Inte så bra [RR Damcykeln] Nu med RR för VR 2015

Härlig läsning!

Blev du fångad på bild av happys fotograf?

Senast ändrad:
Haha! Skönt som fan ! Du fångade det som många gånger verkar komma bort i all "gör-jag-rätt-nu-noja" nämligen den rena glädjen i att hoja och pula bara för att. Hatten av !!

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig läsning!
>
> Blev du fångad på bild av happys fotograf?

Visst så fastnnade Pippi och Olga på bild!

_DSC6407.JPG

silverman834 skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härlig läsning!
> >
> > Blev du fångad på bild av happys fotograf?
>
>
> Visst så fastnnade Pippi och Olga på bild!
>
> http://happymtb.org/wp-content/files/vatternrundan-2015/large/_DSC6407.JPG

Den där bilden gör verkligen rättvisa åt prestationen. För prestation är vad det är.

Underbar läsning, tack!

Tror det är första gången jag ser här på happy att någon skriver att VR är kul!

silverman834 skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Härlig läsning!
> >
> > Blev du fångad på bild av happys fotograf?
>
>
> Visst så fastnnade Pippi och Olga på bild!
>
> http://happymtb.org/wp-content/files/vatternrundan
> -2015/large/_DSC6407.JPG

Ser kraftfullt ut!

Oj... Vilket respons, tack. Det blev lite väl mycket men var så inihelafriden positivt adrenalinstinn när jag kom hem att jag bara var tvungen att skriva av mig allt det götta som jag tyckte att VR bjöd på. Illa nog. Familjen här hemma kör nu med Peltors Optime klass III hörselkåpor när jag är i närheten för att slippa allt cykelsnack.

Kruxet nu är att inte vika ner sig och låta cyklarna damma igen. Siktar alltså på RAAS den 1 augusti :)

Bilden är sådär tycker jag, det där ser betydligt värre ut än det var. Uppförsbacke på slutet och jag sitter riktigt konstigt på bilden, kanske att jag luftar sadeln eller nåt. Det där med bägge händerna på handtagen hände nästan bara när det gick uppför på minsta drevet fram. Resten av tiden var jag nere på styret och lindningarna där, det hade inte gått annars.

Euforin har släppt lite men det känns fortfarande oförskämt bra. Fick bara träningsvärk i triceps, det surrar i benen på nåt bra sätt och det enda som ömmar lite är sittknotorna.

Visst ja, som lök på den proverbiala laxen så blev det en cykeltröja-rand i solen på lördagen. Är det dags för nån slags Tour då?

CykelTrjaRand_02.jpg

Snygg solbränna. Definitivt proffsig och helt enligt reglementet för hur en cyklist ska se ut.
Det där med att få träningsvärk i armarna när man cyklar lite längre vet jag inte hur man ska undvika :-) Du är inte ensam...

Underbar RR! Nu inser jag att jag *måste* göra mitt bästa för att få tag på biljett till nästa år.
Och ta en tur i solen nu. Förkylning till trots :P

me.I.am skrev:
> Är inte rubriken lite taskig mot Olga? Kanske
> dags att ändra den lite?

Jo, helt rätt. Ändrade den nu.

PiPPiW skrev:
> Ingen vind, man hör däcken mot backen och tickandet från kassetterna.

Tack för upplyftande läsning. Angående den citerade raden... man får gåshud av att tänka på det. :)

åberg skrev:
> Det blev alltså sanning av mitt siande, PiPPi kom
> bättre förberedd än de flesta till start i VR.

Tackar. Men jag hittade en liten specialare när jag plockade isär drivlinan för koll och rengöring igår. Låsringen som håller kassetten mot bodyn satt lös :)

åberg skrev:
--------------------------------------------
> Sisådär 40 Nm brukar det stå på.

Ja, det står 40 Nm. Jag drog ringen så men det hjälpte inte. Gillar inte refflingen där, får hålla bättre koll.

Bengt-re skrev:
> Lysande! Blir Sverige republik så har du min
> röst i presidentvalet!

Johej, det vore just nåt. En förvirrad, dysfunktionell och verklighetsfrånvänd gammal fetknopp med storhetsvansinne kan man ju inte ha som regeringschef.

