Internet VS Fackhandel

kapsylen

Ny medlem
Internet VS Fackhandel
läst på Aftonbladet

Lågpris på cyklar hotar fackhandeln
Internetbolag, stormarknader och bensinstationer står för hälften av den årliga cykelförsäljningen i Sverige. – Den stora andelen är ett problem för fackhandeln. Det är tyvärr prislappen som styr valet av cyklar, säger Curt Dahlin, vd för Cykel- och sporthandlarnas riksförbund till TT.

Cycleurope i Varberg varslade för en månad sedan 25 anställda om uppsägning. – Det blir bara tuffare och tuffare för oss som säljer kvalitetscyklar, säger marknadschefen.

Internet VS Fackhandel
Inte så oväntat. Men om fackhandeln höll samma priser som nätbutikerna (som när det kommer till kritan faktiskt också har anställda som ska ha lön, lokaler att husera i och lagerförda varor som binder upp en del pengar, och fraktkostnader som betalas av kund), kunde leverera lika snabbt och hade lika bra koll på grejerna de säljer så skulle jag garanterat handla här på hemmaplan.

Problemet med butikerna här i stan tycker jag delvis är:
- Priserna. Dyrare grejer köper jag alltid till bästa pris, helt enkelt för att ha råd.
- Tillgängligheten. Vissa grejer är tidvis näst intill omöjliga att få tag på här i stan, då de måste tas hem från någon grossist som fått för sig att de ska köra med "rullande lager" och i sin tur då måste ta hem grejerna från Asien (ska inte säga vilka jag tänker på, Ha*host*ll*hosthost*man, i alla fall verkar de ha missförstått vilken roll grossisten har i kedjan mellan tillverkare och slutkund), och jag gillar inte att vänta i evigheter på reservdelar och liknande.
- Service/bemötande. Trots att det är fråga om "fackhandel" så upplever jag inte helt sällan att de som jobbar i butikerna här i stan har väldigt dålig koll på grejerna de säljer, vissa är så provisionsinriktade att de prompt ska försöka sälja det som ger mest vinst, istället för det som ligger mest i linje med mina behov. Plus att jag har upplevt en del säljare i vissa butiker som ganska snorkiga, vilket jag inte begriper eftersom det ju är kunderna som betalar deras löner.

Det är väl egentligen ingenting nytt, pris, service och tillgänglighet är alltid viktigast när man är i köptagen. Och i och med att många cykelhandlare bara uppfyller ett av kraven, i vissa fall inga, är det väl inte så konstigt att det går utför med dem. De måste anpassa sig, helt enkelt.

Och ska jag vara ärlig vet jag inte om jag gillar jämförelsen de gör i artikeln (som finns här), den som köper en billig slit-o-släng-cykel på Coop eller Biltema hade kanske inte köpt någon cykel alls om snikalternativen inte funnits? Att köpa en dyr och fin märkescykel är ju en ganska stor grej, ingenting man gör på impuls när man står i kön på OK eller Biltema? OK, att som siba och El-Giganten mer eller mindre ljuga om värdet på de cyklar som följer med när man köper en TV eller diskmaskin tycker jag inte är OK, men inte heller där ser jag det som konkurrens med fackhandeln - De inriktar sig på helt olika typer av kunder, helt enkelt.

Internet VS Fackhandel
Jasså? I september fanns det ingen internethandel/konkurrans enligt distributörerna: http://happymtb.org/forum/read.php?2,75761

Vi frågade några stora svenska distributörer hur de såg på den omfattande internethandeln. Svaren varierade något, men på det stora hela avfärdade distributörerna att många handlar utomlands. De menade att de som säger att alla handlar utomlands överdriver, och att det därför inte finns något behov att möta den konkurrensen eftersom den inte existerar. Freeridetrenden är något man pratar om, men det säljs inte så mycket freeridecyklar och därför är det segmentet inte intressant för de stora distributörerna.

F.ö. har Crescent (CycleEurope i Varberg) slutat tillverka kvalitétscyklar så det är väl inte så konstigt att de har svårt att sälja sådana?

Internet VS Fackhandel
Facits räknemaskiner vs elektroniska miniräknare, deja vu, anyone?

Jag gissar att en del cykelhandlare kommer att försvinna på sikt, och de som är bäst på att anpassa sig (handel på nätet, osv) blir de som överlever. Survival of the fitest, fast i affärssammanhang. Och efter att ha sett hemsidorna som många av cykelhandlarna i låg- och mellanprissegmentet har (eller snarare INTE har) så tror jag mig kunna gissa vilka som kan få problem. Kolla bara på Sportex och Cykelringen.

