Det där med att det släpper beror ju lite på hur man kör med... XC, AM och tävlingsmässig DH ställer inte ens i närheten till samma krafter som lite hederlig oldschool-freeriding gör. Bombar man trappor (och då talar jag 5-6 dussin trappor varje dag), lastkajer, osv. Så kan det rätt ofta hända att det börjar glappa upp och starnuten vandrar uppåt... och det kan jag erfarenhetsmässigt säga att det har hänt både med dubbelkronat, enkelkronat, stålstyrrör, alu-styrrör och alla tänkbara variabler av styrstam. Inget av det är någon garanti för att det inte ska börja glappa upp sig mitt i åkturen, det är däremot en headlock.
Vidare ska det ju sägas, att för tung freeriding (av den gamla skolan då givetvis, hehe) så kan man inte på någon hoj montera av topplocket på en starnut och tro att det kommer hålla ihop bara utav styrstammen eller övre kronan på en dubbelkronad gaffel. Och gör de det, då kör man inte hårt nog. :-)
Headlock är en jävligt överflödig grej för XC, AM, Trail, osv osv. Men till tyngre skolan av FR så är det en jävla räddare i nöden många gånger om...