Kudos skrev:
> Galet, roligt och imponerande.
>
> Hälsningar från 27436 (7:49)

Tack, men "galet, roligt och imponerande" gäller snarare att ta sig runt på 7:49 än sex timmar långsammare. Jag får inte in i huvudet hur ni bär er åt och vad som har krävts för att komma dithän.

PiPPiW skrev:
------
> Johej, det vore just nåt. En förvirrad,
> dysfunktionell och verklighetsfrånvänd gammal
> fetknopp med storhetsvansinne kan man ju inte ha
> som regeringschef.

Låter som att du skulle passa bra in i gänget på G7-mötena. ;-)

PiPPiW skrev:
> åberg skrev:
> --------------------------------------------
> > Sisådär 40 Nm brukar det stå på.
>
> Ja, det står 40 Nm. Jag drog ringen så men det
> hjälpte inte. Gillar inte refflingen där, får
> hålla bättre koll.

Har ingen aning om hur hårt mina är dragna, brukar dra med T-handtag av viss längd tills det känns som 20 kg matkasse i fingrarna. :)

Räfflingen är lite äcklig, det går stötvis och smäller när man drar. Och hur blir det om man lossat och monterar igen några gånger? Eftersom det väsnas mest första åtdragningen och blir "lenare" (eg. mindre rå) gång efterhand kan man ju vara säker på att nåt har ändrat sig, rimligen ändras även förbandets klämkraft om samma vridmoment används. Borde öka när tandningen är mindre agressiv.

åberg skrev:
----------------------------------------------------
> PiPPiW skrev:
> > Ja, det står 40 Nm. Jag drog ringen så men det
> > hjälpte inte. Gillar inte refflingen där
>
> Räfflingen är lite äcklig, det går stötvis
> och smäller när man drar. Och hur blir det om
> man lossat och monterar igen några gånger?
> Eftersom det väsnas mest första åtdragningen
> och blir "lenare" (eg. mindre rå) gång efterhand
> kan man ju vara säker på att nåt har ändrat
> sig, rimligen ändras även förbandets klämkraft
> om samma vridmoment används. Borde öka när
> tandningen är mindre agressiv.

Bra summering tycker jag. Teoretiskt sett så kan jag tycka att räfflingen (tack för den korrekta stavningen) hindrar att få korrekt moment. Utan räfflor drar man ju till en given vinkel men räfflorna hindrar ju att man kommer lika långt med samma moment.

Som sagt, får hålla koll på det där.

åberg skrev:

>
> Har ingen aning om hur hårt mina är dragna,
> brukar dra med T-handtag av viss längd tills det
> känns som 20 kg matkasse i fingrarna. :)
>

200 N på ca 0,2 meter = 40Nm. Förutsatt då att du har kalibrerat dina matkassar och fingrar samt håller på rätt ställe. Vad kan gå fel liksom? :)

Hasse#7 skrev:
> åberg skrev:
> -----
>
> >
> > Har ingen aning om hur hårt mina är dragna,
> > brukar dra med T-handtag av viss längd tills
> det
> > känns som 20 kg matkasse i fingrarna. :)
> >
>
> 200 N på ca 0,2 meter = 40Nm. Förutsatt då att
> du har kalibrerat dina matkassar och fingrar samt
> håller på rätt ställe. Vad kan gå fel liksom?
> :)

Långfinger och ringfinger på var sida om måttmärket på handtaget. Övriga fingrar får inte vara med. Dra så det gör lagom ont. Och jag ljög lite, det var inte mat i kassen, det var hantlar.

Vad kan gå fel? En massa. Men det gör det för det mesta inte.

För löst: otillräcklig förspänning och det lossnar vid användning. Eventuellt spökväxlingar och följdhaveri.

För hårt: nåt går sönder vid montering, användning eller demontering. Samma failure-mode som ovan plus en massa till beroende på hur mycket fantasi man har. Använder en kedjepiska som ser ut att ha något större delning än kassetten, där kan det bli blodvite. Eventuellt måste man ta i så byxorna blir bruna.

Som ett anekdotisk (och därmed såklart ogiltigt) bevis för att min metod funkar för mig kan nämnas att kassetten på en mtb (knappt 100 mil per år i gps:en) har monterats minst fyra gånger under de senaste tre åren. En kassett på en cx (sisådär 160 mil per år i gps:en) har monterats tre gånger under samma tid (med reservation för att jag inte vet när tyskarna satte dit den på hjulet första gången). Detta utan felutfall.

