Ironman 70.3 För blåsigt för 90mm framhul?

Tim1234

Medlem
Ska göra ironman 70.3 jönköping på söndag och det ska blåsa en del, ca 8mps och 15mps i byarna. Jag har ett FFWD kolfiber framhjul på 90mm, är detta säkert att använda i den vinden? Edit: väger 80kg

Senast ändrad:
Mps?!? Vad har du för vädertjänst?
Vad gäller val av hjul: det kan bara du själv avgöra, ingen annan vet var dina förmågor är. Men, vad är det värt? Froome har aldrig blivit sig själv igen efter att han blåste av vägen 2019.

Har du kört banan innan? Är du van vid att köra med de hjulen i blåsigt väder? Kan du acceptera att ta det lite lugnare än Froome eller Bernal? Det är väl ffa sista biten ner från Vistakulle det går riktigt snabbt, men det är ju raksträcka (och inte slalom som när Froome försökte ta livet av sig) men där blir det också motvind. Jag kommer behålla mina 80mm hjul men safea i nerförsbackarna.

Det beror även på vilken typ av styre du använder och då hur mycket styrka du har att hålla emot med. Personligen skulle jag välja fälgar med mindre höjd.

Har du kört banan innan? Är du van vid att köra med de hjulen i blåsigt väder? Kan du acceptera att ta det lite lugnare än Froome eller Bernal? Det är väl ffa sista biten ner från Vistakulle det går riktigt snabbt, men det är ju raksträcka (och inte slalom som när Froome försökte ta livet av sig) men där blir det också motvind. Jag kommer behålla mina 80mm hjul men safea i nerförsbackarna.
Inte kört banan innan och har väl egentligen inte cyklat så mycket i den typen av vind. Har kört med dem i vanliga förhållanen och aldrig haft problem.

Inte kört banan innan och har väl egentligen inte cyklat så mycket i den typen av vind. Har kört med dem i vanliga förhållanen och aldrig haft problem.
Då rekommenderar jag dig att hålla lite marginal till vägkanten (men utan att bli dömd för blockering), samt att inte ligga och pressa i tempoposition i nerförsbackarna.

Vad har du för alternativ? Tidsskillnaden mot ett 40mm lär inte blir speciellt stor. Om du spänner dig pga risken att behöva parera kast så kanske du till och med tjänar på att byta.

Edit: Såg precis att du inte har något alternativt hjul.

Tillbaka
Topp