Istället för starnut

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum

pMr

Aktiv medlem
Istället för starnut
Det finns en variant till starnut, där skruven går igenom styrhuvudet och fästs under gaffelkronan. Vad heter den mojängen, och nåt tips på var jag kan köpa en?

Istället för starnut
Headlock?

AzonicHeadLock95Sil.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=567

Senast redigerad av en moderator:
Istället för starnut
Varför vill man använda en sådan?

Glappar styrlagret upp bör man se över om styrstammen är rätt åtdragen alternativt slänga skiten och köpa en annan styrstam...

Istället för starnut
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför vill man använda en sådan?

Ett hårt styrrör kan göra att star nut:en inte får tillräckligt fäste och glider upp. Mycket ovanligt, men jag har läst några foruminlägg om folk som råkat ut för det. Kan bero på pissig star nut också förståss.

Istället för starnut
s skrev:
> Ett hårt styrrör kan göra att star nut:en inte
> får tillräckligt fäste och glider upp.

Visst, men hur hårt behöver man spänna lagret - egentligen? När man dragit fast stammen ska det gå att ta bort topplocket om man så vill (fast det är inte så bra av andra orsaker).

Att hålla kvar lagerspänningen med en genomgående bult är ju att åtgärda symptomet men inte grundproblemet.

Istället för starnut
the_TnT skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett hårt styrrör kan göra att star nut:en
> inte
> > får tillräckligt fäste och glider upp.
>
> Visst, men hur hårt behöver man spänna lagret -
> egentligen?

Inte alls. Mina sitter ganska löst. Det borde vara ett ickeproblem. Kan det bero på dåliga lager att folk tar i så star nut:arna släpper?

Istället för starnut
s skrev:
> Kan det bero på dåliga lager att folk tar i så star nut:arna släpper?

Skulle isf. vara att de glappar fast de redan har rätt spänning, dvs. att lagret de facto är slut. Men då har jag svårt att tänka mig att inte andra symptom skulle uppenbara sig innan star-nuten släpper, t.ex. att det går trögt att vrida styret om man lyfter upp cykeln i luften.

Kan tänka mig ett antal scenarion där det är handhavandefel; som att man glömt släppa styrstammen innan man försöker dra åt lagret, eller att det glapp man försöker justera bort sitter i skivbromsen...

Istället för starnut
Ville skrev:
> Om man monterar lagret med starnutten fungerar det tex inte.

Jag har faktiskt provat och har samma erfarenhet. :D

Istället för starnut
the_TnT skrev:

>
> Att hålla kvar lagerspänningen med en
> genomgående bult är ju att åtgärda symptomet
> men inte grundproblemet.

Nja... Man brukar vanligast använda headlock på dubbelkronat där krafterna i gaffeln berör båda kronorna och pressar isär dem. Så det är lite skillnad emot enkelkronat där styrsatammen skall räcka för att hålla ihop det hela.

Sedan så kan man ha en viss ovalisering som då naturligt börjar en bit upp i styrrörsskålarna. Om man kan behålla lagret i botten så kryper inte lagret upp, om det däremot börjar krypa upp så eskalerar ovaliseringen och problemet.

På min YETI misstänker jag en viss ovalisering, innan jag skaffade headlock var jag tvungen att spänna efter varje dag. Nu har jag inte spänt den sedan jag monterade headlock i spanien och det är glappfritt.

Istället för starnut
Kapar tråden lite. Jag har en airnimal där man använder en styrrörsförlängare. Sålunda inte möjligt att använda starnut. Har idag en USE Ring-go-star konisk förspänningsmojäng men den funkar "sådär". Finns det några liknande grejor som man sätter mellan stam och lager. Och som man enkelt drar till önskad lagerspänning?

http://www.use1.com/products/ring-go-star/

Istället för starnut
JLarsson skrev:
> Kapar tråden lite. Jag har en airnimal där man
> använder en styrrörsförlängare. Sålunda inte
> möjligt att använda starnut. Har idag en USE
> Ring-go-star konisk förspänningsmojäng men den
> funkar "sådär". Finns det några liknande grejor
> som man sätter mellan stam och lager. Och som man
> enkelt drar till önskad lagerspänning?
>
> http://www.use1.com/products/ring-go-star/

En sån Hope head doctor kanske:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=911

Istället för starnut
Westman skrev:

> Ser själv inte behovet dock..

