Innermått och kroppslängd

Rudan

Ny medlem
Visst vill vi ha en graf som beskriver sambandet mellan innermått (ngn med bättre ord?) och kroppslängd? Klart att tjejerna ska ha en graf och killarna en, eller hur?

Jag börjar med 177/89 och 175-177,5 vev.

Edit; ett TACK till alla som medverkat hittills. Kom igen ni andra som vill vara Happy. Jag läste länken Fredrikw lagt in angående förra undersökningen från tidig Carbon då syrehalten var högre än nu och kolfibercyklarna ovanligare än nu. Självfallet ska vi utse 'årets tax 2012' enligt herr Kelvin/Ilebergs eminenta initiativ 2005.

Ilebergs kategorier vilka vi återvinner
Tax, kortast ben i förhållande till kroppslängd.
Modell, längst ben i förhållande till kroppslängd.
Dvärg, kortast totala kroppslängd.
Jätte, Längst totala kroppslängd.

Dessutom behöver vi en graf i syfte att se/njuta av hur kvoten varierar över längden - mao får vi en kurva - ingen helig kvot alltså. Allometri kallas fenomenet - t.ex. spädbarnets relativt stora huvud vs. pappans relativt lilla. Elefantens grova skelett jämfört med kattens slanka är ett annat välkänt exempel. Vedertaget i dessa (biologiska) sammanhang är att anpassa en exponentialfunktion till resultatet.

Jag tror inte vi mäktar med att inkorporera vevarmslängden då alltför många helt enkelt struntar i denna faktor av ekonomiska skäl eller av pur okunskap. Inte desto mindre är det intressant som tusan och jag föreslår en separat tråd där man kan undra över hur "alla" kör med samma vevarmslängd trots stor skillnad i benlängd alltmedan hojen i övrigt är optimerad ner till minsta skruv. Jaja.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är verkligen hög tid att det görs en ny
> sådan undersökning
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/132991/161846
> #msg-161846

Oj då! Jag hamnade visst i huvudfotingarnas Hall of fame när man kollar tidigare undersökning. :-)
För att öka innehållet i dagens undersökning föreslår jag att vi tittar på önskade vevlängder också.
Jag kör på 175 och avskyr kortare, men är väldigt sugen på att få prova längre. Detta borde stämma med min övriga avvikande konstruktion.

Edit. Fel bokstav i ett ord.

Senast ändrad:
Det här har redan gjorts, jag sammanställde resultatet, orkar inte leta dock! :D

Edit: Men kort sagt kan man säga att ett medelvärde inte betyder något för individen. :)

Senast ändrad:
lleberg skrev:
> Det här har redan gjorts, jag sammanställde
> resultatet, orkar inte leta dock! :D
>
> Edit: Men kort sagt kan man säga att ett
> medelvärde inte betyder något för individen. :)

mm, fredrikw länkar till de.

Klart det inte betyder så mycket med medelvärden men kan ju vara lite kul ändå :)

lleberg; snyggt jobbat en tråkig morgon våren 2005. :) Oglädjande kan jag meddela att det inte finns ett medelvärde ens teoretiskt över vårt längdspann. Kroppen tycker inte om att vara likformig över storleksregistret utan långa har förhållandevis långa lemmar och korta förhållandevis korta lemmar. Sorry Bigmollo...

Vi behöver MER data!!!

Hmmm, fast vi kan ju återanvända värden från förr... hade man ju glömt. Jaja, anpassning kommer ej idag iaf.

Någon kanske är sugen på att uppta värden för andra mått samt plotta graf?
Jag hade inte gissat att variationen skulle vara såhär stor och jag ifrågasätter min egen kvot på över 0,5.

Rudan skrev:

> Någon kanske är sugen på att uppta värden för
> andra mått samt plotta graf?
> Jag hade inte gissat att variationen skulle vara
> såhär stor och jag ifrågasätter min egen kvot
> på över 0,5.

Det stämmer nog det du mätt upp. Man behöver alltså en kategori med huvudfotingar också. Välkommen i klubben! De som vill kan väl kasta in sina vevarmslängder också, men sen är det upp till var och en att läsa och tolka detta.

Ett säkert tecken på huvudfoting är när man inte hittar några platser som inte kilar fast knäna ombord på bussen, eller när man skriker rätt ut när framförvarande på flyget fäller sitt säte och gör kaos med de redan fastkilade knäna.

silverman834 skrev:
> Oj, jag visste ju att jag hade långa ben, men
> enligt den förra undersökningen är de ju
> absurda!

Du gillar inte heller att flyga långdistans, eller har du nått den nivån där de visar särskild hänsyn och skakar fram rymligaste platsen till dig?

Hasse#7 skrev:
> Du gillar inte heller att flyga långdistans,
> eller har du nått den nivån där de visar
> särskild hänsyn och skakar fram rymligaste
> platsen till dig?

Det är ju bara att bita i det sura äpplet och härda ut då man flyger eller åker buss längre sträckor... Dock är det lite irriterande då ens 170 flickvän klagar över benutrymmet ;)

Tillbaka
Topp