Min konklusion är att de 40 Nm som anges behöver man nog inte läsa med två värdesiffror.

ps. Monterar endast rena och fettade detaljer. Tvätta, fetta.

åberg, såg du den här bilden i den andra tråden om lös kassett? Jag har bara monterat två nya kassetter men inte sett nån liknande bricka mellan låsringen och kassetten på någon av dom. Shimano, CS-HG30. Finns ingen sån bricka i bilderna i monteringsanvisningen heller.

IMGP70811.JPG

PiPPiW: Var roligt att läsa din rapport från VR!

För mig som aldrig deltagit i VR eller andra cykellopp heller för den delen. Utan mest använt cykeln som transportmedel och en del nöjescykling/rekreation också. Men inget organiserat på det viset. Så var det intressant att läsa det ur ditt perspektiv.
Ger bilden av att man inte måste vara någon elitcyklist utan mer att om man vill och tycker det är kul så kan man. :)

Har läst om dina galna cyklar men helt missat RR-VR. Lite sugen blir man men vill inte bli kränkt hälften så gammal som en man med både vilja och cykel av stål :-) Grattis.

/David

Kul. Eller snarare inte. Facebook har ju en övning där dom återkommer med en blänkare om inlägg gjorda på dagen för 1-2-3 år sen.

Nedanstående dök upp igår, daterat 14 september, 2013:

"Det här är en knarr som har humor och som jag kommer bra överens med. Lite sleten med trampor som inte vill hänga med runt hela vägen, gnissel i nav fram & bak och missljud i vevpartiet men vi kommer riktigt bra överens och småfixet kirras till våren.

En höjdardag blev det. 8.3 mil i allt och varje meter var ett riktigt nöje. Tack för det."

Med denna bild:

OlgaFrstaLngturen_02.jpg

So far so good. Kruxet är att det var den första långa cykeldistansen som jag loggade i min Runmeter (försökte mig på Midnattsloppet på den tiden) och med all säkerhet det längsta jag nånsin cyklat i hela mitt liv. Körde två rundor den dagen. En på 20 kilometer, sträcksnitt på 24,5 km/timmen och en annan på 63 kilometer. Den långa repan gick från nordvästra Skåne upp in i sydvästra Halland med en hel del kilometer på Ginstleden, cirka 300 höjdmeter. Rullsnittet låg på 22 km/timmen (stopptiden var 7 minuter) och det på cykeln i ovanstående utförande (bilden togs i samband med rundan) inklusive sadelvinkeln(!), inga växlar, +ANNAT. Jag ägde inte ett enda cykelplagg då. Körde i vanliga kalsingar, bomullsshorts, pikétröja och flip-flops utan strumpor.

Intressant är att min sambo hade lagt följande i kommentarsfältet, "Tja då är det väl bara att satsa på vätternrundan?"

Summa kardemumma, det har runnit mycket vatten under broarna sen dess men det går inte mycket fortare nu än då.

Jag tror/hoppas att han smygtränar inför Vättern och siktar på sub 8.
Det är private på strava hela vägen till juni och han är här och läser och håller koll på konkurrensen.

*wave*

Raggamuffin sa:
Jag tror/hoppas att han smygtränar inför Vättern och siktar på sub 8.
Det är private på strava hela vägen till juni och han är här och läser och håller koll på konkurrensen.

*wave*

+1
Hoppas han lämnar inkognitoläge snarast och gör comeback här, då han verkligen förgyllde forumet med sin stora kunskap och förmågan att tänka utanför lådan.
Vore trevligt med en smaskig Olga-RR efter Vättern.

xyz-saft sa:
Konkret sa:
Förlåt men skadan är lika allvarlig för happy. Jag har dock sett honom aktiv på fejjan på en cykelsida.

+1

Han hade köpt ett högprofilhjul såg jag. Och Olga verkade må bra.

Oj det vill jag se. Verkar som PiPPiW verkligen satsar på sub8. Nyinförskaffad trainer, nya hjul! Flygande Olga! :)

Tillbaka
Topp