Inte så oväntat. Men om fackhandeln höll samma priser som nätbutikerna (som när det kommer till kritan faktiskt också har anställda som ska ha lön, lokaler att husera i och lagerförda varor som binder upp en del pengar, och fraktkostnader som betalas av kund), kunde leverera lika snabbt och hade lika bra koll på grejerna de säljer så skulle jag garanterat handla här på hemmaplan.
Problemet med butikerna här i stan tycker jag delvis är:
- Priserna. Dyrare grejer köper jag alltid till bästa pris, helt enkelt för att ha råd.
- Tillgängligheten. Vissa grejer är tidvis näst intill omöjliga att få tag på här i stan, då de måste tas hem från någon grossist som fått för sig att de ska köra med "rullande lager" och i sin tur då måste ta hem grejerna från Asien (ska inte säga vilka jag tänker på, Ha*host*ll*hosthost*man, i alla fall verkar de ha missförstått vilken roll grossisten har i kedjan mellan tillverkare och slutkund), och jag gillar inte att vänta i evigheter på reservdelar och liknande.
- Service/bemötande. Trots att det är fråga om "fackhandel" så upplever jag inte helt sällan att de som jobbar i butikerna här i stan har väldigt dålig koll på grejerna de säljer, vissa är så provisionsinriktade att de prompt ska försöka sälja det som ger mest vinst, istället för det som ligger mest i linje med mina behov. Plus att jag har upplevt en del säljare i vissa butiker som ganska snorkiga, vilket jag inte begriper eftersom det ju är kunderna som betalar deras löner.
Det är väl egentligen ingenting nytt, pris, service och tillgänglighet är alltid viktigast när man är i köptagen. Och i och med att många cykelhandlare bara uppfyller ett av kraven, i vissa fall inga, är det väl inte så konstigt att det går utför med dem. De måste anpassa sig, helt enkelt.
Och ska jag vara ärlig vet jag inte om jag gillar jämförelsen de gör i artikeln (
som finns här), den som köper en billig slit-o-släng-cykel på Coop eller Biltema hade kanske inte köpt någon cykel alls om snikalternativen inte funnits? Att köpa en dyr och fin märkescykel är ju en ganska stor grej, ingenting man gör på impuls när man står i kön på OK eller Biltema? OK, att som siba och El-Giganten mer eller mindre ljuga om värdet på de cyklar som följer med när man köper en TV eller diskmaskin tycker jag inte är OK, men inte heller där ser jag det som konkurrens med fackhandeln - De inriktar sig på helt olika typer av kunder, helt enkelt.