Införskaffa verktyg

Holewa

Medlem
Införskaffa verktyg
Hej! Jag tänkte införskaffa lite verktyg för lite amatörmeck :). Jag vill som så många andra komma undan relativt billigt men vill samtidigt inte ha något skräp. Det lockar med färdiga kit men har läst lite här och där att det ofta följer med verktyg som typ aldrig används. ? .
Vad tror ni om detta? http://www.wiggle.se/x-tools-cykelverktyg-27-st/

Ska beställa från wiggle så om ni har andra förslag så kolla gärna om det finns på wiggle :).

Tusen tack!

Införskaffa verktyg
Skit i kitten och köp det din cykel behöver istället. Du kommer väldigt långt på en sats insex- och torxnycklar som du hittar av tillräckligt god kvalitet på Biltema. Sen några enstaka specialverktyg för vevlager, kassett och eventuellt nåt mer även om jag på rak arm inte kan komma på att jag hittills haft användning för något mer.

Införskaffa verktyg
Kedjepiska och kassettborttagare måste du ha om du vill byta kassett.
Vajerklippare måste du ha.

Kedjebrytare måste du ha

Fotpump borde du ha. Köp en tryckmätare och handpump om du gillar att plåga dig själv något så fruktansvärt

Däckavtagare är för finlirare

Nu antar jag att du har insex och skruvnycklar
En skruvmejsel som ska vara speciellt (japansk) till växelskruvar. Någon hjälp här. Anledningen att jag behöver hjälp är att dessa skruvar tydligen ska ha en speciell skruvmejsel som ska passa perfekt. Vanliga skruvmejslar fungerar men förstör skruvarna

Cykelställ är en scam

All kunskap du behöver hittar du på Youtube i överflöd:
Bästa kanalerna med verklig kunskap är bland annat:
Parktools
Oz cycle
Seths bikehacks
RJ the bikeguy

CNG tar jag avstånd ifrån och bikeradar är ett gränsfall

Senast ändrad:
Införskaffa verktyg
OveTörnqvist sa:

Kedjebrytare måste du ha

Fotpump borde du ha. Köp en tryckmätare och handpump om du gillar att plåga dig själv något så fruktansvärt

En skruvmejsel som ska vara speciellt (japansk) till växelskruvar. Någon hjälp här. Anledningen att jag behöver hjälp är att dessa skruvar tydligen ska ha en speciell skruvmejsel som ska passa perfekt. Vanliga skruvmejslar fungerar men förstör skruvarna

Cykelställ är en scam

Parktools
Oz cycle
Seths bikehacks
RJ the bikeguy

Hur tänker du angående cykelställ, antar du menar mekställ? Varför är det en scam?

Samt däckavtagare? Hur tar du av däcken utan?

Införskaffa verktyg
Mekstället använder jag bara att hålla gaffeln med vid gaffelservice. Har mer nytta av ett cykelställ när jag mekar. Eller parkerar hojen uppochner.
Asbra cykelställ:
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/x-tools-metal-bike-display-stand/rp-prod122327

Insexnycklar och torxnycklar finns som sagt på Biltema i bra kvalitet. Kedjepiskan och kassettavdragaren också.
Vevlageravdragaren hos Biltema är kass.
Ekernyckel MÅSTE vara av bra kvalitet. Finns t.ex Tacx som greppar runt alla fyra kanterna som är riktigt bra. Köp enbart universal-ekernyckel om du vill använda en stor mängd könsord.

Ett stort och ett litet spärrskaft ihop med torx/insex-bits är allra bekvämast förstås, men det är bara gängade vevlager och kassetten där behovet av längre hävarm finns. Till allt annat duger de smidigare små-verktygen.

Senast ändrad:
Införskaffa verktyg
var i samma situation som dig förra hösten och bestämde mig att köpa en vertygsväska löst och köpa dom vertyg som jag behövde. Har böjar få till en ok väska nu.

min erfarenhet är att jag hellre köper ett bits kit med bra toleranser som inte förstör mina insexskruvar. bättre köpa rätt från början än att bli irriterad över något är kasst och behöva köpa igen.

jag resonerade att jag kommer byta cykel många ggr men förhoppningsvis ha samma verktyg länge.

jag kan lägga upp lite bilder på väskan och innehåll om möjligt

Införskaffa verktyg
Köpa verktyg som är bra är bland det svåraste som finns,kan finnas riktigt skit även om man köper (märkes verktyg) dom billiga brukar vara ojämna i kvalite men behöver inte vara det,om man köper något verktyg så är det bra att skruva lite på något som inte är så noga (jag menar då skrot) då är risken mindre att man förstör en skruv på fin cykeln :) vad jag menar är att det är bra att test köra verktygen

Införskaffa verktyg
Ordbajskorv sa:
Sen rekommenderar jag momentnycklar så du slipper dra sönder något.
+1

Momentnycklar som täcker spannet av moment som din cykel har i skruvförband. Det betyder oftast 2 olika, en liten som tar från säg 1-2Nm till kanske 10Nm, sen en som tar därifrån upp till 40Nm.

