Inte nu igen, valet och kvalet när det gäller val av hoj :-)

dennis_h

Ny medlem
Hejsan alla på forumet!
Jag har spenderat en hel del tid åt att läsa trådar här på Happy när det gäller val av cykel, måste ha en ny hoj eftersom min gamla blev stulen (fy dej som stal den!).
Igår hade jag kommit fram till vad jag trodde var den cykel jag skulle ha. Stövlade in på Cykloteket med bestämda steg och pekade med hela handen mot en grön fin cykel som lystrade till namnet Kona Cinder Cone. Varpå försäljaren tittar på mig och säger:
"Jaha, men jag har en annan hoj härborta som är bättre...."
"Ehhh, jasså"

Vi rör oss längre bort i lokalen och där står en snygg svart sak utrustad enl. följande:

Ram: ALU 7005 CNC
Gaffel: Manitou Axel Elite Lockout
Bromsar: Shimano Deore 525 Disc
Kasset: Shimano Deore HG50
Växlar: XT samt LX
Pris: 9995 kr.

Namnet på cykeln är Cube LTD 2 http://www.cubebikes.de/cube_bikes/m_ltd2.html . Jag hade inte hört talas om detta märke innan, så jag började söka lite på detta eminenta forum och hittade en hel del om detta märke. Bl.a så ser det ut som att de som äger en sådan är nöjda med kvaliteten.
Min fråga är som följer:
Ska jag välja Konan http://www.konaworld.com/shopping_c...product_detail.aspx?productid=90&parentid=182 framför Cuben?

/Vänliga hälsningar från en som längtar ut i skogen :-)

cuben har en gaffel som förmodligen är lite bättre än den på Konan. Men du skall köpa den som du tycker är skönast att cykla på.

Jag cyklar ibland ihop med en som har en sån där LTD2 och en annan som har en LTD3. Ägarna är i alla fall nöjda men gafflarna är sunkiga på båda, samma sak på Cinderconen. Cube gör prisvärda cyklar men det är väl även Cindercone. Svårt val? Gör som rickard säger, köp den som är skönast.

Finns båda i butiken i rätt storlek så ta en rejäl provrunda med båda och så välj den du trivdes bäst med, känslan betyder mer än man kan tro vid cykelval!

Vad gäller komponenter så kan du ju alltid uppgradera efterhand, så ramen är ju själva kärnan, känns den bra så blir resten bra också till slut, vissa byten och modifieringar tillhör det normala.

Bosse

Har själv en Kona Cinder Cone '05 och är mycket nöjd. När jag skulle välja hoj så var valet mellan en Scott Scale och just en Kona.
Tycker att det är mycket viktigt att du får känna på hojen, dels så var det just sittställningen som var det avgörande i detta fall. Sen var det inte fy skam att man fick hydrauliska skivbromsar och spd pedaler på köpet ifall man valde Konan.

Som sagt mycket nöjd, men det viktigaste är att det känns skönt att cykla på den.

/Piotr proude owner of Kona Cinder Cone

Jag har en Cube Ltd5 och kan inget annat säga än att jag är mycket nöjd med cykeln och kvaliteten. Tittade oxå på en Cinder Cone först (efter många rekommendationer här), men när jag såg vad jag fick för (nästan) samma pengar på att beställa min Cube från Bike-Discount i Düskland (se butiksrecentionerna) så blev det en sån istället.

Vet inte om den finns på Cyklotektet, Häggs tar 15.300 för den hojen medans jag fick den levererad och klar inkl ett extra växelöra för 10.700. Då tillkom iofs pedaler i jämförelse mot Cinder Conen

Manitou Black och XT rakt igenom (skivor)

Ja det blir till ett besök idag på Cykloteket för provcykling, sedan Pedalogerna på lördag.
För att provcykla tycker jag dock att det krävs lite mer än som försäljaren på Cykloteket svarade på min fråga:

"Jaha, jo provcykla vill jag ju såklart"
"Inga problem, du kan hojja här utanför"
"Du menar utanför butiken? På asfalten?"
"Ja"
"För att få rätt känsla så borde jag väl få prova den på en grusväg? Typ Lill-Jansskogen?"
"Näeee, det går inte....."

Nu är det självklart inte så att jag ska tok-cykla å göra fet drops nerför branten på Bellevue-klippan
;-)
Utan känna hur det känns med cykeln över några gupp, några rötter osv innan jag slår till. Eller har jag för stora krav?

Sedan så håller jag med föregående om att ramen är viktigast. Däck, dämpare osv kan man byta ut. Det jag är ute efter är en cykel som funkar att träna på samt att cykla en lättare motions-/multisporttävling på.

:-)

/Dennis

Stockholms cykelbanor är nästan off road. Mitt emot cykloteket ligger prisextras parkering med trappor och banvall och allt. Det är inte skogskänlsa men rätt guppigt iaf.

Tillbaka
Topp