Undrar hur det var när de första telefonerna dök för något sekel sedan. Det måste ju ha funnits en del företag som avfärdade sådana tingestar som nymodigt tjafs, och kallt räknade med att brev och telegram skulle dominera kommunikationen även i fortsättningen. Gissar att de som inte valde att koppla upp sig fick ett ganska obehagligt uppvaknande när andra började sköta kommunikationen via lur och ledning istället för morse-koder och bläck på papper... ;-)

Internet VS Fackhandel
Och max tre datorer kommer att behövas i hela världen, ännu ett bevingat uttalande.

http://www.cykelringen.se/
http://www.sportex.se/

Så har deras hemsidor sett ut i ungefär ett år vid det här laget. (Sportex har för övrigt tagit över större delen av gamla Cykelbjörk i STHLM.) Vem skulle göra ett besök i någon av dessa butiker efter att ha sett dessa hemsidor, som inte innehåller någon matnyttig info om vad de faktiskt säljer? Det krävs ingen flashig e-handelslösning bara för att dra lite kunder, det räcker gott och väl med några utvalda bilder på grejer som folk kan tänkas köpa, osv.

Internet VS Fackhandel
Curt verkade vara mer medveten om detta än många andra i september, men det är långtifrån bara lågpris som hotar fackhandeln. Distributörerna (själv inräknade) och butiker måste se till att kunder får och uppskattar mervärdet från att handla lokalt.

Internet VS Fackhandel
Intressant läsning i tråden som the_TnT länkade till, tänkte på just detta citat:

Att Hallmans inte ser någon lönsamhet i att sälja gafflar är kanske en varningssignal till branschen.

Jag är av åsikten att just Hallman blivit en bromskloss för många svenska cykelhandlare och slutkonsumenter, just därför att de inte förstår vad kunderna vill ha, och inte verkar förstå vad rollen som grossist går ut på.

Det finns gott om prylar som är svåra att få från Hallman. Långa leveranstider, liksom osäkerhet om de ens KAN leverera. Det känns som om de inte vill lagerföra någonting utan att de själva beställer hem när någon vill köpa för att minimera kostnaderna.

Och vad leder då det till? Jo, bland annat att man skippar grejer som kommer därifrån och köper dem från CRC eller liknande, just därför att de alltid kan leverera. Och detta drabbar ju förutom dem själva (Hallman alltså) delvis slutkunden, som kanske måste vänta i evigheter på en reservdel som är kritisk för att hojen ska funka. Dels cykelhandlarna här på hemmaplan som förlorar kunder pga att deras underleverantörer inte kan leverera i tid. Det drabbar tillverkarna som Hallman är generalagent för, då deras produkter väljs bort till förmån för fabrikat som säljs av någon annan. Och som sagt, det drabbar Hallman själva, eftersom folk slutar köpa grejer genom dem. Och det är lite trist tycker jag, för jag anser att vi behöver enga generalagenter och grossister här på hemmaplan, som snabbt kan leverera grejer inom landet. Att handla på nätet i all ära, men det är faktiskt mest givande att stolpa in hos en cykelhandlare och själv kunna klämma och känna på grejerna som ev. ska köpas.

Men så är det i Sverige, någonting måste hända innan berörda parter agerar. Hoppas det inte blir för sent bara...

Kom på att jag ska lägga till en sak - Det är mycket möjligt att den minskade försäljningen inte har märkts av hos grossister och generalagenter, kanske just därför att cykling på senare år har fått en renässans här i landet, och försäljningen har gått upp, vilket har neutraliserat deras procentuellt sett förlorade marknadsandelar - De har gått miste om en stor ökning, kanske?

Internet VS Fackhandel
smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Så har deras hemsidor sett ut i ungefär ett år vid
> det här laget. (Sportex har för övrigt tagit över
> större delen av gamla Cykelbjörk i STHLM.) Vem
> skulle göra ett besök i någon av dessa butiker
> efter att ha sett dessa hemsidor, som inte
> innehåller någon matnyttig info om vad de faktiskt
> säljer? Det krävs ingen flashig e-handelslösning
> bara för att dra lite kunder, det räcker gott och
> väl med några utvalda bilder på grejer som folk
> kan tänkas köpa, osv.

Det är en försvinnande liten del av cykelköparna som faktiskt bryr sig o vad som sitter på cykeln. Visst, dom flesta här är väldigt petiga, men hur representativt är det jämfört med branshen som helhet? Dom flesta vill ha en billig cykel som ser cool ut. Om dom då har fina webbsidor eller inte det vet dom flesta konsumenter ingenting om. En helsidesannons på baksidan av metro når så oerhört många mer än vad en webbsite gör, speciellt i det här prissegmentet.

Internet VS Fackhandel
Mattias -> Exakt, men som jag skrev så handlar ju de som köper billiga grejer väldigt sällan hos riktiga cykelhandlare överhuvudtaget, det är ju proffs och prylbögar den här tråden gäller. ;-) Och de handlar garanterat inte hos CRC eller Bikediscount.

Sportex och Cykelringen tog jag som exempel i första hand för att det rör sig om två till synes avstannade webbsatsningar, i andra hand därför att de tidigare har haft (och kanske fortfarande har) en del hyfsade grejer i sortimentet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp