Iphone cykel app

SouthWest

Ny medlem
Iphone cykel app
Hej,

Jag söker en app till Iphone som kan logga mina mtb rutter och sedan lägga in rutten igen så att jag kan hitta samma väg igen. Ibland får man en bra guidning i skogen och vill kunna köra samma runda nästa gång. Vilken app skulle ni rekommendera till detta?

Iphone cykel app
Endomondo föredrar jag. Annars Runkeeper, Garmin Fit, Funbeat har väg en egen app m fl. Finns en uppsjö. Det viktigaste är att den har funktionen autopause, annars är appen inte värd en jota enligt mig. För kissa, det måste man ibland. Endomondo och Runkeeper har autopause.

Strava är annars kul. Där kan man leka med segment och sånt och tävla. Vet dock inte om den har autopause.

Senast ändrad:
Iphone cykel app
Tror Strava har en Auto-pause funktion, men den är ej på/avstängningsbar.
På Strava har du nämligen två tider för varje pass, en "Time" och en "Elapsed time" som alltid är högre ;)

Men för rutter är inte Strava något att rekommendera.

Iphone cykel app
Har kört Cyclemeter i två-tre år nu, helnöjd. Kostar under femtilappen Har det mesta inkl. autopause. Även möjligt att koppla in kadens, puls mm. om man vill. Kartan visar var man är samt relaterat till lagrad slinga/data.

Iphone cykel app
Tack för alla förslag, ska testa några stycken. Provade Edomondo för en stund sedan. Tyckte den var sådär när jag skulle följa samma rutt igen. En blå plupp bara som visar var man är och kartan följde inte med. Kan vara handhavande fel iof :) Skönt om man kan ha en pil som också visar bäring och att man alltid har vägen uppåt i kartan, dit man är på väg. Ska testa motionX nästa, kostar 7 spänn så får vi se hur den är. Cyclometer verkar också bra.

Iphone cykel app
SouthWest skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt om man kan ha en pil som också
> visar bäring och att man alltid har vägen uppåt
> i kartan, dit man är på väg. Ska testa motionX
> nästa, kostar 7 spänn så får vi se hur den
> är. Cyclometer verkar också bra.

Med lite tur så finns det om inte annat en sådan app om inte allt för lång tid.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2050939

Iphone cykel app
SouthWest skrev:
> En blå plupp bara som visar var man är och kartan följde inte med. Kan vara handhavande fel
> iof :) Skönt om man kan ha en pil som också visar bäring och att man alltid har vägen uppåt
> i kartan, dit man är på väg.

Den funktionen finns i Motion-X och Runtastic Roadbike, som jag använder. Man kan växla mellan tre lägen: 1. fast karta, där "pluppen" rör sig, 2. kartan följer med, men har norr uppåt, 3. kartan följer med och har framåt uppåt.

Att pluppen följer med dåligt kan ju bero på att gps:en inte är den bästa i en telefon. Kanske har de blivit bättre, men i min 3GS är den ofta rätt irriterande. Men vissa appar har bättre gps-mottagning än andra. :-/

Ett skäl att använda Motion-X eller Roadbike är att man kan köra med i förväg nedladdad karta i dem. Oumbärligt för mig som inte har mobilt internet, men kanske också för den som har begränsad trafik. De flesta appar har inte den funktionen som dessa två, bortsett från GaiaGPS.

Iphone cykel app
Använder Runtastics MTB app-variant. Har inte hittat funktionen att under pågående pass följa ett gammalt GPSspår (sparat i appen). Hur gör man?
/Kulspetz

Iphone cykel app
Kulspetz skrev:
> Använder Runtastics MTB app-variant. Har inte hittat funktionen att under pågående pass följa
> ett gammalt GPSspår (sparat i appen). Hur gör man?
> /Kulspetz

Skumt. :-/
Runtastics gamla produktserie har den funktionen, som kallas "spöklopp". Så jag kan aktivera den i Cyctastic och Runtastic Wintersport, men inte i Roadbike pro.

Förutom Motion-X, så har också BikeMate GPS den ursprungligen efterfrågade funktionen: http://bikemate.01mia.com/wp/?page_id=2

Iphone cykel app
valde motionX när det var dax för ngt år sedan. nöjd.går att byta mellan olika kartor on the fly. Open street map och open cyclemap används flitigt. Kanske kan tycka att den är lite krånglig men det är ju en vane sak.
Lätt att föra över egenritade banor/rundor/stigar, och andras med för den delen. Har hjälpt mig ett par ggr när jag bytt arbetsplats bla. rita, lägg in, cykla :)
Går att använda med pulsbälte och kadens, stödjer ANT+

Iphone cykel app
Ett annat alternativ är http://www.viewranger.com/en-gb gratis och har alla funktioner du eftetfrågar, kan precis som MotionX växla kartor "on-the-fly" + (tycker jag) bra navigering med varnings signal om man kört fel samt pil som visar vart man ska.
Dock krångligt att lära sig men i övrigt toppen, dessutom inte så batterislukande...
// Larsa ?

Iphone cykel app
Jag kör MoitionX för att följa en GPX-fil (eller spara en jag vill dela/följa senare).
Har samtidigt på Runkeeper för att samla statistik (och ev dela till fejjan etc).
Strava har jag på för att se vem som är snabbast.

