Instegscykel??

tr1cky

Medlem
Instegscykel??
Hej!
Noob här på forumet och på cykla mtb. Har mest pendlat till jobb och cyklat lite på äldre mtb men tänker nu köpa en hyffsad mtb eftersom jag bor granne med Nackareservatet och blivit inspirerad.

Har läst en massa trådar här på forumet samt artikeln om instegshojar 2008 men vill ha mer feedback.

Kommer använda cykeln till att köra till jobb, gym samt börja köra på stigar och i skog. Har ej så långt till jobbet. D.v.s. en del asfalt, men vill börja söka sig ut i skogen

Vill inte lägga en förmögenhet eftersom jag ej är biten än. Om jag blir biten kommer jag nog vilja uppgradera efter 1-2 år. Vill ej heller ha en skitcykel så att man går miste om det roliga pga dålig utrustning

I instegshojarartikeln stod det Canyon Yellowstone 3.0, verkar OK men efter att ha läst mer på forumet verkar 4.0 vara mer lämpad. 3.0 hade väl ej skivbroms mm. Nackdelen är ju att man ej kan provcykla.

Funderar även på Scott Aspect 30, känt märke, lätt att få service etc. Nackdelen är väl att man betalar lite för "märket".

Var inne på Sportson Södermalm, de rekommenderade Kona Caldera eller Cube Acid.

Vad sägs? Vad rekommenderas för mina behov? Andra cyklar i ungefär samma prisklass som kan vara intressanta?

MVH

/tr1cky

Instegscykel??
Om du ska cykla med "fincykel" även till jobb och gym så får du tänka på att du får en grymt stöldbegärlig cykel. Det kan ju funka till jobbet kanske om du har möjligthet att ta med dig cykeln in, men gymmet är kanske ingen höjdare. Det går bara att låsa fast cykeln till en viss gräns och om en tjuv vill sno cykeln, så gör han det ändå.

Personligen skulle jag aldrig använda min skogscykel till sådana transporter utan då istället köra på något billigare.

Instegscykel??
Om du bara vill testa så kanske du skulle kolla på begagnat? Och har du inte långt till jobbet, så köp något annat mög med stänkskärmar, lyse, reflexer och ringklocka att köra dit på så slipper du mecka och stöldproblemet :-)

En Caldera räcker en bit i skogen. I ärlighetens namn är det sällan hojen som sätter begränsningen, undantaget däck kanske. Men visst är det roligare att cykla på något som är fint och man trivs med. Men KONA kostar mer i euro än i dollar, så någon fultysk borde kanske kunna ge dig mer för pengarna.

Instegscykel??
Leta komponenter istället för märke. Det kan vara lättare att komma billigare undan då.

Deore-växlar, Hydrauliska skivbromsar... är väl lämpligt iallafall.

Desto högre upp man kommer i komponentserierna (Deore-växlar t.ex) blir det generellt lättare och dyrare men i grund o botten samma mekaniska funktion. De billigare är ofta tyngre men också då mer hållfast. Om vikt inte är viktigt för dig så kan man komma ganska billigt undan och få en mer hållbar cykel.

Tycker du inte om att mecka är det väl värt att köpa i Sverige (cykloteket har livstidsservice för en 1000:- där de ställer inte växlar, bromsar o byter ut slitna komponenter) annars kan det vara värt att överväga Tyskland och Internet.

Sen tycker jag själv att det är värt att lära sig att mecka lite. Det vinner du på i längden. Speciellt när du står i skogen o något har pajjat, då är det skönt att ha lite koll. För MTB pajjar, förr eller senare.

Instegscykel??
Bara så att du vet: fultysk = billig men bra postordercykel från tyskland, typ poison, FAT, canyon (canyon kallas dock ofta fintysk =)

Jag kan berätta hur jag gjorde:
Köpte en beg cykel från ca -00 för 3000 som var i bra skick förra året. Den kör jag på fortfarande, och det är mycket mer cykel än vad jag skulle fått för de pengarna med nyköp. Nu vet jag lite mer vad jag ska ha för cykel, och funderar på att lägga 10k-20k på något kul, och kan sälja min gamla utan något större prisfall.

Detta kräver dock att du vet tillräckligt om cyklar för att kunna meka själv, eller har viljan att lära dig. Själv tycker jag att det är halva nöjet att meka, och det blir billigare i längden. Man kan inte hålla på och lämna in till cykelmeken i tid och otid.

Angående jobbcykling, skaffa en 3-växlad för en femhundring. Funkar garanterat bättre än utanpåliggande växlar i Sveriges väder. MTB-växklar kräver underhåll, och jag skulle aldrig pendla med min eftersom jag inte orkar meka så mycket, plus den ökade stöldrisken.

Instegscykel??
Ja, stöldproblematiken är ju också en del i ekvationen.

Har en äldre sunkig MTB som kan användas för en del "högrisk" transporter.

Handlar man på typ TeamSportia brukar man ju få självriskeliminering första året.....det är ett argument för Scotten.

Tanken är att MTB:en ej skall bara vara trärningsredskap/hobby utan även transportmedel

Om jag blir biten och köper en 10000+ cykel får det bli en dedikerad skogscykel som förvaras inomhus när den ej är i skog

Instegscykel??
Jag köpte min "instegscyckel" i våras. Det blev en Kona Blast Deluxe. Deore + hydrauliska skivbromsar och ramen är densamma som Caldera. De 7500 som Sportson ville ha var inga som helst problem att få 10% på. Jag är supernöjd!

Instegscykel??
Hmmmm.

Verkar som att Aspect 30 har V-broms. Jag tog för givet att den hade skivbroms eftersom lillebror Aspect 45 har detta.

Är Aspect 45 OK för en nybörjare, anledningen till att jag tänkte gå upp ett steg är att 45:an ska ha Suntour gaffel medan 30:an ska ha RockShox.

Som sagt, vilsen nybörjare behöver råd

Tillbaka
Topp