen utan att få ryggskott.

Jag gillar lite kortare cyklar när det ska cyklas brötstig för att det är roligare, och jag gillar längre cyklar på fjället. Bird i M/L med reach på 480 var härligt odramatisk att cykla över min begränsade förmåga på för mina 175cm.

Jag tror inte det är uppenbart var gränsen går eftersom våra vanor skiftar med cyklarnas geometri och tvärtom. För ett gäng år sen var NS med en massa tvära moves och dropp till platt grejen, då var korta cyklar med massa slaglängd betydligt mer användbara än de är för endurotävlande, som ju är vad den genomsnittlige helgkrigaren låtsas att hen sysslar med nuförtiden.

Vad som blir framtidens mest poppis genre och terräng kommer i stor utsträckning att styra hur cyklarna ser ut, och tvärtom.

konvext belag kan hos vissa skidor och brädor medverka till en smooth känsla, inget som jag brukar åtgärda. eventuellt kan man hänga kanterna lite, ifall man vill tweaka isgreppet.

egentligen är det samma med cyklar, man vill ha en smooth men ändå stabil känsla utan konstiga kast,

Det finns inget bättre än små företag som skiter på andra. Fast det kommer att bli jätte svårt att slå Pole som har sagt att de har den mest rättvisa och teknologiskt avancerade hojjen på marknaden. Fyyyy fan... kulo

WAKIdesigns sa:
Det finns inget bättre än små företag som skiter på andra. Fast det kommer att bli jätte svårt att slå Pole som har sagt att de har den mest rättvisa och teknologiskt avancerade hojjen på marknaden. Fyyyy fan... kulo

Du har verkligen problem med Pole.

Hur lågt är lågt?
Osaggad bb-höjd är startpunkten men säger inte så mycket förrän man tar hänsyn till slaglängd och hur mycket SAG man har mest bak men också fram...

Funderar på om man ska ha offset bushings och angleset på polen så man kan få 61° gaffelvinkel (bara för att liksom). Pole 150 som 29a får 63° ungefär. Ganska bra tycker jag.

roskai sa:
Funderar på om man ska ha offset bushings och angleset på polen så man kan få 61° gaffelvinkel (bara för att liksom). Pole 150 som 29a får 63° ungefär. Ganska bra tycker jag.

Lägg på 180mm lyrik så blir det ännu lite flackare för extra bra prestanda.

BjornR sa:
roskai sa:

Lägg på 180mm lyrik så blir det ännu lite flackare för extra bra prestanda.
Eller nåt med ännu mer slag ;) Nä tror 65 ish är en sweetspot för många. Efter 64 börjar styrningen bli lite slö. Men kollar man mina tider på strava så går det fortare med pole!

soderblom sa:
LLS (och 26" ) har väl varit standard för stigcykling sedan 2013-ish för vissa..

(foto från Gemon i annan tråd)
Jag provcyklade en hardtail med typ 64 graders gaffelvinkel redan 2013 eller nåt. 180 mm Domain på en skogs-HT. Då skrattade vi och ägarn tyckte mest det var en kul men galen grej. Nu är det inte så off längre.

R sa:
erik h sa:
Näe, man måste väl köra von Steinhausen-downhill för att long low and slack ska vara nåt att hänga i granen.
Å det är ju inte så vanligt med såna sträckor i Hellas eller Götlaborgsskogen trots allt.

Har inget överhuvudtaget att tillföra i ämnet (verkar rimligt, det är ju ändå happymtb vi har att göra med), mer än att jag fullkomligt Ä-L-S-K-A-R referensen "von Steinhausen-downhill".

Ha ha Erik.

Fattar inte vad Roffe von Steinhausen har med lång, låg och slak att göra.

Körde inte Roffe på Scott i slutet? Motsatsen till lång låg och slack.

Senast ändrad:
roskai sa:

Varför bara 61? Ska man gå extremt så ska man gå extremt:

Screenshotfrom2018-02-2309-43-36.png

Senast ändrad:
walmart är en av de största aktörerna i världen, och bidrar ibland med det osannolika

huvudkontoret ligger i bentonville arkansas, och där är lär firman står för ett större mtb-område med omtalade stigar. om någon kör där med deras egna hojar förtäljer inte historien.

soderblom sa:
LLS (och 26" ) har väl varit standard för stigcykling sedan 2013-ish för vissa..

(foto från Gemon i annan tråd)
Enligt webben har en XL DHR 424mm i reach!
Så lågt och slack ja, men inte så långt...

Fin cykel oavsett och jag hoppas att cyklisten kommer att göra en come back!

cal. sa:
Fattar inte vad Roffe von Steinhausen har med lång, låg och slak att göra.

Körde inte Roffe på Scott i slutet? Motsatsen till lång låg och slack.

Minns att han skrev om att köra svinsnabbt på californiagrusbanor. Eller om det bara var nån som som raljerade på SDN. I vilket fall så var det väl gärna så oldschooldownhillet såg ut och det fattar man ju, svårt att köra dagens banor på den tidens hojar. Ingen hade uppfunnit long-low-slack åt dem då, men om nån hade gjort det så hade de nog gärna valt en POLE istället redan då...

315d2289ef90c4f6d8f50e746908e744.jpg

Tillbaka
Topp