Instegs-MTB

Instegs-MTB
Hej,

Jag har suttit och läst lite här på forumet då jag går i tankarna att börja köra mtb. Verkligen en djungel att köpa sin första cykel och skulle vilja ha lite tips. Är ute efter seriösa tips på cykel för min budget och inte gå upp till 15k så får du en bra cykel. Jag har kikat på cyklar på ca 7000kr men eftersom jag är helt färsk så vet jag inte fullt ut vad jag letar efter. Budget alltså ca 7k men det gör absolut inget om den skulle råka kosta mindre. Motivera gärna varför jag ska köpa en cykel som ni tipsar om eller generellt vad jag bör undvika. Allt gott! /S
Jag letar också efter en instegs-mtb i 7000 kr-klassen och har tittat på olika märken men vet inte vad man ska gå efter riktigt.
Har kollat på;
Canyon 5
Orbea
Scott
Specialized etc.

Är alltså nybörjare och vill inte lägga mer än 7-8k. Vad rekommenderar ni som kan?

Instegs-MTB
Jag gick till min LBS häromdagen med i princip samma frågeställning: "Jag funderar på en billig MTB för lite enkel stigcykling och undrar vad jag kan få för 7-8k". Tillade även att det endast är en bisyssla (lvg/grus är huvudsysslan) och att jag egentligen bara vill ha något dugligt istället för en för liten helstel 90-tals-MTB.

Slutsatsen var, efter lite diskussion och följdfrågor från min sida, att ja, det finns cyklar för den pengen men man bör gå upp en minst en nivå för att få något bra. För runt 10-12k kan man få luftgaffel, skivbromsar och något bättre komponenter rakt igenom. Allt är något bättre om man tar det steget och det gör större skillnad än man tror.

Det var alltså diskussion och jag tror inte det var något säljsnack. Jag handlar där ändå :D

Tillbaka
Topp