Ironman Kalmar 2015

Ironman Kalmar 2015
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte rätt jobbigt att ligga i samma
> position i 6h, vare sig det är i bocken, i
> tempoposition med tempostyre, eller i
> tempoposition med clip-ons? :-)

Jag tycker det är jobbigt att ligga 6 timmar i soffan utan att byta position....

Ironman Kalmar 2015
MattiasK skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stockholm Marathon är nog inte full ännu,
> bara
> > och sticka ut och köra 180km före så blire
> det
> > en bra träningsdag :-)
> >
> > Sto Maran -15 Check
> > Kalmar IM -15 Check
> > Austria IM -15 Check
>
> Både Klagenfurt och Kalmar alltså. Det är till
> att ligga i :) Själv tänkte jag komplettera
> Klagenfurt med Norseman istället. Någon gång
> ska jag väl ha tur i lottningen.

Ja körde IM debut nu i Köpenhamn och det var ju skoj så det var lika bra o anmäla sig till dom också :-)

Norseman inte dåligt lycka till.

Ironman Kalmar 2015
Luke skrev:
> Jahaja... Då behöver jag inte vela över någon
> Kalmaranmälan längre då. Det löste/sket ju
> sig.
>
> Vad annat kan man ha för kul träningsmål för
> 2015?
> CV check
> VR check
> klassikern check

PBP?

Ironman Kalmar 2015
Jenny W skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Jahaja... Då behöver jag inte vela över
> någon
> > Kalmaranmälan längre då. Det löste/sket ju
> > sig.
> >
> > Vad annat kan man ha för kul träningsmål
> för
> > 2015?
> > CV check
> > VR check
> > klassikern check
>
>
> PBP?

Ja, jo, jag har väl ägnat en tanke eller två på rando-träsket. Vad som gör mig lite tveksam är att jag har lite svårt för doften av kiss...
Ska klura lite, man kanske vänjer sig?

Ironman Kalmar 2015
Klart det går bra med racer + tempopinnar! jag har såna som man kan flytta bak armstöden lite och det ger en mer avlappnad position. Sen så kör man väl inte IM för att det är bekvämt utan snarare är det ett plus att det är lite obekvämt;-) Tri-byxor har ju inte heller nån stoppning eftersom man ska kunna simma och springa i dom (och för att det ska vara lite obekvämt)

Ironman Kalmar 2015
Hej
Tackar för alla råd! Jag kommer köra på vanlig racer men en tempo cykel hade varit kul. Det blir monterade pinnar på den.

Jag kan tänka mig att deltagare vid målgång ser ut som vrak ibland, jag själv kommer troligen se ut som ett sådant- om jag överlever simningen

Ironman Kalmar 2015
haha, ja de kom i mål och de gav då verkligen allt. Jag trodde länge det handlade om första platsen de stred om men dessa tjejer stred inte ens om prispallen. Att pressa sig så hårt kan inte direkt vara bra för kroppen

Ironman Kalmar 2015
Enl. STFs regler får man inte krypa på löpmomentet. Antar att det samma gäller inom ITU.
Men IM ligger ju under WTC så det kanske är annat som gäller där.
Dock ett klassiskt klipp.

Ironman Kalmar 2015
eketjall skrev:
> Enl. STFs regler får man inte krypa på
> löpmomentet. Antar att det samma gäller inom
> ITU.
> Men IM ligger ju under WTC så det kanske är
> annat som gäller där.
> Dock ett klassiskt klipp.

RUN COURSE & RULES
1. No form of locomotion other than running, walking or crawling is allowed.

Tror de räknar med att vissa måste krypa in i mål för att klara loppet.

Ironman Kalmar 2015
tommygunxs skrev:
> haha, ja de kom i mål och de gav då verkligen
> allt. Jag trodde länge det handlade om första
> platsen de stred om men dessa tjejer stred inte
> ens om prispallen. Att pressa sig så hårt kan
> inte direkt vara bra för kroppen

Att inte pressa sin kropp tror jag är farligare.

Ironman Kalmar 2015
Sker det att folk kryper i mål på IM? (Om vi nu bortser filmen o pratar endast Kalmar) har någon sett detta?

Någon som gjort IM- hur känner ni er efter målgång ?

Ironman Kalmar 2015
Gick i mål för två veckor sen, kryper fortfarande. Närå, har sprungit en del efteråt.

Efter själva loppet var jag klappslut, precis som man ska vara. Åt pizza som man fick efter loppet å duschade. Var rätt låg å ville ta det lugnt för mig själv. Körde bil 6 h dagen efter, så var inte så farligt tagen.

Körde på strax över 11.30 h, ca 5-14 h träning per vecka senaste året.

Ironman Kalmar 2015
Jag har gjort det två gånger. Man är trött när man går i mål. Det gör ont. Men det är fantastiskt vad fort kroppen repar sig. Och hur fort man glömmer!
Dagarna efteråt är det skav och muskelvärk som man märker av. Men efter någon dag känns det som vanligt igen. Men om jag har försökt belasta kroppen så har det känts att man gjort en IM upp till två-tre veckor efteråt.

Ironman Kalmar 2015
RasmusH skrev:
> Jag tycker man borde avsluta med simning ;-)

Så det verkligen blir "survival of the fittest"
Darwin hånler i sin himmel...

Ironman Kalmar 2015
Luke skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Luke skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jahaja... Då behöver jag inte vela över
> > någon
> > > Kalmaranmälan längre då. Det löste/sket
> ju
> > > sig.
> > >
> > > Vad annat kan man ha för kul träningsmål
> > för
> > > 2015?
> > > CV check
> > > VR check
> > > klassikern check
> >
> >
> > PBP?
>
> Ja, jo, jag har väl ägnat en tanke eller två
> på rando-träsket. Vad som gör mig lite tveksam
> är att jag har lite svårt för doften av
> kiss...
> Ska klura lite, man kanske vänjer sig?

Tricket är att ligga först och dra hela rundan

Ironman Kalmar 2015
RasmusH skrev:
> Jag tycker man borde avsluta med simning ;-)

Håller med!
Först en hård, svettig löptur, sen nervarvning med cykel för att trampa ur benen och så avslutar man med ett svalkande dopp. :)

Ironman Kalmar 2015
Ja, man kan iaf konstatera att simningen är för kort procentuellt sett. Speciellt på IM och HIM men även på andra distanser.
En duktig cyklist eller löpare har betydligt större fördelar än en duktig simmare.
Kan hända att jag är något partisk i frågan men faktum kvarstår att simningen inte är speciellt utslagsgivande.

Ironman Kalmar 2015
Nja, jag vet inte. Inte på elitnivå där alla är tekniskt duktiga. Men för motionärer/amatörer är simningen lätt det som gör störst skillnad tidsmässigt eftersom det är så extremt teknikkrävande. Jag har hyggligt bra kondis, förmodligen ett testvärde på nära 70 när jag är i sommarform. Men eftersom jag inte har bra simteknik skulle jag knappt klara maxtiden på IM. 33 minuter per kilometer är mitt max, när jag verkligen pressar mig. I bassäng inomhus. En med sämre kondition men utmärkt teknik kan lätt simma dubbelt så snabbt.

För cykel och löpning gör tekniken bara marginell skillnad. Några procent. Inte en faktor två!

Ironman Kalmar 2015
Man kan väl alltid hitta extremfall, men tittar jag tex på min senaste tävling en HIM.
17st i klassen 35-39år.
Tidsdifferens mellan snabbast respektive långsammaste i varje moment:
Simning 7min, Cykel 34min, Löpning 46min
Total tidsdifferens mellan plats 1 och 17: 1h14min

Kollar man herrarnas motionsklass i samma tävling:
Simning 24min, Cykel 1h06min, Löpning 1h29min
Totalt 177 delatagare: 2h43min

Ganska tydligt att simningen inte alls är lika utslagsgivande trots att den är den mest teknikkrävande disciplinen.

Ironman Kalmar 2015
Ok, så kan man se det. Men jag tvivlar på att de som är i grunden svaga simmare ens ger sig in i triathlon. Den effekten ser man garanterat inte för cyklingen eller löpningen (eftersom de är så okomplicerade), så jag misstänker att resultaten från triathlonlopp är skeva i det avseendet. Men visst, för de som faktiskt deltar så stämmer det väl att simningen spelar minst roll.

Ironman Kalmar 2015
Som sagt, jag är partisk i frågan, men det är nog egentligen lika okomplicerat att simma sakta som att cykla eller springa sakta.
Det är när det ska gå fort det blir lite knivigare med simningen.
Tror det isf är mer "vattenrädsla" som hindrar snarare än hur fort eller långsamt man simmar.

Ironman Kalmar 2015
Man kan åtminstone konstatera att triathlon uppfanns på en plats som inte alls liknar Sverige. Här hade den aldrig kunnat uppstå. Ingen vettig människa hade kommit på idén att blanda in bad i det hela, när det bara är 15-20°C i vattnet som varmast på de flesta håll. Hade det varit i tropikerna, med 28-30°C i vattnet hade jag kunnat förstå det. Då hade nog en betydligt större andel av befolkningen varit vattenaktiva också. Här i Sverige är vi mer på vattnet än i vattnet, och det är fullt förståeligt.

Ironman Kalmar 2015
Att det är skevt ser man på att t.ex. Camilla Larsson eller Mattias Lundqvist båda har SM-titlar trots att de är i sammanhanget evigheter (procentuellt) efter sina konkurrenter på simningen.

Ironman Kalmar 2015
Om man skulle använda de procentuella skillnaderna för delgrenarna och räkna om till andra distanser, vad skulle det bli då? Om vi räknar med att vi ska hamna på samma totaltid? 5-6 km simning? 10-12 mil cykling? Och en mara på det.

Ironman Kalmar 2015
Förstår inte riktigt hur du menar, men jag gissar att frågan är hur de olika disciplinerna ska fördelas i avseende på sträcka för att ge en mer "rättvis" fördelning men ungefär samma totaltid.

Simningen kan man börja med att minst dubbla.
Löpningen kanske dras ner med 25% och så får man väl justera ner cyklingen lite efter det också.

Tillbaka
Topp