Installera en sram code bakbroms på en Trek slash?

1000005436.jpg
Kan jag bara skruva av slangen utan att en massa olja spills eller vad ska jag annars göra för att ta av dem.

1000005440.jpg
Sen när jag ska sätta på sram bromsen är det bara att skruva av slangen eller är det också något annat som ska göras.

det är generellt bättre att skruva ur och klippa slangen uppe vid handtaget. underlättar för att lufta sedan då det är enklare att få ut luft från handtaget än oket. om du också måste korta ned slangen är det bättre då det inte går att montera en ny banjo koppling själv

det är generellt bättre att skruva ur och klippa slangen uppe vid handtaget. underlättar för att lufta sedan då det är enklare att få ut luft från handtaget än oket. om du också måste korta ned slangen är det bättre då det inte går att montera en ny banjo koppling själv
Försöker göra det billigt och helst själv + att beställa saker tar tid.

Jag ska sätta på nya sram men på min ram går slangarna på insidan men det verkar vara ganska lätt att dra sladden rätt då jag kan ta bort locket för flaskhållare. Så jag är osäker om jag bara kan skruva av den delen på slangen som kopplar med oket.
Ja och förslaget var att börja i andra änden. Det kommer att rinna ut lite men det är inte olja utan dot så se till att det inte kommer någonstans.

Ta loss vis handtag och om det finns plats vid porten så tejpa gör slangen. Jag hade en liten skruv för att dra igen.

Sen måste du fylla på olja och lufta.

Skaffa en bit extra slang, skaffa en Reverb Stealth Barb, dra igenom extraslangen med hjälp av barben, koppla på nya slangen efter du tagit bort handtaget, dra igenom igen :)

Ge dig inte på att byta broms om du inte har luftningskit och ny DOT-vätska. Det rinner alltid ut litegrann när man kopplar loss slangen och du måste lufta och fylla på efteråt för att bromsen ska funka. Tänk på att DOT-vätska är lätt frätande och inte trevligt att få på huden eller cykelramen.

Vad det gäller om att lossa vid oket eller vid handtaget, kolla installationsmanualen för bromsen.

Ge dig inte på att byta broms om du inte har luftningskit och ny DOT-vätska. Det rinner alltid ut litegrann när man kopplar loss slangen och du måste lufta och fylla på efteråt för att bromsen ska funka. Tänk på att DOT-vätska är lätt frätande och inte trevligt att få på huden eller cykelramen.

Vad det gäller om att lossa vid oket eller vid handtaget, kolla installationsmanualen för bromsen.
Ska jag låta ett cykelservice ställe göra det?

Du ser ut att ha näst nyaste slashen? Har den interna kanaler för bromsslang är det skitenkelt att trä igenom den. Men likt förbenat som många redan skrivit måste du lufta bromsen, och luftningskitet kostar typ 400:- (eller något) men är ändå bra att ha då det behövs göras lite då och då.

Hade du bott i krokarna hade jag kunnat lufta den åt dig men så ser det inte ut att vara..

Alternativet som kvarstår kan ju vara att du monterar den nya bromsen och betalar en butik för luftning.

Om jag inte minns fel tog det 1-1,5h tills den här var en klar cykel. Så jag tror inte det behöver bli så svettigt att leja bort det heller..

Bilagor

• IMG_1430.jpeg
    IMG_1430.jpeg
    671.6 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
Du ser ut att ha näst nyaste slashen? Har den interna kanaler för bromsslang är det skitenkelt att trä igenom den. Men likt förbenat som många redan skrivit måste du lufta bromsen, och luftningskitet kostar typ 400:- (eller något) men är ändå bra att ha då det behövs göras lite då och då.

Hade du bott i krokarna hade jag kunnat lufta den åt dig men så ser det inte ut att vara..

Alternativet som kvarstår kan ju vara att du monterar den nya bromsen och betalar en butik för luftning.

Om jag inte minns fel tog det 1-1,5h tills den här var en klar cykel. Så jag tror inte det behöver bli så svettigt att leja bort det heller..
För att svara på ursprungsfrågan, kan han lossa banjo och trä den igenom eller är det för trångt?

För att svara på ursprungsfrågan, kan han lossa banjo och trä den igenom eller är det för trångt?
Känns som helt fel ände att börja i, banjon är väl pressad?

Dela vid handtaget och trä den nerifrån och upp (om det är interna kanaler). På min gen 5 var det fördragna trådar till hjälp och inga kanaler. På gen 6 är det kanaler och då behövdes det inte. Ny oliv etc. kommer ju behövas vid handtaget. Inget mer än slangen tror jag ryms i kanalen.

Känns som helt fel ände att börja i, banjon är väl pressad?

Dela vid handtaget och trä den nerifrån och upp (om det är interna kanaler). På min gen 5 var det fördragna trådar till hjälp och inga kanaler. På gen 6 är det kanaler och då behövdes det inte. Ny oliv etc. kommer ju behövas vid handtaget. Inget mer än slangen tror jag ryms i kanalen.
Jag har en gen 5, En sån oliv och barb kostar bara 40 spänn och ett bleed kit kostar cirka 400 så det lär bli billigare att göra själv.