Införskaffa verktyg
Fördelen med att köpa enstaka verktyg efter behov är ju att i stort sett alla verktyg har betalat av sig direkt. Det är sällsynt att ett verktyg kostar mer än arbetskostnaden för att få det gjort av nån annan.

Införskaffa verktyg
marr sa:
OveTörnqvist sa:

Kedjebrytare måste du ha

Cykelställ är en scam

Parktools
Oz cycle
Seths bikehacks
RJ the bikeguy

Hur tänker du angående cykelställ, antar du menar mekställ? Varför är det en scam?

Ser ingen som helst nytta med ställ. Ja kanske när man ställer in växlarna men det är bara ställa cyklen på styret. Bättre

Däckavtagare klara rman sig utan, skruvnycklar, gafflar och tom dörrnycklar fungerar också

Införskaffa verktyg
OveTörnqvist sa:
marr sa:
OveTörnqvist sa:

Kedjebrytare måste du ha

Cykelställ är en scam

Parktools
Oz cycle
Seths bikehacks
RJ the bikeguy

Ser ingen som helst nytta med ställ. Ja kanske när man ställer in växlarna men det är bara ställa cyklen på styret. Bättre

Däckavtagare klara rman sig utan, skruvnycklar, gafflar och tom dörrnycklar fungerar också

Du har inte så fina fälgar va?

Mekstället var det första jag köpte typ, har inte ångrat det en sekund. Hur många gånger har du använt ett för att komma till insikten att det är helt onödigt?

Införskaffa verktyg
marr sa:
OveTörnqvist sa:
marr sa:
OveTörnqvist sa:

Kedjebrytare måste du ha

Cykelställ är en scam

Parktools
Oz cycle
Seths bikehacks
RJ the bikeguy

Du har inte så fina fälgar va?

Mekstället var det första jag köpte typ, har inte ångrat det en sekund. Hur många gånger har du använt ett för att komma till insikten att det är helt onödigt?

Hen är ett troll...

Införskaffa verktyg
Ni kan hata eller älska sanningen den är still sanningen.

Ta av ett däck är BETYDLIGT ofarligare än att byta vevkager i en kolfiberram.
Förstår ni inte det

För att vara seriös. Ett ställ är enligt mig den största scammen.
Säg en gång det gör något mycket enklare

Senast ändrad:
Införskaffa verktyg
Lyktstoplemedhjul sa:
Ni kan hata eller älska sanningen den är still sanningen.

Ta av ett däck är BETYDLIGT ofarligare än att byta vevkager i en kolfiberram.
Förstår ni inte det

För att vara seriös. Ett ställ är enligt mig den största scammen.
Säg en gång det gör något mycket enklare

Där satt den!! :-D

Samma skriftmönster som Ove och glömmer konsekvent SISTA PUNKTEN!! *hytter med näven*

Admin kan ju se över IP-nummer kanske?

Senast ändrad:
Införskaffa verktyg
BTW!

Vill ni envist ha ett ställ bygger ni det lätt. Kolla in oz cycle på youtube.
Bra kanal som gav mig ideen att koka kedjan i paraffin. Vilkey jag ska testa o sedan göra tråd om

Införskaffa verktyg
Lyktstoplemedhjul sa:
BTW!

Bra kanal som gav mig ideen att koka kedjan i paraffin. Vilkey jag ska testa o sedan göra tråd om

Får väll ställa frågan igen då du är lätt kluven. Hur länge har du använt ett mekställ för att kunna dömma ut det som en scam av alla saker? Alltså, vad hade du för ställ som är en bluff, känns som något gått rejält fel.

Införskaffa verktyg
marr sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
BTW!

Får väll ställa frågan igen då du är lätt kluven. Hur länge har du använt ett mekställ för att kunna dömma ut det som en scam av alla saker? Alltså, vad hade du för ställ som är en bluff, känns som något gått rejält fel.

Akdrig använt ett. Men ser inte ett enda moment som jag skulle underlättat arbetet om jag hade ett.
växeljustering kanskeee

Införskaffa verktyg
Lyktstoplemedhjul sa:
marr sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
BTW!

Akdrig använt ett. Men ser inte ett enda moment som jag skulle underlättat arbetet om jag hade ett.
växeljustering kanskeee

Prova byta lager i ramem, gaffel, dra invändiga slangar/höljen? Ja allt är enklare med ett ställ! Prova så får du säkert en ahaa upplevelse.

Tillbaka
Topp