Det beror på att du sålde Yetin din filur... Nejdå, jag är svinnöjd faktiskt. Speciellt nu som inte styrlagret glappar :)

Istället för starnut
Atlas skrev:
> På min YETI misstänker jag en viss ovalisering,

Då är fortfarande genomgående bult en lösning på symptomet men inte grundproblemet. :)

Fast jag hävdar iaf. att styrstammen inte ska kunna krypa, faktiskt än mindre på en dubbelkronad gaffel där gaffelbenen hjälper till att låsa paketet. På en sådan gaffel kan man helt ta bort styrstammen och ändå ha kvar lagerspänningen...

Istället för starnut
the_TnT skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > På min YETI misstänker jag en viss
> ovalisering,
>
> Då är fortfarande genomgående bult en lösning
> på symptomet men inte grundproblemet. :)

Japp, men ovaliseringen kom sig av dålig lagerspänning :)
>
> Fast jag hävdar iaf. att styrstammen inte ska
> kunna krypa, faktiskt än mindre på en
> dubbelkronad gaffel där gaffelbenen hjälper till
> att låsa paketet. På en sådan gaffel kan man
> helt ta bort styrstammen och ändå ha kvar
> lagerspänningen...

Mmm, kan nån bara fixa så att teorin stämmer med verkligheten så har du ju rätt såklart :)
-problemet är inte så ovanligt.

Istället för starnut
Atlas skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Atlas skrev:
> >
>
> > -----
> > > På min YETI misstänker jag en viss
> > ovalisering,
> >
> > Då är fortfarande genomgående bult en
> lösning
> > på symptomet men inte grundproblemet. :)
>
> Japp, men ovaliseringen kom sig av dålig
> lagerspänning :)
> >
> > Fast jag hävdar iaf. att styrstammen inte ska
> > kunna krypa, faktiskt än mindre på en
> > dubbelkronad gaffel där gaffelbenen hjälper
> till
> > att låsa paketet. På en sådan gaffel kan man
> > helt ta bort styrstammen och ändå ha kvar
> > lagerspänningen...
>
> Mmm, kan nån bara fixa så att teorin stämmer
> med verkligheten så har du ju rätt såklart :)
> -problemet är inte så ovanligt.

Det måste ju finnas en orsak till att det finns en markad för en dylik produkt, tycker den verkar smidig jämfört med en starnut.

Istället för starnut
Jag tillverkade min egen sån redan 1997-98... kör fortfarande med den.. = glappfritt. Har aldrig fått en stam att sitta kvar... och särskilt inte sen jag gått över till Directmount.. Då tycker jag att en sån här är nog ett måste.

Istället för starnut
Det där med att det släpper beror ju lite på hur man kör med... XC, AM och tävlingsmässig DH ställer inte ens i närheten till samma krafter som lite hederlig oldschool-freeriding gör. Bombar man trappor (och då talar jag 5-6 dussin trappor varje dag), lastkajer, osv. Så kan det rätt ofta hända att det börjar glappa upp och starnuten vandrar uppåt... och det kan jag erfarenhetsmässigt säga att det har hänt både med dubbelkronat, enkelkronat, stålstyrrör, alu-styrrör och alla tänkbara variabler av styrstam. Inget av det är någon garanti för att det inte ska börja glappa upp sig mitt i åkturen, det är däremot en headlock.

Vidare ska det ju sägas, att för tung freeriding (av den gamla skolan då givetvis, hehe) så kan man inte på någon hoj montera av topplocket på en starnut och tro att det kommer hålla ihop bara utav styrstammen eller övre kronan på en dubbelkronad gaffel. Och gör de det, då kör man inte hårt nog. :-)

Headlock är en jävligt överflödig grej för XC, AM, Trail, osv osv. Men till tyngre skolan av FR så är det en jävla räddare i nöden många gånger om...

Istället för starnut
Funkar det bra till 3km pendling till jobbet var dag, bryter som ffs i kurvorna med min skeppshultare.
Men tänkte använda min minsta 853 mtb nu i hösten, kanske man skulle montera 2 head to head lockisar..

Kan man köpa dom i osprucken titan mon tro eller finns dom enbart i månljus förädlad tange ??

//svein

Tillbaka
Topp