Kan rekommendera verktyg för att kapa slang och pressa olivstift också, finns billigt på aliexpress som funkar bra. Det går att lösa med mattkniv och lite våld också, men lättare att få det bra med verktyg.
1720905951061.png

DOT 5.1 finns billig i liten förpackning på Biltema. Sedan tillkommer engångshandskar och isopropanol för rengöring.

Det går nog på ett ut att göra det själv första gången jämfört med att lämna in cykeln, men har man väl köpt grejerna är det ju i princip gratis sedan. Gött att kunna sköta sig själv också.

Det går att montera banjokopplingar själv. Det finns att köpa på tze intzernätz.

Inte för att det löser TSs bekymmer men mer som info.

Stalle

vad sitter ser för broms från början. Jag tycker inte det ser ut som en banjo på den bilden. Ser ut som en gängad skruv.
Kommer Code-bromsen med slang är det väl bäst att lossa den gamla vid handtaget, troligen klippa slangen och dra ut bakåt. Sen trä i nya slangen bakifrån, ansluta mot handtaget och lufta?

vad sitter ser för broms från början. Jag tycker inte det ser ut som en banjo på den bilden. Ser ut som en gängad skruv.
Kommer Code-bromsen med slang är det väl bäst att lossa den gamla vid handtaget, troligen klippa slangen och dra ut bakåt. Sen trä i nya slangen bakifrån, ansluta mot handtaget och lufta?
Set som gamla är straight och nya banjo. Det har inte framkommit varför ts ville lossa vid oket. Om inte slangen ska återanvändas är väl enda anledningen om man vill använda den gamla för att dra den nya framåt. Nu verkar det finnas kanaler och själv hade jag istället dragit ett snöre tillbaka för att slippa kladd.

Set som gamla är straight och nya banjo. Det har inte framkommit varför ts ville lossa vid oket. Om inte slangen ska återanvändas är väl enda anledningen om man vill använda den gamla för att dra den nya framåt. Nu verkar det finnas kanaler och själv hade jag istället dragit ett snöre tillbaka för att slippa kladd.
Vet inte om det hjälper men de gamla bromsarna heter Tektro Orion 4p?

Vet inte om det hjälper men de gamla bromsarna heter Tektro Orion 4p?

Ja, men vad vill du ha hjälp med? Din fråga var om det kommer att läcka ut. Ja det kommer det. Tektro har mineralolja så lite mindre problem att det läcker än sram.

De flesta verka lossa uppe men det kommer ändå att läcka om du inte tejpar för och eller tömmer systemet.

sen nya bromsen har banjo vid oket och den går troligen inte att dra genom ramen och i så fall måste den dras igenom bakifrån. Dvs lossas vid handtaget.
Den innehåller inte olja utan DOT och det vill man inte spilla

Det här är inte alls kompatibelt. Det ska vara DOT olja i Sram bromsarna. I Tektro är det vanlig mineralolja som i Shimano. Är inte ens säker att du kan kombinera Tektro med Sram. Helt ärligt tror jag du ska lämna i din cykel till en mekaniker som vet vad den pysslar med.

Och sen ska det luftas. Jag har klippt slang utan att lufta men inte lyckats dra internt
Det finns tyvärr inget svar som inte kräver att man läser på och har verktyg.

Handlar det om ungdom och (eller) pengar så behövs det kanske hjälp med handledning och verktyg. Jag kan inte sram och dessutom är det bökigt att göra åt nån annan ifall det blir knas.
Bäst är kanske att söka sig till en klubb. Tex FK trampen. Även Staffanstorp kanske funkar.

Det här är inte alls kompatibelt. Det ska vara DOT olja i Sram bromsarna. I Tektro är det vanlig mineralolja som i Shimano. Är inte ens säker att du kan kombinera Tektro med Sram. Helt ärligt tror jag du ska lämna i din cykel till en mekaniker som vet vad den pysslar med.
Jag har dot i sram bromsarna och mineral i tektro. Förstår inte problemet

Jag går i fk trampen men vad skulle dem göra?
Och sen ska det luftas. Jag har klippt slang utan att lufta men inte lyckats dra internt
Det finns tyvärr inget svar som inte kräver att man läser på och har verktyg.

Handlar det om ungdom och (eller) pengar så behövs det kanske hjälp med handledning och verktyg. Jag kan inte sram och dessutom är det bökigt att göra åt nån annan ifall det blir knas.
Bäst är kanske att söka sig till en klubb. Tex FK trampen. Även Staffanstorp kanske funka

Så om jag skruvar på oliven i handtaget så borde " slangen " gå ut? Blir det dot så kan jag väl hälla ner det i en ren burk eller så

I tektro ät det olja så det är inte så farligt. Vill du testa själv så börjar att ta av tektro. Blir det kladdigt så rör inte sram.

