Inte cykla Vätternrundan 2018 [intresseanmälan]

Har själv lite bråttom så sub 7 för min del. Och nej, jag fuskar inte med något el-styrt ryggstöd eller så!

Tack vet jag de nya dropper-pallarna!

Bilagor

• 380220736.jpg
    380220736.jpg
    20.4 KB · Besök: 140
Luzen sa:
Fasen, missade anmälan. Jag har inte cyklat VR i 49 år och nästa år skulle bli 50-årsjubileum.
Vad tror ni, kommer det finnas platser på startplatser.nu dagarna innan?

Du får kolla på ickestartplatser.nu när det gäller såna här typer av lopp.

Jisses, det börjar bli en diger samling icke-cyklister. Tror att Sveriges försäljare av soffor för ickecykling kommer att ha en fin vår nästa år när det ska prånglas ut skinande nya sittmöbler till hela detta gänget.

GoranS sa:
Jisses, det börjar bli en diger samling icke-cyklister. Tror att Sveriges försäljare av soffor för ickecykling kommer att ha en fin vår nästa år när det ska prånglas ut skinande nya sittmöbler till hela detta gänget.

Vräkig? Ja, hipster är den i vart fall inte. Fast den kräver ju sin soffpotatis, ingen instegsmodell precis.

IMG_0783.JPG

Jag har en gammal Ikea Ektorp. Kommer man att orka att inte cykla runt sjön på den tror ni? Jag har funderat på att uppgradera den. Alternativen är:

A. Inte cykla med den som den är.
B. Ny klädsel. Kanske köra kuddlöst i plymåerna.
C. Helt ny La-Z-Boy.

Det finns ju begagnat också men jag vet inte vad som är bra att inte cykla i.

Finns det några prisvärda tyska soffor på internet?

Jag skulle säga, Klippan är alltid Klippan. Lite småtråkig svensk men pålitlig. Jag har suttit många timmar i min, ibland somnat i den (inte jättebekvämt!) men aldrig fått "ont i rumpan" av den.

staine sa:
GoranS sa:

Vräkig? Ja, hipster är den i vart fall inte. Fast den kräver ju sin soffpotatis, ingen instegsmodell precis.

Är det där ledarsoffan från Icke-Vueltan?

Måste i värsta fall banga. Har två småpöjkar som ska försöka sig på VR. Jag blir coach/tränare. Hoppas ändå fortfarande kunna slippa själva loppet. Det hade vart najs för då hade jag icke-kört 10 år i rad!

staine sa:
Måste i värsta fall banga. Har två småpöjkar som ska försöka sig på VR. Jag blir coach/tränare. Hoppas ändå fortfarande kunna slippa själva loppet. Det hade vart najs för då hade jag icke-kört 10 år i rad!

Vad för slags förebild har du varit som föranlett barnen detta svek mot ickecyklismen?

Det är ”klassikern”- träsket dom fallit i. Jag har gjort vad jag kunnat för att promota Mälaren, Vänern m.m ifall de vill få respekt i den riktiga cykelvärlden. Men de är bara intresserade av respekt i lunchrummet på sketna jobbet :/

staine sa:
Det är ”klassikern”- träsket dom fallit i. Jag har gjort vad jag kunnat för att promota Mälaren, Vänern m.m ifall de vill få respekt i den riktiga cykelvärlden. Men de är bara intresserade av respekt i lunchrummet på sketna jobbet :/

Men cykla i icke cykelkläder så räknas det inte!

DNS listan i inledningen börjar bli riktigt imponerande. Tänk att så många kan göra så lite vid ett och samma tillfälle. Det kallar jag laganda och gemenskap.

staine sa:

Jaja, de vill väl göra revolt.

Är det någon som har tagit på sig att inte fixa boende till tävlingen? Annars kan jag ta den pucken. Känner absolut ingen som bor där i trakten så passar mig perfekt ??

Alla kan med andra ord betrakta boendefrågan som olöst!

Jag är orolig för mitt deltagande. Jag befinner mig i en riktig svacka nu. Väljer att stirra på tejpkrysset i källaren hellre än att köra långpass i soffan. Hjälp mig, hur ska jag bryta den här destruktiva trenden?

Med lite tålamod löser det sig. Det är lång tid kvar till ickestart så du behöver inte hetsa. Börja med två halvtimmes soffpass i veckan. Är det jobbigt kan du ta paus efter halva tiden och hoppa runt i en minut. Lägg på 5 minuter i veckan.
Efter en månad lägger du till ett soffpass till och utökar ett av dem (förslagsvis söndagens) till 3 timmar. Glöm inte hopparuntpausen.

gerrardsdobbar sa:
Jag som missade årets Vätternrunda är givetvis väldigt intresserad av att missa även nästa års upplaga.

Jag tänkte att vi kunde samla ihop en grupp som sitter i våra soffor och glädjer oss över att inte vi inte behöver befinna oss i Ödeshög eller motsvarande avfolkningsbygd en regnig, svinkall, juninatt.

Kul utmaning! Räkna med mig!

Pugilism sa:
Med lite tålamod löser det sig. Det är lång tid kvar till ickestart så du behöver inte hetsa. Börja med två halvtimmes soffpass i veckan. Är det jobbigt kan du ta paus efter halva tiden och hoppa runt i en minut. Lägg på 5 minuter i veckan.
Efter en månad lägger du till ett soffpass till och utökar ett av dem (förslagsvis söndagens) till 3 timmar. Glöm inte hopparuntpausen.

