Intern vajerdragning dropper Spark RC

magnus24

Medlem
Jag håller på och monterar en dropper på min Scott Spark RC 900 Comp och jag har stora roblem att komma runt kröken vid vevpartiet.
Har öppnat utgången för bakbroms och bakväxel precis framför vevpariet, men hur jag än försöker med både vajer och kabeldragare kommer jag inte runt den skarpa kröken från något håll.

Vet någon hur ramen ser ut i detalj?
Kommer man åt kröken om man plockar ut vevpartiet?
Andra tips?

Jag använd tråd med en bricka i änden och en stark magnet på utsidan. Böjade vid sadelröret. Mycket tålamodsprövande. Plockade inte bort vevlager.

Hobbes sa:
Jag använd tråd med en bricka i änden och en stark magnet på utsidan. Böjade vid sadelröret. Mycket tålamodsprövande. Plockade inte bort vevlager.

Tack! Magnet borde jag ju ha tänkt på..
Ska köpa en teleskopmagnet på vägen hem. Nytt försök ikväll!

Vår LBS säger att dom alltid plockar lös vevpartiet numera för detta ändamål, uppskattad arbetstid ca en halvtimme för en dropper installation enl LBS.

Jag har en Spark. Inte RC men det lär ju vara lika ändå. Tar man bort vevpartiet förändrar det inget. Mellan lagren inne i ramen är det ju en plasthylsa inpressad. Du måste i så fall även pressa ur hylsan och ett lager och hoppas att det skapar bättre plats. Tror mer på magnet eller dammsugare och sytråd.

Lyfter en gammal tråd.

Jag köpte just en begagnad Spark RC. Den hade inte dropper. Jag testade lite snabbt att köra den som den är men jag känner att jag inte vill vänja mig tillbaka till att köra utan dropper. Jag har en liggande som passar. Nu till frågan:

Hur har ni andra dragit ut höljet? In i ramen finns det på droppersidan bara en genomföring med en ingång (där sitter lockouten till bakdämparen idag). Köpte ni som installerat dropper ny genomföring? Eller hur gjorde ni?

Jag tog bort genomförningen och körde utan ett år sen kört med tejp ett par år och nu köpt en dubbelgenomförning på köp sälj .. får se om jag orkar sätta dit sen till våren .

Jag tog bort genomförningen och körde utan ett år sen kört med tejp ett par år och nu köpt en dubbelgenomförning på köp sälj .. får se om jag orkar sätta dit sen till våren .
Jo, jag insåg att det tydligen åtminstone har gått att köpa en ny genomföring. De verkar vara slut överallt nu… Ta bort genomföringen är det enklaste förståss.

Tillbaka
Topp