Kostar inte mer batteri att ha på tre appar. Har du väl dragit igång gpsen kan man ha flera gpsappar igång samtidigt. (enligt empiriska studier)

nic

Iphone cykel app
Jag kör Cyclemeter var vardagspendlingen men skulle vilja ha en app som gör att jag kan utmana en grupp kollegor och som alltså kan logga och dela olika aktiviteter, inte bara cyklingen. Den bör också ha ett webgränssnitt där man kan lägga in saker och se hur man ligger till mot de andra tävlanden.

Den skall heller inte ha prenumeration så man skall ligga o betala varje månad.

Några förslag?

Iphone cykel app
Misärpendlaren skrev:
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Strava?
>
> Kan man logga golfrundor och gymbesök i den?

Jag tror att FunBeat skulle passa dina behov bättre.

Iphone cykel app
Jag har blivit med smartphone och har fastnat i Endomondo och Strava. Det går ju fint att importera tcx och gpx filer i Strava om man vill.

Viewranger har jag installerat i telefonen men inte fått tummen ur att prova än. Den verkar lovande.

Den som jag använde förr på min Symbian-Nokia, SportsTracker blev jag varse loggar i ett eget .DAT format. Det gick inte ens att läsa in telefonbackupens .DAT till deras egen webapplikation (VARFÖR?!) utan jag fick manuellt exportera över allt i .gpx format en fil i taget från telefonen. Sen lyckades den inte logga rundorna ordentligt heller vilket gör att jag avråden från den iaf. på IOS/Android telefoner. Annars tyckte jag om OpenStreetMap formatet den använde. Om man tog en gpx fil (t.ex. Torrekullaförintaren) och körde Play hemma laddade den kartorna från trådlösa nätverket och så hade man dem på telefonen sen. Bra för mig som inte hade datatrafik på mobilen.

Men hur fäster ni telefonen på cykeln? Jag har sett massa fästen men tycker de ser lite spinkiga ut för stigcykling.

Iphone cykel app
Det där me websida att ladda upp till trodde jag var standard numera, men de flesta appar har väl det i a f.

- Runtastic (och cyctastic) har det, inklusive golf, dock inte för de nya apparna; RoadBike Pro m.fl. http://www.runtastic.com
- iMapMyRide har det också. Där kan man också skapa rutter smidigt i förväg: http://www.mapmyride.com
- Runkeeper har också websida, men den har jag aldrig använt: http://runkeeper.com

Endomondo verkar många använda, även till att fuska. ;-)

Iphone cykel app
Kristoffer R skrev:
>
> Men hur fäster ni telefonen på cykeln? Jag har
> sett massa fästen men tycker de ser lite spinkiga
> ut för stigcykling.

Jag kör med den här http://www.kjell.com/sortiment/tele.../apple/cykelhallare-iphone-3g-3gs-4-4s-p92226

Funkar skitbra. MEN DU MÅSTE LIMMA EN SAK. lätt gjort dock. Av ngn anledning är det två st plattor under skalet som fäster i styret och den ena måste limmas fast annars ramlar telefonen i backen. Jag vet det nämligen. Asfaltsåkning i stan. Ner för trottoar och vips så var den på marken. 2ggr har det hänt. Telefonen höll så stötskyddet är bra. Funkar i regn med. Sen blev det lim och nu har jag den tom när jag kör DH.

Iphone cykel app
Bra tips. DH testad räcker för mig. :) Jag har dock fel lur. Står det nån tillverkare på hållaren? Kjell hade ingen annan version men Google kanske har råd om man kan söka på rätt.

Iphone cykel app
Fistar tråden lite..

Dum fråga kanske men, fungerar GPS'n olika bra med olika appar? Tycker Cyclemeter är fruktansvärt efter på hastigheten.

/G

Iphone cykel app
Chrissofsweden skrev:
> Fistar tråden lite..
>
> Dum fråga kanske men, fungerar GPS'n olika bra med olika appar?
> Tycker Cyclemeter är fruktansvärt efter på hastigheten.

Ja, t.ex. var senaste stora uppdateringen av Runkeeper, dvs. till 3.0, inte särskilt lyckad för gps-funktionen.
Själv har jag haft problem med att gps:en de första 10-20 kilometrarna bara registrerar en handfull punkter och ritar långa raka streck mellan dem. Men jag löste det genom att ha igång och "värma upp" appen (RoadBike) en halvtimme före avfärd. Då funkar gps:en perfekt från start.

Iphone cykel app
Chrissofsweden skrev:
> Fistar tråden lite..
>
> Dum fråga kanske men, fungerar GPS'n olika bra
> med olika appar? Tycker Cyclemeter är
> fruktansvärt efter på hastigheten.
>
> /G

Ja, jag har som beskrivet haft problem med Sportstracker. Den brukar inte klara av de första 1-2 km av rundorna - det blir enstaka punkter och långa streck. Det är väl iofs en bugg. Jag har även hört från en som jobbar lite för Garmin att hur man beräknar sträckan mellan punkterna kan skilja en del framförallt då det svänger mycket.

Tillbaka
Topp