Ironhorse 7punkt7

• Trådstartare Trådstartare CJ
  • Start datum Start datum
C

CJ

Guest
Ironhorse 7punkt7
Hej!

Då var det dags för ny hoj igen. Jag sålde min Banshee Scream i somras i förmån för lumpen. Efter 2 månader i lumpen blev jag sjukt hojsugen igen och ville bygga ihop något nytt. Denna gången ville jag ha något smidigare och lättare; en cykel som jag kan dirta med men samtidigt är tillfredställande i Åre-terräng. Valet vägde mellan Yeti ASX, SC Vp-free, Ironhorse 7.7 och Spec SX Trail. Efter lite överväganden gick ASX:n och VP:n bort pga Single-pivot resp för mycket slag. Efter tre veckors letande på den amerikanska marknaden hittade jag min nya ögonsten. Kortet föll på en sprillans Ironhorse 7point7. Paketet kom i onsdags. Jag kom hem idag...

paket.jpg

En härlig "överraskning" väntade i rummet

paket2.jpg

Titt-ut

paket3.jpg

Drar upp skönheten...

ram.jpg

Me like...

ram2.jpg

FOX DHX 5.0 - 07

ram3.jpg

Järnhästen...

ram_profil.jpg

Here ya go...

Passade även på att inhandla en gaffel. Det blev en 66 SL. Grymt lätt och helt perfekt för mitt ändamål.

gaffel.jpg

66 SL

ram_gaffel.jpg

Blir schysst tror jag....

Håll till godo. Snart kommer fler bilder med fler delar. Cykeln beräknas vara klar till höstlovet.

Ironhorse 7punkt7
Du, jag tror också att den kommer bli bra. Kör själv ASX förresten, men gillar man inte single pivot så är det fel hoj. Din 7.7 kommer bli grym. 7.7 med 66 förresten. Sifferhoj.

Ironhorse 7punkt7
Väntar på fler bilder!! Vad gick hela kalaset på?

Kul att du postar här, Sivert! Jag köpte en Cube Acid Disc av dig för ett par veckor sedan och kunde inte bli mer nöjd! Grym hoj och grymt bra service!

Ironhorse 7punkt7
Ojojoj! Vackert värre. Det där är i mina ögon en av de absolut mest åtrovärda ramarna som finns!
Lätt, otroligt snygg, lagom mycket slag, bra dämparsystem och går att bygga till rena DH-åket!
Hur ska du kitta den?

Ironhorse 7punkt7
Är själv nyfiken på vad du får för standover på den ramen. Standovern är det som jag skulle vilja ändra på min, till lägre då. Speciellt vid dirt och ren DH.

Ironhorse 7punkt7
Valhalla: Ramen kostade 1150 USD inkl frakt.

Eric W: Jag har satsat på relativt lätta prylar. Men de måste hålla också så det är inga XC-prylar precis. Men jag vill inte avslöja något än. Det kommer när bildligt sedan när jag fått grejorna. Det enda som återstår att beställa är hjul. Det lutar åt ex823:or på Hope Pro nav, om crc någongång kan få in dom...

Ironhorse 7punkt7
Hej CJ!

Grymmt fin ram verkar det vara till ett bra pris...
1150 USD var det inklusive tull och allt? Varifrån köppte du den?

MVH / Joakim

Ironhorse 7punkt7
Hej!
Cykeln blev klar, igår, onsdagen den 1:e November - perfekt till snöns debut iår...grrr. Som ni ser saknar jag frambroms. Väntar på att en adapter skall landa i brevlådan. Kommentera gärna!

nittionio.jpg

Driveside

nittionio2.jpg

Front

nittionio3.jpg

Non-driveside

nittionio4.jpg

Back

Specs:
Ram: Ironhorse 7point7 med DHX 5.0 => 7" slag
Gaffel: Marzocchi 66 SL
Hjul: Azonic Outlaw 20/12 mm
Bromsar: Avid Juicy Seven 185mm
Däck: Schwable Fat Albert 2,35"
Slangar: Nokian DH
Styrlager: FSA Orbit Xtreme Pro 1.5" - 1. 1/8"
Vevlager: Truvativ Howitzer Team
Vevparti: Truvativ Holzfeller 38t
Pedaler: Truvativ Holzfeller
Kedjestyrare: Truvativ Boxguide
Kedja: Sram 971
Bakväxel: Sram X-7
Växelreglage: Sram X-7
Sadel: Selle Italia NT1 Freeride
Sadelstolpe: Truvativ XR
Handtag: ODI Ruffian lock-on
Styre: Truvativ Holzfeller
Stem: Truvativ Husselfelt

och vikten då: 17 kg nu + frambroms (440g) = knappt 17,5 kg

Ironhorse 7punkt7
fassberg: jag vet. tog de jag hade hemma bara. skall bytas under vintern. några andra enkla tips för att få ner vikten lite? har kapat styrrör och sadelstolpe. titanskruvar är för dyrt.

Ironhorse 7punkt7
Mina Maxxis-slangar väger väger 300g..

Äckelpeckel snygg cykel!
En Boxxer WC, andra grepp och en SLR-sadel på det och
det hade ganska mycket vart min drömhoj!

Ironhorse 7punkt7
Men varför vill du ha den lättare än 17kg?? Min Coiler väger däromkring och ibland lite till, har inga problem att köra den på tex Leo´s turer....

Tillbaka
Topp