Jag har aldrig tömt ett system på olja utan bara satt i en skruv eller tejpat. Minns inte. Jag har ett kit för intern dragning med skruv. Kanske räckte det.

Om du vill testa att tömma så är det nog bäst att öppna vid ok och använda en plastpåse som man knyter fast med snöre och sen lossa uppe också och dra ut.
Eventuellt behöver du dra med ett snöre ut för att dra in den nya. Kanske räcker kanalerna i ramen.

Vad handtaget sitter det eventuellt ett gummiskydd som man kan dra ner på slangen. Sen kan du skruva ur mutter.
Mutter kommet ej att gå att trä av och går troligen inte att dra genom ramen så du måste knipsa av slangen.
Så nära oliv som möjligt om du vill använda slangen igen.

Gå utomhus för att göra detta.

I tektro ät det olja så det är inte så farligt. Vill du testa själv så börjar att ta av tektro. Blir det kladdigt så rör inte sram.

Jag har aldrig tömt ett system på olja utan bara satt i en skruv eller tejpat. Minns inte. Jag har ett kit för intern dragning med skruv. Kanske räckte det.

Om du vill testa att tömma så är det nog bäst att öppna vid ok och använda en plastpåse som man knyter fast med snöre och sen lossa uppe också och dra ut.
Eventuellt behöver du dra med ett snöre ut för att dra in den nya. Kanske räcker kanalerna i ramen.

Vad handtaget sitter det eventuellt ett gummiskydd som man kan dra ner på slangen. Sen kan du skruva ur mutter.
Mutter kommet ej att gå att trä av och går troligen inte att dra genom ramen så du måste knipsa av slangen.
Så nära oliv som möjligt om du vill använda slangen igen.

Gå utomhus för att göra detta.
Jag har kollat öppningarna och de är bara ett enda stort hål där ungefär 4 slangar får plats så det finns ju en möjlighet att få igenom den

Jag har kollat öppningarna och de är bara ett enda stort hål där ungefär 4 slangar får plats så det finns ju en möjlighet att få igenom den
Ok, min dotters ram har så litet hål att det inte ens gick med en tejp runt slangen...

Kolla bara sista biten vid bakhjulet och hur det ser ut vid vevparti. Kan tänka mig att det är väldigt dåligt om det fastnar

Du har väl kedjestaget också där det är draget internt? Eller är det inte så på slash?

Har du inte kanaler så dra inte ur någonting utan att fästa med ett snöre eller den nya slangen. Det går att reda upp med sytråd och dammsugare visserligen, för mig lossnade det när jag drog igenom och då tog jag en sytråd och dammsugaren. Sen fäste jag fiskelina i sytråden osv..

Jag tror inte att TS vill tomma, men frågar sig vad som händer när man kopplar av slangen från handtaget. Ofta rinner nästan ingen olja ut. Det är dock bra att stänga av slangarna, framförallt de nya. Vid Magura följer små stopp med för att göra det. Jag vet inte hur det är vid Stam.

Jag tror inte att TS vill tomma, men frågar sig vad som händer när man kopplar av slangen från handtaget. Ofta rinner nästan ingen olja ut. Det är dock bra att stänga av slangarna, framförallt de nya. Vid Magura följer små stopp med för att göra det. Jag vet inte hur det är vid Stam.
Det är en tektro. Det rinner ut en del om man drar slangen ut och om man öppnar vid oket så måste det rinna mer. Det går nog inte att sätta stopp utan att klippa slangen. Möjligen går det att tejpa om man är 100% säker att det får plats.

BTW. Om det är massor av slangar och gott om plats är det nog inte kanaler

ska gamla kasseras är det väl bara att klippa slangen vid handtaget och trycka i nånting som tätar...tryck i en tandpetare och bryt av eller nåt sånt och dra ur slangen bakåt.

Kolla bara så du vet hur du ska få tillbaka den nya slangen. Det låter inte som du har kanaler så eventuellt behöver du dra in ett snöre när du drar ut slangen

Ok, min dotters ram har så litet hål att det inte ens gick med en tejp runt slangen...

Kolla bara sista biten vid bakhjulet och hur det ser ut vid vevparti. Kan tänka mig att det är väldigt dåligt om det fastnar
Problemet där är ju att förra ägaren har strippat den skruven när han bytte till tektro bromsarna.. men farsan har köpt skruvutdragare.

Du har väl kedjestaget också där det är draget internt? Eller är det inte så på slash?

Har du inte kanaler så dra inte ur någonting utan att fästa med ett snöre eller den nya slangen. Det går att reda upp med sytråd och dammsugare visserligen, för mig lossnade det när jag drog igenom och då tog jag en sytråd och dammsugaren. Sen fäste jag fiskelina i sytråden osv
Nejdå aer bara ut som bakbroms och växeln

Tillbaka
Topp