Wow! En erfaren! Säkert sjukt stark på att undvika långa förningar.

Pugilism sa:

Nja, är det inte bättre med 4x4 intervaller till en början? 30 min känns sjukt lång tid i soffan att börja med. Dessutom kan man synka det mot TV4’s reklamavbrott. 4 min film följt av 4 min reklam. Ja, eller tvärtom beroende på vad man vill se...

Jeppe_E sa:
Pugilism sa:

Nja, är det inte bättre med 4x4 intervaller till en början? 30 min känns sjukt lång tid i soffan att börja med. Dessutom kan man synka det mot TV4’s reklamavbrott. 4 min film följt av 4 min reklam. Ja, eller tvärtom beroende på vad man vill se...
Jag tror att det där är svårt att fixa med bara vilja. Det krävs att man helt enkelt är tvungen. Jag rekommenderar därför att du under kommande tre månader dagligen kör ett distanspass på åtta timmar, ett pass med 8x20 min på FTP, ett pass med fem set om 4x4 på 115% av FTP samt ett pass med sex stycken tabator á 4 minuter. Du kommer då garanterat att vara övertränad och utsliten och kommer att ha en garanterad icke-start i VR 2018.

GoranS sa:
Jeppe_E sa:
Pugilism sa:

Jag tror att det där är svårt att fixa med bara vilja. Det krävs att man helt enkelt är tvungen. Jag rekommenderar därför att du under kommande tre månader dagligen kör ett distanspass på åtta timmar, ett pass med 8x20 min på FTP, ett pass med fem set om 4x4 på 115% av FTP samt ett pass med sex stycken tabator á 4 minuter. Du kommer då garanterat att vara övertränad och utsliten och kommer att ha en garanterad icke-start i VR 2018.

Kan det inte hjälpa med doping? Chips, öl och liknande har bevisad effekt i soffan. Annars har isbergssallad inte bevisad effekt i soffan, så det kanske är mer lämpligt i detta fall.

Kupa sa:
staine sa:
Hoppas ändå fortfarande kunna slippa själva loppet. Det hade vart najs för då hade jag icke-kört 10 år i rad!

Kämpa!

Det slår mig att jag firar 10-ickeårsjubileum i år. Känns bra!
Tillhör också skaran som hoppas på att nå upp till 10 raka icke-körda rundor 2018. Senaste, och förhoppningsvis sista, gången jag körde satt jag en stor del av turen och frågade mig själv varför jag ödslade tid och pengar på något som helt enkelt inte var speciellt kul. Har fortfarande inte hittat något skäl så jag har gott hopp om många kommande icke-rundor.

Ett bra knep att ta till om man känner att man börjar vackla i sitt icke-körande tror jag är att se till att gå ner sig i bergscyklingsknarkandet. Om gått ner sig tillräckligt djupt i det träsket så kommer VR inte att utöva någon lockelse.

Hur gör ni proffs med kosten? Jag har under det senaste halvåret snöat in på ”-aise” – dvs bearnaise, hollandaise och majonaise – då jag tror att det är bra att vänja kroppen vid fett. Men när ska man gå över till en mer kolhydratbaserad kost och vad är bra kolhydrater? Öl, chips och lösgodis?

Kolhydratladdning är väl sådant som de som ska cykla VR ägnar sig åt!? Låter inte lämpligt för personer med icke-cyklande som mål. För icke-cyklare tycker jag aise-kosten verkar mer lovande. Tre hekto majonaise tror jag få VR-cyklister kört som laddning inför loppet.

Sen finns det förvisso de som propagerar för train-low-race-high för de som verkligen ska cykla. För ett framgångsrikt icke-cyklande borde det därmed gälla att man ska träna med enorma mängder kolhydrater, d.v.s. väsentligen konstant intag av rent socker medan man sitter i soffan. På själva dagen för icke-körandet är det dock totalt kolhydratförbud som gäller.

Vinnande kost måste väl ändå vara en kombination av snabba kolhydrater och fett. Det viktiga är att se till att kolhydraterna inte lagras som glykogen utan istället bidrar till att kroppen lagrar överskottet som fett. Vid tillräckligt stora portioner blir man dåsig och illamående, så att valet mellan soffan eller cykeln blir en ickefråga.

roller sa:
Vinnande kost måste väl ändå vara en kombination av snabba kolhydrater och fett. Det viktiga är att se till att kolhydraterna inte lagras som glykogen utan istället bidrar till att kroppen lagrar överskottet som fett. Vid tillräckligt stora portioner blir man dåsig och illamående, så att valet mellan soffan eller cykeln blir en ickefråga.

Stora mängder Ben & Jerry's & valfria chips som intages stillasittande i soffan borde vara optimalt mao?

Vernersson sa:
roller sa:

Stora mängder Ben & Jerry's & valfria chips som intages stillasittande i soffan borde vara optimalt mao?

Det låter som du har en plan. Glöm inte balansen mellan kolhydrater och fett. Lägg gärna till lösgodis samt någon lämplig dryck.

Se till att inte överträna i soffan bara. Vore ju snopet om ni inte kunde ligga i soffan när det väl är dags att icke-köra loppet.

Tillbaka
Topp